Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Espen W

#45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: navyelsen på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:12
Er litt overrasket over at folk synes e-tron blir for dyr. Hva forventer man egentlig en premium-bil skal koste?

Bilen er vel litt dyrere enn Q5, men en del rimeligere enn Q7. Størrelsesmessig havner den vel også midt mellom de to, så prisen virker fornuftig.
Den koster omtrent det samme som i-pace, men denne er derimot en del mindre. Modell X er igjen en god del dyrere nå når 100D ble eneste alternativ.

Alt i alt virker bilen fornuftig priset sammenlignet med konkurrentene. Tviler på at EQC blir billigere.
Kanskje iX3 smaker bedre for lommeboka, men det er vel en også en mindre bil.
Har du sammenlignet bil uten avgifter da? Om ikke blir det epler og pærer.
I Canada koster E-tron visstnok 580.000,-. Forventningen var vel ca 600.000 i Norge, men endte på 650.000,- med veloverveid skraping av utstyr (eks avblendende sidespeil, varme i seter, keyless, takrelinger+++. Nøye planlagt fjerning av helt basis utstyr det ville vært utenkelig å levere en slik bil uten. Å komme under 100k utstyrspåslag er nesten umulig uten å gjøre brølere.

Stemmer.
Det at det ikke er moms eller avgift på elbiler i Norge er en ganske godt bevoktet hemmelighet, også blant nordmenn. Mulig at myndighetene bør flagge dette enda (mye) tydeligere slik at flere får det med seg.

Her er (2018) startpriser uten moms og avgift på Q5, Q7 og e-tron 55.
Q5: 319K
Q7: 481K
e-tron 55: 652K

100% dyrere enn Q5 er jo litt mer enn litt, og 35% dyrere enn Q7 er jo ikke en del rimeligere.

Moms og (forholdsvis særnorsk) høy avgift på ICE biler er cluet for reell sammenligning.

Trond.m

Elektriske biler er vesentlig dyrere enn en sammenliknbare bil med forbrenningsmotor i alle land. Med dages Euro kurs rundt 9,80 er ikke bilen urimelig priset i forhold til tysk pris eks. VAT. Fordelen vi har med avgifts- og mva fritak er at elbiler likevel blir konkurransedyktige. Kunne godt ønsket meg at e-tron kostet 5-6 % mindre, men jeg har likevel litt forståelse for at Audi forsøker å få kompensert litt for salgssvikten på diesel og bensinbiler

Øyvind.h

Det interessante for meg er hva en "ferdig" spekket E-Tron koster i Tyskland eksl. VAT sammenlignet med lik bil i Norge. Dvs en bil som på veien i Norge koster 750-800", hva ligger den på i Tyskland.
Nå har jeg ikke fulgt opp saken nøye etter artikkelen i Finansavisen, men da ble det påpekt at Audi tok solid påslag på ekstrautstyr. Dvs at kanskje grunnmodellen er "greit" priset selv om den ligger 70-80.000,- høyere i Norge enn Canada. Men differansen på ekstrautstyr var muligens der de dro på enda litt til.

Om vi bare snakker eksempelvis 20-30.000 NOK i forskjell er det greit mtp transport og norsk forbrukervern. Drar de på mer er det bevisst melking av det norske mva-fritaket.

Etter litt tid i tenkeboksen har jeg skrudd opp busjettet til rundt 800k. Men føler jeg at dealen er dårlig blir det sjekk av import og nedjustering av utstyrsmengde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen W

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. februar 2019, klokken 18:04
Det interessante for meg er hva en "ferdig" spekket E-Tron koster i Tyskland eksl. VAT sammenlignet med lik bil i Norge. Dvs en bil som på veien i Norge koster 750-800", hva ligger den på i Tyskland.
Nå har jeg ikke fulgt opp saken nøye etter artikkelen i Finansavisen, men da ble det påpekt at Audi tok solid påslag på ekstrautstyr. Dvs at kanskje grunnmodellen er "greit" priset selv om den ligger 70-80.000,- høyere i Norge enn Canada. Men differansen på ekstrautstyr var muligens der de dro på enda litt til.

Husk at privatkunder lett får 10% rabatt i Tyskland (også på e-tron). For flåtekunder skal tallet være nærmere 15%.
I norge er tilsvarende rabatt tall ca. 0% for privatkjøp og 3-4% ved firma avtale.

Viktig å ta med på totalen ved sammenligning :)

Øyvind.h

Ja så de ga 10% om du leverte inn en gammel skrotbil. Vi får se. Liker ikke å bli lurt. Men ser jo at Audi skuffer inn kontrakter så de trenger ikke gi mer enn 3-4% så takker og bukker kjøper :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gitzern

Foreløpig er det ingen rabatt på e-tron i Norge til firmakunder. Så lenge det er leveranseunderskudd på biler holder prisene seg høye. Det er jo også høyere enhetskostnader på elbilene så lenge produksjonen er såpass lav. Dette blir å ta noen år før det normaliserer seg. Undersøkte pris på originale vinter dekk i Sverige, 7300SEK pr stk inkl mva. Det vil ca. samme pris som i Norge. Mva fordelen er dermed borte i sin helhet. Men samtidig vet jeg at alle deler til Sverige er langt lavere priset fra Tyskland enn til Norge. Det er pga betalingsvilliget og kostnadsnivå. Vi blir skrudd pga oljen også når vi kjøper elbiler, ironisk

Espen W

Sitat fra: Gitzern på onsdag 13. februar 2019, klokken 18:22
Foreløpig er det ingen rabatt på e-tron i Norge til firmakunder. Så lenge det er leveranseunderskudd på biler holder prisene seg høye. Det er jo også høyere enhetskostnader på elbilene så lenge produksjonen er såpass lav. Dette blir å ta noen år før det normaliserer seg. Undersøkte pris på originale vinter dekk i Sverige, 7300SEK pr stk inkl mva. Det vil ca. samme pris som i Norge. Mva fordelen er dermed borte i sin helhet. Men samtidig vet jeg at alle deler til Sverige er langt lavere priset fra Tyskland enn til Norge. Det er pga betalingsvilliget og kostnadsnivå. Vi blir skrudd pga oljen også når vi kjøper elbiler, ironisk

daktari

Svenskene er interessert å selge etron., Men lengre leveringstid. 10-20.000 å spare på en velutstyrt bil.

Tyskerne i Kiel ville ikke selge til meg, men noe mer å spare derfra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Er lett for at diskusjonen sklir ut, og nå er vi vel langt utenfor «prøvekjøring».

Hadde gleden av å kjøre e-tron et par timer. Blandet kjøring med moderat fart og endte på 25,2 kwh/100 km i forbruk.
Komforten var upåklagelig. Definitivt en bil jeg ville trives med. Forrige elbil jeg testet var e-Niro og forskjellen i komfort er så stor at prisen på e-tron føles som et kupp. Eneste jeg reagerte på var litt mye lyd fra motorene i lav hastighet, og jeg fikk litt assosiasjoner til lyden fra flytoget under aksellerasjon. Men med litt lyd på anlegget regner jeg det som en bagatell i en bil som ellers var nesten perfekt. Fjæringskomforten var også overraskende god og selv snødekt vei med vaskebrett håndterte den bedre enn andre elbiler jeg har kjørt.

opheim

Sitat fra: zbk på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:11Motorlyd!!?? De er mao like dustete som Jaguar. Får da håpe at det i det minste kan slås av, men det lover ikke godt for innstillingen Audi har til elbil-overgangen. Lukter enda mer bakstreversk enn førermiljøet i bilen allerede gjør.

Alle elbiler er pålagt å lage lyd <30km/t, såkalt "Acoustic Vehicle Alerting Systems" gjennom EU-regelverk vedtatt i 2014. Det ble da vedtatt en 5 års overgangsfase, hvor man da har sett det på flere og flere, noen av dem med mulighet til å slå dette av/på. Fra 2019 er påbudet ufravikelig, og alle biler skal derfor ha dette, og det skal vel da i utgangspunktet ikke være mulig å slå det av på nye biler fra 2019. Tilsvarende regelverk er også vedtatt i USA, Japan og Storbrittania (eget vedtak separat fra EU-regelverket). Regelverket er der for å øke sikkerheten for fotgjengere, og da særlig blinde/svaksynte.

Du må gjerne se på det som dustete og bakstreversk, men det blir litt for "enkelt" å rette kritikken mot Jaguar og Audi når de bare følger et regelverk som er politisk vedtatt i store deler av verden. Dette gjelder alle nye elbiler framover. (Har det faktisk også på vår ~7 år gamle Leaf, da riktignok med mulighet til å skru av)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

opheim

Men for å ta tråden litt tilbake til topic så fikk jeg prøvekjørt en Edition One i dag. Relativt kort tur, så fikk ikke eksperimentert så voldsomt mye med ulike innstillinger og slikt, men fikk testet på småveier og motorvei, assistansesystemene (ACC / Lane assist osv) og de virtuelle speilene.

Bilen er ekstremt komfortabel å kjøre, tight sammenskrudd og oser av kvalitet. Det lille jeg fikk testet assistansesystemene virket overbevisende, om enn ikke helt på Tesla-nivå med tanke på Lane Assist, men det var ikke krystallklar veimerking på deler av dette, så det kan ha gjort litt utslag. Kanskje ikke fullt så lydløs opplevelse innvendig som jeg kanskje hadde ventet, men da var også forventningene skrudd opp på max etter mange tilbakemeldinger om dette. Bilen var utstyrt med akustikkglass i sidevinduene foran, så dette var nok representativt. Likevel svært stillegående, for all del, bare ikke helt lydløst.

De virtuelle speilene falt absolutt ikke i smak. Gadget-nerden i meg digger dem, men i praktisk bruk falt de helt gjennom. De to største utfordringene var størrelsen på skjermene (betydelig mindre enn fysiske speil), og at man mistet helt dybde- og avstandsfølelsen av å se på dem. For meg som er vant til å rygge (også store) biler på speil ble det en dårlig opplevelse, så det var en veldig enkel beslutning å droppe dem til fordel for tradisjonelle speil på min egen bestilling.

Plenty av kraft i bilen, den føles absolutt ikke som den veier 2,6+ tonn, mye pga lavt plassert og jevnt fordelt vekt naturligvis. Sportssetene var svært komfortable, endte opp med å velge dem i alcantara, prøvekjøringen var med Valcona skinn. Har hatt veldig god erfaring med alcantara i både tidligere og nåværende biler, så det var en no-brainer. Synes alcantara er bedre enn skinn, det er mindre glatt og blir vanligvis mindre kaldt og mindre varmt, uten at jeg har testet Valcona i ytterpunktene av skalaen. Skulle gjerne hatt ventilasjon i setene, men uaktuelt å betale så mye ekstra for å gå opp til kontursetene + skinn.

Skjermer, kartvisning, interface og menyer synes jeg fungerte helt utmerket. Trådløs lader som også varslet at telefonen sto igjen i laderen da jeg stoppet bilen og åpnet døren tenker jeg kommer til å være en killer-feature mange ganger i framtiden. Krysser fingrene for at trådløs Carplay fungerer når jeg får bilen, har ikke fått dette til å fungere på demobiler, men ingen av dem har hatt separat aktiv datatilkobling gjennom eSIM eller dedikert SIM, hvilket ifølge bruksanvisningen er et krav for at trådløs Carplay skal fungere. Det står også at trådløs Carplay ikke er tilgjengelig i alle land - derav usikkerheten.

Avsluttet prøvekjøringen og møtet med kontraktssignering på en Exclusive ++, med "eget" design som jeg tror kommer til å bli skikkelig flott. Er litt lei av chrome og alu på bilene, ville heller ikke gå i sort/grå-fellen, så da ble det Galaxy blå, sort optikk, sorte rails og sorte speilhus, sammen med 20" 5-arm dynamikkdesign felger. Høyt reservasjonsnummer, så foreløpig estimat er uke 35 - men med stor usikkerhet.

Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Crown

Sitat fra: opheim på torsdag 14. februar 2019, klokken 00:22
Avsluttet prøvekjøringen og møtet med kontraktssignering på en Exclusive ++, med "eget" design som jeg tror kommer til å bli skikkelig flott. Er litt lei av chrome og alu på bilene, ville heller ikke gå i sort/grå-fellen, så da ble det Galaxy blå, sort optikk, sorte rails og sorte speilhus, sammen med 20" 5-arm dynamikkdesign felger. Høyt reservasjonsnummer, så foreløpig estimat er uke 35 - men med stor usikkerhet.

Fin oppsummering, samme kombo som meg da med unntak av at jeg ikke har sorte speilhus (tenkte ikke på det) eller dynamikkdesign, fikk vite at det siste medførte lengre leveringstid. Ikke så viktig for deg da ettersom de nok er på plass til din bil skal produseres.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AJ82

Også fått prøvekjørt idag. Utrolig deilig bil. Interiøret føles utrolig bra, liker inndelingen av skjermene og belysningen i mørket er helt konge. Understellet er faktisk en drøm, fungerer veldig bra selv på dårlig underlag. Her har en viss amerikansk produsent utrolig mye å lære. Masse og si, men anbefaler folk å prøve selv. Jeg er ihvertfall utrolig glad for at jeg droppet TMX og heller orket å vente på denne  :+1:

PS: virtuelle speil fungerte bedre enn jeg fryktet, men har selv bestilt vanlige.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Bmw_Tryne

Dere som nå har prøvekjørt, er det spyling på ryggekamera og fungerer det bra? Noen som har testet med night vision og regner med det er spyling på denne også?
Bmw 530i G30

opheim

Sitat fra: belsby på lørdag 16. februar 2019, klokken 22:54
Dere som nå har prøvekjørt, er det spyling på ryggekamera og fungerer det bra? Noen som har testet med night vision og regner med det er spyling på denne også?

Spyling på ryggekamera funker bra. Det er soyler på ir-kameraet i front, men demobilen min hadde ikke dette - og jeg prøvde den i dagslys... Bør vel funke bra der også. Kan si fra når jeg får min, men antar det er en god del som får prøvd det før meg :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA