Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

GeirHM

Våre X-biler ble kjøpt med EAP og FSD som alternativer. Beholder vi innholdet i de pakkene eller får våre pakker også nytt innhold??

I den nye pakkeinndelingen (autopilot vs selv-kjøring) så har flere tjenester som ble annonsert under EAP blitt flyttet til Selv-kjøringsalternativet. Summon er borte, auto-park er bort og altså tjenesten som egentlig skulle komme med V.9 ramp-on/ramp-off autopilot er flyttet.

Betyr dette at jeg mister dette, eller ikke får det vi ble lovet under vår gamle EAP (enhanced autopilot)????

På mine sider seg jeg at jeg har tilbud om Full-self-Drive for 25 100 inkl mva. Det er jo egentlig en godt tilbud. Og noe jeg MÅ slå til på om jeg faktisk mister disse tjenestene over!

Hva skjer? Er det noen som er mer oppdatert om dette?

GeirHM

Jeg ser av en tråd i sw seksjonen at jeg beholder EAP som før og med ramp on/ramp off.

Typisk. Og jeg som hadde fått grønt lys av finansministeren til å misbruke de 25k...


Øggen

Sitat fra: GeirHM på lørdag 02. mars 2019, klokken 15:06
Jeg ser av en tråd i sw seksjonen at jeg beholder EAP som før og med ramp on/ramp off.

Typisk. Og jeg som hadde fått grønt lys av finansministeren til å misbruke de 25k...

He he, finansministeren kan puste lettet ut ;D
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vhagar

Den tabellen har vel ikke de nye rabbaterte prisene?

Og ser nå at den mangler "advanced summon", den som gjør at bilen finner deg automatisk.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Jeg har selvfølgelig ikke innlemmet finansministeren i den siste tweet'en til Elon hvor vi får beholde EAP som før. Så jeg har - i en litt tvilsomt moralsk forstand - fortsatt disposisjonsrett til disse 25k. Men om jeg skal velge å leve videre i en slik etisk gråsone må jeg vite om utskeielsen innebærer retrofit av HW3. For denne skal jo være nødvendig for å gjøre bilen i stand til å gjøre det meste sjæl, eller hva?

Vhagar

Eller HW4 eller HW5, å betale for dette før det faktisk er klart fremstår som å låse kapital unødvendig for noe man trolig må betale mer for å få i fremtiden. Og de som nå ikke har rett hardware får ikke lenger hardware upgrades, men får være betatestere på software som plaster på såret. Slik jeg oppfatter det og baserer mine egne disponeringer etter.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Råde

Tror ikke oppgraderingen innebærer HW oppgradering på grunn av ordlyden på MyTesla. Prøv å klikke på de 25k så får du betalingssiden hvor det hos meg står masse blabla om jurisdiksjon osv, men til sist at jeg vil få OTA oppgraderinger etter hvert som de slippes.

Ikke et pip om HW, men eksplisitt om SW der altså.
e-Golf | X75D

HKS

Sitat fra: GeirHM på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:20
Men om jeg skal velge å leve videre i en slik etisk gråsone må jeg vite om utskeielsen innebærer retrofit av HW3.
Etter at Tesla nå har "justert" på hva de skal levere i FSD-pakken så vil jeg si at det er ganske synsynlig at eksisterende hardware klarer å levere denne funksjonaliteten.

Sitat fra: GeirHM på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:20
For denne skal jo være nødvendig for å gjøre bilen i stand til å gjøre det meste sjæl, eller hva?
Det kommer nok aldri til å skje med de eksisterende bilene. Mangler rett og slett sensorer og redundans på sensorer.
Tesla Model 3 Long Range

GeirHM

Takker for deres vurderinger. Der ble finansministeren spart for 25k på investeringsbudsjettet. Og jeg et liv i en gråsone. Uten en hardware-oppgradering er ikke dette verdt penga.

geear

Sitat fra: HKS på søndag 03. mars 2019, klokken 00:47
Sitat fra: GeirHM på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:20
For denne skal jo være nødvendig for å gjøre bilen i stand til å gjøre det meste sjæl, eller hva?
Det kommer nok aldri til å skje med de eksisterende bilene. Mangler rett og slett sensorer og redundans på sensorer.
Jeg tror heller ikke våre biler blir selvkjørende i Norge, ikke 360 dager i året engang, men hvilken redundans er det du tenker på? Biler prod fra ca. sept 2017 har AP2.5 (inkl både min og GeirHM sin), og der var en av de store forandringene nettopp det at de fikk dobbel/redundant radar, kontra AP1/AP2.

HKS

Sitat fra: gr på søndag 03. mars 2019, klokken 08:46
Jeg tror heller ikke våre biler blir selvkjørende i Norge, ikke 360 dager i året engang, men hvilken redundans er det du tenker på? Biler prod fra ca. sept 2017 har AP2.5 (inkl både min og GeirHM sin), og der var en av de store forandringene nettopp det at de fikk dobbel/redundant radar, kontra AP1/AP2.
Det spiller ingen rolle hvis fronten av bilen blir dekket av slaps/snø. Da er radar forran ubrukelig.
Det er ingen redundans bakover og dårlig til sidene.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Hvis det er slik du ser på det, altså at det skal virke under alle forhold, så er det langt frem i tid uansett bilmerke. Uber har for eksempel heller ikke hatt redundant lidar - som man med den logikken må ha - og selv to lidarer vil også kunne få problemer med snø. Som jeg sa, jeg tror heller ikke at bilene blir selvkjørende i Norge, selv ikke om man tar bort de fem verste dagene.

HKS

Det kommer ikke til å bli sertifisert som "selvkjørende" før det fungerer under alle forhold.

I mellomtiden kommer det kun til å være et "driver assist" system, og da er plutselig kravene til sensorer og hardware mye lavere, da det tross alt er en sjåfør som er ansvarlig hele tiden.
Tesla Model 3 Long Range

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA