Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

JorEl

#75
Det som gjorde det lett for meg å kjøpe FSD, var annen-hånds-verdien.
FSD ville kostet den som kjøpte EAPbilen min en god del. I tillegg får jeg kanskje brukt litt av funksjonene på den. :) Tar det som det kommer, men det vil ta seg fint ut i en salgsannonse;

-Selges med FSD!!!  Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. ;)

(takk for teksten gr)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Har allikevel litt vanskelig å tro på at annenhåndsverdien stiger MER enn de 16700,- man legger ut, sannsynligvis får man ikke alt det igjen og dermed blir tapet faktisk større. Spørsmålet er om man har fått noen glede av det i mellomtiden. Der er jeg usikker. Mener fortsatt de har et stykke å gå før selv EAP er der de har lovet.

np

Vet vi noe om 16.700,- er den nye prisen, eller om det er et "tilbud" i en periode fremover?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Sitat fra: np på lørdag 09. mars 2019, klokken 11:40
Vet vi noe om 16.700,- er den nye prisen, eller om det er et "tilbud" i en periode fremover?

Akkurat dette opptar meg også! Jeg ser at enkelte som har kjøpt pakken etterlyser synlige tegn i bilen på investeringen. Den triste sannheten er jo at enn så lenge så finnes det ingen funksjonalitet under FSD.

Spørsmålet er altså om prisen 16 700 holder seg slik også ETTER at de første FSD-funksjonene dukker opp i bilene (til de som alt har kjøpt dem selvfølgelig).

Råde

Og det var nettopp mitt poeng tidligere. Tesla har alltid vært flinke til å fremme det som gjør at de har et fortrinn, men så ser vi også at de nærmer seg oppførsel som en vanlig butikk på flere punkter. Jeg tenker på at gratis SuC, som i de første mange år var et stort poeng for Tesla, har blitt en betalingsløsning. Samme med alle onlinetjenester som har begynt å koste.

Jeg tror at dette er et slags lokketilbud med hensikt om å få en stor brukerbase som de kan kjøre maskinlæring på. Når produktet har funksjonalitet og anerkjennelse nok, så sier det bang (eller dvs blårussen sier NÅ), og så spretter prisen opp til 50k (+25k for AP)
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: gr på lørdag 09. mars 2019, klokken 07:24
Har allikevel litt vanskelig å tro på at annenhåndsverdien stiger MER enn de 16700,- man legger ut, sannsynligvis får man ikke alt det igjen og dermed blir tapet faktisk større.
Men hvis ovenstående skjer, og vi i tillegg får mva på elbil i melllmtiden... Da har 16.700,- tjent seg inn.
e-Golf | X75D

prophan

Ingen produksjonsbiler har v3 hardware nå, og for å få FSD må de oppgraderes. Faktum at de selger FSD nå betyr at Tesla tar høyde for å skifte til v3 gratis for de som kjøper FSD - det står ingenting at du må betale ekstra for å få skiftet til V3 hardware.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

GeirHM

Sitat fra: prophan på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:32
Ingen produksjonsbiler har v3 hardware nå, og for å få FSD må de oppgraderes. Faktum at de selger FSD nå betyr at Tesla tar høyde for å skifte til v3 gratis for de som kjøper FSD - det står ingenting at du må betale ekstra for å få skiftet til V3 hardware.

Vi kan alltid håpe på gratis oppgradering av hardware. Elon har jo på twitter forsikret om at HW3 handler om et rent bytte av Nvideo-enheten som står der nå med den de har utviklet selv. Men det er lite sannsynlig at de som nå kjøper FSD-pakken får dette - fordi det ikke eksplisitt står noe om et slikt tilbud i varedeklarasjonen du kan lese om i MyTesla. Og det er også fordi Tesla har endret på innholdet i hva den nye pakken inneholder i forhold til den gamle. Kort og godt har begrepet "driving" blitt byttet ut med "capabilities" slik at pakken de nå selger til sine norske kunder heter "Fullverdige selvkjørende egenskaper". Det er et smart trekk fordi vi nå får tilbud om periodevise egenskaper som blir automatiserte. Der vi før ble lovet en komplett selvkjørende bil får vi nå "selvkjøringsfunksjoner". Disse funksjonene må helt sikkert fortsatt overvåkes av en sjåfør - i all overskuelig fremtid - avhengig av regulerende myndigheter som Tesla skriver, men det er et fikenblad for at full automasjon ikke er mulig å gjennomføre. Mange av disse "egenskapene" kan sikkert realiseres med dagens hardware gjennom softwareutvikling. Spørsmålet er om ikke egentlig disse likevel ville ha kunne kommet under den gamle EAP pakken de fleste av oss har. Men nå kommer de altså under nye FSD. Og enda flere kommer med ny hardware. Det vanskelige spørsmålet er om vi får muligheten til en slik oppgradering når den kommer - eller om det krever ytterligere forandringer som krever helt nye biler. Det har vært få slike "retrofit"-muligheter tidligere. Den eneste jeg har opplevd selv var oppgraderingen til LTE (4G) i min gamle S.

Der Tesla virkelig har problemer er i forhold til de som har biler med HW2.0 og som kjøpte gamle FSD. HW2.0 skal ikke ha nok sensorer på bilen til at en bytte av prosessor vil gi dem det Tesla lovet. De med HW2.5 og gamle FSD har en mye bedre sak. Spørsmålet for dem er om retrofit av ny prosessor er mulig. Men alle disse gamle FSD-eierne har altså blitt tilbud å være beta-testere av nye FSD.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

np

Jeg har litt vanskelig for å tro at Tesla tilbyr selvkjøringspakken nå til 16.700,- uten at den gir noen funksjonalitet og når så funksjonaliteten kommer, så skal de ha ekstra penger for HW for å få nevnte SW til å virke.... Men venter på bekreftelse før jeg slår til. 16.700,- er OK hvis det inkluderer ny HW og installasjon, ellers ikke, for meg iallfall.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Sitat fra: np på mandag 11. mars 2019, klokken 13:54
Jeg har litt vanskelig for å tro at Tesla tilbyr selvkjøringspakken nå til 16.700,- uten at den gir noen funksjonalitet og når så funksjonaliteten kommer, så skal de ha ekstra penger for HW for å få nevnte SW til å virke.... Men venter på bekreftelse før jeg slår til. 16.700,- er OK hvis det inkluderer ny HW og installasjon, ellers ikke, for meg iallfall.

Fint om du deler med oss andre i tråden hva Tesla sier til dette med HW3.

JorEl

Man kan vel ikke selge en oppdatering til en bil, for så å si at man må kjøpe flere deler til den, for at oppdateringen skal virke? Dette ville vært dårlig reklame.
Jeg tror heller at FSD selges billig nå, og om det kommer noe virkelig flott, så setter Tesla opp prisen.
Dette ville vært god kundebehandling for de som allerede er kunder. Tesla er vel kjent for å ta vare på kundene sine, eller?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Sitat fra: JorEl på mandag 11. mars 2019, klokken 16:25
Man kan vel ikke selge en oppdatering til en bil, for så å si at man må kjøpe flere deler til den, for at oppdateringen skal virke?
Nei det kan man ikke, men det er det Tesla nå gjør med de som kjøpte FSD funksjonalitet fra starten av.
Sitat fra: JorEl på mandag 11. mars 2019, klokken 16:25
Dette ville vært dårlig reklame.
Ja det er det. For de som snapper det opp, til nå har det vært merkelig stille. Viser vel bare at tradisjonell bilpresse ikke har snøring på teknologien i nyere moderne elbiler. Men like skuffet over de som gjerne tar våre penger for å "fronte" oss, elbilforeningen og TOCN, for de har jo mer makt til å "si fra" så det høres.
Sitat fra: JorEl på mandag 11. mars 2019, klokken 16:25
Jeg tror heller at FSD selges billig nå, og om det kommer noe virkelig flott, så setter Tesla opp prisen.
FSD som selges nå er ikke FSD men FSC og inneholder ikke "selvkjøring (FSD)" slik de tidligere har skrytt av, selv om markedsføringen forstsatt hinter om det og er svært så vanskelig å ta seriøst akkurat nå. Om/Når de får til FSD (selvkjøring) så settes nok prisen opp ja, det er min teori. Og prisen til FSD/FSC gjennspeiler vel at den egentlig ikke inneholder noe å hoppe høyt for.
Sitat fra: JorEl på mandag 11. mars 2019, klokken 16:25
Dette ville vært god kundebehandling for de som allerede er kunder. Tesla er vel kjent for å ta vare på kundene sine, eller?
Tesla viser vel her at de nettopp ikke tar vare på sine kunder. FSD kunder blir avspist med beta-software og ikke kjøpt funksjonalitet. De eldste og beste som har fungert som god markedsføring og som har hjulpet Tesla opp og frem er de som blir dolket i ryggen nå. Noe som får meg til å tro at de glatt gjør det igjen på et senere og passende tidspunkt. Derfor får de ikke mer goodwill av meg (jeg legger ikke igjen penger på en "FSD" som ikke er FSD).

Det er nå engang mine tanker rundt dette. Kan ikke akkurat si at de siste dagers avstand til temaet har fått meg på bedre tanker. Så får det bli opp til Tesla og bevise at de er bedre.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Vhagar

Og det har han nå gått tilbake på:

Gamle nyheter, slikt er umulig å forholde seg til når de nesten daglig endrer mening. Ulempen er at "alt" kommer i form av (re)tweets og ikke i form av pressemeldinger eller blogposter fra/på tesla.com men det er også grunnen til at jeg sier at de som tidligere har kjøpt FSD har en god sak når de nå ikke får HW3 oppgraderingen.

Datoer på tweets er utifra hva twitter app'en viser på mobilen min i skrivende stund. Jeg vil tro det er lokal norsk tid og ikke Elon/Tesla tidssone-tid.

@Tesla (på twitter) meldte 2.mars i år i en tweet om "Upgrading to Autopilot and Full Self-Driving Capability" og linket til bloggen sin. Elon svarer (på twitter) at "[...] However, we cannot then also retroactively make earlier buyers whole without killing the company." I betydning av at de som tidligere har kjøpt FSD ikke får gratis HW3.

Elon twittret også samme dag "If you bought a Tesla before yesterday's price reduction, you can have Autopilot or full self-driving at half normal cost (up to $6k less)". Og litt lenger ned i den tråden svarer han "it's not exactly symmetric, but it will come with HW3 upgradde long-term". Dette som et svar til den ekstra kostnaden for den nye FSD pakken.

Utifra det, så tolker jeg det slik at de som i dag kjøper FSD pakken til $2000,- vil få den softwaren i dag OG HW3 når den er klar. Eneste grunn til å ikke tro det er dersom Elon rekker å twittre noe nytt innen noen springer og kjøper det med skriftlig garanti om at HW3 er inkludert i kjøpesummen.

Så, i denne posten går jeg dermed litt tilbake på hva jeg tidligere har uttalt i saken. Men understreker at jeg her tolker i aller beste betydning. Det jeg går tilbake på er muligheten for at den nye FSD pakken til sterkt redusert pris, ser ut til å inneholde HW3. Uttalelser og prisen har vert indikator på at det ikke kunne være tilfelle tidligere.

Det jeg forstatt står ved er at de som tidligere har kjøpt FSD, nå helt klart ikke får hva de betalte for (siden de bl.a. må betale for HW3).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA