Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

forzaman

Her har vi to innlegg på rad som viser bilder av Tesla, Porsche og Chrysler, uten noen som helst kopling mot e-tron. Dette er en tråd i et nettforum for oss som er reellt interessert i e-tron. Vær så snill å relater innleggene til hva som er trådens intensjon  :-[

Counterpointer

Like som tre dråper vann






Øyvind.h

Sitat fra: forzaman på mandag 11. mars 2019, klokken 15:13
Her har vi to innlegg på rad som viser bilder av Tesla, Porsche og Chrysler, uten noen som helst kopling mot e-tron. Dette er en tråd i et nettforum for oss som er reellt interessert i e-tron. Vær så snill å relater innleggene til hva som er trådens intensjon  :-[

OK :)
Under topic "takk for nå" kan jeg nevne at kansellering av reservasjon ble sendt i dag. Bilen passet dessverre ikke mine behov og preferanser. Mulig det blir bestilling om 2 år når behov er noe endret og forutsetningene annerledes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#183
De som sammenligner Model 3 med en Audi kan jo sammenligne Model 3 med den Audien som faktisk er i samme størrelse og karosseritype:

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/a3/a3-sportsedan.html

A3 sportssedan finnes også som S3 og som RS3.
Plassmessig innvendig Vil jeg tro de er nokså like og lengden utvendig er til A3 sin fordel litt kortere, kjekt ved parkering i byen.

Pris med 190hk bensin og 4wd + ekstrautstyr. Men inklusive mva og bilavgifter på 145000...
https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/2019-03-01_Prisliste_Audi_A3_Sportsedan.pdf

RS3 med 4wd er en del dyrere pga avgifter, men gjør 0-100 på 4,1 sek.

«Plutselig» kommer den sikkert som elektrisk også.

Men om man ikke synes elbil-poenget er så farlig virker det ikke som at alle som kjøper Model 3 virker å bry seg om å få den med litt riper eller sånt noe, og da kan man like greit velge nyere brukt bil spør du meg. Da får man Audi S3 sedan 2015 mod til fra 429.000-650.000 (nesten nye). De koster litt bensin fremfor strøm, men har bedre interiørkvalitetsopplevelse, og er de mindre kule enn en Model 3 Long Range? Det siste kan selvfølgelig diskuteres. Men S3 er i alle fall like kjapp som en Long Range. Og man får RS3 til 600.000 nyere brukt også om man vil ha en bil som er nesten like kjapp som Model 3 Performance.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140115645

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139759773

Kompaktbilutgaven er jo egentlig mer praktisk enn en Model 3 sedan?
Her som RS3 til 650.000kr med 4wd og 0-100 på 4,1 sekunder:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140422198

Espen Hugaas Andersen

Model 3 er en konkurrent til A4 sedan, ikke A3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

#185
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 11. mars 2019, klokken 15:39
Model 3 er en konkurrent til A4 sedan, ikke A3.

Vil jo si at både A3/S3/RS3 og A4 sedan kan være lignende bilsegment til Model 3. Forskjellen er at A3 i tillegg finnes som hatchback og A4 også finnes som stasjonsvogn og allroad.
Model 3 plasserer seg med ytre mål mellom A3 sedan (446cm lang og ca180cm bred og ca 141,6 cm høy) og A4 sedan (ca 473cm lang og 184,2cm bred og 142,7 cm høy). Dog nærmest A4 i ytre mål. Men Model 3 er høyest av dem alle. Men sedanene er jo rimelig like størrelsesmessig og ytelsesmessig. Men A4 er en mye dyrere bil enn A3 og derfor er kanskje A3/S3 sedan en mer nærliggende konkurrent.

Crown

Sitat fra: forzaman på mandag 11. mars 2019, klokken 15:13
Her har vi to innlegg på rad som viser bilder av Tesla, Porsche og Chrysler, uten noen som helst kopling mot e-tron. Dette er en tråd i et nettforum for oss som er reellt interessert i e-tron. Vær så snill å relater innleggene til hva som er trådens intensjon  :-[

Denne tråden var jo helt på viddene nesten i utgangspunktet, og burde endret navn til "vi som ikke vil ha e-tron" eller noe. Så bare slutt å følge den, her er det bare svada :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Crown

Sitat fra: knut.aulie på mandag 11. mars 2019, klokken 15:14
Like som tre dråper vann

Audien og Skodaen er like ja, men man skal være temmelig blind for ikke å se at den øverste er en tro kopi av TMX :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

#188
Sitat fra: Crown på mandag 11. mars 2019, klokken 15:52
Sitat fra: knut.aulie på mandag 11. mars 2019, klokken 15:14
Like som tre dråper vann

Audien og Skodaen er like ja, men man skal være temmelig blind for ikke å se at den øverste er en tro kopi av TMX :-D
Pluss at Audi er fossil og viser tydelig at de er ekstremt like.

Aztec var kun ironisk, heldigvis er det egentlig ingen som likner den.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på mandag 11. mars 2019, klokken 15:47
Model 3 plasserer seg med ytre mål mellom A3 sedan (446cm lang og ca180cm bred og ca 141,6 cm høy) og A4 sedan (ca 473cm lang og 184,2cm bred og 142,7 cm høy). Dog nærmest A4 i ytre mål. Men Model 3 er høyest av dem alle.
Når Model 3 er 4cm kortere, bredere og høyere enn A4 er den ikke midt i mellom. A3 er 23cm kortere. Eller definerer du etron til å være midt i mellom X og I-Pace også (utvendige mål)?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

#190
Sitat fra: Imagine på mandag 11. mars 2019, klokken 15:47Vil jo si at både A3/S3/RS3 og A4 sedan kan være lignende bilsegment til Model 3. Forskjellen er at A3 i tillegg finnes som hatchback og A4 også finnes som stasjonsvogn og allroad.
Model 3 plasserer seg med ytre må midt mellom A3 sedan (446cm lang og ca180cm bred og ca 141,6 cm høy) og A4 sedan (ca473cm lang og 184,2cm bred og 142,7 cm høy). Men sedanene er jo rimelig like størrelsesmessig og ytelsesmessig. Men A4 er en mye dyrere bil enn A3 og derfor er kanskje A3/S3 sedan en mer nærliggende konkurrent.
Hvordan er lengde på 469 cm midt mellom 446 cm og 473 cm? Model 3 er altså 4 cm kortere enn A4, men 23 cm lengre enn A3.

Hvordan er bredde på 193 cm midt mellom 180 cm og 184 cm? Model 3 er altså 9 cm bredere enn A4 og 13 cm bredere enn A3.

Hvordan er høyde på 144 cm midt mellom 141,6 cm og 142,7 cm? Model 3 er altså 2,4 cm høyere enn A3 og 1,3 cm høyere enn A4.

Model 3 er større enn A4, når man tar hensyn til alle tre dimensjonene. Den er altså mellom A4 og A6, ikke mellom A3 og A4.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

#191
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 11. mars 2019, klokken 16:02
Sitat fra: Imagine på mandag 11. mars 2019, klokken 15:47Vil jo si at både A3/S3/RS3 og A4 sedan kan være lignende bilsegment til Model 3. Forskjellen er at A3 i tillegg finnes som hatchback og A4 også finnes som stasjonsvogn og allroad.
Model 3 plasserer seg med ytre må midt mellom A3 sedan (446cm lang og ca180cm bred og ca 141,6 cm høy) og A4 sedan (ca473cm lang og 184,2cm bred og 142,7 cm høy). Men sedanene er jo rimelig like størrelsesmessig og ytelsesmessig. Men A4 er en mye dyrere bil enn A3 og derfor er kanskje A3/S3 sedan en mer nærliggende konkurrent.
Hvordan er lengde på 469 cm midt mellom 446 cm og 473 cm? Model 3 er altså 4 cm kortere enn A4, men 23 cm lengre enn A3.

Hvordan er bredde på 193 cm midt mellom 180 cm og 184 cm? Model 3 er altså 9 cm bredere enn A4 og 13 cm bredere enn A3.

Hvordan er høyde på 144 cm midt mellom 141,6 cm og 142,7 cm? Model 3 er altså 2,4 cm høyere enn A3 og 1,3 cm høyere enn A4.

Model 3 er større enn A4, når man tar hensyn til alle tre dimensjonene. Den er altså mellom A4 og A6, ikke mellom A3 og A4.

Haha - Model 3 er jo ikke mellom A4 og A6  :laugh:
A6 og A7 (som er A6 med kombiluke) er jo Model S-størrelse.


Bredden på Model 3 er 185cm uten speil, det er slik bredde Audi og andre oppgir. Poenget er at plassen i en A3 sedan ikke nødvendigvis er så mye dårligere enn i en Model 3 og at kundegruppen til denne bilen fint kunne levd med en nyere brukt Audi A3 sedan, S3 sedan eller RS3 sedan (avhengig av krav til ytelser), dersom vil ser bort fra forskjellen elbil vs bensinbil.

Bagasjerommet på Model 3 er oppgitt til 425 liter i svenske automotorsport. Da er trolig ikke frunk tatt med? A3 sedan har bagasjerom på akkurat samme, 425 liter. A4 sedan har derimot plass for 480 liter/965 liter med nedfelt baksete.

daktari

Uenig med deg Imagine, en A3 være seg sedan eller kombi har hjulavstand på ca 260 cm. Model 3 har 287 cm. Det gir en del mer innvendig plass og en annen kjørefølelse.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Imagine

#193
Sitat fra: daktari på mandag 11. mars 2019, klokken 16:31
Uenig med deg Imagine, en A3 være seg sedan eller kombi har hjula stand på ca 260 cm. Model 3 har 287 cm. Deg gir en del mer innvendig plass.

Akselavstanden er forskjellig på de to ja. Men det er jo pga batteriet er mellom akslene.
Man målet ikke bilsegment ut fra akselavstand. Da hadde Model 3 vært i samme segment som S-klasse  :laugh: :laugh:

Hva er så ille med at Model 3 og A3 sedan er i samme segment egentlig?
Små sportslige sedaner er jo kult det.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på mandag 11. mars 2019, klokken 16:33

Hva er så ille med at Model 3 og A3 sedan er i samme segment egentlig?
Små sportslige sedaner er jo kult det.
Er ikke noe ille med det, men faktisk feil. Blir litt som å si at at q3 og GLC er i samme segment. A3 er enkelt og greit en størrelse mindre. Eller mener du at golf er like stor som A6 siden stasjonsvognene har samme oppgitte volum og?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA