Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Espen W

Sitat fra: kodax på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:58
Nå er det jo sånn at e-tron 55 fortsatt ikke er levert ut til kunder, så hvor mye bedre kvalitets- og servicemessig den blir vil jo framtiden vise. Dette var et argument for meg også da jeg vurderte denne, men siden mye med denne er noe Audi ikke har gjort før er ingenting sikkert. Service-apparatet burde man i hvert fall kunne forvente vil fungere bedre.

Akkurat det blir spennende. En herremann i nær familie byttet nylig inn sin Q7 e-tron da den elektriske delen av drivlinjen hadde feil på feil som Møller ikke var i stand til å fikse (noe de også innrømmet), så bilen var nærmest konstant på verkstedet.
Han var superfornøyd med hybridfunksjonen på den inntil det elektriske begynte å streike.
Han ville vært en typisk potensiell e-tron 55 kjøper, men vil ikke ta i noe elektrisk fra Audi igjen før de har etablert en god track record.
(Jeg vet det er mange som har svært god erfaring med samme bil, men denne verkstederfaringen var ikke det jeg ønsket å høre da jeg fortsatt stod på e-tron 55 lista).
Det morsomste med bil er jo såklart å skru, fikse, modde, teste, måle og analysere dataene, men på en ny bil i garantiperioden er man jo prisgitt leverandør, ihvertfall på en del ting.

Amatøren

@Imagine: Selv om man ikke liker Tesla så trenger man ikke til de grader rakke ned på merket!

Hadde selv reservasjon på Model X, men trakk den og er glad for det etter alle problemene som var en stund på dørene og så all ventetiden på SC. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe Tesla i fremtiden heller, men man skal aldri, si aldri.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: Imagine på torsdag 07. mars 2019, klokken 11:42
Det blir selvsagt spennende. Men som kjøper av en Audi forventer man jo litt mer enn som kjøper av en fort-og-gæli-bil som Tesla.
Jeg har en fossilkonvertert VAG og en Tesla, og vet hvilken som oppleves mest som fort-og-gæli av de. Det er også et par nye biler fra erfarne produsenter, som sliter med uferdig software og forsinkelser. Tror nok det er flere enn Tesla som haster for tiden, uten at andre går rundt og kaller de fort-og-gæli av den grunn. Må nivået her inne virkelig være der?

Amatøren

VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

el-sprell

Sitat fra: gr på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:28
Det blir selvsagt spennende. Men som kjøper av en Audi forventer man jo litt mer enn som kjøper av en fort-og-gæli-bil som Tesla.
Jeg har en fossilkonvertert VAG og en Tesla, og vet hvilken som oppleves mest som fort-og-gæli av de. Det er også et par nye biler fra erfarne produsenter, som sliter med uferdig software og forsinkelser. Tror nok det er flere enn Tesla som haster for tiden, uten at andre går rundt og kaller de fort-og-gæli av den grunn. Må nivået her inne virkelig være der?

Veldig sjeldent jeg tar meg bryet å kommentere diverse 'krangling' hvorvidt hva som er bra/dårlig med Tesla og andre elbil-produsenter, som foregår på de fleste forum rundt om. Men synes du faktisk ikke det er noe litt fort-og-gæli over hvordan Tesla setter sammen bilene sine, spesielt Model 3, når du ser hvor mange skavanker som er på bilene som blir levert til kunder?
Helt klart andre produsenter (som er av et visst kaliber) som har hatt samme problemer i nyere tid og gått under radaren, men det virker da vitterlig ut som Tesla har alt å tjene på å ta seg bedre tid med å få en akseptabel finish? Tror ikke det er så mange som påstår at teknologien til Tesla lider under noe som har vært utviklet fort-og-gæli.

Har bestilt meg en E-tron selv, men merker at det frister veldig å kjøpe en M3 også. Utrolig hvor potente biler de har fått til å utvikle på kort tid. Håper de klarer å få orden på produksjonen/finish, så jeg kan trykke på 'kjøp' :)
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Imagine

Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:20
@Imagine: Selv om man ikke liker Tesla så trenger man ikke til de grader rakke ned på merket!

Hadde selv reservasjon på Model X, men trakk den og er glad for det etter alle problemene som var en stund på dørene og så all ventetiden på SC. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe Tesla i fremtiden heller, men man skal aldri, si aldri.

Amatøren

Ikke hårsår, men synes at man kan diskutere saklig (ja, du vil nok synes jeg ikke er saklig og slenger dritt ved å skrive "elektrisk fossilbil", men Audi har jo selv poengtert at den skal kjøres som "tradisjonelle" biler med effektpedalen og bremsepedalen fremfor mer enpedalkjøring.) uten å slenge dritt.

Skrev jo sel at jeg kansellerte Tesla Model X og er glad for det. Veldig mye med Tesla jeg ikke liker, men også mye som er bra. Uansett veier nei til Tesla størst hos oss.

Nå trodde jeg dette egentlig var en tråd for de som skrive litt om hvorfor de trekker seg.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Imagine

Sitat fra: el-sprell på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:13

Veldig sjeldent jeg tar meg bryet å kommentere diverse 'krangling' hvorvidt hva som er bra/dårlig med Tesla og andre elbil-produsenter, som foregår på de fleste forum rundt om. Men synes du faktisk ikke det er noe litt fort-og-gæli over hvordan Tesla setter sammen bilene sine, spesielt Model 3, når du ser hvor mange skavanker som er på bilene som blir levert til kunder?
Helt klart andre produsenter (som er av et visst kaliber) som har hatt samme problemer i nyere tid og gått under radaren, men det virker da vitterlig ut som Tesla har alt å tjene på å ta seg bedre tid med å få en akseptabel finish? Tror ikke det er så mange som påstår at teknologien til Tesla lider under noe som har vært utviklet fort-og-gæli.

Har bestilt meg en E-tron selv, men merker at det frister veldig å kjøpe en M3 også. Utrolig hvor potente biler de har fått til å utvikle på kort tid. Håper de klarer å få orden på produksjonen/finish, så jeg kan trykke på 'kjøp' :)

Jeg tenker likt som deg. Kunne vært litt kult med Model 3 som elbil nr 2 da den er en morsom, spesielt kvikk og sportslig bil - på en måte ytterpunktet på andre siden til den mer tunge og komfortable e-tron. Bare synd de leverer etter fort-og-gæli metoden. Da blir jeg avventende og ser an utviklingen og kundeopplevelsene først. Man kan jo når som helst bestille en og få den på 2-4 uker. Det er til og ked 7-14 dagers åpent kjøp.

Ankepunktene er likevel at den ser så kjedelig og ordinær ut, har litt vel dårlig støydemping og skulle helst hatt noe annet enn sedan og liker helst litt mer bakkeklaring på en elbil, som tross alt er en ren bruksbil uansett. For min del er det bensinbiler som brukes til entusiastisk hygge-kjøring.

Kvalitetsfølelse? Overhode ikke. Moro likevel? Sannsynligvis i massevis så lenge bilene fungerer bra.

olavxxx

Sitat fra: Imagine på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:38

Jeg tenker likt som deg. Kunne vært litt kult med Model 3 som elbil nr 2 da den er en morsom, spesielt kvikk og sportslig bil - på en måte ytterpunktet på andre siden til den mer tunge og komfortable e-tron. Bare synd de leverer etter fort-og-gæli metoden. Da blir jeg avventende og ser an utviklingen og kundeopplevelsene først. Man kan jo når som helst bestille en og få den på 2-4 uker. Det er til og ked 7-14 dagers åpent kjøp.

Ankepunktene er likevel at den ser så kjedelig og ordinær ut, har litt vel dårlig støydemping og skulle helst hatt noe annet enn sedan og liker helst litt mer bakkeklaring på en elbil, som tross alt er en ren bruksbil uansett. For min del er det bensinbiler som brukes til entusiastisk hygge-kjøring.

Kvalitetsfølelse? Overhode ikke. Moro likevel? Sannsynligvis i massevis så lenge bilene fungerer bra.
Hvordan kan du si du ikke vil ha model 3 på grunn av at den ser vanlig ut, mens du venter på en Audi som ser ut som den mest vanlige bilen i verden? Model 3 har særegent design, eTron ser bare ut som en fossil Audi stasjonsvogn med litt høyere bakkeklaring.

Klart man kan alltids bruke retorikk med subjektive faktorer, men det er ikke noe sannhet og bidrar ikke til noe positivt i debatten. Og din gjentakende klaging på at Tesla spyr ut biler er vel også et motsatt problem for Audi, som har levert 3 biler denne måneden. Hvor er alle bilene hen? Ryktet er at de må oppdatere hos forhandlere før salg, støtter de ikke OTA?

Der er levert ut nesten 1000 Model 3 hittil denne måneden, det er halvparten av alle elbiler levert i Norge.

I forrige måned solgte Tesla Model 3 I Tyskland i 16 dager og de tok over ledelsen av elbiler der. Blant eiere av model 3, er de mest fornøyd av bileiere. Selv i Tyskland er de veldig fornøyd, selv om de er veldig trofast til tyske merker.

Tesla viser at de tar grep, de har doblet antall serviceansatte, de bygger flere servicesentre, de senker prisene på bilene, de øker ytelsen på alle model 3 med 5 prosent - gratis! I tillegg får superlader v3 250 kW dedikert kapasitet.

Så selvsagt skal du få lov til å velge å stå i kø for å få en bil med bedre skinntrukket sete og kanskje massasje i setet, kanskje du skal ha doble vinduer?

Jeg håper du blir fornøyd med bilen din og den lever opp til forventningene dine, men jeg synes det er litt rart at du fremstiller Tesla som det kjedelige når det egentlig er Audi som er det tradisjonelle.

Tesla er best på mye, men ikke alt. Men de er også leken, de oppdaterer bilene støtt og stadig, de har best multimedieskjerm så vidt jeg vet, de har masse morsomme og unyttige Easter eggs, Osv.

Ikke minst vet man at Tesla satser alt på elektrisk, de andre tjener penger på fossil og ser på elektrisk som et nødvendig onde.

ArTa

Sitat fra: olavxxx på mandag 11. mars 2019, klokken 00:05
Sitat fra: Imagine på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:38

Hvordan kan du si du ikke vil ha model 3 på grunn av at den ser vanlig ut, mens du venter på en Audi som ser ut som den mest vanlige bilen i verden? Model 3 har særegent design, eTron ser bare ut som en fossil Audi stasjonsvogn med litt høyere bakkeklaring.

Klart man kan alltids bruke retorikk med subjektive faktorer, men det er ikke noe sannhet og bidrar ikke til noe positivt i debatten. Og din gjentakende klaging på at Tesla spyr ut biler er vel også et motsatt problem for Audi, som har levert 3 biler denne måneden. Hvor er alle bilene hen? Ryktet er at de må oppdatere hos forhandlere før salg, støtter de ikke OTA?

Der er levert ut nesten 1000 Model 3 hittil denne måneden, det er halvparten av alle elbiler levert i Norge.

I forrige måned solgte Tesla Model 3 I Tyskland i 16 dager og de tok over ledelsen av elbiler der. Blant eiere av model 3, er de mest fornøyd av bileiere. Selv i Tyskland er de veldig fornøyd, selv om de er veldig trofast til tyske merker.

Tesla viser at de tar grep, de har doblet antall serviceansatte, de bygger flere servicesentre, de senker prisene på bilene, de øker ytelsen på alle model 3 med 5 prosent - gratis! I tillegg får superlader v3 250 kW dedikert kapasitet.

Så selvsagt skal du få lov til å velge å stå i kø for å få en bil med bedre skinntrukket sete og kanskje massasje i setet, kanskje du skal ha doble vinduer?

Jeg håper du blir fornøyd med bilen din og den lever opp til forventningene dine, men jeg synes det er litt rart at du fremstiller Tesla som det kjedelige når det egentlig er Audi som er det tradisjonelle.

Tesla er best på mye, men ikke alt. Men de er også leken, de oppdaterer bilene støtt og stadig, de har best multimedieskjerm så vidt jeg vet, de har masse morsomme og unyttige Easter eggs, Osv.

Ikke minst vet man at Tesla satser alt på elektrisk, de andre tjener penger på fossil og ser på elektrisk som et nødvendig onde.

Her er det en som har klikket seg inn i feil forum gitt.
Tips!Model 3 forumet finnes under Tesla :)
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

z4rd

Hvorfor diskuterer dere Tesla da? Er det ikke lov å svare på et innlegg i «audi-forumet»? Hva er kravet?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Chimp

Sitat fra: olavxxx på mandag 11. mars 2019, klokken 00:05

Med fare for å fyre oppunder debatten, men han har et poeng i at tesla ser vanlig ut nå til dags. Audi er en generelt vanlig bil, men du ser enda ikke titalls tusen e-tron på norske veier. Pr i dag er det bestilt drøye 3000.
En gang i 2013 var model S virkelig WOW, men der har du ulempen med å være først ut når ingen andre biler med 4hjulsdrift gir deg bompenge og MVAfordel. Alle bil ha bilen.
På et tidspunkt har tesla gått fra å være noe man snur seg etter, til noe mange er svært lei av. Imaget som en kvalitetsbil har ihvertfall blitt litt ødelagt (tenker ikke da bare service). Nå er det like populært overalt, ethvert nabolag har flere Tesla, ingen ser på deg lenger og tenker "oj, litt av en bil". Det er ulempen med å selge 20-30 tusen biler som ser ganske like ut...
Tesla var i fjor foran audi på antall solgte biler, og det var med 2 bilmodeller. Audi sprer inntrykket sitt litt mer.
Slik de har priset seg med e tron 55 er det heller ikke sikkert den blir den braksuksessen de opprinnelig så for seg, og at vi ikke nødvendigvis ser en overflod av disse på norske veier. Heldigvis, vi trenger mangfold.
Tesla vil nok komme tilbake altså, når markedet har blitt litt mer differensiert.

hemi

Jeg har vedda med Imagine på <3500 regga til juli, de sa jo 7500 hadde forhåndsbestilt + regna med flere bestillinger.

Vi får se tallene ;)

Lappsokk

Sitat fra: hemi på mandag 11. mars 2019, klokken 09:42
Jeg har vedda med Imagine på <3500 regga til juli, de sa jo 7500 hadde forhåndsbestilt + regna med flere bestillinger.

Vi får se tallene ;)

Tror nok du vinner det veddemålet, når jeg med kønummer 7xx ikke før mulig prod uke før i 24. Exclusive ++ kun felger som «forsinker» kommer uke 16.

Counterpointer

Sitat fra: Espen W på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:00
.... En herremann i nær familie byttet nylig inn sin Q7 e-tron da den elektriske delen av drivlinjen hadde feil på feil som Møller ikke var i stand til å fikse (noe de også innrømmet), så bilen var nærmest konstant på verkstedet.
Han var superfornøyd med hybridfunksjonen på den inntil det elektriske begynte å streike.
Han ville vært en typisk potensiell e-tron 55 kjøper, men vil ikke ta i noe elektrisk fra Audi igjen før de har etablert en god track record.
Dette er et poeng som vil svi så det holder for Audi om de får slike problemer med E-tron 55.

Er det noe i denne gata som gjør at de utsatte leveringene gjentatte ganger og nå skal starte å levere i neste uke?

Forøvrig så er det mye tiltalende med E-tron, men i likhet med amatøren så var den «fossile» kjøreprofilen (Audi sine egne ord) med aktiv bruk av bremsepedal en seriøs turnoff, sammen med prising av ekstrautstyr helt klart en dealbreaker.

Er spent på hvordan tilbakemeldingene blir når tradisjonelle Audi kunder begynner å kjøre sin elbil og forventer å kunne lade 150 kW overalt, omtrent slik de fyller bensin i dag........

Har troen på at VAG kommer til å bli gode på elbil etterhvert, så har definitivt ikke avskrevet dem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA