Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Jeg ble oppringt fra tesla i Belgia (?) akkurat vedrørende levering. Spurte om takstativ, og hun sa de fikk mange spørsmål om det fra norske kunder. Hun sa at takstativ blir tilgjengelig for salg, men ikke samtidig med bilen. Og jeg ble forespeilet sen mars levering. Så da er det fort vår før det er tilgjengelig. Men det var ikke noe nøling på at det faktisk kom til å bli tilbudt. Har forøvrig også sendt en Mail til tesla i Norge med samme spørsmål.

My2cents

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 21. januar 2019, klokken 14:19
Jeg ble oppringt fra tesla i Belgia (?) akkurat vedrørende levering. Spurte om takstativ, og hun sa de fikk mange spørsmål om det fra norske kunder. Hun sa at takstativ blir tilgjengelig for salg, men ikke samtidig med bilen. Og jeg ble forespeilet sen mars levering. Så da er det fort vår før det er tilgjengelig. Men det var ikke noe nøling på at det faktisk kom til å bli tilbudt. Har forøvrig også sendt en Mail til tesla i Norge med samme spørsmål.

Det høres bra ut, om bare kommunikasjons sjefen i Tesla Norge kunne komme med kommunikasjon omkring dette så hadde det jo vært flott. Spesifikt hvorfor det ikke kommer til salgs samtidig som bilen og NÅR det blir tilgjengelig for salg. Med Tesla tidsperspektiv så kan det fort ta ett år - og om det stemmer så er det like greit å kansellere nå....

TøddiVedder

Ja dette må på plass. Skal klare meg denne sesongen, men må vite at det kommer før jeg tør å ta ut bilen. Må være klart for neste skisesong

TRM

Jeg har sendt mail til PR-sjef i Norge OM takstativ kommer, og eventuelt NÅR dette vil være tilgjengelig for kjøp.

Oppdaterer tråden straks jeg får svar.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

DeepFu

Naboen har en TMS, og han har sugekopp-stativ. Ser ut som det er et Vacuumrack, og han har ikke hatt noen problemer med det. Så lenge TM3 blir godkjent med taklast tror jeg det kan være en like god løsning som det originale, alternativt at Thule kommer med en løsning basert på bilens festepunkter. Thule har jo et uovertruffent tilbehørsprogram som ikke nødvendigvis passer på andre stativ.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: DeepFu på mandag 21. januar 2019, klokken 18:02
Naboen har en TMS, og han har sugekopp-stativ. Ser ut som det er et Vacuumrack, og han har ikke hatt noen problemer med det. Så lenge TM3 blir godkjent med taklast tror jeg det kan være en like god løsning som det originale, alternativt at Thule kommer med en løsning basert på bilens festepunkter. Thule har jo et uovertruffent tilbehørsprogram som ikke nødvendigvis passer på andre stativ.
Sugekoppene er sikkert gode, og holder sikkert godt. Jeg er mer skeptisk til om innfestingen av glasset er dimensjonert for belastningene som kan oppstå i en kollisjon. Kjedelig dersom en tung skiboks løsner og skader andre. Det kan fort bli til et solid regresskrav.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

My2cents

Sitat fra: DeepFu på mandag 21. januar 2019, klokken 18:02

Snakket med de som selger sugekopp stativ i Norge - "Den har ingen typegodkjenning, og er ikke beregnet for takboks da det ikke er et permanent feste, men et produkt som taes av og på etter bruk"

My2cents

Sitat fra: TRM på mandag 21. januar 2019, klokken 16:41
Jeg har sendt mail til PR-sjef i Norge OM takstativ kommer, og eventuelt NÅR dette vil være tilgjengelig for kjøp.

Oppdaterer tråden straks jeg får svar.

:+1:

DeepFu

Kom over monteringsanvisningen til stativet, dessverre står det ingenting om makslast, men har sett 150lbs/ 75kg har vært nevnt noen steder.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Magnus Hansen

Sitat fra: DeepFu på mandag 21. januar 2019, klokken 18:21
Kom over monteringsanvisningen til stativet, dessverre står det ingenting om makslast, men har sett 150lbs/ 75kg har vært nevnt noen steder.

Det er oppgitt her:

https://shop.tesla.com/ca/en/product/vehicle-accessories/model-3-roof-rack.html

andrjor

Jeg snakket med support/salgs-avdelingen for Model 3 i dag. De sa noe ala følgende: Det kommer et takstativ til Model 3 til Norge, men de vet ikke når. Men jeg fikk ikke inntrykk av at de visste så veldig mye. Da jeg stilte spørsmål om det med godkjennelse for takstativ i Norge visste de ikke. Det vil si, det eneste de har fått høre er at det kommer noe til Norge, men de vet ikke når. Det kan være at det også er jeg som har fått for meg at godkjennelse av takboks er et problem. Det er bare det at jeg har lest artikler om at ikke alle elbiler blir godkjente for taklast, samtidig var det en annen selger som sa at de venter godkjenning på dette. Litt forvirrende, og altfor lite informasjon om dette når enkeltpersoner må leke detektiv for å finne ut av det.     

My2cents

Sitat fra: andrjor på tirsdag 22. januar 2019, klokken 09:46
Jeg snakket med support/salgs-avdelingen for Model 3 i dag. De sa noe ala følgende: Det kommer et takstativ til Model 3 til Norge, men de vet ikke når. Men jeg fikk ikke inntrykk av at de visste så veldig mye. Da jeg stilte spørsmål om det med godkjennelse for takstativ i Norge visste de ikke. Det vil si, det eneste de har fått høre er at det kommer noe til Norge, men de vet ikke når. Det kan være at det også er jeg som har fått for meg at godkjennelse av takboks er et problem. Det er bare det at jeg har lest artikler om at ikke alle elbiler blir godkjente for taklast, samtidig var det en annen selger som sa at de venter godkjenning på dette. Litt forvirrende, og altfor lite informasjon om dette når enkeltpersoner må leke detektiv for å finne ut av det.   

Ingen i Tesla Norge vet noe særlig som helst virker det som. Kansellerer lett om dette ikke snart blir klart og senest før levering om noen uker.

Magnus Hansen

Men det er vel ikke noe poeng å overkomplisere det heller. Kommer det takstativ, så blir selvfølgelig Model 3 typegodkjent for taklast. Sannsynligvis 75kg. Og da kan man selvfølgelig bruke takboks, så lenge vekt totalt er innenfor grensen.

Jeronan

Sitat fra: My2cents på tirsdag 22. januar 2019, klokken 09:51
Sitat fra: andrjor på tirsdag 22. januar 2019, klokken 09:46

Ingen i Tesla Norge vet noe særlig som helst virker det som. Kansellerer lett om dette ikke snart blir klart og senest før levering om noen uker.

Yup. If I learned one thing about Tesla Norge, is that nobody knows anything really.  >:(

The most hilarious encounter was last month, when we were checking out the Model 3 at Moa and I asked if they had any info on Service prices for the Model 3 in Norway.
Both sales people were looking at me like they were just hit  by a rock or something, completely clueless and literally didn't even know what service was.

Service? Yes we have service centers you can visit.
I said no, I am talking about service intervals and prices!
What is that? I don't know what you mean? 
Ok fine thank you, have a nice day! ...and just walked away.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Er det ikke slik at Tesla 3 fikk europeisk typegodkjenning for noen dager siden? Hvis typegodkjenningen er OK, så bør det vel stå noe om tillatt taklast der også? Må jo i så fall være null problem for Tesla Norge å finne svaret.

Uansett er det vel bare dager om å gjøre før de første europeiske demobilene kommer til forhandlere rundt om på kontinentet, og da må vi jo få svaret så snart de blir registrert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA