Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Vhagar

@k1
Wiki er ikke skrevet av Tesla nei, men er satt sammen av informasjon som er gitt av Tesla/Elon.

Igjen fra wiki'en og den har kilder. Han snakker her om pre HW3 hardware:
According to Tesla's Andrej Karpathy, as of Q3 2018, there have been large neural networks developed for Autopilot that cannot be used due to the lack of computational resources in current Tesla hardware.

Og:
The company claimed that 3.0 was necessary for "full self-driving"

Så ja, FSD type 1 krever HW3 (eller nyere).
FSD type 2 (uten HW3) klarer alt som ligger i FSD-pakken foruten FSD type 1 (som jeg mener fortsatt ligger i FSD pakken gitt ordlyden). Kanskje vi må starte å si FSC (capability) om den nye for å skille de bedre?

https://electrek.co/2018/08/08/tesla-autopilot-hardware-upgrade-free-with-full-self-driving-package/#more-72292
[De snakker om HW3 her] will enable Tesla to bring fully self-driving capability to its vehicles, which Tesla has been advertising as being compatible with its vehicles since October 2016 when they introduced the Autopilot 2.0. suite

Jeg står fortsatt på at de som kjøpte FSD på HW2/HW2.5 har en god sak om Tesla ikke gir de HW3 (og videre).

Ny kodebase ble mye bedre (nenvte 400%) på HW2/HW2.5, men dette er kun for EAP, du trenger HW3 for FSD (type 1).
Der er forbedringen mellom 500% og 2000% (scroll litt i twitter linken og se Elon sine utsagn).
https://twitter.com/elonmusk/status/1052104593876774912
Og her nevner han at FSD krever HW3:
https://twitter.com/elonmusk/status/1071846591693090816
Og her ser det ut til at FSD type 2 pakken vil komme med HW3? Tesla trenger virkelig å samle all twitter infoen på et samlet sted!
https://twitter.com/elonmusk/status/1101737858870755329

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

k1

#61
Takk for info Vhagar, da har jeg noe lese på i kveld  :)
Bare for å ha det på det rene, så insinuerte jeg ikke at det trengs HW3. Bare nysgjerrig på hvor det kom fra.

Det store spørsmålet er jo hva innebærer HW3? (Med forbehold om det ikke står i noen av linkene du ga). Snakker vi om flere kameraer, sensorer, raskere cpu/mcu osv, eller kan man peke på noe konkret allerede nå?

GeirHM

Jeg forstår du sitter med fasiten her Vhagar siden noen av mine punkter i det minste er delvis riktige.  :) Det er godt å vite.

Tesla hadde en forestilling i starten om at early adapters skulle belønnes med retrofit av nytt utstyr etterhvert som dette ble utviklet. Den ideen måtte de raskt oppgi. Jeg gikk tilbake til papirene etter min første S for å finne ut om jeg den gangen også hadde tilbud om "full self drive". Det finner jeg ikke ut av. Tror ikke det var noe slikt da. Det jeg kjøpte var "tech-pakke med autopilot" til 26 tusen.

Jeg skulle likt å finne tilbake til teksten den ble solgt med. Jeg er rimelig sikker på at jeg aldri fikk alt den lovet. Men jeg vet og at jeg fikk veldig mye mer enn de som fikk bilen sin bare måneder før. Og senere biler har fått mer enn det som fulgte med min. Ja, de selvkjøringspakkene som kom har aldri levd opp til sitt fulle (drømme)potensial. Ingen av dem.

Som Råde skriver er det stor forskjell mellom de som fikk HW2.0 i forhold til vi som har fått HW2.5 - og det blir aldri noen retrofit. Skal du realisere drømmen om fullt selvkjørende bil så er det bare å henge på lasset og skifte Tesla hver gang det kommer en større hardwareoppgradering. Det er det jo faktisk en god del som gjør. (Facelift-generasjonen er et eksempel.)

Så langt har disse tildels rastløse skiftene vært finansiert av hakkandes ville bruktbilpriser på våre gamle Teslaer. Det som har skjedd nå er at Tesla har innsett at det de har utlevert av biler så langt (med HW2.5 i det minste) får software-baserte selvkjørende elementer (eh..egenskaper) innenfor rammen av det vår hardware tillater.

Så jeg gir deg den ripa di Vhagar, skal du ha mer selvkjøring enn det den hardware-ramma du sitter på tillater så må du kjøpe deg ny bil når HW3 kommer.

Så, sånn har det alltid vært å være Tesla-sjåfør, vi sitter i bilene våre og drømmer på basis av hva vi har fått om alt det mer vi vil at bilen skal få til. Og av og til bidrar ikke tweet'ene til Elon til å holde oss på landjorda. Men vil du virkelig at Elon skal være som han surmaga blårussen som sitter på toppen av Mercedes-konsernet? Eller på toppen av BMW?

Vhagar

@k1
HW3 er kun en datamaskinmodul ikke nye sensorer, men les mer om det videre i denne posten min her.

Dette er samme fyren som postet videon som sjokomelk linket til?
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/as4bav/discussion_why_i_think_you_should_not_prepay_for/

Det er i hvertfall noen punkter verdt å merke seg.

1)
"if it's not in the manual, it was not promised"
Denne skal de slite med i norsk rett hvertfall. Misvisende markedsføring har ingenting med manualen å gjøre men selve markedsføringen.
Og der har Tesla gjort et stort nummer ut av hvor selvkjørende bilen skal bli (uten å nevne at det krever HW3 eller nyere).
Det ser ut til at de ikke står ved markedsføringen sin og henviser til kjøpskontrakten hva gjelder funksjonalitet.
Igjen et brudd på markedsføringsloven (villedende markedsføring). Ingen leser manualen før kjøp, de stoler på markedsføringen.

2)
HW2 kan trolig bare glemme FSD type 1 selv med HW3, da det ser ut til å kreve nye sesorer og kabling?
HW2.5 er good to go enn så lenge, men det er jo noe vi ikke aner noe om.

3)
Det han skriver om kollisjon og tap av FSD software (ikke mulig å overføre ti ny bil) må være FUD?

4)
EDIT'en hans er skremmende lesing egentlig og setter muligens en strek over FSD type 1 fra Tesla i nær fremtid.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

@GeirHM
Jeg sitter så klart ikke på fasiten, det gjør Tesla. Men jeg sitter på den infoen vi alle gjør og må tolke den i beste mening så langt det lar seg gjøre.

AP1 ble ikke solgt med FSD så vidt jeg har skjønt, det kom først i AP2, noe de måtte gå vekk fra og sa at det trengte AP2.5 (EAP) og det også måtte de nå gå vekk fra. Nå er det kun biler med HW3 enten fra fabrikk eller retrofit, som etter det vi vet i dag kan gi FSD type 1.

HW2.0 til HW2.5 inkluderte nye sensorer og ledningsnett så vidt jeg skjønner ja derav manglende retrofit.

Det er jo dette som er problemet, Tesla sine lovnader de ikke klarer å innfri. Ikke at det tar tid å utvikle FSD, men at de har solgt det uten at de kan retrofite bilene til å klare det. Jeg skjønner ikke at de som kjøpte tanken om FSD type 1 skal slå seg til ro med vaporware.

Jeg er Elon-fan jeg, skal ikke stå på det. Men Tesla som selskap kan uansett ikke løpe fra juridisk bindene uttalselser (markedsføringen sin). For det er ikke bare en Elon-tweet, men materiale de skriver om på hjemmesiden sin og fremsetter i intervjuer med media og i sine presentasjoner etc.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

#65
Ja, vi leser og tolker en utrolig stor og pågående litteratur rundt bilene våre alle sammen. Og du kan lese alt Tesla gjør på det viset han lemon-sure fyren du siterer (på reddit) gjør det og da blir alt så spinnvillt at du kan lure på hvorfor noen i det hele tatt kjøper bilene våre, eller så kan du lese det slik jeg alltid har gjort, nemlig at Tesla er "a work in progress" og hvor du (som jeg) er spent på hva som skjer nå. 

Vhagar

Eneste grunnen til at jeg siterte han her var for at det ser ut til å være samme fyren som sjokomelk linket til?

Jeg opplever det ikke som så veldig surt, men det avhenger så klart av hvordan man leser det og hva man legger i det. Er ikke meningen å fremstå sur her selv, bare påpeke at det er forskjell på hva Tesla har lovt, hva de (ikke) leverer og hva noen nå tror de betaler for, selv til redusert pris.

Dersom HW3 er inkludert i den nye FSD-pakken til 16.700,- inkl.mva. så er det faktisk mer fristende å hive seg på. Fordi jeg tror bilen min trenger HW3 for å bli god nok på bedre EAP funksjoner og regnsensor funksjoner og skiltgjennkjenning. Selv om jeg ikke tror at HW3 kanskje er godt nok for FSD type 1. Men til prisen er jeg villig til å gamble, men da fullt klar over at FSD type 1 trolig vil kreve ny betaling fra meg i fremtiden.

Tesla er work in progress i aller høyeste grad. Og det er en av grunnene til at jeg liker hva Elon gjør. Men betyr det at de skal slippe unna med at gamle kunder stadig må kjøpe samme funksjonalitet om og om igjen? Jeg mener nei, og det får bli opp til andre å vurdere hvor mye de vil søtte Tesla gjennom betalinger som ikke gir noe tilbake.

Tror jeg setter strek her i denne omgang, det er andre ting som krever oppmerkesomheten min de neste dagene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Takk for ordskiftet, Vhagar. Helt til slutt; jeg tror ikke du skal regne med at du får hw3 med den nye FSD pakka til 16700. I beste fall kan vi håpe på en retrofit til en hyggelig pris for gamle venner. Mest sannsynlig er likevel ikke det mulig og du må i gang med roser og slikt for å bearbeide den lokale finansministeren til nytt utlegg for ny bil. Det blir en stund til jeg er på den galeien, for å si det slik.  :)

Vhagar

Takk det samme, og nei jeg tror ikke den inneholder HW3 til den prisen. Men ordlyden er vag fra Tesla sin side på dette nå. Vi får vente til de har summet seg og se hva som skjer.

Så lenge det ikke trengs nye sensorer og kabling så er HW3 forsåvidt en enkel oppgradering rent fysisk i bilen. Så lar det seg gjøre (om det ikke følger FSD pakken til redusert pris) så er jeg spent på hva HW3 koster i seg selv.

Finansministeren min er rablende gal som ga meg grønt lys til en X75D i utgangspunktet så vi får se hva som skjer.

God helg.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

JorEl

Når jeg i dag har kjøpt FSD, så har jeg ikke vurdert det som FSD1 og FSD2, HW2.0 eller HW2.5 osv, dette får Tesla ta seg av. Jeg har vel trodd at de som kjøpte FSD 1-3 år tilbake er blitt "lurt", på den måten at Tesla bommet på sine alt for offensive mål. Kundene er blitt sviktet om Tesla ikke ordner opp. Måten de kan ordne opp på er selvfølgelig å gi de valutta for pengene, på en eller annen måte. At Tesla skal gi dem status som early adopters og snakke seg ut av det holder ikke, om kundene skal være fornøyde. At kundene skal få software først holder bare ikke.
Jussen gidder jeg ikke legge meg ut på. Kommer det så langt har Tesla sviktet uansett.

Når det gjelder meg som hadde EAP og i dag FSD, så forventer jeg at ingen andre som har kjøpt FSD skal få hverken bedre eller dårligere FSD-egenskaper enn andre. Det at folk betalte for lenge siden gjør at de rent moralskt/etisk har minst like mye rett på en god løsning. De har virkelig fortjent det. De har satset sammen med Tesla. "Lånte penger til Tesla" fordi Tesla gav dem et håp og et løfte om en fremtidig løsning. At bilene ikke holder mål er bare Tesla sitt ansvar, slik jeg ser det.

Når Tesla i dag selger FSD billigere, så regner jeg jo med at det er samme vare de selger? Altså greit at de ikke klarer og utvikle FSD så fort som de trodde, men når de klarer det må alle som har betalt for det, få det. FSD ditt eller datt, dette er det vi har klart å lage. Vær så god, hilsen Tesla.
Gamle biler må få utstyret de trenger satt inn i bilene, slik at de kan utnytte den nye softwaren. At dette koster Tesla, ja selvfølgelig. De gamle bilene betalte også mest for FSD, derfor hviler dette ansvaret på Tesla. Min bil med HW2.5 blir sikkert billigere for Tesla og få opp på FSD-nivå, og jeg har også betalt mindre.
Jeg legger meg ikke så mye opp i hva Tesla får til, annet enn at de selvfølgelig må utvikle også min bil litt ekstra for jeg har betalt litt ekstra.
Det er ikke greit om Tesla kommer og sier at den bilen holder FSD-nivå, men ikke den. Alle skal få 8)
Nivå 3,4 eller 5, det får gå på hva Tesla kan få til og hvor mye anstendighet de har. Alt ansvar ligger kun på Tesla, ikke hvor snille eller hengivne kundene er.

Men jeg tror på Tesla, og tror Tesla tar ansvaret :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Råde

Før denne bøyes av helt (godt refererte innspill Vhagar) så er det en ting som har plaget meg helt siden jeg bestilte bilen, og det er hvor det står hvilke egenskaper nettopp min bil ble lovet med da jeg bestilte.

Problemet dukket opp rett etter bestilling hvor DAB+ plutselig forsvant fra beskrivelsen på nettsiden, mens det var beskrevet der sa jeg trykket kjøp. Hvor var DAB+ nå? Ikke i ordrebekreftelsen i hvert fall. Der står bare premium interiør osv til ublu pris. Ville min bil ha?

Den hadde det når alt kom til alt. Men hva med alt annet som ble lovet akkurat meg. Hvor står? Jeg tok screenshots på bestillingstidspunktet, men i en evt tvist med tesla så holder vel slikt nøyaktig like lenge som en fis i et vannglass.

Hvor kan full spec inkl standardutstyr (som endrer seg hele tiden) og features (som i hvert fall endrer seg hele tiden) stå?
e-Golf | X75D

JorEl

Når jeg i dag betalte for FSD så sto det hva som inngikk i avtalen. Men etter at jeg har betalt står det ingenting. Eller kan jeg finne det en eller annen plass på Teslakontoen? Hvis ikke så liker jeg det ikke.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Dette er noe som har vært etterspurt lenge.
Etter bestilling og før levering så var det mulig å se en lang rekke med "tagger" om en kopierte bildelenken inne på MyTesla der det var bilde av bilen en hadde bestilt. Dette forsvant etter bilen ble levert (eller kort tid før). Jeg har tatt vare på min lange liste av slike "tagger". Jeg antar at det er mulig å spørre Tesla, de sier trolig nei fordi de må lete litt i systemene for å finne det frem igjen.

Det er nok ikke samme mulighet for ekstrapakker. En må rett og slett ta vare på markedsføringsmaterialet og teksten som står før/under bestilling samt utgaven av manualen som ligger på Tesla kontoen på det aktuelle tidspunktet. De blir stadig oppdatert i nye revisjoner. Det er greit å ha den som var aktuell på bestillingstidspunktet, kjøpstidspunktet og ved oppgraderiner og så klart den siste til en hver tid.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

#73
Sitat fra: JorEl på torsdag 07. mars 2019, klokken 21:12
Når jeg i dag betalte for FSD så sto det hva som inngikk i avtalen. Men etter at jeg har betalt står det ingenting. Eller kan jeg finne det en eller annen plass på Teslakontoen? Hvis ikke så liker jeg det ikke.
Fra kjøpssiden du tenker på? Her er fra min X, antar det var akkurat likt på S:

SitatFullverdige selvkjørende egenskaper

Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Tesla-en din vil deretter finne den optimale ruten for deg.
Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.

kr. 16.700

Selv er jeg veldig usikker på om jeg skal trykke kjøp eller ikke. "Finansministeren" trenger ikke involveres i avgjørelsen, men finansministeren i meg er altså usikker. Mener Tesla fortsatt har en vei å gå selv på EAP, og derfor er jeg litt skeptisk til å sende de enda mer "goodwill".

Råde

Litt samme kval her, men hva tror du skjer den dagen de føler at de har fått til noe akseptabelt og som kan brukes? Selv uten HWX.X. Jeg tror pris eller vilkår sier «poff» den ene eller den andre veien. Bare se på Premium connection og gratis SC.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA