Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Porsche Taycan

Startet av 944Turbo, fredag 11. januar 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Vaduz

Blir gøy å se når uavhengige testere får tak på bilene og faktisk kjenner dem godt slik at launch control er aktivert og begge er optimalt innstilt. Men MS kommer nok ikke til å slå porsche til 200 i nåværende konfigurasjonen med kun ett gir i alle fall!

Rollep

#166
Kan ikke si jeg bryr meg noe særlig om 0-100 rettfrem kjøring. Spesielt ikke der den ene bilen må forberedes til de grader for å komme i nærheten av oppgitte spesifikasjoner.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Vaduz på søndag 03. november 2019, klokken 19:16
Blir gøy å se når uavhengige testere får tak på bilene og faktisk kjenner dem godt slik at launch control er aktivert og begge er optimalt innstilt. Men MS kommer nok ikke til å slå porsche til 200 i nåværende konfigurasjonen med kun ett gir i alle fall!
De kunne jo kjørt et race med Model S i range mode og Taycan i Eco-mode :)  Skulle ikke være mange trykkene nødvendig for å teste det.

Men hvilken som "vinner" et dragrace er strengt talt ikke så nøye. Begge bilene har helt rå ytelser, men der stopper stort sett likheten. Det er to helt forskjellige biler ment for helt forskjellig bruk og kundegruppe.
Jeg kunne gjerne tenkt meg en Taycan. Den kunne dekket en del av kjøringen min. Men den dekker ikke plassbehov for en småbarnsfamilie, så da måtte det blitt en bil nr 2. Og jeg er ikke i en situasjon hvor jeg kan prioritere en Taycan som bil nr 2 per i dag, dessverre :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

#168
Sitat fra: Rollep på mandag 04. november 2019, klokken 13:26
Kan ikke si jeg bryr meg noe særlig om 0-100 rettfrem kjøring. Spesielt ikke der den ene bilen må forberedes til de grader for å komme i nærheten oppgitte spesifikasjoner.
Kan vel sammenlignes med å kjøre en bensinmotor varm. SP100D kjøres jo ofte mot bensinbiler, og de starter neppe med iskald motor.

Forøvrig så var det jo bare en billengde mellom disse. Da uten at de valgte å gjøre bilen klar for maks ytelse.

0-100 er jo viktigst. Nesten ingen som kjører banefart på svingete fylkesveger.

Edit: innser at jeg igler til Tesla vs Porsche debatt her, så innlegget mitt kan godt slettes hvis det er provoserende :p

Elninja1

Sitat fra: 1000kwh på mandag 04. november 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Rollep på mandag 04. november 2019, klokken 13:26
Kan ikke si jeg bryr meg noe særlig om 0-100 rettfrem kjøring. Spesielt ikke der den ene bilen må forberedes til de grader for å komme i nærheten oppgitte spesifikasjoner.
Kan vel sammenlignes med å kjøre en bensinmotor varm. SP100D kjøres jo ofte mot bensinbiler, og de starter neppe med iskald motor.

Forøvrig så var det jo bare en billengde mellom disse. Da uten at de valgte å gjøre bilen klar for maks ytelse.

0-100 er jo viktigst. Nesten ingen som kjører banefart på svingete fylkesveger.

Edit: innser at jeg igler til Tesla vs Porsche debatt her, så innlegget mitt kan godt slettes hvis det er provoserende :p

Testen var jo juks. På bildene så ser det ut som en billengde men om du ser på tidsforskjellen de oppgir så tilsvarer det 5 eller 6 lengder. Top gear juks.

daktari

Jeg synes først at denne testen var veldig interessant og imponerende ytelser for begge bilene. Men når det i ettertid viser seg at TopGear jukset med tallene OG ikke setter opp bilene i like modus så blir det bare en teit test. Porsche hadde er sikkert best uansett, men dras ned i omdømme av dårlig journalistikk, og biljournalister også.  Er det amatørskap, ondsinnet eller korrupsjon?
Det er en påminnelse til meg selv om å ikke ta slike tester så alvorlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

#171
Top Gear er bare et underholdningsprogram. Sto sikkert i manus at Taycan skulle vinne. (Og om Tesla hadde vunnet så hadde det trolig vært fordi det sto i manus også. Alt for mest mulig omtale.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rollep

#172
Sitat fra: 1000kwh på mandag 04. november 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Rollep på mandag 04. november 2019, klokken 13:26
Kan ikke si jeg bryr meg noe særlig om 0-100 rettfrem kjøring. Spesielt ikke der den ene bilen må forberedes til de grader for å komme i nærheten oppgitte spesifikasjoner.
Kan vel sammenlignes med å kjøre en bensinmotor varm. SP100D kjøres jo ofte mot bensinbiler, og de starter neppe med iskald motor.

Forøvrig så var det jo bare en billengde mellom disse. Da uten at de valgte å gjøre bilen klar for maks ytelse.

0-100 er jo viktigst. Nesten ingen som kjører banefart på svingete fylkesveger.
En bensinbil trenger ikke å kjøres varm, men det er god praksis å få opp oljetemperaturen før man gir full gass, det tar uansett minimalt med tid i forhold til å legge alt til rette for en P100D. Men nå diskuterer vi altså Taycan og den trenger ikke noen forberedelser i det hele tatt, ja unntatt å dreie litt på mode switchen.

Selv Tesla-Bjørn og en annen "ekspert" merker eller måler ikke noen særlig forskjell når bilen er i ludo mode samtidig som range slås på. De hadde visst også problemer med å få bilen i ludo+, var et eller annet med SOC eller temperatur slik det som regel alltid er :D

https://www.youtube.com/watch?v=AfiE3dk9KGw
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. november 2019, klokken 08:22
Top Gear er bare et underholdningsprogram. Sto sikkert i manus at Taycan skulle vinne. (Og om Tesla hadde vunnet så hadde det trolig vært fordi det sto i manus også. Alt for mest mulig omtale.)
Det fikk ihvertfall god gang i kommentarfeltene, Elons disipler går jo fullstendig bananas ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Kanutten

Sitat fra: Rollep på tirsdag 05. november 2019, klokken 17:30
Det fikk ihvertfall god gang i kommentarfeltene, Elons disipler går jo fullstendig bananas ;D

Helt som forventet (og veldig komisk). Det kan virke som om de er redde for at deres bil blir dårligere av at det kommer en annen modell som også går fort :)

Tiger123

Sitat fra: Rollep på tirsdag 05. november 2019, klokken 17:30
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. november 2019, klokken 08:22
Top Gear er bare et underholdningsprogram. Sto sikkert i manus at Taycan skulle vinne. (Og om Tesla hadde vunnet så hadde det trolig vært fordi det sto i manus også. Alt for mest mulig omtale.)
Det fikk ihvertfall god gang i kommentarfeltene, Elons disipler går jo fullstendig bananas ;D

Skikkelig god taper du.. Sjarmerende.

Når det gjelder salget tror jeg Taycan vil selge meget bra i Norge. Nordmenn er nok litt annerledes når det gjelder bil. Vi ELsker tyske pølser og biler, og AUDIene selger voldsomt mye om dagen, og vil gjøre det neste år også.

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:32
Når det gjelder salget tror jeg Taycan vil selge meget bra i Norge.
Dette er jo faktisk det som bekymrer tradisjonelle Porsche kunder. De er livredd at det skal bli vanlig med Taycan.
Tror personlig de får litt flashback til den gangen Porsche laget 924/944 med Audi motor og den ble importert som pickup hvor de tok bort bakruta

Jeg tror de har liten grunn til å bekymre seg da prisleiet er for høyt for de store gruppene. Spesielt på Turbo og Turbo S.

Det eneste er om det skulle være mange som kjøper en rensket 4S til ca 800. Men det vil være en helt ny trend

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på tirsdag 05. november 2019, klokken 17:30Det fikk ihvertfall god gang i kommentarfeltene, Elons disipler går jo fullstendig bananas ;D
Er sikkert tanken å fyre opp de som bryr seg om fakta.

Fokuset gjør kanskje at Top Gear gjentar testen. Og så kan Tesla vinne neste gang. Og så kan de fortsette å få oppmerksomhet. (Kanskje til og med en retweet av Musk, om de er heldig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Spinner

Det kommer i løpet av de neste måneden til å komme flust med Taycan vs TMS tester, og de kommer alle til å vise det samme. 0-60 mph / 100 km/t er opp til tilfeldighetene. Det vil være ekstremt tett hver gang. I fart og på kvartmila vil Taycan vinne hver gang. Og dersom testene gjentas flere ganger vil Taycan bare øke sitt forsprang.

Begge er fantastisk raske biler, men veldig få eller ingen baserer sitt valg på ytelse rett fram eller på bane. De vil enten ha Tesla's sinnssyke ytelse kontra pris, samt bagasjeplass og hvor praktisk den er, eller Porsches sinnssyke ytelse, kvalitet, service og QC (ja, karosseripaneler kan faktisk ha samme avstand over alt konsekvent på alt som produseres).

hemi

Rudskogen til våren! z00m z00m.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA