Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Radial på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:17Med spion-anklager fra Kinesiske staten kan interessen i Kina fort stupe.

Hvilke spionanklager? Det var ingen spionanklager. De bare ønsket ikke kameraer inne på hemmelige anlegg.

emurof

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 24. mars 2021, klokken 16:31Min erfaring er at det er vanskelig å få bedre ting (arbeidskraft og presisjon) enn det man allerede har uten å betale for det, og det virker ikke som det er noe som Tesla egentlig ønsker...

Hva mener du? Ligger ikke lønningene hos Tesla faktisk over tilsvarende stillinger hos andre? Dessuten får vel ansatte antakelig opsjoner.

Radial

Sitat fra: emurof på onsdag 31. mars 2021, klokken 23:00
Sitat fra: Radial på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:17Med spion-anklager fra Kinesiske staten kan interessen i Kina fort stupe.

Hvilke spionanklager? Det var ingen spionanklager. De bare ønsket ikke kameraer inne på hemmelige anlegg.

Er ikke det som er selve definisjonen på spionasje da? 😄
Det var vel ikke noe nytt egentlig, viser seg i sammenhengen at Forsvaret har samme opplegg rundt F35...som også er amerikansk😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Første kundelevering er en sak, men opptrappingen er minst like interessant. Når Model 3 kom til Europa, ble etterspørselen dekket veldig fort. Men det var fordi produksjonen i USA da var skikkelig i farta. Model Y blir derimot levert fra helt ny fabrikk hvor man må forvente en gradvis opptrapping av produksjonen. I tillegg må fabrikken dimensjoneres etter forventet etterspørsel over tid i det europeiske markedet. Da vil det logisk sett ta noen måneder å komme seg gjennom køen av reservasjoner. Så tidligere reservasjoner til gammel pris vil kunne gi god avkasting på Finn?

turfsurf

Sitat fra: Radial på onsdag 31. mars 2021, klokken 23:30
Sitat fra: emurof på onsdag 31. mars 2021, klokken 23:00
Er ikke det som er selve definisjonen på spionasje da? 😄
Nei. At kamera kan brukes til spionasje er en annen sak. Ganske standard praksis på annlegg der man ønsker ett snev av sikkerhet å forby eller begrense bruk av kameraer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 01. april 2021, klokken 09:39
Model Y blir derimot levert fra helt ny fabrikk hvor man må forvente en gradvis opptrapping av produksjonen. I tillegg må fabrikken dimensjoneres etter forventet etterspørsel over tid i det europeiske markedet. Da vil det logisk sett ta noen måneder å komme seg gjennom køen av reservasjoner. Så tidligere reservasjoner til gammel pris vil kunne gi god avkasting på Finn?
Tja, de rampet vel opp ganske fort i Kina. Nå spørs det hvor store endringer det blir på TMY i Europa vs USA/Kina. Virker som om mange av maskinene allerede er tatt i bruk i USA og, så hvis det er utprøvd maskineri så går det nok rimelig raskt.

Er kanskje ett vindu på noen få måneder hvor man kan ta ut en TMY og selge den med fortjeneste. Men jeg tror og Tesla kommer til å redusere prisene så fort køen er unnagjort, så jeg ville ikke sittet lenge på en. Tror heller ikke køen er veldig lang, er nok mange som hopper over på alternativer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Dette estimatet tilsier 18.000 produserte model Y i Europa i år. Model 3 har solgt 90.000-100.000 de par årene den har vært i salg, så hvis dette er i nærheten av nøyaktig, så er vi langt ut i 2022 før produksjonen tar igjen etterspørsel. Og selv om det nå er flere konkurrenter enn når Model 3 kom, så er også elbilmarkedet større.

https://twitter.com/troyteslike/status/1377373265174274050?s=21

Troyteslike har vært rimelig treffsikker. Generelt mer optimistisk enn gjennomsnittet av analytikere

Electric cars in Norway

TMY vil ha svært høy etterspørsel imange år fremover i alle de nye markedene de lanseres i. Slik er det bare med Tesla når de kommer med ny modell. Men TM3 vil nok på sikt bli negativt påvirket ift bruktmarked pris som følge av at TMY kommer. Men så vil drt på sikt bli utlignet mellom TMY og TM3. Dette er hva jeg tror.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. april 2021, klokken 09:48
Er kanskje ett vindu på noen få måneder hvor man kan ta ut en TMY og selge den med fortjeneste. Men jeg tror og Tesla kommer til å redusere prisene så fort køen er unnagjort, så jeg ville ikke sittet lenge på en. Tror heller ikke køen er veldig lang, er nok mange som hopper over på alternativer.
Dette tror jeg er en riktig vurdering. Spesielt det siste med konkurransen fra andre produsenter. Det begynner å bli godt utvalg i alternativer Q4, ID4, Enyaq, Ioniq 5, CV6, G3 bare for å nevne noen i samme klasse som er ute før eller omtrent samtidig.

Electric cars in Norway

SitatDet begynner å bli godt utvalg i alternativer Q4, ID4, Enyaq, Ioniq 5, CV6, G3 bare for å nevne noen i samme klasse som er ute før eller omtrent samtidig.

Enig med deg Counterpointer

Samt at både etron, I-Pace og EQC vil selge fortsatt meget bra i tiden fremover.

Å spekulere på å selge TMY med fortjeneste er hva jeg kaller høyrisiko sport. Men for de som sitter med lav innkjøpspris på sin TMY kan det være noe å tjene.

Vaduz

Selger i-pace «meget bra»? Ganske gammel og utrangert bil det vel?

Magnus Hansen

IPace var ikke inne på topp 20 lista for 2020 ialllefall. Så solgte ikke stort.

Rocklobster

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 01. april 2021, klokken 13:56
Dette tror jeg er en riktig vurdering. Spesielt det siste med konkurransen fra andre produsenter. Det begynner å bli godt utvalg i alternativer Q4, ID4, Enyaq, Ioniq 5, CV6, G3 bare for å nevne noen i samme klasse som er ute før eller omtrent samtidig.
Ja, Y er ikke så unik eller forut for sin tid lenger. Både Id4 og Ioniq5 familiene står ikke noe særlig tilbake for Y og er bedre på enkelte områder. De er også tilgjengelig tidligere. Litt stygt sakt er det en refresh av et design fra 2016 de skal selge. Pris kommer til å bli viktig. Bare en ting som dyr forsikring kan få mange til å velge noe annet.

Daniel_0007

Sitat fra: Rocklobster på fredag 02. april 2021, klokken 11:35
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 01. april 2021, klokken 13:56
Ja, Y er ikke så unik eller forut for sin tid lenger. Både Id4 og Ioniq5 familiene står ikke noe særlig tilbake for Y og er bedre på enkelte områder. De er også tilgjengelig tidligere. Litt stygt sakt er det en refresh av et design fra 2016 de skal selge. Pris kommer til å bli viktig. Bare en ting som dyr forsikring kan få mange til å velge noe annet.

Vel jeg vil si at tesla er som apple, se på siste iphone som selger i bøtte og spann selv om den er dårligere enn tilsvarende android.
Er fortsatt mye hype på tesla merket, nylig sa top gear og at den beste elbilen på markedet er fortsatt model 3, en bil som kom i 2017.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 02. april 2021, klokken 13:01
Vel jeg vil si at tesla er som apple, se på siste iphone som selger i bøtte og spann selv om den er dårligere enn tilsvarende android.
«Beste» er ett fryktelig vanskelig ord å bruke om både biler og telefoner. Det kommer helt an på hva den enkelte vektlegger.

Jeg ler hver gang en Android fanboy kommer og hevder at deres telefon er så mye bedre enn iPhone basert på ett eller annet tall. De aner ikke en døyt om hva jeg synes er viktig med en telefon. Sikkerhet, sammenspill mellom forskjellige enheter osv.

Det samme gjelder f.eks bagasjerom på biler. Størst er ikke alltid viktig, så lenge det er stort nok. Da er det andre ting som teller. Samme med ytelse. Er den god nok så er ikke bedre veldig viktig lengre. Å ikke konstant irritere seg over ting derimot, det er viktig. Som f.eks startknapp. Eller å måtte låse bilen. Eller å måtte oppdatere med usb pinne.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA