Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. april 2021, klokken 09:51
Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 07:46
Det er jo strengt tatt bare kombi-versjonen av TM3.
Ja, som ID.4 er stasjonsvogna til ID.3. Dekker forskjellige behov uansett.
Ja, men Tesla har ikke lenger fordelen av å være først, eller "best". Når TMY omsider kommer vil det være som det 5-6?  alternativet innen sitt segment. Og foreløpig er det ingenting som tyder på at den kommer til å være veldig mye bedre enn konkurrentene på noe, unntatt ladenettverk.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 10:07
Og foreløpig er det ingenting som tyder på at den kommer til å være veldig mye bedre enn konkurrentene på noe, unntatt ladenettverk.
Hm, vet ikke om jeg er enig i det. Noe av det er jo subjektivt, men.

Ingen andre har vel demonstrert tilsvarende OTA muligheter. Størst bagasjeplass har den vel og.  Mulighet for syv seter. Og så har den best ytelse (nesten matchet av Kia / Hyundai). Rekkevidde er ikke oppdatert for Europa, men det er vel kun mach-e som matcher den.

Som totalpakke mener jeg det er ingen som matcher den. Så er det jo individuelt hva man vektlegger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Teslabjørn testet nå 1000 km challenge på id.4 og resultatet var helt på nivå med TM3 LR. TMY er vel ikke noe bedre enn TM3 her. Mao id.4 vil nok matche TMY på dette punktet. Da sitter vi igjen med personlige preferanser event.ladenettverk som den vesentlige forskjellen som fordel for TMY her. For begge vil dekke samme behov og fungere i hverdagen ganske likt.
Og så har du EV6 og Ioniq 5 som trolig slår TMY på 1000 km.challenge..Ja når id.4 og id.3 kommer med 170 KW lading så kan disse også.i teorien slå TMY på denne seansen. Så TMY er ikke nødvendigvis en bedre bil enn noen av de nevnte.  Så allerede nå klarer konkurrentene å matche Tesla på mange områder.

DeepFu

Ja, det blir subjektivt. Siden vi bor i Nord-Norge og liker bilferie, så "må" vi ha en Tesla. Men det holder med en bil som kan gå på langtur. Og jeg har aldri i mine 33 år som sjåfør savnet flere enn 5 seter. OTA er fint det, men hva har jeg egentlig fått på 2 år? Delvis skiltgjenkjenning er vel det viktigste. Og så er det bare sånn at dørene og dørhåndtakene irriterer vettet av meg på vinteren. For meg blir det til at TMY, som var en no-brainer i utgangspunktet nå blir skjøvet lenger og lenger bak av aktuelle biler. Nå venter jeg bare på priser på ID.4 med AWD, og håper jeg får gammelbilen gjennom Eu-kontroll, så jeg får solgt den, så henger nok reservasjonen på TMY i en syltynn tråd. Kan til og med hende jeg dropper AWD også hvis prisforskjellen blir stor nok. Så kan jeg heller kjøpe en Zero MC for mellomlegget...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. april 2021, klokken 10:33
Teslabjørn testet nå 1000 km challenge på id.4 og resultatet var helt på nivå med TM3 LR. TMY er vel ikke noe bedre enn TM3 her. Mao id.4 vil nok matche TMY på dette punktet. Da sitter vi igjen med personlige preferanser event.ladenettverk som den vesentlige forskjellen som fordel for TMY her. For begge vil dekke samme behov og fungere i hverdagen ganske likt.
Og så har du EV6 og Ioniq 5 som trolig slår TMY på 1000 km.challenge..Ja når id.4 og id.3 kommer med 170 KW lading så kan disse også.i teorien slå TMY på denne seansen. Så TMY er ikke nødvendigvis en bedre bil enn noen av de nevnte.  Så allerede nå klarer konkurrentene å matche Tesla på mange områder.
Omtrent hver gang det kommer nye elbilmodeller så blir de hypet i media og div forum. Når Polestar kom så skulle jo den knuse TM3. Nå hører vi ikke så mye om Polestar lenger, og hittil i 2021 har det blitt solgt dobbelt så mange TM3 som Polestar i flg elbilstatistikk.no

Men jeg tror Tesla får en tøffere jobb i Norge enn mange andre land. Vi har høy andel elbilkjøpere. Og for at den skal øke yterligere må man mer inn i bedriftsmarkedet. Som jeg oppfatter som svært konservativt. Det er vanskelig for et ungt innovativt bilmerke.

En mulighet for Tesla er å gå ned på pris for å møte konkurransen. Spørsmålet er om de er villig til å gjøre det pga. det norske markedet, hvis de allikevel klarer å selge bilene de produserer i andre markeder. Hvor mye betyr det for Tesla å være stor i elbilforegangslandet Norge?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Litt forskjeller der siden forventningene til Polestar 2 var høye, men testene viste at den underpresterte på rekkevidde og lading.
ID4 gjør det motsatte. Mer plass enn ventet, rask 1000 km, lavere forbruk, mer komfy etc.

Utfra erfaringer med Model 3 vil jeg anta at Y blir en stivt satt opp, kvikk og sportslig bil. Samtidig med masse plass men dessverre kjipe seter som ikke matcher bilens BMW-aktige egenskaper.

Enyaq er den fornuftig pratiske med mest plass.
ID4 mer moderne og fancy variant, noe mer raffinert enn Skoda.
Q4 mindre praktisk men mer sportslig.
I-pace britisk fancy og virkelig en sportslig sak.
Mach-E er en Ford, ofte god å kjøre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 04. april 2021, klokken 11:14
Omtrent hver gang det kommer nye elbilmodeller så blir de hypet i media og div forum. Når Polestar kom så skulle jo den knuse TM3. Nå hører vi ikke så mye om Polestar lenger, og hittil i 2021 har det blitt solgt dobbelt så mange TM3 som Polestar i flg elbilstatistikk.no

Men jeg tror Tesla får en tøffere jobb i Norge enn mange andre land. Vi har høy andel elbilkjøpere. Og for at den skal øke yterligere må man mer inn i bedriftsmarkedet. Som jeg oppfatter som svært konservativt. Det er vanskelig for et ungt innovativt bilmerke.

En mulighet for Tesla er å gå ned på pris for å møte konkurransen. Spørsmålet er om de er villig til å gjøre det pga. det norske markedet, hvis de allikevel klarer å selge bilene de produserer i andre markeder. Hvor mye betyr det for Tesla å være stor i elbilforegangslandet Norge?

Ang..Polestar så ble den testet av TB og funnet for lett opp mot TM3 på.1000.km.challenge..Det samme kan ikke sies mhp.id.4 selv om TB helt sikkert foretrekker TM3. Men poenget mitt er at det nå er kommet konkurrenter som ligger helt der oppe og konkurrerer godt med Tesla ifølge tester utført av TB.Det har ikke vært tilfelle før nå. Så det på mange måter et veiskille her som da IKKE kom med Polestar,men med id
3 og id.4 og som vi ser ennå tydeligere nå med EV6 f.eks

Obba

Påstanden om at Tesla er kjedelig i forhold til konkurrentene synes jeg var ganske drøy.
Vår Tesla Model X har blitt ganske mye oppgradert fra slik den var da vi fikk den utlevert for 3 år siden, tilsvarende oppdateringer er neppe aktuelt for de fleste av de mer konservative konkurrentene.

Når jeg nå luftet tanken på å bytte til en litt mindre bil var det absolutt ingen entusiasme hos øvrige familiemedlemmer.
Både kona og ungene elsker X'en og har ingen ønsker om å bytte den ut.

Jeg har sett litt på Enyaq og ID.4 som alternativer, men kona var ikke videre entusiastisk når jeg viste disse og mener at dersom vi skal bytte bil må det være til en ny Tesla.
Enyaq og ID.4 har riktignok lavere startpris, men med noenlunde samme utstyr blir prisforskjellen til Model Y minimal.
Jeg mener Tesla fortsatt er klart bedre på ytelse, rekkevidde, Infotainment, ladenettverk og OTA!

IONIQ 5 synes jeg ser lovende ut. Jeg kommer til å vurdere den dersom den blir en del billigere enn Model Y og leveres tidligere.

daktari

Men Tesla har for dårlig komfort. Jeg var nummen i henda etter 2 timer kjøring fordi det er en svak vibrasjon fra hjula, nesten som når du bruker en slipemaskin.Vi kan ikke snakke i bilen uten å nesten rope til hverandre. sportslighet og stive bushings er bra for de unge.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Teslabjørn testet nå 1000 km challenge på id.4 og resultatet var helt på nivå med TM3 LR. TMY er vel ikke noe bedre enn TM3 her. Mao id.4 vil nok matche TMY på dette punktet.
Id 4 RWD matchet TM3 LR AWD mener du. AWD øker forbruk mye.

Ellers var det ikke 1000km test jeg nevnte, men rekkevidde. Tar heller litt lengre rekkevidde og litt tregere ladetid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 04. april 2021, klokken 12:02
Men Tesla har for dårlig komfort. Jeg var nummen i henda etter 2 timer kjøring fordi det er en svak vibrasjon fra hjula, nesten som når du bruker en slipemaskin.Vi kan ikke snakke i bilen uten å nesten rope til hverandre. sportslighet og stive bushings er bra for de unge.
Merkelig hvor forskjellig oppfatning man har. Hverken jeg eller fruen opplever at støy er en utfordring i TM3.

Ei heller at den er spesielt stivt oppsatt. Opplever den heller mye mindre «stump» enn f.eks id.4 og i3, som fort smeller i bunn på fartsdempere og dårlig vei.

Ingen vibrasjoner heller. Dog mye mindre bruk av tynn hardplast enn i id.4.

Det jeg savner mest på Tesla er mulighet til forlengelse av sittepute.

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. april 2021, klokken 11:38

Ang..Polestar så ble den testet av TB og funnet for lett opp mot TM3 på.1000.km.challenge..Det samme kan ikke sies mhp.id.4 selv om TB helt sikkert foretrekker TM3. Men poenget mitt er at det nå er kommet konkurrenter som ligger helt der oppe og konkurrerer godt med Tesla ifølge tester utført av TB.Det har ikke vært tilfelle før nå. Så det på mange måter et veiskille her som da IKKE kom med Polestar,men med id

Vi vet at Tesla gjør endinger på batteridelen av TMY som skal produseres i Berlin. Bilen blir altså oppdatert i forhold til den TMY vi kjenner i dag. De kan da enten bedre spesifikasjonene til bilen, eller senke produksjonskostnadene. Lavere produksjonskostnader kan enten gi større fortjeneste pr bil, eller lavere pris. Eller en kombinasjon av alt dette.

Men Tesla vil neppe generelt senke fortjenesten kun for å tekkes det norske markedet. Så markedsandelen deres vil nok gå ned i Norge. Vår betydning som signalmarked vil etterhvert bli redusert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. april 2021, klokken 12:26
Sitat fra: daktari på søndag 04. april 2021, klokken 12:02
Merkelig hvor forskjellig oppfatning man har. Hverken jeg eller fruen opplever at støy er en utfordring i TM3.

Ei heller at den er spesielt stivt oppsatt. Opplever den heller mye mindre «stump» enn f.eks id.4 og i3, som fort smeller i bunn på fartsdempere og dårlig vei.

Ingen vibrasjoner heller. Dog mye mindre bruk av tynn hardplast enn i id.4.

Det jeg savner mest på Tesla er mulighet til forlengelse av sittepute.
Kanskje det er dekkene. Hakka R3 18". Min bråker mye. Med skiboks i 110 er det riktig ille. Kan hende den ikke er tett overalt. Merk også at jeg kjører mest i Oslo med dårlige veier, brostein og asfaltlapping, uten annet en småbarn i bilen. Med full bagasje på pen asfalt er fjæringen ok. Noen liker det sportslig, betaler ekstra for S-line og m-sport for dårligere komfort.

ID4 jeg kjørte (1st max 20")  var en annen verden mtp hjulstøy, vindstøy, sete og fjæringskomfort. Hvordan den blir med skiboks vites ikke.
Mine I-Pace videoer

Magnus Hansen

Pris er jo litt joker her. En godt specet AWD Enyaq er en god del dyrere enn den prisen jeg har på TMY. Men nå er jo prisen på TMY satt opp 50.000. Så får vi se om Tesla justerer ned prisen igjen etterhvert

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. april 2021, klokken 11:38
Men poenget mitt er at det nå er kommet konkurrenter som ligger helt der oppe og konkurrerer godt med Tesla ifølge tester utført av TB.Det har ikke vært tilfelle før nå. Så det på mange måter et veiskille her som da IKKE kom med Polestar,men med id

Men hvis ID.3 er så bra, hvorfor selger den så dårlig? Får ikke Møller tak i biler? Hittil i år, i Norge, er jo Model 3 klart øverst på salgslista, med nesten 9(!) ganger så mange biler som ID.3.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA