Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

Morgankane123

Jeg bestilte 62 kwh utgaven dagen den kom. Syntes den var dyr, 400 000 for launch edition, men det var ikke så mange alternativer.
Så satte jo Tesla ned prisen på model 3 til 430 000. Begynte da å se litt mer på den og da var valget enkelt for min del. 75 kwh batteri, firehjulsdrift, bedre ytelser, kortere levering og en bil man gledet seg til å få..
Avbestilte leafen og bestilte Tesla, den kom etter 20 dager.
Nå kjører jeg rundt med et smil rundt munnen!

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Morgankane123 på mandag 01. april 2019, klokken 08:34
Avbestilte leafen og bestilte Tesla, den kom etter 20 dager.
Nå kjører jeg rundt med et smil rundt munnen!

Tror det er mange som nå ser på andre alternativer enn Leaf. Det er stor forskjell på å være den eneste som kan levere et middelmådig produkt, og det å levere et middelmådig produkt i konkurranse med andre som leverer et bedre produkt til omtrent samme pris. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

EV-FTW

Sitat fra: Morgankane123 på mandag 01. april 2019, klokken 08:34
Jeg bestilte 62 kwh utgaven dagen den kom. Syntes den var dyr, 400 000 for launch edition, men det var ikke så mange alternativer.
Så satte jo Tesla ned prisen på model 3 til 430 000. Begynte da å se litt mer på den og da var valget enkelt for min del. 75 kwh batteri, firehjulsdrift, bedre ytelser, kortere levering og en bil man gledet seg til å få..
Avbestilte leafen og bestilte Tesla, den kom etter 20 dager.
Nå kjører jeg rundt med et smil rundt munnen!

Med tanke på det enorme salget Tesla har hatt i mars av Model 3, er du nok ikke alene om å ta det valget.
Derfor jeg mener Leaf er på vei til å miste fotfestet. De er for sent ute rett og slett, og for dyre. Model 3 tar jo helt av, og jeg forstår det godt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Problemet i hele elbilmarkedet er at biler som er tilgjengelig (les Leaf og Tesla) selges i altfor store opplag ifht hva markedet EGENTLIG vil ha, da blir det også mye brukt når noe bedre dukker opp. Jeg er jo en av disse selv, har eid 3 Leafer og 3 Teslaer, og må ærlig innrømme at ingen av disse bilene har vært perfekt for oss. Y er drømmebilen, men tror du jammen ikke at vi har bestilt en model 3 likevel:)

Blir spennende å se verditapet den dagen Model Y kommer, blir surt om tapet er så stort at vi må droppe Yen, rent økonomis skulle vi behold Leafen i 2 år heller enn å velge 3, men så elsker vi å reise på biltur og der faller Leafen gjennom, ellers er den helt ok til prisen syns jeg.

Når vi nå skal selge så har jeg faktisk ikke lagt den ut på finn, der er det 441 Leaf 2.0 for salg og prisene har blitt presset enormt mye ned, før jul hadde vi fått opp mot 300 for den, nå er det en kamp for å få over 260, men siden vi bare gav 280 så kan jeg leve med 260 selv om bilen bare er ett år gml.

20 i tap er det samme jeg hadde på 30 kwh, den hadde jeg i 2 år og tapte 40. Helt kurrant, gratis bil egenglig mtp at den går på strøm.

Det som er litt skremmende nå er hvor fort markedet skifter når det blir "normal" tilgang å biler...

EV-FTW

Prisene synker bra på brukte elbiler nå. Leaf 40 LE vil du begynne å slite med å selge til 260 00. Realistisk nå er i underkant av 250 000, avhengig av kilometerstand. Hyundai Ioniq har også sunket i verdi de siste månedene. Nå får en 2017 modeller til 220 000, norske og med alt utstyr.

Hyundai Kona selges brukt for 360 000, så ikke lett å flippe den lengre. Kia E-Niro prøver noen å melke, men går tregt. Model 3 har tatt markedet med storm, noe de andre merkene kjenner godt. Er nok noen priser som må senkes, som igjen vil påvirke bruktmarkedet.

Jeg velger å vente med å selge min Leaf 30. Den har hatt det verste verdifallet nå, så frem til Model Y kommer kommer jeg til å beholde den.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

#140
Ja prisene synker og det er helt normalt nå som det kommer flere biler med større batteri ut i markedet. Dette er bare bra for videre fremvekst av den elektriske bølgen i Norge

Surrehue

Tesla "spyr ut" modell 3,  Golf 36Kwh selges med rabatt for under 300k. Ampera har satt ned prisen. Zoe koster fra 215k. Nye modeller lanseres og leveranse starter hos flere merker. Leaf 40Kwh kan fåes levert omgående og ser jeg avertert for, (Acenta) fra 267k. Hvordan går egentlig salget av Leaf? Bør vi snart kunne se 62Kwh Leaf for ned mot 300.000?

jman76

#142
Jeg tipper det fortsatt er et brukbart marked for 40-Leafen når nyprisen presses ned. Den går vel inn i kategorien nr 2-bil, som i praksis tar over som hovedbil, i hvert fall i bompengeområdene.

Er ikke sikker på om Nissan inntil videre er interessert i å selge så voldsomt mange 62-kWh, men senker de prisen et godt hakk under Model 3, vil nok markedet åpne seg. 320-330.000? Det er nok mange som gjerne styrer unna Tesla også.

De ser nok også litt an hva VW gjør med ID. Jeg tror heller ikke det blir en veldig rimelig bil i første omgang.

torlie

Vurderer å bytte ut min 3 år gamle Zoe til fordel for 12-18mnd gammel Leaf 40 dersom prisene synker ytterligere. Antar det vil skje når Leaf 60, Model 3 SR begynner utleveringen. Samtidig som verditapet på elbiler også har begynt å normalisere seg og blir mer i retning fossilt verditap.

Antar man kan få en Leaf 40 til 210-220k om 3-5mnd  :)

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

trondhla

I et "normalt" markedsbilde skal Leaf ha markedsandel på mindre enn 10% og det er dette vi ser nå som antall el.biler begynner å øke . Så ja fotfestet svikter litt.
Nissan legger seg konsekvent på lavbudsjett og leverer ikke "tysk" produktnivå uten at de er dirkete dårlige. Dette liker ikke vi her i Norge og kjøper derfor ikke så mye av Nissan.
Siden Nissan ved Carlos Ghosn var smarte og tidlig ute med el.bil har de kunne kapitalisere grovt på dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA