Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Sandvika

Min hypotese er at dette med fordel full casting fra kunde perspektiv er ekstremt overdrevet! I prinsippet kan man jo få ble stivere oppsett med strukturell batteripakke, men jeg tror 99% av motivasjonen for dette er å få opp produksjonsraten og kosten  ned. Videre så må det jo bli ekstremt mye vanskeligere å bytte batteripakke? Ser man på TMS så får folk nye pakker eller kjører rundt med lånepakker når egne pakker repareres. Kost og barriere for dette går bare en vei nå...

Radial

Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. juli 2021, klokken 08:44
Min hypotese er at dette med fordel full casting fra kunde perspektiv er ekstremt overdrevet! I prinsippet kan man jo få ble stivere oppsett med strukturell batteripakke, men jeg tror 99% av motivasjonen for dette er å få opp produksjonsraten og kosten  ned. Videre så må det jo bli ekstremt mye vanskeligere å bytte batteripakke? Ser man på TMS så får folk nye pakker eller kjører rundt med lånepakker når egne pakker repareres. Kost og barriere for dette går bare en vei nå...

Jeg er overbevist om at 4680 bilene blir av typen "Cell to pack" (akkurat som BYD "blade" teknologien), og derfor bytter man bare defekte celler dersom det er behov istedenfor hele batteripakka.

Å bytte opptil 100 sylindriske celler, eller bare noen, er ikke umulig for ett verksted dersom det er feil. Blir litt som å bytte batterier på ei lommelykt (i XXL format).

Derimot er det nesten 4000 celler(!) i nesten 100 moduler i en tm3 50kwh sr+ batteripakke, og sikkert 5-6000 i en LR (82kwh). Da blir prosjektet med å bytte celler/moduler vesentlig mye mer komplisert.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. juli 2021, klokken 08:44
Videre så må det jo bli ekstremt mye vanskeligere å bytte batteripakke? Ser man på TMS så får folk nye pakker eller kjører rundt med lånepakker når egne pakker repareres. Kost og barriere for dette går bare en vei nå...
Det er ikke verre enn at man setter bilen i en jigg mens man bytter batteripakken. Blir som når man setter en jekk under bærebjelker i huset sitt hvis man må bytte en stolpe som holder denne oppe.
Og samtidig nekter jeg å tro at Tesla ikke har planlagt eller tenkt på dette i utviklingen. Det er ytterst sjelden ingeniører i dag bare finner på ting for moro skyld uten å tenke konsekvenser og hvordan man skal vedlikeholde ting "lenger ned i veien".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: Radial på onsdag 28. juli 2021, klokken 09:03
Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. juli 2021, klokken 08:44
Min hypotese er at dette med fordel full casting fra kunde perspektiv er ekstremt overdrevet! I prinsippet kan man jo få ble stivere oppsett med strukturell batteripakke, men jeg tror 99% av motivasjonen for dette er å få opp produksjonsraten og kosten  ned. Videre så må det jo bli ekstremt mye vanskeligere å bytte batteripakke? Ser man på TMS så får folk nye pakker eller kjører rundt med lånepakker når egne pakker repareres. Kost og barriere for dette går bare en vei nå...

Jeg er overbevist om at 4680 bilene blir av typen "Cell to pack" (akkurat som BYD "blade" teknologien), og derfor bytter man bare defekte celler dersom det er behov istedenfor hele batteripakka.

Å bytte opptil 100 sylindriske celler, eller bare noen, er ikke umulig for ett verksted dersom det er feil. Blir litt som å bytte batterier på ei lommelykt (i XXL format).

Derimot er det nesten 4000 celler(!) i nesten 100 moduler i en tm3 50kwh sr+ batteripakke, og sikkert 5-6000 i en LR (82kwh). Da blir prosjektet med å bytte celler/moduler vesentlig mye mer komplisert.
Enig med Sandvika. Jeg tror Teslas motiv til å gå over til casting og strukturelle batterier, kun er for å få ned kostnadene og fortjenesten opp (samt å øke produksjonskapasiteten).
Jeg har enda ikke sett gode forslag på hvordan det vil være mulig å reparere batteriene. Cellene skal "limes" til topp og bunnplate, og kanalene for kjølevesken skal visstnok ligge integrert i bunnplata. Hele batteripakka omtales som en bikubestruktur. Altså noe du ikke kan åpne uten å svekke bæreevnen. Jeg tror også det blir en omfattende jobb å bytte batteripakka, kanskje så omfattende at man heller får en "refurbished" bil dersom batteriet må repareres eller byttes. Dette kjenner vi jo fra mobiltelefonmarkedet. Det handler om kostnader, og dersom det er lønnsomt å bytte bilen fremfor batteripakke, vil de nok heller gjøre det.
For kundene tror jeg det blir mest ulemper
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sandvika

Noen som vet om bilene som kommer nå leveres uten radar? Har vært skrevet at Tesla droppet radar da de manglet komponenter en stund og at disse bilene helt og holdent skulle basere seg på kamera. Radar er suverent kamera for å unngå kjedekollisjon da den kan lese avstanden ikke bare til bilen foran, men også to biler frem.

Radial

Sitat fra: Handyman på onsdag 28. juli 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Radial på onsdag 28. juli 2021, klokken 09:03
Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. juli 2021, klokken 08:44
Min hypotese er at dette med fordel full casting fra kunde perspektiv er ekstremt overdrevet! I prinsippet kan man jo få ble stivere oppsett med strukturell batteripakke, men jeg tror 99% av motivasjonen for dette er å få opp produksjonsraten og kosten  ned. Videre så må det jo bli ekstremt mye vanskeligere å bytte batteripakke? Ser man på TMS så får folk nye pakker eller kjører rundt med lånepakker når egne pakker repareres. Kost og barriere for dette går bare en vei nå...

Jeg er overbevist om at 4680 bilene blir av typen "Cell to pack" (akkurat som BYD "blade" teknologien), og derfor bytter man bare defekte celler dersom det er behov istedenfor hele batteripakka.

Å bytte opptil 100 sylindriske celler, eller bare noen, er ikke umulig for ett verksted dersom det er feil. Blir litt som å bytte batterier på ei lommelykt (i XXL format).

Derimot er det nesten 4000 celler(!) i nesten 100 moduler i en tm3 50kwh sr+ batteripakke, og sikkert 5-6000 i en LR (82kwh). Da blir prosjektet med å bytte celler/moduler vesentlig mye mer komplisert.
Enig med Sandvika. Jeg tror Teslas motiv til å gå over til casting og strukturelle batterier, kun er for å få ned kostnadene og fortjenesten opp (samt å øke produksjonskapasiteten).
Jeg har enda ikke sett gode forslag på hvordan det vil være mulig å reparere batteriene. Cellene skal "limes" til topp og bunnplate, og kanalene for kjølevesken skal visstnok ligge integrert i bunnplata. Hele batteripakka omtales som en bikubestruktur. Altså noe du ikke kan åpne uten å svekke bæreevnen. Jeg tror også det blir en omfattende jobb å bytte batteripakka, kanskje så omfattende at man heller får en "refurbished" bil dersom batteriet må repareres eller byttes. Dette kjenner vi jo fra mobiltelefonmarkedet. Det handler om kostnader, og dersom det er lønnsomt å bytte bilen fremfor batteripakke, vil de nok heller gjøre det.
For kundene tror jeg det blir mest ulemper

Høres merkelig ut, at bærekraft-tesla (ihvertfall utad) lager bruk&kast produkter.
30-40bolter i mellom topp og bunnplate med feks not og fjær løsning, blir veldig solid strukturelt og helt tett. Bæringen kan ikke gå gjennom ei celle, så det er alt rundt som må bære.

Uansett, er jo ganske langt utenfor topic 😄 Første kundebil midten av april? 😁😁 Spent på om det er front-cast og eller 82kwh..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Handyman på onsdag 28. juli 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Radial på onsdag 28. juli 2021, klokken 09:03
Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. juli 2021, klokken 08:44
Min hypotese er at dette med fordel full casting fra kunde perspektiv er ekstremt overdrevet! I prinsippet kan man jo få ble stivere oppsett med strukturell batteripakke, men jeg tror 99% av motivasjonen for dette er å få opp produksjonsraten og kosten  ned. Videre så må det jo bli ekstremt mye vanskeligere å bytte batteripakke? Ser man på TMS så får folk nye pakker eller kjører rundt med lånepakker når egne pakker repareres. Kost og barriere for dette går bare en vei nå...

Jeg er overbevist om at 4680 bilene blir av typen "Cell to pack" (akkurat som BYD "blade" teknologien), og derfor bytter man bare defekte celler dersom det er behov istedenfor hele batteripakka.

Å bytte opptil 100 sylindriske celler, eller bare noen, er ikke umulig for ett verksted dersom det er feil. Blir litt som å bytte batterier på ei lommelykt (i XXL format).

Derimot er det nesten 4000 celler(!) i nesten 100 moduler i en tm3 50kwh sr+ batteripakke, og sikkert 5-6000 i en LR (82kwh). Da blir prosjektet med å bytte celler/moduler vesentlig mye mer komplisert.
Enig med Sandvika. Jeg tror Teslas motiv til å gå over til casting og strukturelle batterier, kun er for å få ned kostnadene og fortjenesten opp (samt å øke produksjonskapasiteten).
Jeg har enda ikke sett gode forslag på hvordan det vil være mulig å reparere batteriene. Cellene skal "limes" til topp og bunnplate, og kanalene for kjølevesken skal visstnok ligge integrert i bunnplata. Hele batteripakka omtales som en bikubestruktur. Altså noe du ikke kan åpne uten å svekke bæreevnen. Jeg tror også det blir en omfattende jobb å bytte batteripakka, kanskje så omfattende at man heller får en "refurbished" bil dersom batteriet må repareres eller byttes. Dette kjenner vi jo fra mobiltelefonmarkedet. Det handler om kostnader, og dersom det er lønnsomt å bytte bilen fremfor batteripakke, vil de nok heller gjøre det.
For kundene tror jeg det blir mest ulemper

Høres merkelig ut, at bærekraft-tesla (ihvertfall utad) lager bruk&kast produkter.
30-40bolter i mellom topp og bunnplate med feks not og fjær løsning, blir veldig solid strukturelt og helt tett. Bæringen kan ikke gå gjennom ei celle, så det er alt rundt som må bære.

Uansett, er jo ganske langt utenfor topic 😄 Første kundebil midten av april? 😁😁 Spent på om det er front-cast og eller 82kwh..
Litt off topic ja, men også aktuelt for temaet. Telsa har selv beskrev dette under Battery Day. De brukte også analogien til drivstofftanker i flyvingene, der selve vingen ER tanken. Jeg håper også at Tesla har en metode for å bytte pakker. Det jeg beskrev var en ytterlighet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Superelbilen på lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15
Sikkert mange som har reservert Model Y her, og ja, den virker mer praktisk enn 3ern. Sitter med en litt ekkel følelse på at 2021 er urealistisk for kundebiler her i Norge, men hvem vet?...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. januar 2020, klokken 13:33
Hva om....hva om.... de plutselig importerer fra Kina?...
Bra tippet for over halvannet år siden :D

Om noen uker kjører det mange TMY rundt på norske veier, det blir mange testrapporter, medieoppslag etc., og så roer alt seg. Roadster, Cybertruck og Semi fasinerer mange, men er i stor grad nisjeprodukter, så nå må Tesla snart komme med noe mer rundt småbilen, stasjonsvogn eller noe annet som vil fenge den gjengse elbilforum'ern :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på mandag 02. august 2021, klokken 10:37
nå må Tesla snart komme med noe mer rundt småbilen, stasjonsvogn eller noe annet som vil fenge den gjengse elbilforum'ern :)
Tror de egentlig har nok å drive med nå i forhold til de modellene du nevner.
Veldig mye av fokuset til Tesla nå er på etablering av nye fabrikker og få i gang volumproduksjon av 4680.

kodax

Sitat fra: Counterpointer på mandag 02. august 2021, klokken 11:35
Sitat fra: kodax på mandag 02. august 2021, klokken 10:37
nå må Tesla snart komme med noe mer rundt småbilen, stasjonsvogn eller noe annet som vil fenge den gjengse elbilforum'ern :)
Tror de egentlig har nok å drive med nå i forhold til de modellene du nevner.
Veldig mye av fokuset til Tesla nå er på etablering av nye fabrikker og få i gang volumproduksjon av 4680.
Ja, glemte nye batterier, fabrikker, samt solceller, og kanskje blir det nok for oss å diskutere, (men jeg syns nå de burde komme med en motor for seilbåt:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


kodax

Og så burde de komme med en van for campere, håndtverkere, mobil service etc. snart..men nå skeier vel denne tråden ut, en slik diskusjon burde vel ha sin egen tråd i Tesla-delforumet og ikke i en tråd om TMY:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA