Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: kaiat på lørdag 16. mars 2019, klokken 19:50
Sitat fra: Øysteinen på fredag 15. mars 2019, klokken 22:53
Når jeg er på forumet her er det enorm aktivitet på Tesla sidene. Det er god aktivitet også på Kia. Hyundai litt mindre. Mens her på Leaf forumet er det nesten helt dødt. Og da begynner jeg å lure. Kan det tenkes at Leaf begynner å sakke akterut? At det er så mye annet på markedet nå, at selv om Leaf kommer i en 62 kWt versjon, er det begrenset interesse?

Tror nok de som er her inne, er stort sett entusiastene. Leaf selger mye til de som egentlig ikke er så interessert i bil, og som bare vil ha en enkel og pålitelig bil. Tviler faktisk på om disse noensinne har hørt om Rapidgate f.eks - og dersom de har gjort det, tror jeg ikke at de bryr seg. De fleste elbileiere jeg kjenner til, ender stort sett på en Leaf. Og de bryr seg egentlig ikke så mye om elbiler, stort sett er det bompengene som er grunnen. Jeg har litt inntrykk når jeg prater med enkelte at de glatt hadde gått tilbake til fossilbil om det f.eks. blir bompenger.

Og bompenger blir det, det er det jo ingen som betviler. Men forhåpentligvis klarer de å holde prisene lavere på elbil enn på fossilbiler.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TJV

Leaf vil selge godt fremover. Folk er avhengig av en pålitelig bil med fornuftig plass som frakter de rundt om i det daglige. Et stort forhandlernettverk og fornuftige ventetider på verksted slår heller aldri feil.

Har en bekjent som har Model S. Han er innom verksted jevnt og trutt, men han synest det er helt greit - de har visst så fin kundelounge der. Jeg elsker verkstedsbesøk på linje med kø, så det er noe av grunnen til vi ikke kjøpte en brukt Model S.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

EV-FTW

Sitat fra: TJV på lørdag 16. mars 2019, klokken 20:36
Leaf vil selge godt fremover. Folk er avhengig av en pålitelig bil med fornuftig plass som frakter de rundt om i det daglige. Et stort forhandlernettverk og fornuftige ventetider på verksted slår heller aldri feil.

Har en bekjent som har Model S. Han er innom verksted jevnt og trutt, men han synest det er helt greit - de har visst så fin kundelounge der. Jeg elsker verkstedsbesøk på linje med kø, så det er noe av grunnen til vi ikke kjøpte en brukt Model S.

Akkurat det du skriver der er for meg også en gåte. Det er enorme køer på Tesla verksted. Folk må vente i månedsvis på å få bil på service. Har flere bekjente som har Tesla og som har feil på bilene. Og når man leser Tesla forumet her på siden, er det enormt mange tråder om feil. Nye biler som blir levert med lakk skader, paneler som ikke står slik de skal, glasstak som er skeive, pakninger som er løse osv. Likevel godtar folk det. Det er helt fjernt for meg. Hadde «normale» bilmerker levert så slett arbeid, og hatt slike køer på verksted, hadde de ikke klart seg. Det har vært mye klaging på Møller systemet, med det er jo barnemat i forhold til Tesla.

Som sagt, det er en gåte for meg at kundene godtar det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

1000kwh

Sitat fra: Øysteinen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:34
Sitat fra: TJV på lørdag 16. mars 2019, klokken 20:36
Leaf vil selge godt fremover. Folk er avhengig av en pålitelig bil med fornuftig plass som frakter de rundt om i det daglige. Et stort forhandlernettverk og fornuftige ventetider på verksted slår heller aldri feil.

Har en bekjent som har Model S. Han er innom verksted jevnt og trutt, men han synest det er helt greit - de har visst så fin kundelounge der. Jeg elsker verkstedsbesøk på linje med kø, så det er noe av grunnen til vi ikke kjøpte en brukt Model S.

Akkurat det du skriver der er for meg også en gåte. Det er enorme køer på Tesla verksted. Folk må vente i månedsvis på å få bil på service. Har flere bekjente som har Tesla og som har feil på bilene. Og når man leser Tesla forumet her på siden, er det enormt mange tråder om feil. Nye biler som blir levert med lakk skader, paneler som ikke står slik de skal, glasstak som er skeive, pakninger som er løse osv. Likevel godtar folk det. Det er helt fjernt for meg. Hadde «normale» bilmerker levert så slett arbeid, og hatt slike køer på verksted, hadde de ikke klart seg. Det har vært mye klaging på Møller systemet, med det er jo barnemat i forhold til Tesla.

Som sagt, det er en gåte for meg at kundene godtar det.
De 4 andre jeg kjenner med Tesla er ikke innom verksted jevnt og trutt. Jeg mener alle hopper over 20k service også..

Ingen driftstans blant de jeg kjenner.. eller meg selv

DagfinnN

Sitat fra: Øysteinen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:34

Akkurat det du skriver der er for meg også en gåte. Det er enorme køer på Tesla verksted. Folk må vente i månedsvis på å få bil på service. Har flere bekjente som har Tesla og som har feil på bilene.
Hvorfor gjentar du noe du ikke har opplevd selv. Om en person venter på verksted og 100 gjentar det - da vil du sikkert si at det er massevis av Tesla eiere som står i verkstedskø, mens det faktisk er bare en.
Slutt å gjenta det du ikke selv av opplevd. Det skaper bare fake news.
Jeg har hatt Tesla i 4 år og har aldri - ALDRI opplevd verkstedskø. Kan du gjenta dette 100 ganger?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

EV-FTW

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:53
Sitat fra: Øysteinen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:34

Akkurat det du skriver der er for meg også en gåte. Det er enorme køer på Tesla verksted. Folk må vente i månedsvis på å få bil på service. Har flere bekjente som har Tesla og som har feil på bilene.
Hvorfor gjentar du noe du ikke har opplevd selv. Om en person venter på verksted og 100 gjentar det - da vil du sikkert si at det er massevis av Tesla eiere som står i verkstedskø, mens det faktisk er bare en.
Slutt å gjenta det du ikke selv av opplevd. Det skaper bare fake news.
Jeg har hatt Tesla i 4 år og har aldri - ALDRI opplevd verkstedskø. Kan du gjenta dette 100 ganger?

DagfinnN, det er ikke noe jeg fantaserer om. Det står jevnt og trutt om det i media. Og følger du med på Tesla Bjørn, er snakker han også om de lange ventetidene på Tesla verksted. Han snakker også mye om problemer osv med flere biler. Nå er ikke han den som har behandlet Optimus Prime best, men det har vært mye feil på den bilen, og den har bært lenge på verksted.

Og det er ikke uten grunn Consumer Reports ikke kan anbefale Model 3.
Videre er det ikke oppspinn faktiske kjøpere av Model 3 kommer med på forumet, når de klager på bilene de akkurat har fått utlevert.

Jeg skal ikke dra fem jeg kjenner osv, da det er lite empiri i det, og blir bare tomme ord. Men det som står i media og på forumet er ikke tomme ord.
Model 3 er en flott bil, sammen med de andre bilene fra Tesla. Og jeg er veldig glad vi har Tesla som presser andre produsenter til å produsere elbiler, og fremskynde elektrifiseringen. Men de har lang vei å gå på kvalitet, hjelper ikke bare med kvantitet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

DagfinnN

Sitat fra: Øysteinen på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:08
DagfinnN, det er ikke noe jeg fantaserer om. Det står jevnt og trutt om det i media.
Like fullt gjentar du noe du selv ikke har opplevd. Jeg framhever det jeg selv har opplevd. Aldri ventet å verkstedstime og aldri hatt en så fin bil. Skal du gjenta noe andre har opplevd bør man alltid gjenta 2 ganger det positive mot en gang det negative.
Fatter ikke hvorfor du skal "framheve" Leaf ved å snakke ned et annet merke. Er det ikke noe positivt å si om Leaf?
Jeg hadde Leaf i 2 år og fikk bakoversveis av forskjellen når jeg byttet den inn i Tesla.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

TJV

Men DagfinnN, har du hatt den nye Leaf? Er jo det denne tråden er. I ditt siste innlegg får jeg inntrykk at Model S er mye bedre enn Leaf ? Får virkelig håpe det siden en «normal» ny Model S er mellom 2 og 3 ganger dyrere enn Leaf. Du fatter ikke hvordan noen framhever et bilmerke med å snakke ned andre bilmerker, men det synest jeg du gjorde i det innlegget. Men men, det går helt fint for meg å snakke ned et bilmerke LITT, visst det er saklig og har gjerne en del fakta som understøtter påstanden. Når det bikker over til fanboys, ja da synest jeg nesten synd på at folk kan ha så store skylapper på.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

EV-FTW

DagfinnN, denne tråden handler om Nissan Leaf, og jeg dro inn Model 3 i utgangspunktet for å stille et spørsmål til ettertanke om Leaf mister fotfeste, når det kommer så mange nye biler på markedet. Er Leaf blitt utdatert? Er Nissan for bakpå?
Når det er sagt, er Leaf en steike trofast bil. All statistikk viser at de er ekstremt driftssikre.

Jeg trenger ikke eie en Tesla, for å skulle kunne si noe om tingenes tilstand. Det er nok av empiri som sier sitt om verksted og service køer. Om kvalitet på bilene. Du mener jeg gjentar meg selv, og er tydeligvis av en oppfatning at de eneste som kan si noe om Tesla, er de som selv eier dem. Da får du ta bort de enorme skylappene du har foran øynene, og lese på forumet for Tesla. Hva eierne selv sier, og klager på. Sjekk med Forbrukerrådet hvor mange klager de har fått fra Tesla eiere, det er ganske mye.

Som sagt, jeg heier på Tesla, da det får fart i hjulene på andre produsenter, men jeg er kritisk til kvaliteten på bilene og serviceapparatet, på grunnlag av det  jeg har lest, sett og hørt, som ikke er rent lite.

Men nei, har aldri eid en Tesla selv, så om det er kravet for å kunne uttale seg, så stryker jeg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Counterpointer

Siden denne tråden handler om Leaf og flere sier hvor drftsikker den er. Da lurer jeg på hvorfor Nissan enda ikke klarer å lage en app som fungerer?

Så vidt jeg forstår er det mer flaks om den virker eller ikke.

Og hva med batteridegradering? Hvordan står det til med det?

#Rapidgate er kjent. Det er vel ikke et tegn på en etablert produsent som har full kontroll.

Forøvrig tror jeg den som sa at Leaf er en vanlig bil for vanlige folk, har helt rett. Jeg kjenner flere som er veldig fornøyd med sin, men ingen av dem er bilfolk. Det er et stort marked.

kaiat

Det er ikke noe galt i å være kjedelig, utdatert og driftssikker. Toyota fikk solgt nærmere 1,2 millioner Corolla på verdensbasis i fjor, så det er avgjort marked for slike biler.

leafnor

Sitat fra: kaiat på søndag 17. mars 2019, klokken 00:28
Det er ikke noe galt i å være kjedelig, utdatert og driftssikker. Toyota fikk solgt nærmere 1,2 millioner Corolla på verdensbasis i fjor, så det er avgjort marked for slike biler.
Mao, Toyota har fotfeste på Corolla, slik Nissan har med Leaf når det er snakk om EL-bil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Selve produktet Leaf er driftsikert. Byggekvaliteten er også særdeles bra. Det er lite tilbakemeldinger på feil. Men ja, den har sine svakheter også.

1. Appen er ikke så stabil. Heldigvis finnes det andre alternativ, som fungerer bedre. Når det er sagt opplever jeg at appen stort sett fungerer, men den er treg, for å si det mildt. Videre er selve bilen fullt brukende uten app, så jeg vil ikke gå så langt som å si at det er noe galt med selv bilen, fordi at appen er treg.

2. Rapidgate er en utfordring, for noen. For de som aldri kjører lengre turer enn 20-30 mil er det ikke noe problem. Videre har Nissan nå kommet med SW fix, som mer eller mindre har løst dette problemet. Se siste test Tesla Bjørn hadde av bilen, da han kappkjørte med en eGolf.

3. Degradering av batteriet. Nissan har gjort en stor feil med å ikke ha noen form for kjøling av batteriet. Dette har medført at biler som går i varme strøk, har stor degradering av batteriet. Her i Norge er ikke problemet utbredt. Det finnes en og annen som har problemer, men i forhold til antall biler solgt, er det uhyre få.
Det var en rapport fra New Zealand , som sa at 30 kWt batteriet degraderte seg mye fortere enn det i 24 kWt leaf. I ettertid har det vist seg at dette hang sammen med en SW feil. Det ble sendt ut en SW fix, som en del biler fra 2016, deriblant min, trengte. Etter denne oppdateringen har jeg helt andre tall i Leafspy enn før, og bilen har normal degradering. Dette har også kommet frem i en ny rapport fra samme firma i New Zealand som kom ut med den første rapporten.

Alt i alt er Leaf en lite spennende, men god bil, som også viser igjen på salget. Folk flest er ganske trauste, de vil ha en bil som er enkel og tar dem fra A til B. Og det er kanskje hovedgrunnen til salget så langt. Men som sagt, med dagens utvikling, er jeg bekymret over at Nissan virker å henge etter.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

turfsurf

Sitat fra: roger1111 på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:09
Dette synes jeg blir feil. For mitt bruk er Leaf 40 perfekt. Jeg er veldig fornøyd med bilen. Har nå kjørt 20000 km og det har aldri vært noe tull. Bilen har fungert upåklagelig, så hvor "god" bilen er kommer jo an på bruken. Pris, kvalitet og leveringstid var avgjørende for mitt valg av Leaf.
Når jeg skriver at det ikke er en god elbil, så legger jeg vekt på el biten av det. Den har høyt forbruk i.f.h.t. sammenlignbare biler, den har dårlig temperaturstyring av batteriet og den har hurtiglading med CHAdeMO som er utdøende i Europa.

Du skriver jo selv at du valgte bilen grunnet pris, leveringstid og forventet driftsikkerhet (som jeg regner med du mener når du skriver kvalitet). Det bekrefter jo bare det jeg skriver, det er andre ting som får folk til å velge Leaf enn at det er en god elbil, uten at det er noe galt i det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: Øysteinen på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:35
Som sagt, jeg heier på Tesla, da det får fart i hjulene på andre produsenter, men jeg er kritisk til kvaliteten på bilene og serviceapparatet, på grunnlag av det  jeg har lest, sett og hørt, som ikke er rent lite.
Mitt poeng oppfattet du ikke. Jeg nekter ikke for at en viss prosent har problemer. Når så det er 30 k biler i landet blir en viss prosent til mange.
Det jeg lei av er all gjentagelse. Kanskje 90% av det du har lest er gjentagelse av noen enkelt saker. Dermed tror du og mange som ikke har Tesla at Tesla er full av feil og har null kvalitetskontroll.
Ja, det er feil, men de fleste har det ikke.
Kos deg med Leaf, jeg bestiller etter sommeren en TM3 i tillegg til min S100D. Det er mange som har sin 2. Tesla. Det ville ingen gjøre om en skal basere sin viten på dette forum.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA