Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

ganton

#285
Sitat fra: gr på mandag 23. september 2019, klokken 14:30
Bilen trekker bare strøm på de lederne den kan ta imot på. Trenger ikke endre noe på ladeboksene.

Mulig svaret finnes gjemt i denne lange tråden et sted, men står i TWC installasjonsveilledningen at "230 V trefase uten nøytral" konfigurasjonen (med L3->N koblingen), sitat: "bare skal brukes med Tesla-biler".
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

geear

I så fall er det spesielt for TWC, bruker vår Ecolite på 32 A 3-fas 230 V med 3-fas 32 A kabel på både Model X ("3-fas" 8,5 kW) og e-Niro (1-fas 32 A / 7,2 kW). Tidligere var det med e-Golf. Plug and play.

jlan

Vi har hatt litt problemer med en tidlig i3 og "tofase" koblet Eco-lite, må koble den til med en enfase type 2 kabel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Hmm. Vet bilen noe om kabelen er 1-fas eller 3-fas når det er en bil som kun støtter 1-fas da?

Iallfall e-Niroen og e-Golfen er ikke pinnet opp i kontakten, og motstanden i pluggen forteller vel bare maks effekt på kabelen, ikke om den er 1-fas eller 3-fas? Eller har jeg gått glipp av noe?

sjokomelk

Bilen vet ingenting om kabelen har 5 eller 7 ledere. Den vet bare hvor mange ampere den støtter. Og så er det opp til bilen å sjekke om det finnes spenning på 1, 2 eller 3 faser.

Historien blir omtrent som dette for 3-fas på en Model 3:
- Plugge inn kabel i bil
- Bil ser kabel støtter 32A
- Bil får melding fra ladestasjon om at den maks kan levere 16A
- Bil setter lader til 16A og ber ladestasjon koble til strømmen
- Bil måler spenning mellom L1 og N og ser 230V
- Bil måler spenning mellom L2 og N og ser 230V
- Bil måler spenning mellom L3 og N og ser 230V
- Bilen vet nå at dette er 400V 3-fas og kjører på med 11kW lading

Historien er annerledes for en 1-faset ladestasjon:
- Plugge inn kabel i bil
- Bil ser kabel støtter 32A
- Bil får melding fra ladestasjon om at den maks kan levere 32A
- Bil setter lader til 16A og ber ladestasjon koble til strømmen
- Bil måler spenning mellom L1 og N og ser 230V
- Bil måler spenning mellom L2 og N og ser 0V
- Bil måler spenning mellom L3 og N og ser 0V
- Bil kobler om internt i laderen for å trekke 32A via L1 i ladekabel
- Bil setter lading til 32A og kjører på med 7kW lading
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

IbizaMan


sjokomelk

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 09:03
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. september 2019, klokken 08:54
- Bil ser kabel støtter 32A

Hvordan "ser" bilen at kabelen støtter 32A?
Bilen måler motstanden som er montert i ladekabelen mellom Proximity-pinnen og jord.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

IbizaMan

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. september 2019, klokken 09:37
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 09:03
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. september 2019, klokken 08:54
- Bil ser kabel støtter 32A

Hvordan "ser" bilen at kabelen støtter 32A?
Bilen måler motstanden som er montert i ladekabelen mellom Proximity-pinnen og jord.

Trodde det var laderen som signalerte maks strømtrekk via PWM til bilen......



jkirkebo

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:11
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. september 2019, klokken 09:37
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 09:03
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. september 2019, klokken 08:54
- Bil ser kabel støtter 32A

Hvordan "ser" bilen at kabelen støtter 32A?
Bilen måler motstanden som er montert i ladekabelen mellom Proximity-pinnen og jord.

Trodde det var laderen som signalerte maks strømtrekk via PWM til bilen......

Det gjør den, men om laderen signaliserer 25A og kabelen kun er på 20A så er det 20A lading man får. Hvis ikke kunne man jo overbelastet kabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

IbizaMan

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:23
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:11
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. september 2019, klokken 09:37
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 09:03
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. september 2019, klokken 08:54
- Bil ser kabel støtter 32A

Hvordan "ser" bilen at kabelen støtter 32A?
Bilen måler motstanden som er montert i ladekabelen mellom Proximity-pinnen og jord.

Trodde det var laderen som signalerte maks strømtrekk via PWM til bilen......

Det gjør den, men om laderen signaliserer 25A og kabelen kun er på 20A så er det 20A lading man får. Hvis ikke kunne man jo overbelastet kabelen.

Forstår, det er montert en motstand også i selve kontakten som indikerer 16 eller 32A utstyr. Takker for oppklaringen!  :+1:


jkirkebo

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:52
Forstår, det er montert en motstand også i selve kontakten som indikerer 16 eller 32A utstyr. Takker for oppklaringen!  :+1:

Nesten riktig, de lovlige verdiene er 13A, 20A og 32A. 16A kabel finnes ikke, de som selges som det er egentlig 20A kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

IbizaMan

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:27
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:52
Forstår, det er montert en motstand også i selve kontakten som indikerer 16 eller 32A utstyr. Takker for oppklaringen!  :+1:

Nesten riktig, de lovlige verdiene er 13A, 20A og 32A. 16A kabel finnes ikke, de som selges som det er egentlig 20A kabler.

Ja, det å oppgi kabel i Ampere er vel en uting. Det du mener er at en "16A kabel" egentlig har tverrsnitt på 4mm2 mens en "13A kabel" har tverrsnitt på 2.5mm2?

jkirkebo

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:39
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:27
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:52
Forstår, det er montert en motstand også i selve kontakten som indikerer 16 eller 32A utstyr. Takker for oppklaringen!  :+1:

Nesten riktig, de lovlige verdiene er 13A, 20A og 32A. 16A kabel finnes ikke, de som selges som det er egentlig 20A kabler.

Ja, det å oppgi kabel i Ampere er vel en uting. Det du mener er at en "16A kabel" egentlig har tverrsnitt på 4mm2 mens en "13A kabel" har tverrsnitt på 2.5mm2?

Niks.

13A har 1,5mm2
20A har 2,5mm2
32A har 6mm2

Husk at kabel som henger fritt i luft tåler mer enn kabel som er fastmontert i vegg inne i isolasjon. Dessuten tåler gummikabel høyere temperatur.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

IbizaMan

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 16:25
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:39
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:27
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:52
Forstår, det er montert en motstand også i selve kontakten som indikerer 16 eller 32A utstyr. Takker for oppklaringen!  :+1:

Nesten riktig, de lovlige verdiene er 13A, 20A og 32A. 16A kabel finnes ikke, de som selges som det er egentlig 20A kabler.

Ja, det å oppgi kabel i Ampere er vel en uting. Det du mener er at en "16A kabel" egentlig har tverrsnitt på 4mm2 mens en "13A kabel" har tverrsnitt på 2.5mm2?

Niks.

13A har 1,5mm2
20A har 2,5mm2
32A har 6mm2

Husk at kabel som henger fritt i luft tåler mer enn kabel som er fastmontert i vegg inne i isolasjon. Dessuten tåler gummikabel høyere temperatur.

Akkurat ja. Da lærte vi noe nytt i dag også....  :)

Joakim Wærp

Sitat fra: litium på onsdag 04. september 2019, klokken 07:47
Til info - jeg har en Easee-boks som klarer å lade bilen med 11 kW/28A. Men også den har en tendens til å stoppe på 19A når den setter igang lading. Den blir stående der litt, og noen ganger går den automatisk videre til 28 A, mens andre ganger må jeg selv justere opp strømmen manuelt.

Har forøvrig hatt litt problemer med installasjonen (litt off-topic ift dette kanskje, men takknemlig for tips)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48108.0

Fikk montert Easeelader i går, og opplever det samme, skal teste nå senere i dag med samme "workaround" med å øke strømmen manuelt. JEg fikk 11KW på første test i en kort periode, men så har jeg kun klart å få 18/19A etterpå. Har det stabilisert seg for deg? eller er det samme problem enda?

Skoda Citigo ambition - Ventepølse
___________________________________________
Hyundai Ioniq 5 - innsendt ønske om Project 45 reservasjon - Avventer
TM3 LR hvit med sort interiør bestilt 28.07.19 - Solgt august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA