Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Gitzern


SurSnasen

Da har jeg fått mine første fem minutter i en kjørbar e-tron! Fikk sitte på med en selger en kort tur. Hadde dessverre ikke tid til mer enn å la ham svippe meg fra ett sted til et annet. Men, førsteinntrykket er hvertfall slukt, og det var definitivt bra (og som forventet).

På isete, slagete småveier var den en sann fryd. Salig drag opp en glatt bakke. Blir alltid slagete og ekstra støyete innvendig på slik type vei, men kjørte samme vei med nyere Passat noen timer senere. Forskjellen var natt og dag. Senere i uka skal jeg endelig få meg en egen prøvetur, og jeg kjenner jeg gleder meg!

Så blir det forhåpentligvis å ha en e-tron på overnattingsbesøk i neste uke, og dermed mer muligheter for testing både av rekkevidde og fryd og gammen.

Lappsokk

Prøvekjøring er gjort og bilen er premium helt klart. Ekstremt stillegående. Men hold dere unna virituelle speil er min mening, gir ingen god gjengivelse syns jeg. Skjermene blir litt små og feil plassert.

Meldola

Sitat fra: Lappsokk på tirsdag 12. februar 2019, klokken 13:54
Prøvekjøring er gjort og bilen er premium helt klart. Ekstremt stillegående. Men hold dere unna virituelle speil er min mening, gir ingen god gjengivelse syns jeg. Skjermene blir litt små og feil plassert.

+1 for denne. Fullstendig bortkastet. Skjermene er alt for små og feil plassert synes nå jeg.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

samotholt

Da har også jeg testet.

Bilen er jo typisk Audi og er stort sett det man forventer. Den er stille, behagelig å kjøre og sitter godt - selv om det merkes at den er tung. Ytelsen er grei og duger nok for de fleste  :police: Synes dog ikke det virket å være særlig forskjell med/uten boost. Forbruk er vanskelig å vurdere på en halvtimes kjøretur i rykk og napp - så det får vente til senere.

Det som overrasket meg negativt er:

  • Regenereringen med disse pedalene bak rattet. Tvert man rører gassen igjen så er regenerering glemt. I tillegg så er selv høyeste nivå (nivå 2) for lavt. I denne bilen vil de aller fleste (les alle) bruke bremsepedalen for å regenerere. Det føles gammeldags!
  • Støy fra motor framme ved lav hastighet (40 km/t)
  • Støy/dur fra varmepumpe (?) ved stillstand, ble borte når klima ble slått av. Tror det blir plagsomt å sove i denne bilen, med klima på
  • Framoverpedalen må presses langt inn for å gi noe effekt (altså resultere i framdrift). Faktisk ganske Irriterende
  • Merkelig tilbakemelding fra ratt når bilen presses i sving (kunne kanskje ha noe med spor i underlagt å gjøre)
  • (Ikke så overraskende-) Synes sportssetene blir litt trange  :o
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Orbit

Tror den 'motorstøyen' vi hører er fotgjengervarslingen. Fant ikke noen måte å slå den av på den korte prøveturen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

Men skal man høre den inne i bilen?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

samotholt

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:08
Tror den 'motorstøyen' vi hører er fotgjengervarslingen. Fant ikke noen måte å slå den av på den korte prøveturen.
Jeg lurte faktisk på om det kunne være det, men slo det fra meg.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

daktari

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:08
Tror den 'motorstøyen' vi hører er fotgjengervarslingen. Fant ikke noen måte å slå den av på den korte prøveturen.
nei, absolutt ikke. Tydelig hørbar i høyere hastigheter som en klassisk hvining man kjenner fra Tesla D-modeller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

#24
Sitat fra: samotholt på tirsdag 12. februar 2019, klokken 18:34
Da har også jeg testet.

Bilen er jo typisk Audi og er stort sett det man forventer. Den er stille, behagelig å kjøre og sitter godt - selv om det merkes at den er tung. Ytelsen er grei og duger nok for de fleste  :police: Synes dog ikke det virket å være særlig forskjell med/uten boost. Forbruk er vanskelig å vurdere på en halvtimes kjøretur i rykk og napp - så det får vente til senere.

Det som overrasket meg negativt er:

  • Regenereringen med disse pedalene bak rattet. Tvert man rører gassen igjen så er regenerering glemt. I tillegg så er selv høyeste nivå (nivå 2) for lavt. I denne bilen vil de aller fleste (les alle) bruke bremsepedalen for å regenerere. Det føles gammeldags!
  • Støy fra motor framme ved lav hastighet (40 km/t)
  • Støy/dur fra varmepumpe (?) ved stillstand, ble borte når klima ble slått av. Tror det blir plagsomt å sove i denne bilen, med klima på
  • Framoverpedalen må presses langt inn for å gi noe effekt (altså resultere i framdrift). Faktisk ganske Irriterende
  • Merkelig tilbakemelding fra ratt når bilen presses i sving (kunne kanskje ha noe med spor i underlagt å gjøre)
  • (Ikke så overraskende-) Synes sportssetene blir litt trange  :o


Det med regenerering var annerledes i S, der den var på når du slapp gassen, da regner bilen med at du kjører mer sporty.
Og det var i S på girkassen et ekstra klikk på gasspedalen der boosten kom. Den merket man ganske tydelig når den slo inn spør du meg.

Det fine med Audi e-tron er etter min mening at den nettopp kjører som en fossilbil, bare at den har elmotor og man kan «gire ned» med motorbrems, som er regenerering som på egolf bare at det er paddles på rattet.
Synes ikke det er gammeldags, men mye mer komfortabelt. E-pedal-kjøring er i grunnen litt merkelig og veldig cruise control-avhengig.

Sove i bilen!!??? Det finnes hoteller. Folk er forskjellige  :)

daktari

SitatDet fine med Audi e-tron er etter min mening at den nettopp kjører som en fossilbil
Dette er etter min mening den største svakheten til e-tron.
"Vorsprung" lissom. Ludditter spør du meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Snakket med en på jobben som hadde kjørt i helgen, han opplevde den som skikkelig stillegående og mye sprekere en ampera-e han kjører til vanlig.
Og sa det var bare å glede seg

Tellus

#27
Snodig at ikke Audi vurderte å gjøre "one pedal driving" til et valg. Er bilen for tung sammenlignet med batteri for å få det skikkelig bra ?

Etter jeg fikk Ampera ble jeg helt frelst. Kjører alltid med maks regen både på Ampera og I-Pace. Ved siden av manglende rattvarme er kanskje dette den største svakhet med e-tron. Rekkevidden hadde jeg nok kunne leve fint med  :)

Crown

Smak og behag. Jeg synes det er et slit med enpedalskjøring. Synes det er mye viktigere at bilen kan seile med null i regen, kjører helst med det i Ioniqen, og den har også hendler bak rattet som e-tron så dette tror jeg jeg kommer til å føle meg hjemme i :) Gleder meg til prøvekjøringen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DagfinnN

Sitat fra: PF på tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:57
Snakket med en på jobben som hadde kjørt i helgen, han opplevde den som skikkelig stillegående og mye sprekere en ampera-e han kjører til vanlig.
Kanskje ikke den mest relevante sammenligning. Audi er vel mer enn dobbelt så dyr (eller var i hvert fall).
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA