Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innebygd Dashcam i Model 3

Startet av P85D, torsdag 28. februar 2019, klokken 20:56

« forrige - neste »

GreenEyez

Hmm...det er noe kødd med den, må likevel stadig ta den ut fordi det kommer et kryss over kameraet. Når jeg plugger inn i pc så kommmer det melding om at disken må repareres. Leste om en annen som også skrev det i en annen tråd. Skal prøve å finne den
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Tom

Samme skjer her,funker 1 dag så kommer det et kryss og må rep. i pc.

Handyman

Har hatt det problemet en gang, og mistenker at det var fordi jeg ikke stoppet dashcam før jeg tok ut sticken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mthoring

Sitat fra: Bjorn55 på torsdag 18. april 2019, klokken 10:19
Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:51
Eg prøvde først med ext4 på dashcam partisjonen. Med root som eigar av filer og kataloger, satt til rw for alle. Laga også fleire DashCam folderar med ulik miks av store og små bokstaver iom at ext4 skil på det. Men fekk ikkje opp recordiconet med minnepinnnen montert. Derimot med FAT32 på same partisjonen fungerte det.
Jeg prøvde det samme. Jeg formaterte pinnen til ext4 på Macen (extFS for Mac). Så opprettet jeg mappene teslacam, TESLACAM, Teslacam og TeslaCam og ga fulle lese/skriverettigheter til alle (rwx). Det tok ganske lang tid, men etter en stund begynte den å ta opp. Filene havnet i mappen TeslaCam, de andre jeg opprettet var tomme. Jeg klarte ikke å lese pinnen fra Macen, måtte bruke en linuxboks. Alt i alt syns jeg dette var ganske omstendelig og tungvint, så jeg syns det er enklere å bruke FAT32.

Hvilken uid ble videofilene opprettet som?
Ext4 er jo absolutt å foretrekke over FAT32 så veldig gledelig nytt at det støttes.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Toalmar

Sitat fra: GreenEyez på lørdag 20. april 2019, klokken 12:29
Hmm...det er noe kødd med den, må likevel stadig ta den ut fordi det kommer et kryss over kameraet. Når jeg plugger inn i pc så kommmer det melding om at disken må repareres. Leste om en annen som også skrev det i en annen tråd. Skal prøve å finne den
Prøv en annen minnepenn så finner du fort ut om feilen ligger i bilen eller om feilen er minnepennen. Jeg kjøpte en Scandisk Ultra Fit USB 3.0 32GB på tilbud på Clas Ohlson som jeg brukte til å begynne med. Den sluttet plutselig å virke og jeg fikk ikke kontakt med den.
https://www.clasohlson.com/no/SanDisk-Ultra-Fit-Flash-Drive-USB-minne-USB-3.0-32-GB/Pr389228000
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

VikingWithWings

#65
Sitat fra: mthoring på lørdag 20. april 2019, klokken 17:11
Hvilken uid ble videofilene opprettet som?
Ext4 er jo absolutt å foretrekke over FAT32 så veldig gledelig nytt at det støttes.

Enig med deg @mthoring. Jeg bruker Ubuntu og kunne godt tenke meg å bruke Ext4 fremfor FAT32. Har prøvd litt forskjellig, men ikke fått det til ennå. Funker jo helt greit med FAT32, men dette blir litt som EV fremfor ICE.( personlige preferanser og gode argument for det ene eller andre)
Siden operativsystemet som kjører skjermen og noen bakenforliggende systemer er en fork av Linux, burde det kunne virke.
Noen som har fått det til uten å formatere med en Mac først?

Edit: Etter litt googling, så fikk jeg formatert min 128GB Kingston Traveler med ext4 slik at det virker helt utmerket. Ingen korrupte filer osv.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

Bjorn55

Sitat fra: mthoring på lørdag 20. april 2019, klokken 17:11
Hvilken uid ble videofilene opprettet som?
Ext4 er jo absolutt å foretrekke over FAT32 så veldig gledelig nytt at det støttes.
Det husker jeg dessverre ikke, men jeg vil tro det var root.

Bjorn55

Sitat fra: Bjorn55 på lørdag 20. april 2019, klokken 20:18
Sitat fra: mthoring på lørdag 20. april 2019, klokken 17:11
Hvilken uid ble videofilene opprettet som?
Ext4 er jo absolutt å foretrekke over FAT32 så veldig gledelig nytt at det støttes.
Det husker jeg dessverre ikke, men jeg vil tro det var root.
Nå har jeg prøvd med en snurredisk formatert til ext4. Det fungerte mye bedre enn den minnepinnen jeg prøvde forrige gang. Den tregheten jeg opplevde med start av opptak er nå fullstendig borte.
Både uid og gid til filene er 1984. Det er vel en bruker/gruppe i systemet til Teslaen.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjorn55


erikf

Sitat fra: Bjorn55 på søndag 21. april 2019, klokken 14:04
Sitat fra: turfsurf på søndag 21. april 2019, klokken 13:42
Sitat fra: Bjorn55 på søndag 21. april 2019, klokken 12:52
Både uid og gid til filene er 1984.
Treffende Det kan jo ikke være tilfeldig: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nineteen_Eighty-Four
Det tenkte jeg ikke på. Du har rett, det er ikke tilfeldig.  :)
Woooow jeg går og reformaterer i ext4, dette er for bra til å være sant.

Har brukt diverse linuxdistroer til å formatere i fat32 med gparted for å få store partisjoner. Har lurt på å anbefale folk å kjøre en pendrivelinux med linux mint eller noe, for å få til usblagring for tm3, det er jo enklere enn fdisk-oppskriftene i windows man linker til.

Her er det en som har formatert musikk i ext4 og teslacam i fat32 for det fungerte for ham. Det er jo omvendt for deg Bjorn55?
https://forums.tesla.com/forum/forums/v9-dashcam-and-music-usb
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

VikingWithWings

Jeg fant et sted på på nettet at det fungerte bedre med GPT enn MBR når en lager partisjonen. Kan bekrefte at GPT fungerer (med ext4), men kan ikke bekrefte om det er bedre eller ikke.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

ladov

#72
Jeg får fortsatt mange tomme filer for sidekameraene, dessuten er 'halve' bildet ofte grått på frontkameraet. Jeg begynner å mistenke at usb-pinnen min enten er for treg eller har feil. Jeg har også den minnepinnen fra clasern og den *burde* være rask nok men jeg vet jo at mange billige minnepinner blir drastisk tregere når med flere samtidige skriveoperasjoner.

Jeg prøvde benchmarking-programmet fra userbenchmark.com og det forteller meg ikke helt hva jeg lurer på angående den minnepinnen. Får se om jeg finner noe bedre..



edit:  nirsoft.net har jo selvfølgelig verktøy for sånt. Må testes..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Lynkjapp

Sitat fra: ladov på mandag 22. april 2019, klokken 09:34
Jeg får fortsatt mange tomme filer for sidekameraene, dessuten er 'halve' bildet ofte grått på frontkameraet. Jeg begynner å mistenke at usb-pinnen min enten er for treg eller har feil. Jeg har også den minnepinnen fra clasern og den *burde* være rask nok men jeg vet jo at mange billige minnepinner blir drastisk tregere når med flere samtidige skriveoperasjoner.

Jeg har skaffet meg en 128 GB SanDisk UltraFit for USB 3.1 og får også litt for mange tomme filer fra det ene sidekameraet. Det høres logisk ut som du skriver at minnepinnen ikke klarer å skrive raskt nok. Dette burde Tesla klare å programmere om slik at skrivehastigheten tilpasses til minnepinnen, selv om det betyr at bilen må bruke litt mer av sitt internminne for filmproduksjonen.

Jeg har elleve sentry mode-episoder på den nye minnepinnen siden jeg begynte å bruke den for noen dager siden og av disse er åtte helt fine mens tre har tomme filer for left repeater. Mulig at det er left som blir skrevet sist til minnet, slik at det er den som ikke rekker å bli ferdigskrevet før det har gått et minutt og de neste tre filene skal lagres.

Kan for øvrig gjenta tipset om at det er lurt å løse ut minnepinnen på korrekt måte fra bilen ved å holde fingeren på dashcam-symbolet i noen sekunder. Det ser ut til at det er da man får med hele den siste timens dashcam-opptak. Det tror jeg ikke at jeg fikk da jeg bare nappet ut minnepinnen. (En time ser ut til å bruke ca 5 GB, så det var ikke plass det gikk på hvis jeg ikke fikk med alle filene tidligere.)

ladov

#74
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 22. april 2019, klokken 09:57
Sitat fra: ladov på mandag 22. april 2019, klokken 09:34
Jeg får fortsatt mange tomme filer for sidekameraene, dessuten er 'halve' bildet ofte grått på frontkameraet. Jeg begynner å mistenke at usb-pinnen min enten er for treg eller har feil. Jeg har også den minnepinnen fra clasern og den *burde* være rask nok men jeg vet jo at mange billige minnepinner blir drastisk tregere når med flere samtidige skriveoperasjoner.

Jeg har skaffet meg en 128 GB SanDisk UltraFit for USB 3.1 og får også litt for mange tomme filer fra det ene sidekameraet. Det høres logisk ut som du skriver at minnepinnen ikke klarer å skrive raskt nok. Dette burde Tesla klare å programmere om slik at skrivehastigheten tilpasses til minnepinnen, selv om det betyr at bilen må bruke litt mer av sitt internminne for filmproduksjonen.

Jeg har elleve sentry mode-episoder på den nye minnepinnen siden jeg begynte å bruke den for noen dager siden og av disse er åtte helt fine mens tre har tomme filer for left repeater. Mulig at det er left som blir skrevet sist til minnet, slik at det er den som ikke rekker å bli ferdigskrevet før det har gått et minutt og de neste tre filene skal lagres.

Kan for øvrig gjenta tipset om at det er lurt å løse ut minnepinnen på korrekt måte fra bilen ved å holde fingeren på dashcam-symbolet i noen sekunder. Det ser ut til at det er da man får med hele den siste timens dashcam-opptak. Det tror jeg ikke at jeg fikk da jeg bare nappet ut minnepinnen. (En time ser ut til å bruke ca 5 GB, så det var ikke plass det gikk på hvis jeg ikke fikk med alle filene tidligere.)
Usikker på hvor lett det er å optimalisere disk-aksess men det *burde* være enkelt å oppdage at filer ikke blir lukket skikkelig og da bør dukke opp en warning et sted.


Verktøyet fra nirsoft viste heller ikke alt det jeg ønsket meg men jeg kom over CrystalDiskMark60 og den kan stilles inn til å teste hva det skal være.. Jeg testet skriving av 12 filer på 50MB i parallell og det gikk med en hastighet på 38MB/s, noe som burde være 10 ganger mer enn det TeslaCam trenger når den lagrer fra 3 kameraer *samtidig* som den lager en kopi av de siste opptakene.


Edit: Derimot viser CrystalDiskMark også at denne minnepinnen har svært god hastighet på store filer men dårlig hastighet på småfiler. Det er ganske typisk for billige minnepinner og det vil *muligens* passe dårlig med å skrive 3 parallelle datastrømmer til minnepinnen *samtidig* som det kopieres noen store filer.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA