Sitat fra: romeoS på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:36
Tja, du har et poeng, men det drukner desverre i kategorisk og dårlig begrunnet argumentasjon. Mest solgte bil også i Norge, de siste år er Golf, før Leaf tok over ifjor. Sjansen er svært stor for at det i 2019 blir Tesla model 3. Alle vil ha SUV blir litt feil utgangspunkt for debatten,
.
Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:43Sitat fra: romeoS på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:36
Tja, du har et poeng, men det drukner desverre i kategorisk og dårlig begrunnet argumentasjon. Mest solgte bil også i Norge, de siste år er Golf, før Leaf tok over ifjor. Sjansen er svært stor for at det i 2019 blir Tesla model 3. Alle vil ha SUV blir litt feil utgangspunkt for debatten,
.
Er e -golf eller Nissan leaf en sedan?
Jeg har ikke nevnt med et ord om
Kombi biler som selger fortsatt bra.
Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:43
Er e -golf eller Nissan leaf en sedan?
Jeg har ikke nevnt med et ord om
Kombi biler som selger fortsatt bra.
Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:17
"Nesten ingen vil kjøpe TM3" er et merkelig utsagn i lys av alt som har skjedd i USA og som er i ferd med å skje i Europa.
Sitat fra: Nordbø på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:54Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:43Sitat fra: romeoS på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:36
Tja, du har et poeng, men det drukner desverre i kategorisk og dårlig begrunnet argumentasjon. Mest solgte bil også i Norge, de siste år er Golf, før Leaf tok over ifjor. Sjansen er svært stor for at det i 2019 blir Tesla model 3. Alle vil ha SUV blir litt feil utgangspunkt for debatten,
.
Er e -golf eller Nissan leaf en sedan?
Jeg har ikke nevnt med et ord om
Kombi biler som selger fortsatt bra.
"Ingen vil ha lav bil" skrev du. Leaf og Golf er lave biler;-)
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34
Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...
Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:33Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:17
"Nesten ingen vil kjøpe TM3" er et merkelig utsagn i lys av alt som har skjedd i USA og som er i ferd med å skje i Europa.
Det er jo selvsagt bare for å provosere...
Sitat fra: Karma på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:38
Totalt uenig!
TM3 kommer til å bli en av Norges mest solgte biler gjennom tidene
Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:17
"Nesten ingen vil kjøpe TM3" er et merkelig utsagn i lys av alt som har skjedd i USA og som er i ferd med å skje i Europa.
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:07Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:43
Er e -golf eller Nissan leaf en sedan?
Jeg har ikke nevnt med et ord om
Kombi biler som selger fortsatt bra.
Tenker du får ta de svarene du får jeg. Eller gå til et byrå og legge spørreoppdraget der :laugh:
Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:45Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:17
"Nesten ingen vil kjøpe TM3" er et merkelig utsagn i lys av alt som har skjedd i USA og som er i ferd med å skje i Europa.
Og det har ingen ting med at det er en elbil og gjøre ? Sedaner selger fortsatt bra der nede, godt hjulpet av at det er nettopp en elbil,
i Europa vil «alle» ha crossover/SUV
Se på nederste alternativ i avstemningen min, Innlegget mitt ble skrevet i dag, når begynte Tesla og selge model 3 i usa ?
Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:40Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34
Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...
Vel, ikkje heilt pensjonist, men midt i livet, lett korpulent og 188cm lav. Tross min sporty kropp,blir både Model S og Model 3 "trange" å komme seg inni i forhold til det å "sette seg rett inn" i en Model X.
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34Det er det mest idiotiske som finnes!
Vent det er mer: SUV med tohjulstrekk... hehehe
Sitat fra: romeoS på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:36
Tja, du har et poeng, men det drukner desverre i kategorisk og dårlig begrunnet argumentasjon. Mest solgte bil også i Norge, de siste år er Golf, før Leaf tok over ifjor. Sjansen er svært stor for at det i 2019 blir Tesla model 3. Alle vil ha SUV blir litt feil utgangspunkt for debatten, alle vil ha en bil som dekker sitt behov, og som er tilgjengelig for levering. Sikkert riktig at Tesla kunne solgt enda flere modell Y i Norge, og det kommer. Inntil da er alternativet Kona og Rio, med planlagt årsproduksjon tilsvarende 1-2 måneders produksjon av Tesla 3. Poenget er at trad. bilindustri ikke er oppe i tilstrekkelige volumer før langt inn på 2020 tallet. Jeg personlig er mest enig med sjefen for VW gruppen, Tesla har 50% av elbilmarkedet i lang tid, og VW posisjonerer seg for å være hovedaktør for resterende 50%. For redelighetens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er posisjonert i Tesla aksjer basert på denne analysen.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:48Jeg tror Model Y vil langt på vei utradere salget av Model 3 i Norge. Kanskje redusere det med omkring 80%, antatt at Model Y koster noe sånt som 25.000-50.000 kroner ekstra.
Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:23Tja, det blir litt som Model S og X. Med Model X får man en større og dyrere bil med kortere rekkevidde enn Model S med samme batteripakke.Ikke alle, nei, men jeg tror noe sånt som 80% vil gjøre det. Sedan er generelt ganske upopulært i Norge.
Model Y vil være litt dyrere enn Model 3, og på grunn av formen vil den ha litt kortere rekkevidde. Ikke alle vil sette større plass i bagasjerommet foran lavere pris og lengre rekkevidde.
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34
Det hjelper liksom ikke å ha verdens raskeste elefant. Ingen tror at den er rask, så da må man kjøre som en idiot for å vise at det er verdens raskeste elefant. Og etter å ha gjort akkurat dette vil de fleste nok nikke anerkjennende og tenke "Jepp en idiot", ikke "for en rask elefant". Derfor synes seg grisetunge raske SUVer (Model X, Cayenne, X6) er noe av det rareste jeg ser på veien utenom griseharry pickups.
Sitat
Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...
SitatHva er egentlig argumentet for SUV? Bakkeklaring? Min Model 3 har i praksis samme bakkeklaring som Model S med luftfjæring på HIGH. Når i all verden trenger man mer? Når man skal gjete sauer mens man sitter i bilen? Eller forresten: SUV er jo praktisk når man skal kjøre fort over fartsdempere...
Sitat
En ting jeg alltid har forundret meg over er hvor lite plass det er i en SUV. Det ser ut som de har plass til hele garderoben til Erna, men KONA har vel akkurat samme innvendige plass som en E-Golf.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:32Samtidig så har en høy fossilbil ulemper i at de svært ofte har elendige kjøreegenskaper på grunn av høy vekt og høyt tyngdepunkt. El-suvene kjører godt til tross for høy vekt, på grunn av ekstremt gunstig plassering av vekten, og ikke minst masse effekt tilgjengelig når som helst.
Liker å sitte høyere ja. Men i motsetning til fossil har forbruk mye å si for batteribehov og dermed kostnad. Lavere biler vil dermed bli billigere/ha vesentlig bedre rekkevidde.
Ikke pose og sekk som med fossil.
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:34Dette tror jeg må være et av de beste innleggene jeg har lest på elbilforum.no :D
Å kjøre SUV er jo som å ri på en elefant. Alt av assosiasjon til sportslig kjøring/kjøreglede forsvinner. Det eneste argumentet jeg ser for å velge Model X eller Y måtte være hengerfeste for campingvognentusiaster eller om man produserer veldig mye søppel så man må på dynga hver uke. Top Gear har solid testet og dokumentert denne bilklassen.
Det hjelper liksom ikke å ha verdens raskeste elefant. Ingen tror at den er rask, så da må man kjøre som en idiot for å vise at det er verdens raskeste elefant. Og etter å ha gjort akkurat dette vil de fleste nok nikke anerkjennende og tenke "Jepp en idiot", ikke "for en rask elefant". Derfor synes seg grisetunge raske SUVer (Model X, Cayenne, X6) er noe av det rareste jeg ser på veien utenom griseharry pickups.
Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...
Trådtittelen er jo episk.
Hva er egentlig argumentet for SUV? Bakkeklaring? Min Model 3 har i praksis samme bakkeklaring som Model S med luftfjæring på HIGH. Når i all verden trenger man mer? Når man skal gjete sauer mens man sitter i bilen? Eller forresten: SUV er jo praktisk når man skal kjøre fort over fartsdempere...
En ting jeg alltid har forundret meg over er hvor lite plass det er i en SUV. Det ser ut som de har plass til hele garderoben til Erna, men KONA har vel akkurat samme innvendige plass som en E-Golf.
Kona er forresten en meget bra bil (om noen ble lei seg)
Vent det er mer: SUV med tohjulstrekk... hehehe
Sitat fra: Emils på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:30
Vi har per nå en crossover og helt ærlig synes jeg det er "oppskrytt". Ja, man sitter noe høyere, men ut fra prøvekjøringen av Model 3 synes jeg at jeg satt veldig godt i den også. God oversikt, ettersom man fjerner alt av instrumenter foran fører.
Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:07
Jeg kjøper fordi det er sedan, ikke på tross av. Denne bilen er som skapt for motorveien og Autobahn.
Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:07
Jeg kjøper fordi det er sedan, ikke på tross av.
Sitat fra: 18650 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 18:59Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:07
Jeg kjøper fordi det er sedan, ikke på tross av.
Jeg også. Men tviler på vi er representative. Er vel nesten bare BMW-folk som har valgt sedan foran stasjonsvogn i moderne tid her i Norge. Bortsett fra de over 75 som har kjøpt Avensis Sedan.
Dagens paradoks: Folk med SUV liker åpenbart å sette seg rett inn istedet for ned i bilen. En operasjon som tar 2 sekunder, istedet for kanskje 4. Deretter suser de avgårde på en 90 minutters (5400 sekunder) kjøretur for så å spare nye 2 nye sekunder når de skal ut av bilen. Lurer på hva de gjør når de skal se en spillefilm en fredagskveld. Slenger de seg ned i sofaen? Nei, mer behagelig å sette seg på en kjøkkenstol - eller kanskje en barkrakk? ;)
Har forståelse for at mange trives best med SUV altså. Men noen ganger faller argumentene på stengrunn.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:09Tja, men flere vil også bli mer bevisst på at de rette attributtene betyr mer avgiftsbelagt strøm ut fra stikkontakten, og oftere hurtiglading. En Landcruiser er heller ikke mer komfortabel på humpete og hullete norsk vei enn Mercedes S-klasse. Og Off-road kjøring er det vel svært få SUV sjåfører som bedriver. SUV er i noe grad et kunstig skapt behov.
Antar trådstarter tenkte på det norske markedet (selv om han nevnte verdensmarkedet) - og så fort det blir en elektrisk "folkebil" med de rette attributtene så vil folk rømme vekk fra model 3
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:31Hehe, to the point Balrog, det har jeg lagt godt merke til også. Ikke bedre de med store pickuper heller forresten, der de kjører rundt med evig vått skrot på planet :D
Noe som irriterer meg med husmødre (av begge kjønn) i SUV er at på tross av at det er nettopp en SUV kan de ikke kjøre ut i kanten av veien når man møtes på smal vei, antagelig fordi de ikke ser en dritt rundt seg og peiser derfor på midt i veien. Som å kjøre Hummer i bytrafikk.
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:16
Morsomt at trådstarter er entusiastisk for Kia Soul, men negativ til den eneste elbilen som kan sette fossile kritikere på plass. Det eneste argumentet de manglet var at elbiler ikke kan kjøre på bane.
Så trådstarter sammenligner en liten Kia CUV med en sportslig elbil og tror folk hopper på den elektriske skilpadden, fremfor den elektriske kaninen?
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:31SUV = husmortanks
Noe som irriterer meg med husmødre (av begge kjønn) i SUV er at på tross av at det er nettopp en SUV kan de ikke kjøre ut i kanten av veien når man møtes på smal vei,
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:28Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:23Tja, det blir litt som Model S og X. Med Model X får man en større og dyrere bil med kortere rekkevidde enn Model S med samme batteripakke.Ikke alle, nei, men jeg tror noe sånt som 80% vil gjøre det. Sedan er generelt ganske upopulært i Norge.
Model Y vil være litt dyrere enn Model 3, og på grunn av formen vil den ha litt kortere rekkevidde. Ikke alle vil sette større plass i bagasjerommet foran lavere pris og lengre rekkevidde.
Men skal ikke utelukke at Model 3 egenhendig klarer å gjøre sedan populært igjen. Men tør ikke vedde på det.
Sitat fra: emurof på onsdag 20. februar 2019, klokken 07:55Se for eksempel på Model S og X. Model X utraderte jo ikke Model S.Nå er ikke Model S en sedan, det er en kombi. Effektivt sett er det nærmere en stasjonsvogn, noe som fortsetter å være populært i Norge.
Sitat fra: emurof på onsdag 20. februar 2019, klokken 07:55Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:28Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:23Tja, det blir litt som Model S og X. Med Model X får man en større og dyrere bil med kortere rekkevidde enn Model S med samme batteripakke.Ikke alle, nei, men jeg tror noe sånt som 80% vil gjøre det. Sedan er generelt ganske upopulært i Norge.
Model Y vil være litt dyrere enn Model 3, og på grunn av formen vil den ha litt kortere rekkevidde. Ikke alle vil sette større plass i bagasjerommet foran lavere pris og lengre rekkevidde.
Men skal ikke utelukke at Model 3 egenhendig klarer å gjøre sedan populært igjen. Men tør ikke vedde på det.
Jeg tror ikke man kan sammenligne helt på den måten. At visse typer fossilbiler er mer populære betyr ikke nødvendigvis at det blir like tydelig for elbiler. Med en fossilbil har ikke effektivitet så veldig mye å si, mens med Model 3 vs. Y så er det forholdsvis merkbare forskjeller som rekkevidde og pris. Med Model 3 får du med all sannsynlighet mer rekkevidde for lavere pris, noe som jeg tror har mye mer å si enn hvis valget sto mellom to forskjellige fossilbiler.
Se for eksempel på Model S og X. Model X utraderte jo ikke Model S.
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:31
Andre ting kan også slå inn. Tidligere var sedaner sett på som "gamlisbiler", om du så f.eks en Focus sedan på veien var sjåføren nesten garantert over pensjonsalder. De yngre hadde gått over til å kjøpe små SUVer/crossovere. Etterhvert som de eldre også går over til å kjøpe små SUVer skal vi ikke se bort fra at sedanene mister "gamlisstempelet" og heller blir de yngres foretrukne valg. Man vil jo ikke kjøre samme type bil som besteforeldrene ;)
Sitat fra: 18650 på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:02Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:31
Andre ting kan også slå inn. Tidligere var sedaner sett på som "gamlisbiler", om du så f.eks en Focus sedan på veien var sjåføren nesten garantert over pensjonsalder. De yngre hadde gått over til å kjøpe små SUVer/crossovere. Etterhvert som de eldre også går over til å kjøpe små SUVer skal vi ikke se bort fra at sedanene mister "gamlisstempelet" og heller blir de yngres foretrukne valg. Man vil jo ikke kjøre samme type bil som besteforeldrene ;)
Hva mener du med «yngre»? Gjennomsnittsalderen på nybilkjøp i Norge i 2017 var fortsatt over 53 år. Jeg tolker det derfor at gamlinger allerede kjøper SUV'er. ;) Statistikken viser videre at gjennomsnittsalderen for elbiler er en god del lavere enn for tradisjonelle ICE-biler. Kanskje ELBILEN generelt er biltypen «unge» kjøper for å distansere seg fra foreldre/besteforeldre?
Tesla er forøvrig i en særstilling med bare 44 år som gjennomsnittsalder for nybilkjøperen. Med det har de helt klart de yngste nybilkjøperne. Med milevis margin.
Listen sier ikke noe om Leasingkunder er inkludert. Jeg vil tippe leasingkunden er endel yngre enn de som kjøper.
Sitat fra: THE på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:58
Regner med det er VW sine nesten klare konseptbiler med nesten god nok spesifikasjon folk tenker på som skal d r for TM3 salget. Det er jo nesten sikkert at de kanskje skal klare å lansere en kortrekkevidde innstegsmodell til nesten lav nok pris som nesten sikkert skal lanseres i 2020, eller nesten enda mer sikkert i 2021.
Det gjenstår jo bare å se om de mener alvor med elbilsatsingen eller om det blir bare nesten.
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:12
Er jo bare å lese i tråden her for å se at det er flere som, jeg hadde nær sagt, holder seg litt for nesa nå når bilen kommer inn på gårdsplassen.
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41Trender endrer seg hele tiden!
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:23Hvis HF kun skal brukes til sykler/bagasjeboks finnes det HF til ettermontering i USA. Det er også lovlig i Norge.
Et av hovedproblemene med sedan er fraværet av hengerfeste, i f.eks USA leveres svært få sedaner med hengerfeste. Om Model 3 etterhvert kommer med hengerfeste blir situasjonen annerledes. En må heller ikke glemme at mange velger hengerfeste bare for å henge på sykkel. Driver å sjekker ut litt selv ang om det går an å feste baklukemontert sykkelstativ på Model 3, går ikke det så må vi nok droppe den. Det blir for mye styr å trykke en sykkel inni og samboeren greier ikke å få opp sykler på taket. I Model S er plassen så god at å slenge sykkel baki er greit, Model 3 not so much...
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:35Det kan sies om Audi eTron, Jaguar iPace osv.
Neida. Men om dere gidder å lese, så ser dere at enkelte skriver at de ønsker seg en bil tilnærma det jeg beskrev i innlegget mitt (leste du hele innlegget Olav? Eller bare det han der RuneW siterte?) men at i dagens marked går de for en TM3 fordi det er hva de, av forskjellige grunner, anser som det beste valget tilgjengelig. Verre var det ikke.
Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:56Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:35Det kan sies om Audi eTron, Jaguar iPace osv.
Neida. Men om dere gidder å lese, så ser dere at enkelte skriver at de ønsker seg en bil tilnærma det jeg beskrev i innlegget mitt (leste du hele innlegget Olav? Eller bare det han der RuneW siterte?) men at i dagens marked går de for en TM3 fordi det er hva de, av forskjellige grunner, anser som det beste valget tilgjengelig. Verre var det ikke.
Hvem vil ha eTron når du kan kjøpe xxxxx eller yyyyy..
Blir helt tullete å drive på med den slags argumentasjon, ingen biler er perfekt for alle og alle vil ha forskjellige preferanser.
Klart at de fleste ser på rekkevidde og lademuligheter når det kommer til elbil. Så ser mange på hva de får for pengene og hvor lenge de må vente.
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:18Det er nesten ingen elbiler som klarer 40-45 mil under normal bruk. eTron og iPace ligger rundt 30 mil i realistisk rekkevidde, hvis man skal kjøre med god komfort og ikke ha egg under pedalene. det samme gjelder X75D fra Tesla.
Tja. Har vært på forumet noen år. Man kan også si at klart de fleste ville sett på pris, muligheter for hengerfeste, sittehøyde etc. om de gis muligheten. Så at "alle vil ha forskjellige preferanser" er nok en sannhet med modifikasjoner. Om man ser på "storselgerne" de siste årene er nok kompaktsuv en ledende preferanse. Lik det eller la vær.
Rekkevidde virker jo etterhvert å bli litt "nedvurdert" all den tid forholdsmessig mange biler nå ligger på ca 40-45 mil, men med et tilsynelatende akseptert forbruk på 20-25+ kWh.
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:57Det er solgt over 150.000 Model 3 I USA, landet hvor "alle vil ha SUV". Jaguar har solgt et par hundre der?
Ok. Blir det bedre om jeg justerer ned til 30 mil da? Nøyaktigheten på det tallet betyr ikke så mye i den sammenhengen. Det man ser er at folk er villig til å svelge forbruk på 20-25+kWh. Så da kan jo ting tyde på at rekkevidde ikke lengre er det store og avgjørende kriteriet.
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:18Om man ser på "storselgerne" de siste årene er nok kompaktsuv en ledende preferanse. Lik det eller la vær. Og det er bl.a. disse folka som nå gjerne vil over i elbilsegmentet. Det vitner mange forumseksjoner ganske tydelig om.
Sitat fra: magnetic på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:02En annen ting er at i dag er selv de "små" bilene store.
Kanskje det er et rustningskappløp på veiene. Pysene kjøper suv for å ikke bli overkjørt(trampa på) av en svær suv haha.
Familiene var større før og klarte seg bra med sedan.
Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:47Dette er et illustrerende poeng olavxxxSitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:57Det er solgt over 150.000 Model 3 I USA, landet hvor "alle vil ha SUV". Jaguar har solgt et par hundre der?
Ok. Blir det bedre om jeg justerer ned til 30 mil da? Nøyaktigheten på det tallet betyr ikke så mye i den sammenhengen. Det man ser er at folk er villig til å svelge forbruk på 20-25+kWh. Så da kan jo ting tyde på at rekkevidde ikke lengre er det store og avgjørende kriteriet.
Sitat fra: SoftwareGeek på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:40Sitat fra: Emils på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:30
Vi har per nå en crossover og helt ærlig synes jeg det er "oppskrytt". Ja, man sitter noe høyere, men ut fra prøvekjøringen av Model 3 synes jeg at jeg satt veldig godt i den også. God oversikt, ettersom man fjerner alt av instrumenter foran fører.
Model S er ekte sportsbilbadekar på sommeren og har SUV-egenskaper (4x4 og bakkeklaring) på vinteren. Suveren bil. Siste fossilen jeg hadde, var en 4x4 SUV
Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:47Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:57Det er solgt over 150.000 Model 3 I USA, landet hvor "alle vil ha SUV". Jaguar har solgt et par hundre der?
Ok. Blir det bedre om jeg justerer ned til 30 mil da? Nøyaktigheten på det tallet betyr ikke så mye i den sammenhengen. Det man ser er at folk er villig til å svelge forbruk på 20-25+kWh. Så da kan jo ting tyde på at rekkevidde ikke lengre er det store og avgjørende kriteriet.
Sitat fra: daggad på torsdag 21. februar 2019, klokken 12:57
Kikka på en E-Niro for første gang i dag. Flott bil utvendig, ok innvendig. Litt kjedelig der inne, oser ikke kvalitet.
Men god plass i denne bilen, minner meg mye om vår Nissan Qashqai.
Sitat fra: JorEl på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:10
Skjønner jeg er en gnier, for jeg synes mest for pengene er viktigst. Og da ble det Tesla selvfølgelig ;)
Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:04
Jeg liker disse små "SUV" bilene jeg. Og E-Niro er en veldig god utvikling. Praktisk karosseri men masse minuser på den bilen også.
M3 er lav og sette seg inn i og gå ut av. Spesielt som nevnt over her med eldre mennesker kan det bli en liten prøvelse. Den er veldig sportsbilaktig.
Har hatt SUV, stasjonsvogner, kombibiler, 7-setere og min soleklare favoritt:BMW 3 serie. Bare en slapp 318, men du verden som jeg trivdes bak rattet på den bilen ! 8)
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...
Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:41Model 3 er en mellomstor sedan, omtrent samme mål som Audi A4. Du får høyere sittestilling med Niro og Kona, men neppe mer plass av betydning. Selv ønsker jeg ikke høy sittestilling, jeg ønsker mer en bil som ligger godt på veien. Tror disse bilene er jevnbyrdige når det kommer til plass, men Niro og Kona har nok mer praktisk bakluke.Sitat fra: JorEl på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:10Ja hver sin mening der, betale langt over 500 k for liten sedan i 2019 uten rattvarme er etter min mening det motsatte:)
Skjønner jeg er en gnier, for jeg synes mest for pengene er viktigst. Og da ble det Tesla selvfølgelig ;)
Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:51Hvem er det som kommer og skal produsere noe som gir M3 konkurranse i 19/20 - og med mer en 20 biler? (For å minne om fortiden --- Tesla skulle, Audi skulle, VW skulle ...). Det er vel ikke vanskelig å se at "alle ligger langt bak" - og vil ikke/kan ikke produsere det de sier. Da trenger vi vel ikke å nevne rekkevidde, ladenettverk og ytelser før dette blir....?Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...
Akkurat! Kunne ikke sagt det bedre selv!
Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:48Nissan leaf solgte mest i fjor, golf på 2. Plass.Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:04
Jeg liker disse små "SUV" bilene jeg. Og E-Niro er en veldig god utvikling. Praktisk karosseri men masse minuser på den bilen også.
M3 er lav og sette seg inn i og gå ut av. Spesielt som nevnt over her med eldre mennesker kan det bli en liten prøvelse. Den er veldig sportsbilaktig.
Har hatt SUV, stasjonsvogner, kombibiler, 7-setere og min soleklare favoritt:BMW 3 serie. Bare en slapp 318, men du verden som jeg trivdes bak rattet på den bilen ! 8)
Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.
Sitat fra: Geir K på fredag 22. februar 2019, klokken 09:25Går fra X til 3P selv, med barn og barnevogn.
Litt artig dette. Jeg går fra hybrid SUV, 4 WD til en Model 3P. Har fått den, og den er pakket for Trysil tur idag. Synes valget er bra. Så tenker jeg gjennom de bilene som jeg har solgt fra f eks siden 2008. Alle har blitt solgt raskt, så tankegangen min tror jeg er ganske vanlig, så jeg er ikke bekymret nå heller. Det viktigste er at jeg kjøper en bil jeg liker.
Mer spennende er om EL-bil virkelig er det ideelle. Det opptar meg mer. MEN, alt kan selges og alt kan kjøpes. Men med 4 biler, skal ned i 3 og motorsykkel, tror jeg dette blir bra :)
Sitat fra: olavxxx på fredag 22. februar 2019, klokken 09:41Skal og bytte ned så fort eldste ikke gidder å være med på tur lengre. Model 3 er perfekt størrelse for meg. Men kommer den ikke med hengerfeste blir det nok Y.
Går fra X til 3P selv, med barn og barnevogn.
Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:48
Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.
Sitat fra: olavxxx på fredag 22. februar 2019, klokken 07:28Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 00:48Nissan leaf solgte mest i fjor, golf på 2. Plass.Sitat fra: daggad på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:04
Jeg liker disse små "SUV" bilene jeg. Og E-Niro er en veldig god utvikling. Praktisk karosseri men masse minuser på den bilen også.
M3 er lav og sette seg inn i og gå ut av. Spesielt som nevnt over her med eldre mennesker kan det bli en liten prøvelse. Den er veldig sportsbilaktig.
Har hatt SUV, stasjonsvogner, kombibiler, 7-setere og min soleklare favoritt:BMW 3 serie. Bare en slapp 318, men du verden som jeg trivdes bak rattet på den bilen ! 8)
Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.
Hvor har du statistikken din fra? Bibelen?
Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 12:06Hva er høyden fra bakken til seteputen på de tre bilene?
Sagt det før og sier det for siste gang, e-golf og leaf er kombibiler, TM3 er en veldig lav sedan. Du sitter enda lavere i den en e-golf og leaf,
Sitat fra: daktari på fredag 22. februar 2019, klokken 12:28
Man sitter nok like lavt i e-golf som i Model 3. I I-pace sitter jeg vesentlig høyere enn i begge.
Sitat fra: tornaldo på fredag 22. februar 2019, klokken 11:56
Det var nok dårlige eksempler på SUV/crossover som kom der, men han har jo et godt poeng.
Selvfølgelig er det naturlig at små og billige biler er favoritter på statistikken.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 07:35Ja, Teslakillere er alltid rett rundt hjørnet :D Selvfølgelig med overlegen og preeemium byggkvalitet.. hehe
TM3 vil jo selge helt greit, i en kort periode til fansen som trenger bil raskt. TM3 blir bil nummer 2 hos eksisterende Tesla blodfans. Dvs helt til folk skjønner at det kommer 3-4 gode alternativer i SUV/Crossover segmentet allerede til i 2020. Deriblant Model Y for Teslasekten, Byton for de som tenner på skjerm, ID Cross, etron Q5, BMW, EQC ++ for de som vil ha gjennomtenkt byggkvalitet. Ytterligere ett dårlig sammenskrudd Tesla produkt vil ta knekken på serviceapparatet og muligheten til å selge til ett bredere segment enn til nettbrett fansen i Norge. "Ingen" kjøper en sedan med brevsprekk som bagasjeluke nå, og vil heller ikke gjøre det når SUV/Crossover alternativene på el kommer. Blir vel en de bilene med størst verdifall.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 07:35"Ingen" kjøper en sedan med brevsprekk som bagasjeluke nå,For en utrolig ladet og ekkel måte du argumenterer på! Det siterte er også til de grader feil. Finn en annen sedan som har større reell åpning i forhold til hva som er mulig. Det er ikke en combi/hatch som mange ønsker seg, men det har ingenting med saken å gjøre, da det ville vært en annen bil (Y faktisk).
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 07:35
TM3 vil jo selge helt greit, i en kort periode til fansen som trenger bil raskt. TM3 blir bil nummer 2 hos eksisterende Tesla blodfans. Dvs helt til folk skjønner at det kommer 3-4 gode alternativer i SUV/Crossover segmentet allerede til i 2020. Deriblant Model Y for Teslasekten, Byton for de som tenner på skjerm, ID Cross, etron Q5, BMW, EQC ++ for de som vil ha gjennomtenkt byggkvalitet.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:07
Du trekker konklusjonen ut fra din egen case.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:07
Så kommer denne evindelige leksa om at energieffektivitet. Elbilforeningens test av viser at Hyundai, Kia, Jaguar og Audi er på nivå eller bedre i første forsøk. Det er ingen heksekunst å produsere gode elbiler for disse aktørene som har kompetanse og ressursene. VAG kommer med biler på løpende for å dekke alle segmenter i fra Polo til stor Porsche. Man får enkle biler, luksusbiler og sportsbiler på markedet hvert kvartal fremover. Det samme skjer i fra de fleste aktørene som kan å bygge biler. Om du savner byggkvalitet, premium audi følelse eller ikke, spiller ingen rolle. De som vil ha det er mange, og vet hvor man kan kjøpe det. Poenget er at alle nisjene kommer til å bli dekket, en etter en av produsenter som kan å bygge bil. Tesla vil bare være i en nisje med litt halvdårlig byggkvalitet, 4 modeller og litt slitsomme eiere i sosiale sammenhenger.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:07
Så kommer denne evindelige leksa om at energieffektivitet. Elbilforeningens test av viser at Hyundai, Kia, Jaguar og Audi er på nivå eller bedre i første forsøk.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:07En elbil har også 4 hjul, ratt og pedaler. Men omtrent der stopper likheten. Tyske ingeniører er flinke på finmekanikk, forbrenningsmotorer og alle komponenter som trengs i en god diesel/bensinbil. For å lage en konkurransedyktig elbil er det batteriteknologi som gjelder. Angela Merkel sa til dem i fjor at de måtte få ut fingern å bygge egne gigafactories. Nå når VW har begynt å leke med tanken om å bygge gigafactory kommer LG chem og truer med å kutte leveransen av batterier til eksisterende biler, kilde:
Det er ingen heksekunst å produsere gode elbiler for disse aktørene som har kompetanse og ressursene.
Sitat fra: SKYNET på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:55Og de faktiske målene til M3 mot golf er?
Jeg har både testet og lest mål på nett, du sitter MYE lavere i en model 3 kontra feks e-golf og leaf, med kona, Model x, e-tron, osv går du rett inn.
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 23. februar 2019, klokken 01:28Sitat fra: tornaldo på fredag 22. februar 2019, klokken 11:56
Det var nok dårlige eksempler på SUV/crossover som kom der, men han har jo et godt poeng.
Selvfølgelig er det naturlig at små og billige biler er favoritter på statistikken.
Du slår jo trådstarter sitt poeng ganske effektivt ihjel med denne setningen. Om «alle» vil ha små og billige biler (noe som ikke er helt riktig, men la oss leke med tanken) så er det jo i liten grad plass til salg av SUV i det hele tatt.
At sedan ikke er en favoritt er riktig, men i den klassen Model 3 opererer (Mercedes C, BMW 3-serie, Audi A4, Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE) selges det fremdeles en viss andel sedaner. Men at Model Y vil være mer populær er ikke vanskelig å se for seg, på samme måte som en stasjonsvogn av denne ville solgt i mye større antall.
Sitat fra: tornaldo på søndag 24. februar 2019, klokken 10:08Jo, eg vil ha sedan, men skulle gjerne hatt hengarfeste. Dieselbilen som blir bytta ut var sedan (og hadde hengarfeste).
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge
Sitat fra: ok67 på søndag 24. februar 2019, klokken 11:31Sitat fra: tornaldo på søndag 24. februar 2019, klokken 10:08Jo, eg vil ha sedan, men skulle gjerne hatt hengarfeste. Dieselbilen som blir bytta ut var sedan (og hadde hengarfeste).
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge
Sitat fra: Autodidact på søndag 24. februar 2019, klokken 12:00Mine midlertidige prosjekter/løsninger har en tendens til alt for ofte å bli "permanente" ;)
Så for meg er altså sedan et midlertidig prosjekt, gitt hva som er tilgjengelig og hva ting koster.
Sitat fra: tornaldo på søndag 24. februar 2019, klokken 10:08
At noen små biler er favoritter, betyr ikke at alle vil ha det. Nå er det vel kanskje bare Yaris som er en ekte småbil på topp 10, men mange andre er relativt små. Men det er naturlig at det selges mange, både for de som ikke har behov for plass, eller bor i byer, eller vil ha billig bil (Yaris) eller som bil nr 2. Utover det dominerer SUV/crossover og etterhvert stasjonsvogn.
At trådstarter skrev at alle vil ha SUV/crossover var å sette det på spissen, det forstår de fleste. Det selges jo alle mulige typer biler i landet, men mange dominerer ikke statistikken. Som sedan og pickup. Mange som kjøper det, men det blir jo ikke akkurat noen vinnere på totalen.
Jeg tror elbiler gir et litt skjevt bilde av statistikken, siden mange kjøper de ulike modellene pga det er elbil, ikke fordi de nødvendigvis er den typen modell de ønsker seg.
Mulig jeg tolker statistikken feil, men en ting er det umulig å komme bort fra. Sedan er laaaaaangt nede på lista. Dog er ikke Model 3 en helt tradisjonell sedan i form, det hjelper jo mye.
Så for å summere min mening mot trådstarter:
Ingen vil kjøpe Model 3? Jo i aller høyeste grad
Flopp? På ingen måte i 2019, kanskje i 2021/22
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge
Sitat fra: gruffalo på søndag 24. februar 2019, klokken 12:37
I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. februar 2019, klokken 12:51Sitat fra: gruffalo på søndag 24. februar 2019, klokken 12:37
I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)
BMW holder fremdeles på med det i form av 2-serie coupé. :D
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. februar 2019, klokken 13:00Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. februar 2019, klokken 12:51Sitat fra: gruffalo på søndag 24. februar 2019, klokken 12:37
I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)
BMW holder fremdeles på med det i form av 2-serie coupé. :D
Og 4-serie samt 8-serie Coupé. Det kan godt hende at en Model 3 Coupé hadde solgt bra, ihvertfall i USA.
Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 14:19Hav er forventningene deres til salg av Model 3, jmfr innlegget mitt over? Jeg tipper Norges mest solgte i år, med økende salg etterhvert som venners venner får prøvd.
Hva definerer egentlig en flopp?
I USA har Model 3 absolutt ikke floppet, med topp 10 passering blant biler og utklassing vs premium-merkene.
I Norge og Europa kan vi se på atall salg sedan/touring for A4, 3-serie f.eks. og se om Model 3 overgår disse. Da er det en suksess. En andel på samme nivå er også ok. En flopp vil være redusert andel.
Eks. Hvis BMW selger 4000 3er touring og 1000 sedan, så vil 1000 solgte Model 3 være bra. Over er suksess, under er flopp.
Eller?
Sitat fra: SKYNET på fredag 22. februar 2019, klokken 12:06TM3 kommer til selge for noen, men på langt nær som andre elbiler, ioniq ev er en mye mer bil for penga, model 3 til over 500 har jo ikke engang rattvarme.
SitatTesla Model 3 er i hardt vær for påliteligheten i en ny kundeundersøkelse. Det gjør at Consumer Reports fjerner sin anbefaling på bilen. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Consumer Reports fjerner sin Tesla Model 3-anbefaling – igjen
Mange kunder rapporterer om problemer med bilen.
https://www.tek.no/artikler/consumer-reports-fjerner-sin-tesla-model-3-anbefaling-igjen/458682
Blir nok ikke noe bedre nå nei.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 08:25
Yes, du får studere registreringstatistikken til TMS og TMX etter at I-pace og nå e-tron er på gang, og se utviklingen utover våren og året. Bomstopp. TM3 går ut i bra tall frem til sommeren, så blir det bomstopp. Blir jo litt vanskelig å diskutere amerikansk byggkvalitet med de mest fanatiske sektmedlemmene. "He-He", :-) . Avslutter der, så kan vi ta opp diskusjonen på slutten av året.
Sitat fra: Polo på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:07Tesla vil bare være i en nisje med litt halvdårlig byggkvalitet, 4 modeller og litt slitsomme eiere i sosiale sammenhenger.
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:28
Først: Er rekkevidde egentlig så viktig lengre når biler med 30-35....kanskje 40 mils rekkevidde som bruker 20-25 kWh selger som de gjør? Og det leveres en god del biler med den rekkevidden og det forbruket nå. Noen med snillere forbruk og større rekkevidde også. Men da i en lavere prisklasse.
Tror ikke det er rakettforskning å se at det er et kjempestort marked for en helelektrisk greit priset familiesuv med firehjulstrekk, grei rekkevidde og hengerfeste. Heller ikke å lese seg til at mange har kjøpt et, for dem, midlertidig kompromiss i form av e-Niro, TM3, Kona etc. i påvente av en slik bil.
Eller har latt vær å bytte sin eksisterende fossilbil siden ingen så langt har kommet med en slik bil.
Sitat fra: hemi på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:04
Enig i at folk ikke nødvendigvis er så klar for sedan.
E-tron og i-pace har nå vist at rekkevidde og litt stor bil er umulig, så er nok noen år unna.
e-niro og kona er bare trist, og utgår.
Sitat fra: emurof på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:40Rekkevidde er viktig helt til det er nok. Model 3 LR og Model Y LR er i klassen mer enn nok for mange. Jeg har flere her på jobben som har lyst på Model 3 og har god råd til den, men ser ikke poenget i å betale ekstra for LR når de ytterst sjelden har bruk for rekkevidden. Lade ett par ganger i året tror jeg de fleste tar med knusende ro.
Klart det er marked for dette, men poenget er at man ikke nødvendigvis kan overføre vaner fra fossilbiler til elbiler. Enten man liker det eller ikke så er rekkevidde mer relevant, og Model 3 vil ha litt lavere pris og litt lengre rekkevidde enn tilsvarende Model Y. Det tror jeg er viktigere for mange enn det ville vært hvis det var to fossilbiler man sammenlignet.
Sitat fra: emurof på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:40Rekkevidde? I gjennomsnitt kjører hver personbil i Norge 3,5 mil hver dag. Veldig sjelden de fleste nordmenn trenger 30-40-50 milSitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:28
Først: Er rekkevidde egentlig så viktig lengre når biler med 30-35....kanskje 40 mils rekkevidde som bruker 20-25 kWh selger som de gjør? Og det leveres en god del biler med den rekkevidden og det forbruket nå. Noen med snillere forbruk og større rekkevidde også. Men da i en lavere prisklasse.
Tror ikke det er rakettforskning å se at det er et kjempestort marked for en helelektrisk greit priset familiesuv med firehjulstrekk, grei rekkevidde og hengerfeste. Heller ikke å lese seg til at mange har kjøpt et, for dem, midlertidig kompromiss i form av e-Niro, TM3, Kona etc. i påvente av en slik bil.
Eller har latt vær å bytte sin eksisterende fossilbil siden ingen så langt har kommet med en slik bil.
Klart det er marked for dette, men poenget er at man ikke nødvendigvis kan overføre vaner fra fossilbiler til elbiler. Enten man liker det eller ikke så er rekkevidde mer relevant, og Model 3 vil ha litt lavere pris og litt lengre rekkevidde enn tilsvarende Model Y. Det tror jeg er viktigere for mange enn det ville vært hvis det var to fossilbiler man sammenlignet.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. februar 2019, klokken 15:57Sitat fra: emurof på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:40Rekkevidde er viktig helt til det er nok. Model 3 LR og Model Y LR er i klassen mer enn nok for mange. Jeg har flere her på jobben som har lyst på Model 3 og har god råd til den, men ser ikke poenget i å betale ekstra for LR når de ytterst sjelden har bruk for rekkevidden. Lade ett par ganger i året tror jeg de fleste tar med knusende ro.
Klart det er marked for dette, men poenget er at man ikke nødvendigvis kan overføre vaner fra fossilbiler til elbiler. Enten man liker det eller ikke så er rekkevidde mer relevant, og Model 3 vil ha litt lavere pris og litt lengre rekkevidde enn tilsvarende Model Y. Det tror jeg er viktigere for mange enn det ville vært hvis det var to fossilbiler man sammenlignet.
Sitat fra: jokke på onsdag 27. februar 2019, klokken 16:54Det er ikke gjennomsnittet en kan kjøpe bil for!
Rekkevidde? I gjennomsnitt kjører hver personbil i Norge 3,5 mil hver dag. Veldig sjelden de fleste nordmenn trenger 30-40-50 mil
Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21
Crossover/SUV salget vokser nå raskest i verden, «ingen vil ha lav bil lenger» hverfall ikke sedan som tm3. For min del så er crossover/SUV og foretrekke da det er godt og slippe og gå ned eller opp fra bilen, godt og kunne stige rett inn. Hva mener dere ? Blir spennende og se model 3 salget fremover og antall biler registrerert på veien. Sedan er ikke i vinden for tiden for og si det mildt. Lave Tesla model 3 sedan kommer til og slite tror jeg. Hva tror dere ?
Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 10:00Ser for min egen del: Vil gjerne ha lav bil, da jeg stort sett kjører på veien, og er funksjonsfrisk så jeg kommer meg inn og ut av en vanlig bil. Vil ikke ha sedan, men har kjøpt en TM3. Og vil i alle fall ikke ha en crossover-SUV, da jeg anser det som den mest meningsløse karosseriformen ever. Likevel kommer jeg til bestille en TMY så snart hengerfeste er BEKREFTET i konfiguratoren. Hvorfor? Fordi man må jo bare ta det man får, og Tesla lager ikke stasjonsvogner, som er det jeg egentlig vil ha. Og med vårt bruksmønster er det kun Tesla som fungerer på Nordkalotten fordi det er ingen andre som har bygd ut ladere med noenlunde vettig ladehastighet. Mellom Narvik og Luleå f.eks er det KUN Tesla som har ladere med høyere hastighet enn 7kW... Og skal man noen plass opplever jeg 50kW som helt i det nedre skiktet av hva som er akseptabelt.Sitat fra: SKYNET på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21
Crossover/SUV salget vokser nå raskest i verden, «ingen vil ha lav bil lenger» hverfall ikke sedan som tm3. For min del så er crossover/SUV og foretrekke da det er godt og slippe og gå ned eller opp fra bilen, godt og kunne stige rett inn. Hva mener dere ? Blir spennende og se model 3 salget fremover og antall biler registrerert på veien. Sedan er ikke i vinden for tiden for og si det mildt. Lave Tesla model 3 sedan kommer til og slite tror jeg. Hva tror dere ?
Denne antagelsen din viste seg jo å være en total skivebom, SKYNET, nå ca 12 måneder senere ? :laugh:
Alle SUV'ene (Etron 55/50, EQC, iPace og Tesla X) kommer nederst på listen når det gjelder rekkevidde pr krone innkjøpspris for billigste modell.
Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 10:29
DeepFu: Jeg er ikke uenig med deg i den tankegangen. Om en nå kan kalle Model Y for en SUV da. Likevel er det litt for å sitte høyere, men mest fordi 18" Aero med vinterdekk har senket bilen med over 10mm. Jeg tar nedi med vinterhjul og to personer i bilen der jeg ikke tok nedi med 5 personer i bilen i August.
Sitat fra: Kartelaven på fredag 31. januar 2020, klokken 11:11Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 10:29
DeepFu: Jeg er ikke uenig med deg i den tankegangen. Om en nå kan kalle Model Y for en SUV da. Likevel er det litt for å sitte høyere, men mest fordi 18" Aero med vinterdekk har senket bilen med over 10mm. Jeg tar nedi med vinterhjul og to personer i bilen der jeg ikke tok nedi med 5 personer i bilen i August.
Er det virkelig sånn at Aero har mindre omkrets på hulene enn 19", eller handler det om manglende dekktrykk?
Hvis omkretsen på aero virkelig er mindre, blir jeg interessert i å undersøke om det finnes dekk som gir aero større diameter og høyde på bilen.
Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 13:03Det blir vel bare halvparten av det (radien). Og det blir ikke mye klaring til hjuopphenget foran.
Ja, øker en 18" aerofelg med 235mm brede dekk fra 45 til 50 profil får du med 235/50/R18 på papiret 22mm mer bakkeklaring enn 235/40/R19. Tipper du ikke kan bestille dette via Tesla.
Sitat fra: Autowinder på mandag 03. februar 2020, klokken 10:13Hvis diameteren økes med 22mm, så kommer senter av hjulet 11mm opp, og toppen av hjulet 22mm opp. Da øker vel bakkeklaringen med 11mm. Og jo, øvre bærekule med tilhørende deler ligger over hjulet, det er bare 13mm klaring på min, med Nokian R3 235/45/R18
jlan: Det står Diameter på websiden DeepFu linket til så det er 22mm. Og hjulopphenget er vel på innsiden og ikke over? Men klaring til skjermene ved rattutslag og samtidig støtdempersammentrykking må vurderes for plass.
Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 11:15Ja selvsagt, sløvt av meg! Men med bakkeklaring på 130-ish mm ville det hjelpe bra.
Hvis diameteren økes med 22mm, så kommer senter av hjulet 11mm opp, og toppen av hjulet 22mm opp. Da øker vel bakkeklaringen med 11mm. Og jo, øvre bærekule med tilhørende deler ligger over hjulet, det er bare en god fingerbredde klaring.