Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

SurSnasen

Om de ikke har klart takstativ når vi tar ut bilen (antatt slutten av februar/begynnelsen av mars), eller innen kort tid deretter, blir det å kansellere/levere bilen inn igjen. Uaktuelt med skiturer og ferieturer uten skiboksa på taket.

Jeronan

#61
Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:04
Om de ikke har klart takstativ når vi tar ut bilen (antatt slutten av februar/begynnelsen av mars), eller innen kort tid deretter, blir det å kansellere/levere bilen inn igjen. Uaktuelt med skiturer og ferieturer uten skiboksa på taket.

I can guarantee you that there won't be any roofrack available for your Model 3 any time soon in Norway.

Seeing how quickly they sold out on the Tesla Online store in US, every time new stock became available again and even if you somehow manage to place an order on the Tesla Online store, you can bet you will be waiting a long time for it to ship to Norway.

When it comes to the big players like Thule or Wingbar.... they don't have any available yet and Thule has said they might consider making one, but not until they can get hold of a dozen Model 3's to take enough measurements and then only if Tesla has gotten a grip on manufacturing accuracy! Otherwise they will not bother making one, since they currently already struggling with issues with Model S roofrack due to too high variance in mount points between individual cars. :(

In either case, from brands like Thule, I don't think we can expect a Model 3 roof rack before next winter at earliest, if they ultimately plan to make one.

So I would keep your expectations very low to avoid any disappointment.

For me, this is actually one of the main reasons I am holding off on downgrading from our Model S to the Model 3 for the time being.

We got a roof rack now for the S, but the S is also long enough of a car to slide in skibags via the trunk and fold down 1/3 of the back seat.  The Model 3 is too short for that, so a roof rack is the only option for transporting langren skis (though slalom might actually be doable, if you don't have more than two kids or one adult in the back seat).  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Tror man må belage seg på vinter uten takstativ, ja. Selv om ikke nødvendigvis situasjonen i USA er samnnelignbar. Forklaringen kan være at takstativet redesignes og det tar tid. Og når først nytt design er klart, så kan det fort bli bra tilgjengelig. Hvem vet.. så får man vurdere og avbestille eller beholde gamlebilen en måned ekstra..

My2cents

Snakket med Vegvesenet nettopp og de sier, basert på dagens typegodkjenning som kom i dag;

1 - Bilen har oppgitt 0 kg på tillatt hengerfeste
2 - Bilen har ikke oppgitt noen tillatt taklast. Dette kan bety en av to ting:
a) Det er faktisk ikke tillatt i Norge med taklast.
b) Tesla har ikke oppgitt dette til Vegvesenet enda.

Får håpe på alternativ B og at de snart kommer med info.

1000kwh

Sitat fra: My2cents på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:32
Snakket med Vegvesenet nettopp og de sier, basert på dagens typegodkjenning som kom i dag;

1 - Bilen har oppgitt 0 kg på tillatt hengerfeste
2 - Bilen har ikke oppgitt noen tillatt taklast. Dette kan bety en av to ting:
a) Det er faktisk ikke tillatt i Norge med taklast.
b) Tesla har ikke oppgitt dette til Vegvesenet enda.

Får håpe på alternativ B og at de snart kommer med info.
Det er ikke oppgitt på Model S heller og betyr da at man skal følge instruksene på takstativet.

Jeronan

#65
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:38
Sitat fra: My2cents på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:32
Snakket med Vegvesenet nettopp og de sier, basert på dagens typegodkjenning som kom i dag;

1 - Bilen har oppgitt 0 kg på tillatt hengerfeste
2 - Bilen har ikke oppgitt noen tillatt taklast. Dette kan bety en av to ting:
a) Det er faktisk ikke tillatt i Norge med taklast.
b) Tesla har ikke oppgitt dette til Vegvesenet enda.

Får håpe på alternativ B og at de snart kommer med info.
Det er ikke oppgitt på Model S heller og betyr da at man skal følge instruksene på takstativet.

Yup! Same with our Model S.  As long as it doesn't say 0 kg with registration (like with Nissan Leaf for example).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

fjongfasong

Synes det er bekymringsverdig og ganske deprimerende å tenke på hvor dårlig kommunikasjonen er når det kommer til å kjøpe seg en spiller ny bil, og man ikke engang er sikker på om det går ann å ta med seg langrennskiene på tur.

Ville ikke Tesla vært tjent med å kjøre et litt renere løp på dialog, så de slipper at folk leverer tilbake bilene etter tre dager?

Sett at det ikke er mulig å få med seg skiene sine, så synes jeg denne bilen blir en utrolig lite funksjonell "familiebil"

andrjor

Sitat fra: fjongfasong på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:01
Synes det er bekymringsverdig og ganske deprimerende å tenke på hvor dårlig kommunikasjonen er når det kommer til å kjøpe seg en spiller ny bil, og man ikke engang er sikker på om det går ann å ta med seg langrennskiene på tur.

Ville ikke Tesla vært tjent med å kjøre et litt renere løp på dialog, så de slipper at folk leverer tilbake bilene etter tre dager?

Sett at det ikke er mulig å få med seg skiene sine, så synes jeg denne bilen blir en utrolig lite funksjonell "familiebil"

Enig. Overraskende at denne forumtråden er den beste kilden jeg har til om det blir takboks eller ikke. Teslaansatte vet ikke

1000kwh

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, særlig når du kan prøvekjøre bilen og ombestemme deg!

Jeronan

#69
Sitat fra: fjongfasong på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:01
Synes det er bekymringsverdig og ganske deprimerende å tenke på hvor dårlig kommunikasjonen er når det kommer til å kjøpe seg en spiller ny bil, og man ikke engang er sikker på om det går ann å ta med seg langrennskiene på tur.

Ville ikke Tesla vært tjent med å kjøre et litt renere løp på dialog, så de slipper at folk leverer tilbake bilene etter tre dager?

Sett at det ikke er mulig å få med seg skiene sine, så synes jeg denne bilen blir en utrolig lite funksjonell "familiebil"

The main issue that everything is controlled from Tesla HQ in sunny California. They don't have snow there, yet alone much rain either. So they have no clue about "langrenski" and that they are average 2 meter in length and that it might be an issue transporting those inside the Model 3, unless you collapse 2/3 of the rear seats and shove them through the middle in between the driver and front passenger seat. Not really an option when you want take along your family and/or on long winter trip.  ::)

It actually would have been much less of a problem if you could just collapse the middle section if the rear seats only and so still be able to have two passengers in the back. But alas.

It was the same with the Model S and the years long cries for a towbar, with Elon Musk keeping everyone on a long carrot leech that it would come, like the excellent salesman he is. Then instead, Tesla just release the Model X and basically said "There you go! Buy a Model X if you want a towbar!"
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

HalvorV

Men de har sykt mange sykler i California.... og de passer heller ikke inni bilen
Tesla Model Y Perfomance

Jeronan

#71
Sitat fra: HalvorV på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:28
Men de har sykt mange sykler i California.... og de passer heller ikke inni bilen

Not according to Elon Musk himself. He personally said on Twitter that the back hatch opening in the rear and trunk itself is large enough to transport a bike.  ::)

https://www.autoevolution.com/news/testing-elon-musk-s-promises-can-you-fit-a-bike-in-a-model-3-s-trunk-123403.html
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Mens jeg venter på takstativ kommer jeg til å lage skiluke i bakseteryggen som på denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=L_reHY1yiFs&t=16s
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fjongfasong

Jeg ble faktisk ringt opp av Tesla for få minutter siden (angående levering av bil, estimert mars) og da spurte jeg, og han kunne bekrefte at takstativ kommer, men grunnet stor etterspørsel blir det nok utfordrende å få has på en innen rimelig tid

Når jeg gjentok spørsmålet kunne han med 100% sikkerhet bekrefte at det kommer, så da kjenner jeg bekymringene mine forsvinner.
Mulig dette har kommet frem i flere tråder her, jeg har ikke saumfart alle :)

Magnus Hansen

Må heller ikke glemme at Norge har vært et betydelig og viktig marked for tesla tradisjonelt og at de er godt kjent med norske forhold. Og i all diskusjon rundt takstativ så vi ikke glemme at det faktisk er innfesting for takstativ på den amerikanske utgaven og at det faktisk finnes et takstativ som dog er utsolgt. Ut fra dette er det jo helt ulogisk om den europeiske plutselig skulle komme uten takstativ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA