Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:31
Mens jeg venter på takstativ kommer jeg til å lage skiluke i bakseteryggen som på denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=L_reHY1yiFs&t=16s

I wouldn't bother. That hole is way too narrow and small. You will be barely able to fit two pair langrenskis without transport bag through that hole.

So if you are only two, you can then just as well collapse 2/3 of the rear seats and save yourself of molesting a brandnew car lol.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Vel det vil gå veldig fint.
Jeg akkurat samme løsning idag (uten pose).
Åpningen er like stor (litt bredere, men lavere) og jeg får lirket inn 4 par alpinski og 2 par langrennski (legger inn et ski av gangen). Det holder fint for meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

andrjor

Sitat fra: fjongfasong på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:32
Jeg ble faktisk ringt opp av Tesla for få minutter siden (angående levering av bil, estimert mars) og da spurte jeg, og han kunne bekrefte at takstativ kommer, men grunnet stor etterspørsel blir det nok utfordrende å få has på en innen rimelig tid

Når jeg gjentok spørsmålet kunne han med 100% sikkerhet bekrefte at det kommer, så da kjenner jeg bekymringene mine forsvinner.
Mulig dette har kommet frem i flere tråder her, jeg har ikke saumfart alle :)

Det er nok fremdeles mye usikkerhet her blant folk pga
1) Veldig manglende offisiell informasjon og
2) Forskjellige responser fra Tesla-ansatte. Noen sier at det kommer, men når du spør om mer informasjon så har de absolutt ingen informasjon å gi. De bare sier at det kommer. Når jeg spør om godkjenninger for takstativ her i Norge så vet de heller ikke. (Skal sies at jeg selv vet ikke noe om reglene for takstativ og bruk i Norge, jeg har bare fått med meg at det må gjennom en godkjennelsesprosess). Siste svar jeg fikk fra en ansatt i Oslo nå var følgende. " Tesla har produsert et takstativ som passer til Model 3 i USA, og jeg ser ikke noe grunn til at det ikke skal passe for europeiske modeller heller. Det er jo selvfølgelig snakk om at stativene også skal være typegodkjent for bruk og dette er ikke bare opp til Tesla alene"

Med andre ord veldig vanskelig å bli klok på dette.

SurSnasen

Når jeg gjentok spørsmålet kunne han med 100% sikkerhet bekrefte at det kommer, så da kjenner jeg bekymringene mine forsvinner.

At det kommer er helt sikkert, ja. Men spørsmålet er NÅR. Må vi vente en måned? To måneder? Seks måneder? Et år?
Å folde ned setene for å få med seg ski er uaktuelt. Har til enhver tid to barneseter i bilen, og det blir for mye plunder og heft om de må tas ut for å kunne få inn ski. Pluss det åpenbare at man da ikke får med seg begge ungene...
Gjennomlastingsluke ved en "hack" er en mulighet, men en særs dårlig mulighet.

fjongfasong

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:56

At det kommer er helt sikkert, ja. Men spørsmålet er NÅR. Må vi vente en måned? To måneder? Seks måneder? Et år?
Å folde ned setene for å få med seg ski er uaktuelt. Har til enhver tid to barneseter i bilen, og det blir for mye plunder og heft om de må tas ut for å kunne få inn ski. Pluss det åpenbare at man da ikke får med seg begge ungene...

Ja, det er noe som skurrer veldig, hvis det første man må gjøre når man har fått den nye bilen i garasjen er å hacke det til for at den ikke skal bli alt for upraktisk i bruk.

Handyman

Sitat fra: fjongfasong på tirsdag 22. januar 2019, klokken 13:01
Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:56

Ja, det er noe som skurrer veldig, hvis det første man må gjøre når man har fått den nye bilen i garasjen er å hacke det til for at den ikke skal bli alt for upraktisk i bruk.
Helt enig! men når ingen annen bil er aktuell, og man er løsningsorientert, så blir det å hente frem bajonettsaga.
Vi uansett ha skiluke selv om takstativ skulle komme.

My2cents

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:33
Må heller ikke glemme at Norge har vært et betydelig og viktig marked for tesla tradisjonelt og at de er godt kjent med norske forhold. Og i all diskusjon rundt takstativ så vi ikke glemme at det faktisk er innfesting for takstativ på den amerikanske utgaven og at det faktisk finnes et takstativ som dog er utsolgt. Ut fra dette er det jo helt ulogisk om den europeiske plutselig skulle komme uten takstativ

Det utsolgte takstativet hadde de ikke mange av. Flott om det kommer (tror det nå jeg ser offisiell kommunikasjon fra Tesla Norge) men de må da klare å svare skikkelig på NÅR det kommer? Amatørmessig hele greia.

Autowinder

Sitat fra: My2cents på tirsdag 22. januar 2019, klokken 13:17
Det utsolgte takstativet hadde de ikke mange av. Flott om det kommer (tror det nå jeg ser offisiell kommunikasjon fra Tesla Norge) men de må da klare å svare skikkelig på NÅR det kommer? Amatørmessig hele greia.
Jeg har bestemt meg for å utsette krisemaksimeringen til etter bilen er overtatt, og samtidig satser jeg på å løse eventuell påsketransport av ski på en annen måte enn på taket til TM3. Nå har jo typegodkjenning for Europa kommet, så er det endringer i innfestingen eller ikke, er det vel en leverandør som ønsker å komme igang med produksjonen så fort som mulig.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

My2cents

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 22. januar 2019, klokken 14:47
Sitat fra: My2cents på tirsdag 22. januar 2019, klokken 13:17
Jeg har bestemt meg for å utsette krisemaksimeringen til etter bilen er overtatt, og samtidig satser jeg på å løse eventuell påsketransport av ski på en annen måte enn på taket til TM3. Nå har jo typegodkjenning for Europa kommet, så er det endringer i innfestingen eller ikke, er det vel en leverandør som ønsker å komme igang med produksjonen så fort som mulig.

Høres fornuftig ut det :-)

ToWalkOrDrive

Ser at det ennå ikke er kommet tilhengerfeste i Norge. I USA har de, men det er med firkantrør. Det går an å kjøpe /lage mange løsninger  til bagasjebok til å ha ski i, om de er mindre enn en håndballspiller. Bilen er 185cm bred, og ting kan stikke maks 15cm ut på hver side uten lys, altså ca 215 cm bred.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. januar 2019, klokken 16:58
Ser at det ennå ikke er kommet tilhengerfeste i Norge. I USA har de, men det er med firkantrør. Det går an å kjøpe /lage mange løsninger  til bagasjebok til å ha ski i, om de er mindre enn en håndballspiller. Bilen er 185cm bred, og ting kan stikke maks 15cm ut på hver side uten lys, altså ca 215 cm bred.
Vel og merke uoriginalt! Man kan ikke trekke henger med det. Bare så ikke dette også blir en HF-diskusjonstråd.

My2cents

Sitat fra: TRM på mandag 21. januar 2019, klokken 16:41
Jeg har sendt mail til PR-sjef i Norge OM takstativ kommer, og eventuelt NÅR dette vil være tilgjengelig for kjøp.

Oppdaterer tråden straks jeg får svar.

Regner med du ikke har fått noe svar @TRM ?

TRM

Sitat fra: My2cents på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: TRM på mandag 21. januar 2019, klokken 16:41
Jeg har sendt mail til PR-sjef i Norge OM takstativ kommer, og eventuelt NÅR dette vil være tilgjengelig for kjøp.

Oppdaterer tråden straks jeg får svar.

Regner med du ikke har fått noe svar @TRM ?
Dessverre.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Autowinder

Sitat fra: THE på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:02
Er det ikke slik at Tesla 3 fikk europeisk typegodkjenning for noen dager siden? Hvis typegodkjenningen er OK, så bør det vel stå noe om tillatt taklast der også? Må jo i så fall være null problem for Tesla Norge å finne svaret.

Uansett er det vel bare dager om å gjøre før de første europeiske demobilene kommer til forhandlere rundt om på kontinentet, og da må vi jo få svaret så snart de blir registrert.

I de aller fleste tilfeller følger vel europeisk typegodkjenning det som er beregnet, spesifisert og testet for opphavslandet, i dette tilfelle USA. Kan ikke tenke meg Tesla brenner av mye krutt på å få annen lastekapasitet for Europa. De kunne selvsagt satt det lavere, men det er vel å be om grinete kunder. Det med at det var en feil med stativet eller innfestingen, er det bekreftet fra fler hold, eller er det bare «en eller annen» hos en Teslabutikk i Norge som «mener de har hørt noe i den retningen»?
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

andrjor

Mulig litt off topic, men prøver å kartlegge alternativer for skitransport dersom det skulle ende opp uten takboks.
Et raskt googlesøk sendte meg feks hit (sugekopper): http://www.vacuumrack.com/vakuum-sugekopp-takstativ/skistativ

Er dette en løsning som er aktuell eller er det begrensninger her?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA