Innebygd Dashcam i Model 3

Startet av P85D, torsdag 28. februar 2019, klokken 20:56

« forrige - neste »

itre

Sitat fra: Handyman på fredag 10. mai 2019, klokken 19:53
Dash cam tar opp kontinuerlig i min bil, selv om bilen er låst og "parked" og Sentry ikke er aktivert.
Antok at det bare ble gjort opptak når bilen var skudd på, men det foregår altså skriving til USB-sticken hele tiden, og det vil jo slite ut denne på relativt kort tid.
Tungvindt å måtte skru av og på med å trykke på ikonet på skjermen for og etter hver kjøretur.
Burde vært en setting ala: "Activate Dash Cam only when driving"

Kjøpte en slik «endurance» micro sd kort beregnet på overvåkningskameraer o.l.  En usb adapter i metall fra rocketek gjorde deretter susen. Alt fungerer og burde tåle kontinuerlig skriving betydelig bedre enn standard usb pinne.

Handyman

Sitat fra: itre på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:37
Sitat fra: Handyman på fredag 10. mai 2019, klokken 19:53
Dash cam tar opp kontinuerlig i min bil, selv om bilen er låst og "parked" og Sentry ikke er aktivert.
Antok at det bare ble gjort opptak når bilen var skudd på, men det foregår altså skriving til USB-sticken hele tiden, og det vil jo slite ut denne på relativt kort tid.
Tungvindt å måtte skru av og på med å trykke på ikonet på skjermen for og etter hver kjøretur.
Burde vært en setting ala: "Activate Dash Cam only when driving"
Kjøpte en slik «endurance» micro sd kort beregnet på overvåkningskameraer o.l.  En usb adapter i metall fra rocketek gjorde deretter susen. Alt fungerer og burde tåle kontinuerlig skriving betydelig bedre enn standard usb pinne.
Bruker selv en iXpand som også kan plugges rett i iPhone og det funker så langt helt topp, men er redd for at den vil ta kvelden etter en stund.
Det vil nok hjelpe med kortet du foreslår, men skjønner ikke hvorfor kameraene skal skriver til sticken døgnet rundt. Man har jo svært liten nytte av det, og jeg antar at det også bidrar til noe høyere Phantom drain, samt unødig slitasje på minnebrikken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elmo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. mai 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:55
Timestamp på filene som bilen min tar opp er feil. De viser 2 timer for tidlig.
Om jeg lagerer opptak så får mappen som opprettes under SavedClips navn som er Dato + korrekt tidspunkt, men også den har 2 timer feil i sitt timestamp (date modified)
Klokka på skjermen i bilen går ikke feil.

Har det vært nevnt før? Noen andre som har det problemet ??
Det kan virke som at bilen bruker UTC som tidssone for timestamp, og ikke bilens tidssone.
Sikkert en SW-bug.

Opptakene på veg til jobben i morges har timestamp som er enda mere feil.
Filnavnet har korrekt dato og tidspunkt, men timestamp på filene er 9 timer tidligere :o
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.7
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på mandag 13. mai 2019, klokken 10:33
Opptakene på veg til jobben i morges har timestamp som er enda mere feil.
Filnavnet har korrekt dato og tidspunkt, men timestamp på filene er 9 timer tidligere :o

Sjekket du hvilken tidssone klienten din (der du leser filnavn/tidstempler på) er satt på? Her i Norge er CET/CEST (sommertid) korrekt sone. Siden bilen oppretter filnavn med korrekt dato/tidspunkt er den tydeligvis satt korrekt.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Amoss på mandag 13. mai 2019, klokken 10:52
Sjekket du hvilken tidssone klienten din (der du leser filnavn/tidstempler på) er satt på? Her i Norge er CET/CEST (sommertid) korrekt sone.
Jeg leser dem ved å sette stick'n i en laptop med WIN10.  Alle andre filer der  har rett timestamp.

Som sagt har feilen endret seg fra 2 timer feil til 9 timer feil.
Jeg er ikke sikker på når den endringen skjedde, men det kan ha vært etter oppdatering fra 8.3til 12.1.2.

Sitat fra: Amoss på mandag 13. mai 2019, klokken 10:52
Siden bilen oppretter filnavn med korrekt dato/tidspunkt er den tydeligvis satt korrekt.
Antar det, siden klokka gå riktig.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.7
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

trykkertor

Bare som en kuriositet. Hva skjer hvis du setter region/language til USA i bilen?
Siden nå vi ligger ca 9 timer foran USA, og kanskje en region-bug stempler videofilene feil i forhold til lokaltid.......

Toalmar

Sitat fra: trykkertor på mandag 13. mai 2019, klokken 20:00
Bare som en kuriositet. Hva skjer hvis du setter region/language til USA i bilen?
Siden nå vi ligger ca 9 timer foran USA, og kanskje en region-bug stempler videofilene feil i forhold til lokaltid.......
Burde være verdt ett forsøk kanskje....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

itre

Sitat fra: bno på søndag 12. mai 2019, klokken 12:27
@itre
Var det et slikt adapter du valgte?
https://www.ebay.com/itm/Rocketek-Aluminum-USB-3-0-Portable-Memory-Card-Reader-Adapter-for-Micro-SD-Ca-/222862572852

Ja. Og en samsung endurance SD kort. Fungert knirkefritt i ca. 4 uker nå (og reddet meg i en parkeringsskade med en varebileier som åpnet døren inn i speilet på min bil og laget ripe. )

hawK

Har ikke brukt dashcam-funksjonen så mye enda, mest for test.
Men i dag ville jeg se på et klipp innover til jobben, og da mangler jeg plutselig 1-2 minutter med opptak midt mellom to klipp/filer.
Er det flere som har merket dette?

Det ser kun ut til å gjelde mellom det siste og nest siste klippet.
Har ingen andre opptak lagret her til å sammenligne med.

Versjon 2019.12.1.2.

Timestamp på filen ligger forøvrig nøyaktig 15t foran det tidspunktet jeg lagret opptaket.
Filnavnene er merket med riktig dato og klokkeslett.

trykkertor

Jeg vet ikke hvilke klipp den tar vare på og hvilke den dumper i kjøring. (Sentry mode tar vel vare på alt?).
Men hvis det skjer noe langs veien når du kjører og du vil ta vare på det. Trykk èn gang på DashCam-ikonet, og den skal da lagre de siste minuttene til USB uten å slette det.

hawK

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:02
Jeg vet ikke hvilke klipp den tar vare på og hvilke den dumper i kjøring. (Sentry mode tar vel vare på alt?).
Men hvis det skjer noe langs veien når du kjører og du vil ta vare på det. Trykk èn gang på DashCam-ikonet, og den skal da lagre de siste minuttene til USB uten å slette det.

Var nettopp det jeg gjorde, trykket på ikonet for å lagre siste 10min med kjøring til "savedclips".

Slik jeg har lest og forstått det andre, er at den under en kjøring tar vare på 60 minutter med kjøring, disse blir overskrevet fortløpende og ligger i "recentclips". Dette blir vel slettet hver gang man starter ny tur?

Handyman

Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:53
Men i dag ville jeg se på et klipp innover til jobben, og da mangler jeg plutselig 1-2 minutter med opptak midt mellom to klipp/filer.

Versjon 2019.12.1.2.
Jeg brukte lagringsfunksjonen en gang da noen rådyr krysset foran bilen.
Det aktuelle klippet (det pågående) ble ikke lagret, og det kan virke som man bør vente minimum et minutt før man lagrer. Den lager da de 10 siste klippene (ca 10min).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hawK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:16
Sitat fra: hawK på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:53

Versjon 2019.12.1.2.
Jeg brukte lagringsfunksjonen en gang da noen rådyr krysset foran bilen.
Det aktuelle klippet (det pågående) ble ikke lagret, og det kan virke som man bør vente minimum et minutt før man lagrer. Den lager da de 10 siste klippene (ca 10min).

Ja, det er nyttig info som jeg ikke var klar over.
Men her gikk det nok 3-4 minutter før jeg trykket på lagre, samt at jeg har jo klipp både før og etter. Jeg har bare mistet det minuttet som jeg ville se på.

Amoss

Sitat fra: Elmo på mandag 13. mai 2019, klokken 18:05
Jeg leser dem ved å sette stick'n i en laptop med WIN10.  Alle andre filer der  har rett timestamp.

Som sagt har feilen endret seg fra 2 timer feil til 9 timer feil.
Jeg er ikke sikker på når den endringen skjedde, men det kan ha vært etter oppdatering fra 8.3til 12.1.2.

Det var altså ikke dette jeg spurte om. Det jeg spurte om var om du har sjekket hvilken tidssone klokken på din WIN10 laptop tror den befinner seg i.

Dersom det er "Norge", "Oslo", "Sentraleuropa" eller "CET"/"CEST" så er teorien min feil og du kan ignorere den.

I motsatt fall, dersom den står på noe annet vil jeg tro at jeg har rett. Rett opp tidssonen på laptoppen, og du vil se rett dato/klokkeslett på alle timestampene du får i fra bilen. Alle andre timestampes på filer laget tidligere på denne laptoppen vil da så klart bli feil, da den "tror" den har blitt fysisk flyttet til Norge/Sentraleuropa og at alle filer før dette har blitt lagret mens du var i England/USA eller hvor den nå enn sto på.

Evnt. kan du ignorere timestampene og kun forholde deg til filnavnene...
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA