Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:41
Ganske enig med trådstarter. Tror også at TM3 kommer raskt til å bremse opp i nybilsalget. Man kommer ikke utenom at TM3 for mange blir en bil som velges akkurat i dag for at det ikke er andre alternativer til en del kriterier. Straks vi nærmer oss slutten på 2019 / starten 2020 så kommer nok TM3 salget, ihvertfall i Europa til å droppe voldsomt, og det blir trangt på bruktmarkedet når "alle" vil selge for å bytte til mer praktiske cross-overs og kombier som kommer. Men for mange blir det jo ganske snart mulig å plukke opp billige TM3s på bruktmarkedet...
Trender endrer seg hele tiden!
Det er ikke usannsynlig at mange vil oppdage at sedan funker overraskende bra for dem, og har fordeler de ikke var klar over. Mange velger biltype ut fra hva de tror de må ha, eller hva som er populært (naboen venner ol.) og ikke hva som faktisk er det rette for dem. Det viser bla. innlegg denne tråden tydelige tegn til.
Man skal heller ikke se bort fra at overgangen til EL nettopp fører til at mange får opp øynene for at de faktisk vil trives med en sedan.
Jeg vil ikke spå, men holder flere muligheter åpne, og tror ikke at SUV/CUV alltid vil være det mest populære formatet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

Et av hovedproblemene med sedan er fraværet av hengerfeste, i f.eks USA leveres svært få sedaner med hengerfeste. Om Model 3 etterhvert kommer med hengerfeste blir situasjonen annerledes. En må heller ikke glemme at mange velger hengerfeste bare for å henge på sykkel. Driver å sjekker ut litt selv ang om det går an å feste baklukemontert sykkelstativ på Model 3, går ikke det så må vi nok droppe den. Det blir for mye styr å trykke en sykkel inni og samboeren greier ikke å få opp sykler på taket. I Model S er plassen så god at å slenge sykkel baki er greit, Model 3 not so much...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:23
Et av hovedproblemene med sedan er fraværet av hengerfeste, i f.eks USA leveres svært få sedaner med hengerfeste. Om Model 3 etterhvert kommer med hengerfeste blir situasjonen annerledes. En må heller ikke glemme at mange velger hengerfeste bare for å henge på sykkel. Driver å sjekker ut litt selv ang om det går an å feste baklukemontert sykkelstativ på Model 3, går ikke det så må vi nok droppe den. Det blir for mye styr å trykke en sykkel inni og samboeren greier ikke å få opp sykler på taket. I Model S er plassen så god at å slenge sykkel baki er greit, Model 3 not so much...
Hvis HF kun skal brukes til sykler/bagasjeboks finnes det HF til ettermontering i USA. Det er også lovlig i Norge.
Koster sikkert mye, men tipper at det også kommer Europeiske utgaver snart.
Men så klart håper jeg på at Tesla snart tilbyr ettermontert HF.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ampéreson

Pris, rekkevidde, plass og rykte, tipper jeg er hovedkriteriene for valg av elbil. Om andre biler er cross eller cuv, mener det er fabrikantens forsøk på å omfavne mest mulig, men gjør ikke noen av delene godt, passer folk flest type tenking.

Som en bilgal person fra liten gutt av, mener jeg at jo lavere bilen er jo bedre er den til å få meg til å smile:). Minst mulig understyring, mest mulig hester, høyest mulig topp hastighet og alt dette i svinger. Smiles pr. mile som de sier i USA. Har aldri og vil aldri kjøpe en SUV, CUV eller crossover.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

tuono

Neida. Men om dere gidder å lese, så ser dere at enkelte skriver at de ønsker seg en bil tilnærma det jeg beskrev i innlegget mitt (leste du hele innlegget Olav? Eller bare det han der RuneW siterte?) men at i dagens marked går de for en TM3 fordi det er hva de, av forskjellige grunner, anser som det beste valget tilgjengelig. Verre var det ikke.

olavxxx

Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:35
Neida. Men om dere gidder å lese, så ser dere at enkelte skriver at de ønsker seg en bil tilnærma det jeg beskrev i innlegget mitt (leste du hele innlegget Olav? Eller bare det han der RuneW siterte?) men at i dagens marked går de for en TM3 fordi det er hva de, av forskjellige grunner, anser som det beste valget tilgjengelig. Verre var det ikke.
Det kan sies om Audi eTron, Jaguar iPace osv.
Hvem vil ha eTron når du kan kjøpe xxxxx eller yyyyy..

Blir helt tullete å drive på med den slags argumentasjon, ingen biler er perfekt for alle og alle vil ha forskjellige preferanser.

Klart at de fleste ser på rekkevidde og lademuligheter når det kommer til elbil. Så ser mange på hva de får for pengene og hvor lenge de må vente.

jlan

Jeg har fem primære krav til en elbil, i denne rekkefølgen:

- ingen fake grill
- rekkevidde > 300 km
- hengerfeste > 1000kg
- firehjulstrekk
- maks høyde 1.5m

Men jeg måtte altså fire på det siste, og flytter nå på mye luft for å ha 20 cm tomrom over hodet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tuono

Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:56
Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:35
Neida. Men om dere gidder å lese, så ser dere at enkelte skriver at de ønsker seg en bil tilnærma det jeg beskrev i innlegget mitt (leste du hele innlegget Olav? Eller bare det han der RuneW siterte?) men at i dagens marked går de for en TM3 fordi det er hva de, av forskjellige grunner, anser som det beste valget tilgjengelig. Verre var det ikke.
Det kan sies om Audi eTron, Jaguar iPace osv.
Hvem vil ha eTron når du kan kjøpe xxxxx eller yyyyy..

Blir helt tullete å drive på med den slags argumentasjon, ingen biler er perfekt for alle og alle vil ha forskjellige preferanser.

Klart at de fleste ser på rekkevidde og lademuligheter når det kommer til elbil. Så ser mange på hva de får for pengene og hvor lenge de må vente.

Tja. Har vært på forumet noen år. Man kan også si at klart de fleste ville sett på pris, muligheter for hengerfeste (prøv å søk på Gabrielsen inne på forumet!), sittehøyde etc. om de gis muligheten. Så at "alle vil ha forskjellige preferanser" er nok en sannhet med modifikasjoner. Om man ser på "storselgerne" de siste årene er nok kompaktsuv en ledende preferanse. Lik det eller la vær. Og det er bl.a. disse folka som nå gjerne vil over i elbilsegmentet. Det vitner mange forumseksjoner ganske tydelig om.
Rekkevidde virker jo etterhvert å bli litt "nedvurdert" all den tid forholdsmessig mange biler nå ligger på ca 40-45 mil, men med et tilsynelatende akseptert forbruk på 20-25+ kWh. 

olavxxx

Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:18
Tja. Har vært på forumet noen år. Man kan også si at klart de fleste ville sett på pris, muligheter for hengerfeste, sittehøyde etc. om de gis muligheten. Så at "alle vil ha forskjellige preferanser" er nok en sannhet med modifikasjoner. Om man ser på "storselgerne" de siste årene er nok kompaktsuv en ledende preferanse. Lik det eller la vær.
Rekkevidde virker jo etterhvert å bli litt "nedvurdert" all den tid forholdsmessig mange biler nå ligger på ca 40-45 mil, men med et tilsynelatende akseptert forbruk på 20-25+ kWh.
Det er nesten ingen elbiler som klarer 40-45 mil under normal bruk. eTron og iPace ligger rundt 30 mil i realistisk rekkevidde, hvis man skal kjøre med god komfort og ikke ha egg under pedalene. det samme gjelder X75D fra Tesla.

Klart de kan i teorien kjøres 35+ mil på langkjøring med perfekte forhold og sommertemperatur, men i realiteten vil de fleste få under 30 mil om vinteren.

Det gjelder også Ampera-e og andre merker. Skal man ha mer rekkevidde er det bare S100D, X100D og model 3 LR, samt 3P som kommer vesentlig lenger.

Rekkevidde alene er ikke alt selvsagt, superladere gjør at en model X 75D også kan brukes til langkjøring. Ionity er lite utbygd og utbygging går såpass tregt at en europatur med iPace for eksempel, vil kreve mye planlegging og tålmodighet. Men klart det er mulig, men fremdeles litt optimistisk å si de første elbiler klarer 40 mil.

tuono

Ok. Blir det bedre om jeg justerer ned til 30 mil da?  Nøyaktigheten på det tallet betyr ikke så mye i den sammenhengen. Det man ser er at folk er villig til å svelge forbruk på 20-25+kWh. Så da kan jo ting tyde på at rekkevidde ikke lengre er det store og avgjørende kriteriet.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Skjønner jeg er en gnier, for jeg synes mest for pengene er viktigst. Og da ble det Tesla selvfølgelig ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

olavxxx

Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:57
Ok. Blir det bedre om jeg justerer ned til 30 mil da?  Nøyaktigheten på det tallet betyr ikke så mye i den sammenhengen. Det man ser er at folk er villig til å svelge forbruk på 20-25+kWh. Så da kan jo ting tyde på at rekkevidde ikke lengre er det store og avgjørende kriteriet.
Det er solgt over 150.000 Model 3 I USA, landet hvor "alle vil ha SUV". Jaguar har solgt et par hundre der?

emurof

Sitat fra: tuono på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:18Om man ser på "storselgerne" de siste årene er nok kompaktsuv en ledende preferanse. Lik det eller la vær. Og det er bl.a. disse folka som nå gjerne vil over i elbilsegmentet. Det vitner mange forumseksjoner ganske tydelig om.

Storselgere på fossilbil kan ikke nødvendigvis overføres direkte til elbil. Rekkevidde er ikke noe folk tenker på når det gjelder fossilbiler, men er gjerne viktigere med elbil. Selv om en stor bil med mye plass ville vært "kjekt å ha" for meg, for eksempel, så legger jeg større vekt på rekkevidde og pris.

tuono

Først: Er rekkevidde egentlig så viktig lengre når biler med 30-35....kanskje 40 mils rekkevidde som bruker 20-25 kWh selger som de gjør? Og det leveres en god del biler med den rekkevidden og det forbruket nå. Noen med snillere forbruk og større rekkevidde også. Men da i en lavere prisklasse.

Tror ikke det er rakettforskning å se at det er et kjempestort marked for en helelektrisk greit priset familiesuv med firehjulstrekk, grei rekkevidde og hengerfeste. Heller ikke å lese seg til at mange har kjøpt et, for dem, midlertidig kompromiss i form av e-Niro, TM3, Kona etc. i påvente av en slik bil.

Eller har latt vær å bytte sin eksisterende fossilbil siden ingen så langt har kommet med en slik bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA