Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

daggad

Jeg liker disse små "SUV" bilene jeg. Og E-Niro er en veldig god utvikling. Praktisk karosseri men masse minuser på den bilen også.
M3 er lav og sette seg inn i og gå ut av. Spesielt som nevnt over her med eldre mennesker kan det bli en liten prøvelse. Den er veldig sportsbilaktig.
Har hatt SUV, stasjonsvogner, kombibiler, 7-setere og min soleklare favoritt:BMW 3 serie. Bare en slapp 318, men du verden som jeg trivdes bak rattet på den bilen !  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elbil

Slik situasjonen er i dag,har jeg sagt ja takk begge deler. Helt Ole Brum, som vil ha både i pose og sekk. Trenger en bil med krok. Har en Mercedes 180D fra 2014, som er en så god bil at den beholder vi. Dermed har vi SUV og krok. Har hatt EL-bil siden våren 2011. Var så tidlig ute den gangen at vi fikk en demobil av Peugeot Ion. Den har vi vært kjempegodt fornøyd med, ikke en eneste feil i løpet av tett innpå 8 år. Problemet er at den ikke går langt nok.

Når vi nå ser mulighetene begynner vi å bli litt storforlagende. Det har vist seg at vi innimellom har behov for 2 biler som kan kjøres litt mer enn 6-7mil samtidig. Det er litt luksus, skal gjerne innrømme det, men når vi nå har funnet ut at vi kan unne oss en ny elbil som går omtrent 50 mil så gjør vi det. Vi vil imidlertid ikke bruke 800 til godt over en million på en bil, og da er rett og slett valget ganske begrenset akkurat nå.

Vi har stått på liste med tanke på å få en e-Niro. Den ventelista er lang, og vi står helt nede på ca. 3500 plass.
Vi var ute og prøvekjørte den i går, og var ikke imponert. Missforstå meg rett, det var en helt grei bil, gode seter, god å kjøre, og mer enn sprek nok for vår bruk. God lastekapasitet, kort og godt en praktisk bil. Med glasstak, metallic lakk, matter og leveringskostnader vil den koste et stykke over 420 000 kroner. Den har mye hardplast. Demobilen som ikke hadde gått mye, hadde allerede knirkelyder på litt dårlig vei. Da ble jeg skeptisk, dessuten synes vi (både kona og jeg) at det egentlig var en kjedelig bil, etter vårt syn kort og godt litt gammeldags.
Den minner mye om vår Mercedes B180 fra 2014. Den har imidlertid fått en stor oppgradering nå. Dermed tenker vi at hvis vi kjøper Kia E-Niro om ett år får vi på mange måter en gammeldags bil. Den har jo ikke app engang. Det kommer sikkert som et påslag i prisen på Kia'n når det kommer om ett års tid. Da ble det ikke den SUV'en, men en TM3 sedan, som etter vårt syn er en mye mer moderne bil. Selv om den er sagt å være en bil for dem under 30, og vi er rundt 70, så har vi bestemt oss for å gi den en sjanse. Vi mener det skal gå bra, og viss den mot formodning viser seg ikke å innfri forventningene våre, har vi 3 dager å prøve. Ingen spørsmål blir stilt viss vi velger å ombestemme oss i følge Tesla. Vi har trua og gleder oss, det blir en tøff konebil for hu som snart fyller 70. Kanskje det blir Y neste gang?
Peugeot iOn

JorEl

Ett godt valg Mr.elbil :+1:
Tøft å satse så friskt, men når man har er rundt 70år er det på tide med drømmebilen :+1: Aldri for sent å være tøffest i gata ;)

(https://youtu.be/4LGhag4T-oU?t=23)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:28
Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:23Tja, det blir litt som Model S og X. Med Model X får man en større og dyrere bil med kortere rekkevidde enn Model S med samme batteripakke.

Model Y vil være litt dyrere enn Model 3, og på grunn av formen vil den ha litt kortere rekkevidde. Ikke alle vil sette større plass i bagasjerommet foran lavere pris og lengre rekkevidde.
Ikke alle, nei, men jeg tror noe sånt som 80% vil gjøre det. Sedan er generelt ganske upopulært i Norge.

Men skal ikke utelukke at Model 3 egenhendig klarer å gjøre sedan populært igjen. Men tør ikke vedde på det.

Jeg tror ikke man kan sammenligne helt på den måten. At visse typer fossilbiler er mer populære betyr ikke nødvendigvis at det blir like tydelig for elbiler. Med en fossilbil har ikke effektivitet så veldig mye å si, mens med Model 3 vs. Y så er det forholdsvis merkbare forskjeller som rekkevidde og pris. Med Model 3 får du med all sannsynlighet mer rekkevidde for lavere pris, noe som jeg tror har mye mer å si enn hvis valget sto mellom to forskjellige fossilbiler.

Se for eksempel på Model S og X. Model X utraderte jo ikke Model S.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på onsdag 20. februar 2019, klokken 07:55Se for eksempel på Model S og X. Model X utraderte jo ikke Model S.
Nå er ikke Model S en sedan, det er en kombi. Effektivt sett er det nærmere en stasjonsvogn, noe som fortsetter å være populært i Norge.

Jeg tror heller ikke rekkeviddeforskjellen mellom Model 3 og Model Y vil være så stor at det har særlig betydning. På S/X er det snakk om noe sånt som 15% forskjell, og jeg tror vi kan forvente noe lignende på 3/Y.

Men 80% reduksjon er kanksje litt i overkant mye. Jeg tror kanskje salget heller vil gå fra noe ala:

- 3k Model X
- 2k Model S
- 10k Model 3

Til:

- 3k Model X
- 2k Model S
- 4k Model 3
- 12k Model Y
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: emurof på onsdag 20. februar 2019, klokken 07:55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:28
Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:23Tja, det blir litt som Model S og X. Med Model X får man en større og dyrere bil med kortere rekkevidde enn Model S med samme batteripakke.

Model Y vil være litt dyrere enn Model 3, og på grunn av formen vil den ha litt kortere rekkevidde. Ikke alle vil sette større plass i bagasjerommet foran lavere pris og lengre rekkevidde.
Ikke alle, nei, men jeg tror noe sånt som 80% vil gjøre det. Sedan er generelt ganske upopulært i Norge.

Men skal ikke utelukke at Model 3 egenhendig klarer å gjøre sedan populært igjen. Men tør ikke vedde på det.

Jeg tror ikke man kan sammenligne helt på den måten. At visse typer fossilbiler er mer populære betyr ikke nødvendigvis at det blir like tydelig for elbiler. Med en fossilbil har ikke effektivitet så veldig mye å si, mens med Model 3 vs. Y så er det forholdsvis merkbare forskjeller som rekkevidde og pris. Med Model 3 får du med all sannsynlighet mer rekkevidde for lavere pris, noe som jeg tror har mye mer å si enn hvis valget sto mellom to forskjellige fossilbiler.

Se for eksempel på Model S og X. Model X utraderte jo ikke Model S.

Andre ting kan også slå inn. Tidligere var sedaner sett på som "gamlisbiler", om du så f.eks en Focus sedan på veien var sjåføren nesten garantert over pensjonsalder. De yngre hadde gått over til å kjøpe små SUVer/crossovere. Etterhvert som de eldre også går over til å kjøpe små SUVer skal vi ikke se bort fra at sedanene mister "gamlisstempelet" og heller blir de yngres foretrukne valg. Man vil jo ikke kjøre samme type bil som besteforeldrene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ProsjektX

Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...

Hva baserer du dette på? Hvilke nye biler kommer i dette tidsrommet som skulle stjele markedsandeler fra TM3? Jeg kan ikke helt skjønne hvilke biler det skulle være?

THE

Regner med det er VW sine nesten klare konseptbiler med nesten god nok spesifikasjon folk tenker på som skal drepe TM3 salget. Det er jo nesten sikkert at de kanskje skal klare å lansere en kortrekkevidde innstegsmodell til nesten lav nok pris som nesten sikkert skal lanseres i 2020, eller nesten enda mer sikkert i 2021.

Det gjenstår jo bare å se om de mener alvor med elbilsatsingen eller om det blir bare nesten.

Edit: fikset skrivefeil
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

18650

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:31

Andre ting kan også slå inn. Tidligere var sedaner sett på som "gamlisbiler", om du så f.eks en Focus sedan på veien var sjåføren nesten garantert over pensjonsalder. De yngre hadde gått over til å kjøpe små SUVer/crossovere. Etterhvert som de eldre også går over til å kjøpe små SUVer skal vi ikke se bort fra at sedanene mister "gamlisstempelet" og heller blir de yngres foretrukne valg. Man vil jo ikke kjøre samme type bil som besteforeldrene ;)

Hva mener du med «yngre»? Gjennomsnittsalderen på nybilkjøp i Norge i 2017 var fortsatt over 53 år. Jeg tolker det derfor at gamlinger allerede kjøper SUV'er.  ;) Statistikken viser videre at gjennomsnittsalderen for elbiler er en god del lavere enn for tradisjonelle ICE-biler. Kanskje ELBILEN generelt er biltypen «unge» kjøper for å distansere seg fra foreldre/besteforeldre?

Tesla er forøvrig i en særstilling med bare 44 år som gjennomsnittsalder for nybilkjøperen. Med det har de helt klart de yngste nybilkjøperne. Med milevis margin.

Listen sier ikke noe om Leasingkunder er inkludert. Jeg vil tippe leasingkunden er endel yngre enn de som kjøper.

Emils

Sitat fra: 18650 på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:02
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:31

Andre ting kan også slå inn. Tidligere var sedaner sett på som "gamlisbiler", om du så f.eks en Focus sedan på veien var sjåføren nesten garantert over pensjonsalder. De yngre hadde gått over til å kjøpe små SUVer/crossovere. Etterhvert som de eldre også går over til å kjøpe små SUVer skal vi ikke se bort fra at sedanene mister "gamlisstempelet" og heller blir de yngres foretrukne valg. Man vil jo ikke kjøre samme type bil som besteforeldrene ;)

Hva mener du med «yngre»? Gjennomsnittsalderen på nybilkjøp i Norge i 2017 var fortsatt over 53 år. Jeg tolker det derfor at gamlinger allerede kjøper SUV'er.  ;) Statistikken viser videre at gjennomsnittsalderen for elbiler er en god del lavere enn for tradisjonelle ICE-biler. Kanskje ELBILEN generelt er biltypen «unge» kjøper for å distansere seg fra foreldre/besteforeldre?

Tesla er forøvrig i en særstilling med bare 44 år som gjennomsnittsalder for nybilkjøperen. Med det har de helt klart de yngste nybilkjøperne. Med milevis margin.

Listen sier ikke noe om Leasingkunder er inkludert. Jeg vil tippe leasingkunden er endel yngre enn de som kjøper.

Ikke overrasket. Man burde jo være etablert og ha penger nok til å kaste det bort på en ny bil før man faktisk velger å bruke 400-500k på dette. Det finnes jo de som leier leilighet, men allikevel påtar seg en gjeld på 500k, før de har kommet inn på boligmarkedet.

Magnus Hansen

Sitat fra: THE på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:58
Regner med det er VW sine nesten klare konseptbiler med nesten god nok spesifikasjon folk tenker på som skal d r for TM3 salget. Det er jo nesten sikkert at de kanskje skal klare å lansere en kortrekkevidde innstegsmodell til nesten lav nok pris som nesten sikkert skal lanseres i 2020, eller nesten enda mer sikkert i 2021.

Det gjenstår jo bare å se om de mener alvor med elbilsatsingen eller om det blir bare nesten.

Jeg har tro på vw. Men Neo som de lanserer først er jo en vesentlig mindre bil. Greit den får mer praktisk bagasjeromsåpning, men det kan ikke veie opp for at det en liten bil.

tuono

Man kan mene hva man vil om SUV/crossover (kompakt eller ikke) og kjøreegenskaper, bagasjerom vs stasjonsvogn etc, men det er tydeligvis en biltype Hvermannsen liker og vil ha.

Så når det kommer en hvilken som helst produsent med elektrisk "familiesuv" som har rekkevidden, riktig pris (350-600 000), 4 hjulstrekk og hengerfeste, så er jeg stygt redd for at TM3 blir en bil det er artig å se på veiene (og på parkeringsplasser utenfor REMA når det pissregner/sludder  :)), men som få egentlig vil ha. Er jo bare å lese i tråden her for å se at det er flere som, jeg hadde nær sagt, holder seg litt for nesa nå når bilen kommer inn på gårdsplassen.

Problemet er vel at den elektriske "folkesuven" ikke er å se i overskuelig elbilframtid, så foreløpig tror jeg kommende eiere av TM3 kan sove godt om natta.

hemi

Når det kommer en faktisk SUV elbil skal jeg ha den.

dvs q7-cayenne-rangerover killer.

Kjørte litt over 1 time i model3 performance kompis fikk i går, må si jeg var oppriktig imponert.

RuneW

Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:12
Er jo bare å lese i tråden her for å se at det er flere som, jeg hadde nær sagt, holder seg litt for nesa nå når bilen kommer inn på gårdsplassen.

Hva er det du babler om?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA