Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

S4e

Crossover/SUV er hot for bensin/diesel, men jeg tror erfaring med elbil vil endre preferansene noe. Med bensin/diesel betyr det ikke så veldig mye med mye luftmotstand - bare noen ekstra kroner i drivstoff som utgjør få % av totalen. Med elbil vil dette merkes på rekkevidden, som ikke bare er noen kroner ekstra, men også lengere tid på hurtigladeren.

Jeg har Opel Ampera-e nå og en annen ting en merker godt er kjøreegenskaper på motorvei. Følsom for vind og urolig på veien på grunn av kort avstand mellom aksling.

For egen del har jeg derfor endret preferanser og er mye mer positiv til sedan. TM3 har jo veldig godt med plass og er allikevel ikke unødig stor i bykjøring. Lav bil er en fordel når en skal ha ting på taket.

Hadde TM3 hatt hengerfeste ville den vært perfekt. Det er bare når en skal frakte større firkanta gjenstander som ikke kan legges på taket at vi får en utfordring.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

magnetic

Kanskje det er et rustningskappløp på veiene. Pysene kjøper suv for å ikke bli overkjørt(trampa på) av en svær suv  haha.
Familiene var større før og klarte seg bra med sedan.

olavxxx

Sitat fra: magnetic på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:02
Kanskje det er et rustningskappløp på veiene. Pysene kjøper suv for å ikke bli overkjørt(trampa på) av en svær suv  haha.
Familiene var større før og klarte seg bra med sedan.
En annen ting er at i dag er selv de "små" bilene store.
SÅ tar man en mellomklassebil i dag, er den gjerne like stor som en gammel Volvo/Mercedes som folk synes var enorm på veien før i tiden.

Counterpointer

Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:47
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:57
Ok. Blir det bedre om jeg justerer ned til 30 mil da?  Nøyaktigheten på det tallet betyr ikke så mye i den sammenhengen. Det man ser er at folk er villig til å svelge forbruk på 20-25+kWh. Så da kan jo ting tyde på at rekkevidde ikke lengre er det store og avgjørende kriteriet.
Det er solgt over 150.000 Model 3 I USA, landet hvor "alle vil ha SUV". Jaguar har solgt et par hundre der?
Dette er et illustrerende poeng olavxxx

Jeg vil si at for min del er kun de elbilene med den lengste rekkevidden aktuelle (i praksis S100 og 3 LR) og det er egentlig ikke nok til å glemme rekkevidde helt. Optimalt bør en elbil ha kanskje 50 mil rekkevidde under de dårligste vinterforholdene tror jeg

ohowl

Sitat fra: SoftwareGeek på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:40
Sitat fra: Emils på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:30
Vi har per nå en crossover og helt ærlig synes jeg det er "oppskrytt". Ja, man sitter noe høyere, men ut fra prøvekjøringen av Model 3 synes jeg at jeg satt veldig godt i den også. God oversikt, ettersom man fjerner alt av instrumenter foran fører.

Model S er ekte sportsbilbadekar på sommeren og har SUV-egenskaper (4x4 og bakkeklaring) på vinteren. Suveren bil. Siste fossilen jeg hadde, var en 4x4 SUV

Fikset det for deg, SG. Hilsen fører av et badekar uten sport foran.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

daggad

Kikka på en E-Niro for første gang i dag. Flott bil utvendig, ok innvendig. Litt kjedelig der inne, oser ikke kvalitet.
Men god plass i denne bilen, minner meg mye om vår Nissan Qashqai.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011


Arthur Morgan

Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:47
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:57
Ok. Blir det bedre om jeg justerer ned til 30 mil da?  Nøyaktigheten på det tallet betyr ikke så mye i den sammenhengen. Det man ser er at folk er villig til å svelge forbruk på 20-25+kWh. Så da kan jo ting tyde på at rekkevidde ikke lengre er det store og avgjørende kriteriet.
Det er solgt over 150.000 Model 3 I USA, landet hvor "alle vil ha SUV". Jaguar har solgt et par hundre der?


Hvor mange Toyota corrolaer har vært solgt i usa siden model 3 vart lansert og klar for salg til kunder?

Selv om det ikke er en elbil. Hva tror du skjer med Tesla salget når Toyota kommer på banen der nede? Tesla er jo også et amerikansk bilmerke.

Sedan er fortsatt veldig populært i usa, men trenden er synkende,  folk vil sitte litt høyere. Noen vil ha store SUV-er med kjempe plass rundt seg og bagasjeplass, høyere bakkeklaring osv, det store problemet med TM3 er at den er så lav at du må langt ned når du setter deg inn, enda værre når du skal opp, ikke praktisk med så lav bakkeklaring heller, (jo hver cm teller)


https://cleantechnica.com/2019/01/03/breaking-tesla-model-3-is-the-1-best-selling-car-in-usa-from-an-american-car-company/

Arthur Morgan

Sitat fra: daggad på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:57
Kikka på en E-Niro for første gang i dag. Flott bil utvendig, ok innvendig. Litt kjedelig der inne, oser ikke kvalitet.
Men god plass i denne bilen, minner meg mye om vår Nissan Qashqai.


Enig!  En meget flott bil! Har du testa kona også?

Arthur Morgan

Sitat fra: JorEl på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:10
Skjønner jeg er en gnier, for jeg synes mest for pengene er viktigst. Og da ble det Tesla selvfølgelig ;)


Ja hver sin mening der, betale langt over 500 k for liten sedan i 2019 uten rattvarme er etter min mening det motsatte:)

Arthur Morgan

Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:04
Jeg liker disse små "SUV" bilene jeg. Og E-Niro er en veldig god utvikling. Praktisk karosseri men masse minuser på den bilen også.
M3 er lav og sette seg inn i og gå ut av. Spesielt som nevnt over her med eldre mennesker kan det bli en liten prøvelse. Den er veldig sportsbilaktig.
Har hatt SUV, stasjonsvogner, kombibiler, 7-setere og min soleklare favoritt:BMW 3 serie. Bare en slapp 318, men du verden som jeg trivdes bak rattet på den bilen !  8)


Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på  salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli  vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.

Arthur Morgan

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...

Akkurat! Kunne ikke sagt det bedre selv!

Vesel

Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:41
Sitat fra: JorEl på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:10
Skjønner jeg er en gnier, for jeg synes mest for pengene er viktigst. Og da ble det Tesla selvfølgelig ;)
Ja hver sin mening der, betale langt over 500 k for liten sedan i 2019 uten rattvarme er etter min mening det motsatte:)
Model 3 er en mellomstor sedan, omtrent samme mål som Audi A4. Du får høyere sittestilling med Niro og Kona, men neppe mer plass av betydning. Selv ønsker jeg ikke høy sittestilling, jeg ønsker mer en bil som ligger godt på veien. Tror disse bilene er jevnbyrdige når det kommer til plass, men Niro og Kona har nok mer praktisk bakluke.

Model 3 har ikke rattvarme, men den har markedets beste selvkjøringsfunksjoner, en velfungerende app, svært kraftig motor, markedets beste rekkevidde og markedets beste lademuligheter. Og den har stil! Moderne minimalistisk interiør i en lekker sedan. Bilen er som skapt for lange turer på motorveien og på Autobahn nedover i Europa. Masse bil for pengene, et røverkjøp selv til over 500 000, mener jeg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

samotholt

Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:51
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...

Akkurat! Kunne ikke sagt det bedre selv!
Hvem er det som kommer og skal produsere noe som gir M3 konkurranse i 19/20 - og med mer en 20 biler? (For å minne om fortiden --- Tesla skulle, Audi skulle, VW skulle ...). Det er vel ikke vanskelig å se at "alle ligger langt bak" - og vil ikke/kan ikke produsere det de sier. Da trenger vi vel ikke å nevne rekkevidde, ladenettverk og ytelser før dette blir....?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

olavxxx

Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:48
Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:04
Jeg liker disse små "SUV" bilene jeg. Og E-Niro er en veldig god utvikling. Praktisk karosseri men masse minuser på den bilen også.
M3 er lav og sette seg inn i og gå ut av. Spesielt som nevnt over her med eldre mennesker kan det bli en liten prøvelse. Den er veldig sportsbilaktig.
Har hatt SUV, stasjonsvogner, kombibiler, 7-setere og min soleklare favoritt:BMW 3 serie. Bare en slapp 318, men du verden som jeg trivdes bak rattet på den bilen !  8)


Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på  salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli  vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.
Nissan leaf solgte mest i fjor, golf på 2. Plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA