Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

DeepFu

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. april 2021, klokken 19:46
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. april 2021, klokken 11:38
Men poenget mitt er at det nå er kommet konkurrenter som ligger helt der oppe og konkurrerer godt med Tesla ifølge tester utført av TB.Det har ikke vært tilfelle før nå. Så det på mange måter et veiskille her som da IKKE kom med Polestar,men med id
3 og id.4 og som vi ser ennå tydeligere nå med EV6 f.eks

Men hvis ID.3 er så bra, hvorfor selger den så dårlig? Får ikke Møller tak i biler? Hittil i år, i Norge, er jo Model 3 klart øverst på salgslista, med nesten 9(!) ganger så mange biler som ID.3.
Ikke krok og ikke taklast. Det var dømt til å mislykkes.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

kodax

Sitat fra: daktari på søndag 04. april 2021, klokken 13:20
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. april 2021, klokken 12:26
Sitat fra: daktari på søndag 04. april 2021, klokken 12:02
Men Tesla har for dårlig komfort. Jeg var nummen i henda etter 2 timer kjøring fordi det er en svak vibrasjon fra hjula, nesten som når du bruker en slipemaskin.Vi kan ikke snakke i bilen uten å nesten rope til hverandre. sportslighet og stive bushings er bra for de unge.
Merkelig hvor forskjellig oppfatning man har. Hverken jeg eller fruen opplever at støy er en utfordring i TM3.

Ei heller at den er spesielt stivt oppsatt. Opplever den heller mye mindre «stump» enn f.eks id.4 og i3, som fort smeller i bunn på fartsdempere og dårlig vei.

Ingen vibrasjoner heller. Dog mye mindre bruk av tynn hardplast enn i id.4.

Det jeg savner mest på Tesla er mulighet til forlengelse av sittepute.
Kanskje det er dekkene. Hakka R3 18". Min bråker mye. Med skiboks i 110 er det riktig ille. Kan hende den ikke er tett overalt. Merk også at jeg kjører mest i Oslo med dårlige veier, brostein og asfaltlapping, uten annet en småbarn i bilen. Med full bagasje på pen asfalt er fjæringen ok. Noen liker det sportslig, betaler ekstra for S-line og m-sport for dårligere komfort.

ID4 jeg kjørte (1st max 20")  var en annen verden mtp hjulstøy, vindstøy, sete og fjæringskomfort. Hvordan den blir med skiboks vites ikke.
Det kommer jo også an på hva man sammenligner med. Jeg syns vår TMX er svært god å kjøre, selv om den kunne vært litt mykere i fjæringen og vært litt bedre støydempet. Å kjøre mors TM3 er helt klart mindre behagelig/mer «mas» å kjøre. Men det er jo to veldig forskjellige biler, så det er jo ikke rart.
Det kan godt hende at komfort blir et godt argument for å velge noe annet enn TMY, men det gjenstår å se hvordan Berlin-bilene blir, ikke umulig at de gjør forbedringer på dette også.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 20:11
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. april 2021, klokken 11:38
Men poenget mitt er at det nå er kommet konkurrenter som ligger helt der oppe og konkurrerer godt med Tesla ifølge tester utført av TB.Det har ikke vært tilfelle før nå. Så det på mange måter et veiskille her som da IKKE kom med Polestar,men med id
3 og id.4 og som vi ser ennå tydeligere nå med EV6 f.eks

Men hvis ID.3 er så bra, hvorfor selger den så dårlig? Får ikke Møller tak i biler? Hittil i år, i Norge, er jo Model 3 klart øverst på salgslista, med nesten 9(!) ganger så mange biler som ID.3.
Ikke krok og ikke taklast. Det var dømt til å mislykkes.

Krok er neppe problemet, eGolf solgte jo veldig bra uten krok. Men den tok antageligvis taklast?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

z4rd

Jeg tenker at det primært er prisen som er problemet, og dette har de gjort noe med ganske så nylig, men om det er nok...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DeepFu

Utvalg og alternativer. Det som var godt nok for 2 år siden, er ikke godt nok nå lenger.

Counterpointer

@automat, har et godt poeng OM Model Y her i Norge blir tysk kvalitet med 4680 celler som gir et byks i rekkevidde blir det en helt annen situasjon. Tesla endrer jo pris etter innfall så prisen er ikke gitt før den leveres.....

turfsurf

Sitat fra: kodax på søndag 04. april 2021, klokken 20:31

Det kommer jo også an på hva man sammenligner med. Jeg syns vår TMX er svært god å kjøre, selv om den kunne vært litt mykere i fjæringen og vært litt bedre støydempet.
Tja, nei, de siste bilene våre har vært i3, I-Pace og TMX. Synes egentlig det værste med TM3 er noe vindstøy fra vinduet på førersiden, men generelt ikke mye støy. Har R3 som daktari, og dekkstøy er ikke plagsomt overhodet. Kjører dog ikke med takboks, og har ikke kjørt mere enn noen 100-talls mil på motorvei. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Hmm, med batterier i chassiset på bilen, aluminiums-støpte fram og bak-partier, trolig en litt annerledes byggeprosess... Kan vi håpe på en euro-spec TMY med bedre støynivå, fit&finish, rekkevidde og vekt? 🙂
Kanskje tyske dekk med mindre støy også?

Mye vi ikke veit... Men håper egentlig prisen går ned jeg.
Blir lettere å svelge ett par Tesla-kameler (støy, garantifrafall med understellsbehandling + trøblete ACC) hvis prisen er veldig attraktiv ift konkurrentene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på søndag 04. april 2021, klokken 22:53
Hmm, med batterier i chassiset på bilen, aluminiums-støpte fram og bak-partier, trolig en litt annerledes byggeprosess... Kan vi håpe på en euro-spec TMY med bedre støynivå, fit&finish, rekkevidde og vekt? 🙂
Kanskje tyske dekk med mindre støy også?
Av disse er det vel bare fit&finish og noe lavere vekt som er sannsynlig.

Bedre rekkevidde er vel helt avhengig av hvordan Tesla anser konkurransesituasjonen. Muligheten har de, men vil vel heller ta det ut i lavere kostnader.

Skulle gjerne sett lengre rekkevidde, gjerne 80 mil WLTP. 60 mil er vel dog mere realistisk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nosi1202

Det hjelper jo ikke at de selger ID4 til omtrent samme pris heller.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Daniel_0007

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 06. april 2021, klokken 07:03

Det hjelper jo ikke at de selger ID4 til omtrent samme pris heller.

Er litt større forskjell nå etter at id4 1st er praktisk talt utsolgt og id3 har fått prisjusteringer. Men id3 er nok litt for liten for folk flest samt at den ikke kan ha henger så er ikke akuratt en norges bil men kan se for meg id3 selger bedre enn id4 lenger sør i europa som tyskland, spania, frankrike.
Model 3 2019 LR Rwd

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 03. april 2021, klokken 23:12Men Y har vært lenge ute før den kommer til Norge, så den er ikke «hot» lengre

For nordmenn er den ny og "hot". Men Model 3 er ikke det, og selger likevel som varmt hvetebrød. Merkelig det der. Det er nesten så man skulle tro at folk er mer opptatt av å få seg en bra bil enn an den er "hot".

emurof

Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 10:07Ja, men Tesla har ikke lenger fordelen av å være først, eller "best". Når TMY omsider kommer vil det være som det 5-6?  alternativet innen sitt segment. Og foreløpig er det ingenting som tyder på at den kommer til å være veldig mye bedre enn konkurrentene på noe, unntatt ladenettverk.

Bortsett fra rekkevidde, pris, ytelse, teknologi, verdi for pengene, osv.

telcontar

Sitat fra: emurof på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:51
Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 10:07Ja, men Tesla har ikke lenger fordelen av å være først, eller "best". Når TMY omsider kommer vil det være som det 5-6?  alternativet innen sitt segment. Og foreløpig er det ingenting som tyder på at den kommer til å være veldig mye bedre enn konkurrentene på noe, unntatt ladenettverk.

Spesielt rekkevidde, 525km EPA range, mens konkurrentene stort sett er sub 500km WLTP range. Kjekt for de som trenger rekkevidden. Har selv ikke tatt noen avgjørelse om hva det blir til, får se mot slutten av året.

DeepFu

Sitat fra: emurof på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:51

Rekkevidde: Nei, VW, Skoda, Ford, m.fl ligger på omtrent det samme nå.
Pris: Nei, den ikke spesielt gunstig priset ift nærmeste konkurrenter.
Ytelse: Enig, forbikjøringer med Tesla er avhengighetsskapende.. 8)
Teknologi: Ja de er langt fremme, men det forspranget krymper. Fort.
Verdi for pengene: Nja, synes de er litt for opptatt av å finne løsninger på ikke-eksisterende problemer. Og hva er egentlig "verdi for pengene?"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA