Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

Fossilbil


EV-FTW

Sitat fra: Fossilbil på mandag 18. mars 2019, klokken 10:49
Er i allefall fantastisk å se optimismen til noen selgere.

Leaf 30Kwt
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141310302



:)


Oi. Ja det var en god optimist gitt . Hva er forsåvidt en Leaf black edition? Ek spesialversjon jeg ikke har fått med meg?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Fossilbil

Sitat fra: Øysteinen på mandag 18. mars 2019, klokken 12:15

Oi. Ja det var en god optimist gitt . Hva er forsåvidt en Leaf black edition? Ek spesialversjon jeg ikke har fått med meg?

Based on the mid-range Acenta trim, the Leaf Black Edition adds 16in black alloy wheels, black door mirror caps and rear spoilers, as well as LED headlights, privacy glass and special edition floor mats with blue stitching.

Other additions include NissanConnect – the Leaf's smartphone app – and a 360deg parking camera as standard. The Black Edition will be available only with the 30kW battery.


:)

EV-FTW

Sitat fra: Fossilbil på mandag 18. mars 2019, klokken 13:02
Sitat fra: Øysteinen på mandag 18. mars 2019, klokken 12:15

Oi. Ja det var en god optimist gitt . Hva er forsåvidt en Leaf black edition? Ek spesialversjon jeg ikke har fått med meg?

Based on the mid-range Acenta trim, the Leaf Black Edition adds 16in black alloy wheels, black door mirror caps and rear spoilers, as well as LED headlights, privacy glass and special edition floor mats with blue stitching.

Other additions include NissanConnect – the Leaf's smartphone app – and a 360deg parking camera as standard. The Black Edition will be available only with the 30kW battery.


:)


Ahhh, der lærte jeg noe nytt gitt.

Så det er en Acenta med litt mer utstyr. Har den bose lydsystem også?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Burger

Det er fortsatt ett stort marked for bil nummer to, så Leaf har sin plass selv om den ikke når så langt.

For ett par måneder siden sjekket jeg innbytte på min Leaf pga rekkevidde, og det virket som selger forventet å få solgt bila ila ett par dager til eldre ektepar der kona trenger bil #2 for å kjøre 3-10km til sentrum ett par ganger i uka.

To ting som gjør at jeg ser etter alternativer til Leaf, batteridegradering går for fort og varmeapperatet er elendig på vinteren.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Joltus

Hvor fort går batteridegraderingen da?

muggost

Min 24kwh har gått 120.000km på 6 år. Kjørt mye blandet, lader stort sett til 80% og noen ganger til 100%. Hurtiglader 4 ganger i året :)
Har ikke merket noe batteridegradering. Fortsatt 12 mil rekkevidde på sommeren og ca 10 mil på vinter avhengig av temp og kjørestil. Sånn har det vært siden vi fikk bilen...

Joltus

Og vi hører stadig dette om de tidligere leafene, mens med 40kwh versjonen er det allerede konkludert før knapt et års bruk at degraderingen skjer veldig fort. How?

leafnor

Sitat fra: Joltus på mandag 18. mars 2019, klokken 18:08
Og vi hører stadig dette om de tidligere leafene, mens med 40kwh versjonen er det allerede konkludert før knapt et års bruk at degraderingen skjer veldig fort. How?
Plasebo og "derivasjon". Plasebo for alle tenker at varmgang i batteri og degradering som faktisk skjer betyr "mye". "derivasjon", stigningstallet, henter man med å trekke en strek på den første % som kommer raskt, og så ser det mye ut.
Min 2012 har 146000 og tapt seg 25% på 7 år om jeg skal være realistisk kritisk. Snitt 4% i året. Da den var 3 år hadde den tapt 12%.
Så om en 40 kWh skal holde "følge" bør de første solgte ligge på 94-95% nå.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Hmm. Min 30 kWh leaf som nå runder 3 år, og kjørt snart 75 000, har en SOH på rett under 94 prosent. Den vil typisk synke nå til sommeren, og stige litt til vinteren igjen.

Alltid ladet til 100 prosent stort sett hver natt, og har en god del hurtigladinger, ca 3 i snitt i mnd.

Men passer på å ikke lade til mer enn 80 prosent på hurtiglading.

Hvor mye man kan stole på Leafspy og SOH er en annen ting.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Sitat fra: Øysteinen på mandag 18. mars 2019, klokken 19:09
Hvor mye man kan stole på Leafspy og SOH er en annen ting.
Kan stoles mer på enn alle stjernene i en batterisjekk utført på service.
Når det gjelder 40kWh er det intet som tilsier at batteri på den skal holde seg bedre enn 24 kWh. Så etter 10 år er de nok på 70% av ny omtrent. Det er over 20% mer enn hva 24 kWh hadde spille ny, mer som en ny 30 kWh.
Og mange klart seg på det i flere år nå, inkludert meg. Så en degradert 40kWh vil mange kunne leve med.
Forøvrig, hva dette jeg skrev nå har med fotfeste å gjøre vet jeg ikke :o
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Sitat fra: Joltus på mandag 18. mars 2019, klokken 16:48
Hvor fort går batteridegraderingen da?
Spot on på snittet med 3% i året. Må måles med Leafspy, km guessometer etc kan man ikke stole på. Det jeg merker mest at 9% av batteriet har forsvunnet er at jeg ikke kan ta en avstikker fra jobb uten å måttte hurtiglade.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Fossilbil

3% per år?

Det høres jo egentlig helt horribelt ut :o

Men er dette bare et Nissan problem eller er det tilnærmet likt for alle merker?
Vil f.eks bare lading til 80% redusere batteridegtaderingen?


Burger

Det virker det eneste som kan påvirke degradering er i negativ retning er ekstrem varme. Texas, California etc. Bortsett fra det så rapporteres det 3% uansett bruk av hurtiglading, kjørelengde, opplading til 80% etc. Noen rapporterer veldig lite degradering, men jeg mistenker at en del småting som gjør rapportering dårlig og ønsket "min metode fikser biffen". Å tømme batteriet nesten helt og hurtiglade lurer BMS-en til å tro batteriet har mer kapasitet enn det har. Noen mener korrigering. Samme skjer om vinteren, man får igjen %, men de forsvinner når våren kommer rimelig fort.

Tesla hadde en vendig 5% det første året, men så gikk det veldig sakte de neste årene.

Degradering på batteriet er ikke så farlig når man har stort nok batteri, men når jeg på de værste dagene kom hjem med 7% batteri, så kan man tenke seg hvordan det går med 9% degradering.

Jeg har kommet fram til at man bør ha en elbil som minst går dobbelt så langt som det man trenger i det daglige om vinteren, gjerne 3 gangen. Da er man fleksibel på ekstraturer etc. Ladeplasser på jobb blir satt opp, virker fint i 3-6 måneder, så er det knallhard kniving om plassene.

Edit: Har ikke sett på degradering av 40kwt Leafene, men svjv så er det samme type batteri.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ole Irgens

Sitat fra: Øyst1 på fredag 15. mars 2019, klokken 22:53
Nå begynner det å stramme seg til på markedet. Det kommer flere og flere modeller, med lengre rekkevidde og prisene blir presset. Bruktmarkedet viser også at tiden for å tjene grovt på å overprise elbiler er litt over. Leaf 40 kWt LE går tregere å selge, og ser at prisene begynner å droppe under 250 000.
Hyundai Kona, som har lang venteliste, der går det også tregere på bruktmarkedet, og prisene begynner å falle ned på 370-380 000 for godt utstyrte, lite brukte biler. Tesla Model 3 kommer i lassevis til kai, og vil dominere salgsstatistikkene fremover.

Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?

Det virker som det ikke vil være noe enorm ventetid på en 62 kWt Leaf, så det blir spennende å se hvor godt den vil bite fra seg. Akkurat nå ser det ut til at Tesla feberen herjer, og bedre vil det ikke bli når de nå har lansert Model Y.

Nissan Leaf er Norges nest mest solgte bil i Norge så langt i 2019, bare slått av VW Golf. Så joda, den mister fotestet så det holder.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA