Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Sitat fra: Tellus på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:08
Snodig at ikke Audi vurderte å gjøre "one pedal driving" til et valg. Er bilen for tung sammenlignet med batteri for å få det skikkelig bra ?

Etter jeg fikk Ampera ble jeg helt frelst. Kjører alltid med maks regen både på Ampera og I-Pace.

Enig. Enpedals-kjøring føles mye mer moderne. Leafens svake regenerering var tidvis frustrerende.
Men godt mulig regen i S er tilstrekkelig i Etron. Trenger ikke 200kW regen som Audi skrøt av tidligere. Det holder med rundt 60-80kW. Det tar nesten all bremsing.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Forresten litt pussig lyd i bilen jeg kjørte akkurat da jeg trykket inn bremsen, trodde jeg hørte en ambulanse hver gang.

Forøvrig: Soving i bil er sterkt undervurdert, forutsatt at man finner et øde romantisk sted ut mot havet med en passende partner:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

samotholt

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:39
Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:08
Tror den 'motorstøyen' vi hører er fotgjengervarslingen. Fant ikke noen måte å slå den av på den korte prøveturen.
nei, absolutt ikke. Tydelig hørbar i høyere hastigheter som en klassisk hvining man kjenner fra Tesla D-modeller.
Den var mye mer framtredende enn på vår S85D.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:22
Sitat fra: Tellus på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:08
Snodig at ikke Audi vurderte å gjøre "one pedal driving" til et valg. Er bilen for tung sammenlignet med batteri for å få det skikkelig bra ?

Etter jeg fikk Ampera ble jeg helt frelst. Kjører alltid med maks regen både på Ampera og I-Pace.
Men godt mulig regen i S er tilstrekkelig i Etron. Trenger ikke 200kW regen som Audi skrøt av tidligere. Det holder med rundt 60-80kW. Det tar nesten all bremsing.
Ah, da forstår jeg hvorfor jeg plutselig fikk regen ned en bakke (uten å fikle med spaker). Det var fordi bilen sto i S. Jeg trodde det var fordi den "sanset" bilen foran og justerte i forhold til den. Da vil kjøring i S være rimelig greit i forhold til regen (jeg holder dog på at S ikke merkes særlig i forhold til aks, der må man trykke hardt for at det skal skje noe særlig uansett).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Lurer på hva kjøring i S-modus faktisk har å si for forbruket. Noen som har en formening?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Imagine

Sitat fra: samotholt på tirsdag 12. februar 2019, klokken 21:51
Lurer på hva kjøring i S-modus faktisk har å si for forbruket. Noen som har en formening?

S-modus er som å kjøre i B på e-golf. Litt myk utgave av e-pedal. Mest oppnåelig regenerering ved gassoppslipp og boostmulighet ved pådrag og rask gassrespons. Tipper forbruket er ganske likt om du kjører likt.

Svg1974

Hadde en 30 min runde med selger i går. Fantastisk godt premium bil.

"Motorlyd" - Selger sier litt lyd er lagt til med vilje, da lyd er en del av fartsopplevelsen. Tja, greit nok, ikke noe problem for min del hverken eller.

Regenerering - Her kan man stille inn en god del preferanser, og som nevnt lenger oppe er det frustrerende når den nullstiller settingene for hver gang du rører gassen, men dette satte han av, slik at den oppfører seg som en "vanlig e-golf". Jeg er vant med e-golf, og trives veldig godt med den, så dette er en smakssak.

Synes den var best å kjøre i dynamic, da får man best respons på pedalen. Comfort ble vel konservativ for min del, men igjen en smakssak.

For dere som ikke har prøvekjørt enda, vil jeg anbefale dere å ha med selger for å forklare (og taste) inn de forskjellige settingene, for det er hinsides mange tilpasninger som kan gjøres. Folk er forskjellige, og det har Audi tilrettelagt for. Prisen er at det er litt vanskelig å stille inn (som uerfaren), og man kan raskt få feil inntrykk av hvordan bilen fungerer.

Selv om det var en positiv prøvekjøring er jeg fremdeles på vent, synes prisen er for stiv og håper at Mercedes kommer inn 100' billigere, slik at Møller må svare. #ønsketenkning

zbk

Sitat fra: Svg1974 på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:07
"Motorlyd" - Selger sier litt lyd er lagt til med vilje, da lyd er en del av fartsopplevelsen. Tja, greit nok, ikke noe problem for min del hverken eller.

Motorlyd!!?? De er mao like dustete som Jaguar. Får da håpe at det i det minste kan slås av, men det lover ikke godt for innstillingen Audi har til elbil-overgangen. Lukter enda mer bakstreversk enn førermiljøet i bilen allerede gjør.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amatøren

Sitat fra: Crown på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:10
Smak og behag. Jeg synes det er et slit med enpedalskjøring. Synes det er mye viktigere at bilen kan seile med null i regen, ...........

Med e-Golf er det fire trinn på regenerering i tillegg til 0 -null-.

Trinn fire eller "B" som de kaller det er meget kraftig og man kan (når man har vendt seg til det) kjøre jevnt og mykt uten å trenge å flytte foten til bremsepedalen. Det er mer slit med å skulle flytte foten til bremsepedalen etter min mening.

Med e-Golfen sin løsning så kan det tilfredsstille deg med "seiling" og meg med enpedalkjøring.

Hvorfor har ikke et "premium" merke laget slik valgmulighet, men påtvinger kundene en fossil kjørestil alene, er meg en gåte!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

4Matic Fanatic

Sitat fra: zbk på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:11
Sitat fra: Svg1974 på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:07
"Motorlyd" - Selger sier litt lyd er lagt til med vilje, da lyd er en del av fartsopplevelsen. Tja, greit nok, ikke noe problem for min del hverken eller.
Motorlyd!!?? De er mao like dustete som Jaguar. Får da håpe at det i det minste kan slås av, men det lover ikke godt for innstillingen Audi har til elbil-overgangen.
I-Pace har en intern lydgenerator som kan stilles mellom stille (motlyd?) via litt lyd til noe mer lyd og kommer kun ved akselerasjon. Dustete eller ikke, den kan justeres som du ønsker. Jeg synes den er kul   ;)

Dersom det er hvin fra elmotorene er det nå ikke noe som kan justeres men vil kun varierere med hastigheten på bilen..

Espen W

Sitat fra: zbk på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:11
Sitat fra: Svg1974 på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:07
"Motorlyd" - Selger sier litt lyd er lagt til med vilje, da lyd er en del av fartsopplevelsen. Tja, greit nok, ikke noe problem for min del hverken eller.

Motorlyd!!?? De er mao like dustete som Jaguar. Får da håpe at det i det minste kan slås av, men det lover ikke godt for innstillingen Audi har til elbil-overgangen. Lukter enda mer bakstreversk enn førermiljøet i bilen allerede gjør.

Er det fake ICE motorlyd eller forsterker de hviningen fra elmotorene?
Ekte motorlyd i form av hvining er bare gromt, og for min del er det null behov for å dempe den (men bør ikke kunstig forsterkes).
Falsk ICE lyd blir derimot like dumt som å slippe ut ''fake smoke'' bak.

Espen W

Sitat fra: Svg1974 på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:07
Selv om det var en positiv prøvekjøring er jeg fremdeles på vent, synes prisen er for stiv og håper at Mercedes kommer inn 100' billigere, slik at Møller må svare. #ønsketenkning

Etter hva jeg har sett så blir Merc og BMW oppunder 180K rimeligere (ink. VAT) enn e-tron i England.
e-tron koster fra ca 71.000 pund der (651K NOK ex. VAT), mens EQC og IX3 er estimert til å starte på 55.000 pund (504K NOK ex. VAT).
Hvis de greier å holde disse startprisene på EQC i UK så ville en smart norsk MB og eller BMW importør startet på 499K NOK (om enn med en spesialribbet utgave) og eid markedet en stund.
(Magefølelsen sier nok at begge blir betydelig dyrere, om de blir like overpriset (spes. på ekstrautstyr) som e-tron blir spennende å se.)

navyelsen

Er litt overrasket over at folk synes e-tron blir for dyr. Hva forventer man egentlig en premium-bil skal koste?

Bilen er vel litt dyrere enn Q5, men en del rimeligere enn Q7. Størrelsesmessig havner den vel også midt mellom de to, så prisen virker fornuftig.
Den koster omtrent det samme som i-pace, men denne er derimot en del mindre. Modell X er igjen en god del dyrere nå når 100D ble eneste alternativ.

Alt i alt virker bilen fornuftig priset sammenlignet med konkurrentene. Tviler på at EQC blir billigere.
Kanskje iX3 smaker bedre for lommeboka, men det er vel en også en mindre bil.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Tellus

I-Pace motorlyden har blitt stående på hos meg. Slo den på for moro skyld og savnet den umiddelbart da jeg slo den av igjen. Etter det har den blitt stående på. Lyden gjør absolutt noe med hodet under aktiv kjøring som jeg setter pris på. De som foretrekker vindsus og dekkstøy kan jo kose seg med det i stedet  :)

Øyvind.h

Sitat fra: navyelsen på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:12
Er litt overrasket over at folk synes e-tron blir for dyr. Hva forventer man egentlig en premium-bil skal koste?

Bilen er vel litt dyrere enn Q5, men en del rimeligere enn Q7. Størrelsesmessig havner den vel også midt mellom de to, så prisen virker fornuftig.
Den koster omtrent det samme som i-pace, men denne er derimot en del mindre. Modell X er igjen en god del dyrere nå når 100D ble eneste alternativ.

Alt i alt virker bilen fornuftig priset sammenlignet med konkurrentene. Tviler på at EQC blir billigere.
Kanskje iX3 smaker bedre for lommeboka, men det er vel en også en mindre bil.
Har du sammenlignet bil uten avgifter da? Om ikke blir det epler og pærer.
I Canada koster E-tron visstnok 580.000,-. Forventningen var vel ca 600.000 i Norge, men endte på 650.000,- med veloverveid skraping av utstyr (eks avblendende sidespeil, varme i seter, keyless, takrelinger+++. Nøye planlagt fjerning av helt basis utstyr det ville vært utenkelig å levere en slik bil uten. Å komme under 100k utstyrspåslag er nesten umulig uten å gjøre brølere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA