Skrevet av Emne: Porsche Taycan  (Lest 10110 ganger)

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1906
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #150 på: tirsdag 17. september 2019, klokken 20:54 »
Observerte et par sorte Taycan på Ionity Ringdalskogen i dag. Tenkte det kanskje var interessant å vite at den lader på 146Kwh frem til 55%. Deretter sank den til 101Kwh. Hvordan ladekurven er videre fikk jeg ikke med meg. Dro når jeg var ferdig med lading selv. ;-)

Jeg tipper de ennå jobber med ladehastigheten. Det er i alle fall blitt mye bedre en hva gjengen jeg traff på i våres fikk. De lå rundt 40 kW da, og var selvfølgelig skuffet når i3'en tok unna mer. Hyggelige folk som forstod at jeg forstod hva de testet, og som ba pent om å ikke snakke så høyt om ladehastigheten (den gangen).

Nå på testtur i Norge. Sett under lading på Ringdalsskogen (Larvik) på vei sørover E18. Cayenne hybrid som følgebil.
 [ You are not allowed to view attachments ]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pers1

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 214
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #151 på: tirsdag 17. september 2019, klokken 20:56 »
Flere
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 AP2.5 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla’r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2121
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #152 på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:41 »

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6008
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #153 på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 16:05 »
Ifølge folk på Taycan gruppa på face er det opp til (minst?) 9 mnd levering på Turbo S og 3-4 (i beste fall) på Turbo.

Ser ikke ut som markedet vil flomme over av disse med det første.

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 672
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #154 på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 18:11 »
Ser ikke ut som markedet vil flomme over av disse med det første.
Det var da godt å høre :)

Så lenge jeg får min Turbo levert i løpet av januari-mars blir jeg fornøyd.
2020 Porsche Taycan Turbo - Bestilt
2017 BMW i3

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 672
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #155 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 08:30 »
Få nordmenn her nede? Var det bare noen som fikk invite?
Invite?

Treningssenteret på Mallorca er beregnet på Porsche sine ansatte. Så vidt jeg vet har de fleste nordmenn fra de forskjellige Porsche sentrene allerede vært der nede eller skal dit innom kort tid.
2020 Porsche Taycan Turbo - Bestilt
2017 BMW i3

Jalla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 156
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #156 på: søndag 13. oktober 2019, klokken 23:00 »
Sa de i videoen at Porsche ikke lager motorene selv, men utviklet av et annet firma i samarbeid med Porsche?

Det er nå bekreftet at el-motorene på Taycan blir laget av italienske Magneti Marelli.

Krantz

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #157 på: mandag 14. oktober 2019, klokken 11:27 »
Nå kommer det en billigere Taycan:

Kr. 899.900: 79,2kWh - 407km - 530hk - 225kw lading.
Kr. 957.700: 93,4kWh - 463km - 571hk - 270kw lading.

https://www.whichcar.com.au/news/porsche-to-launch-cheaper-taycan-4s

https://www.dn.no/motor/elbil/porsche/nye-biler/el-porschen-blir-425000-kroner-billigere/2-1-687874

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1451
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #158 på: mandag 14. oktober 2019, klokken 11:37 »
Nå kommer det en billigere Taycan:

Kr. 899.900: 79,2kWh - 407km - 530hk - 225kw lading.
Kr. 957.700: 93,4kWh - 463km - 571hk - 270kw lading.

https://www.whichcar.com.au/news/porsche-to-launch-cheaper-taycan-4s

https://www.dn.no/motor/elbil/porsche/nye-biler/el-porschen-blir-425000-kroner-billigere/2-1-687874
Så det tar altså en Audi og reduserer batterikapasitet kraftig for å gjøre noe med prisen.

Jeg mener at for slike "premium"-biler så er et stort batteri (les: Rekkevidde!!!) en vesentlig del av pakken. Taycan er jo en landeveiscruiser som skal ha komfort for timesvis med kjøring.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13484
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Porsche Taycan
« Svar #159 på: mandag 14. oktober 2019, klokken 12:38 »
Jeg mener at for slike "premium"-biler så er et stort batteri (les: Rekkevidde!!!) en vesentlig del av pakken. Taycan er jo en landeveiscruiser som skal ha komfort for timesvis med kjøring.

For noen er det sikkert viktig, for andre ikke. Vi kjørte nettopp (fredag forrige uke) til Kolding i Danmark med Tesla Model X 75D og hadde null problemer med rekkevidde/batteristørrelse. Det var da ekstremt dårlig kjørevær, sterk motvind hele veien sørover og kraftig (til dels svært kraftig) regn så forbruket ble ca. 15% høyere enn normalt. Allikevel gikk turen på 73 mil glimrende. Vi kjørte typisk 10-13 mil mellom ladestoppene etter den første strekningen på ca. 24 mil. Beregnet så vi hadde 5-10% igjen ved ankomst til ladestasjon og ladet opp til 50-60%. I det området lader den veldig fort, hadde stort sett snitt på over 100kW så stoppene var sjelden på mer enn 20 minutter. Unntaket var ved stoppet vi spiste lunsj, der vi ladet til nesten 85% siden vi allikevel skulle spise. Savnet aldri større batteri eller raskere lading. Forbruket endte på 256Wh/km, pga. værforhold og høy fartsgrense (110/120/130).

Jeg hadde glatt kjøpt minste batteri igjen, både på TMX, etron og Taycan (ikke at den sistnevnte noengang vil være aktuell for oss).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1426
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #160 på: mandag 14. oktober 2019, klokken 13:21 »
Føler det finnes få elbiler som lar deg kjøre i timesvis, iaf i mitt tempo.

10-13 mil stopp virker hinsides for meg, jeg stopper vanligvis på 40ish mil p.g.a. bensinkapasitet, elbil blir det ofte 20-25 noe jeg synes er for ofte (tm3)

Taycan leverer for dårlig rekkevidde/specs for min bruk som elbil rett og slett, som sportsbil er ikke 2.4 tonn noe tema, da har porsche mye annet gøy, til samme pris, som veier 1 tonn mindre. Bilen er fet, men den faller litt igjennom for det jeg kan bruke den til, prisen hjelper ikke.
« Siste redigering: mandag 14. oktober 2019, klokken 13:30 av hemi »

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 728
    • Vis profil
Sv: Porsche Taycan
« Svar #161 på: mandag 14. oktober 2019, klokken 20:08 »
Nå kommer det en billigere Taycan:

Kr. 899.900: 79,2kWh - 407km - 530hk - 225kw lading.
Kr. 957.700: 93,4kWh - 463km - 571hk - 270kw lading.

https://www.whichcar.com.au/news/porsche-to-launch-cheaper-taycan-4s

https://www.dn.no/motor/elbil/porsche/nye-biler/el-porschen-blir-425000-kroner-billigere/2-1-687874
Så det tar altså en Audi og reduserer batterikapasitet kraftig for å gjøre noe med prisen.

Jeg mener at for slike "premium"-biler så er et stort batteri (les: Rekkevidde!!!) en vesentlig del av pakken. Taycan er jo en landeveiscruiser som skal ha komfort for timesvis med kjøring.

For så vidt enig, selv om det minste sikkert dekker behovet 350 dager i året for de fleste nordmenn. Men da er det jo bare å kjøpe batteriet som koster 57.000 ekstra da? :P Så får man i tillegg raskere lading og flere HK. Virker som en god deal sammenlignet med en del annet på ekstrautstyrslisten.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015