Innebygd Dashcam i Model 3

Startet av P85D, torsdag 28. februar 2019, klokken 20:56

« forrige - neste »

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: Sulle på mandag 15. april 2019, klokken 21:14
Tror litt av konseptet med FAT32 er at det er designet for inntil 32GB, og at større disker derfor ikke lar seg formatere i til formatet på vanlig måte.
Hvis så er tillfelle, at en har større en 32GB USB, så partisjoner den i flere partisjoner.
Jeg har en 64GB usb-pen som jeg partisjonerte til 2 stk 32GB. En for TeslaCam, og en med musikkfiler.
Funker knall som bare det.

K.M.L

@Handyman
Kjøpte maken. Når blir det Chlasern i morgen og kjøpe en 32g,
@ Trykkertor
Får ikke opp muligheten for å dele her med FAT32.

*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

ok67

Sitat fra: trykkertor på mandag 15. april 2019, klokken 23:24
Tror litt av konseptet med FAT32 er at det er designet for inntil 32GB, og at større disker derfor ikke lar seg formatere i til formatet på vanlig måte.
Hvis så er tillfelle, at en har større en 32GB USB, så partisjoner den i flere partisjoner.
Jeg har en 64GB usb-pen som jeg partisjonerte til 2 stk 32GB. En for TeslaCam, og en med musikkfiler.
Funker knall som bare det.
Har gjort det samme, men formaterte som ext4. Det funka bra for musikkpartisjonen, men fekk ikkje TeslaCam til å funke. Har no prøvd å formatere cam partisjonen som ext32, skal prøve i morgon og sjå om det blir betre.

Fur uinnvidde er ext4 eit standard Linux filsystem, som nok er det computeren til Tesla brukar internt. Burde derfor funke, men ser berre ut til å fungere på musikkpartisjonen og ikkje på kamerapartisjonen.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: K.M.L på mandag 15. april 2019, klokken 23:30
@Handyman
Kjøpte maken. Når blir det Chlasern i morgen og kjøpe en 32g,
@ Trykkertor
Får ikke opp muligheten for å dele her med FAT32.
Jeg formaterte min 64GB i en partisjon i FAT32 på min MacBook og det fungerer topp!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

K.M.L

Litt OT, men savner Macbook. Solgte til god pris for å kjøpe ny. Tenkte vente til feriepengene da det har vært noen utlegg til stash og finish på min nye Model 3. Nå har jeg egentlig unnskyldning for å handle tidligere, selv om den er syltynn;)
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

RuneW

Dette er bare en (kunstig) Windows-begrensning. FAT32 støtter langt større disker. 16TB er vel den teoretiske grensen...

https://www.makeuseof.com/tag/format-large-hard-drive-fat-fat32/
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ok67

Musikk på ein ext4 partisjon og lagring av TeslaCam på ein FAT32 partisjon ser ut for å fungere greit.

PS: Brukte gparted under Linux for å opprette to primærpartisjonar på 32 GB på ein 64 GB minnepinne.

Sulle

Jeg sa ikke at det var umulig å formatere større disker til FAT32, men at det, slik jeg har oppfatter det, må mer avanserte metoder til. Holder du deg til 32GB klarer det seg med høyreklikk og velg format på Windowsmaskinen din...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Amoss

Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 07:49
Musikk på ein ext4 partisjon og lagring av TeslaCam på ein FAT32 partisjon ser ut for å fungere greit.

Jada, jeg vet at det stadig snakkes om at det kreves FAT32 for dashcam/Sentrymode lagring. Men er det noen som har testet om det kan fungere på f.eks. ext4?  Systemet på Tesla skal jo være Linux, og presiseringen av FAT32 kan "minste felles multiplum" som støttes av windows/mac/linux?  Man forutsetter gjerne at "alle" har enten Windows eller Mac. At Tesla støtter ext4 har du jo alt demonstrert på musikk partisjonen.
Model S 85D

RuneW

Sitat fra: Sulle på tirsdag 16. april 2019, klokken 07:49
Jeg sa ikke at det var umulig å formatere større disker til FAT32, men at det, slik jeg har oppfatter det, må mer avanserte metoder til. Holder du deg til 32GB klarer det seg med høyreklikk og velg format på Windowsmaskinen din...

Du sa at det var "designet for inntil 32GB" og det er jo rett og slett ikke riktig.

Bruk en Mac og dette er ingen begrensning.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Begrensingen til FAT32 ligger i filstørrelse, den kan max være 4 GB. Så har noen i Microsoft en eller annen gang i all sin visdom funnet ut at de skal "hjelpe" folk med å velge et bedre filsystem ved å nekte å formatere disker større enn 32GB. Men operativsystemet støtter det helt fint, det er bare en kunstig begrensning. Du kan formatere til FAT32 i kommandolinjen.
Instruksjoner her (Format to FAT32 using CMD command line): https://www.easeus.com/partition-master/format-usb-flash-drive-in-windows-10.html

Du finner ut hvilken bokstav minnepinnen har i Filutforskeren først. Pass på at du ikke tar C:  :P
'21 3LR

ok67

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:03
Jada, jeg vet at det stadig snakkes om at det kreves FAT32 for dashcam/Sentrymode lagring. Men er det noen som har testet om det kan fungere på f.eks. ext4?  Systemet på Tesla skal jo være Linux, og presiseringen av FAT32 kan "minste felles multiplum" som støttes av windows/mac/linux?  Man forutsetter gjerne at "alle" har enten Windows eller Mac. At Tesla støtter ext4 har du jo alt demonstrert på musikk partisjonen.
Eg prøvde først med ext4 på dashcam partisjonen. Med root som eigar av filer og kataloger, satt til rw for alle. Laga også fleire DashCam folderar med ulik miks av store og små bokstaver iom at ext4 skil på det. Men fekk ikkje opp recordiconet med minnepinnnen montert. Derimot med FAT32 på same partisjonen fungerte det.

Amoss

Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:51
Eg prøvde først med ext4 på dashcam partisjonen. Med root som eigar av filer og kataloger, satt til rw for alle. Laga også fleire DashCam folderar med ulik miks av store og små bokstaver iom at ext4 skil på det. Men fekk ikkje opp recordiconet med minnepinnnen montert. Derimot med FAT32 på same partisjonen fungerte det.

Takker, da vet vi det. :)
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA