Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rykter og fakta om Mission E/Taycan  (Lest 8840 ganger)

batterimannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 676
    • Vis profil
Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
« Svar #30 på: Fredag 23. August 2019, klokken 08:08 »
Den blir ikke levert med head up display fra start, men det kommer etterhvert.
Hyundai Kona electric 2019

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7329
    • Vis profil
Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
« Svar #31 på: Fredag 23. August 2019, klokken 11:38 »
Hvordan påvirker dette sikkerheten?



"From the touchscreen display in the Porsche Advanced Cockpit, Apple Music subscribers can stream over 50 million songs ad-free, thousands of curated playlists, and the Beats 1 global livestream with three-year complimentary in-car internet data. This is the first-ever full integration of Apple Music in any vehicle.

“Porsche and Apple Music fit perfectly – we share common values, and the same relentless attitude to user experience, to quality engineering, to design, and to innovation,” says Detlev von Platen, Member of the Executive Board for Sales and Marketing at Porsche AG. “Together, we bring innovative digital entertainment technologies in our high-performance sports cars, starting with our fully electric Taycan.”"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 929
    • Vis profil
Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
« Svar #32 på: Fredag 23. August 2019, klokken 14:13 »
Interiøret ser meget bra ut :+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3507
    • Vis profil
Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
« Svar #33 på: Fredag 23. August 2019, klokken 16:43 »
Kult interiør. Spent på de knappene bak rattet, er det en god ide? Små skjermer=små virtuelle knapper...
Noen som har sett baksetet?

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2386
    • Vis profil

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1178
    • Vis profil
Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
« Svar #35 på: Onsdag 11. Desember 2019, klokken 18:00 »
EPA-rekkevidde 201 miles eller ca 323 km.

https://insideevs.com/news/387298/2020-porsche-taycan-turbo-epa-range/

Audi e-Tron 55 har EPA-rating på 328 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Jaguar i-Pace klarer 376 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Tesla Model S klarer 595 km.

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1336
    • Vis profil
Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
« Svar #36 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 10:41 »
EPA-rekkevidde 201 miles eller ca 323 km.

https://insideevs.com/news/387298/2020-porsche-taycan-turbo-epa-range/

Audi e-Tron 55 har EPA-rating på 328 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Jaguar i-Pace klarer 376 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Tesla Model S klarer 595 km.

Dette må du ta med stor klype salt. Tesla scorer alltid veldig mye bedre hos EPA enn andre produsenter. Noen ganger bedre hos EPA enn WLTP! :o Om det er noe feil med standarden eller om det er noen som trekker i trådene vet jeg ikke. Kanskje er det de tyske produsentene og andre som ønsker en lav EPA? At Taycan går kortere enn e-tron quattro er det i alle fall ingen som tror på, selv om Taycan har veldig brede hjul. Bruk WLTP, det stemmer mye bedre.

I Motor sin vintertest klarte Model S 469 km, uten motorvei. Da Finansavisen kjørte Taycan fra Nesøya (270 km / 750 høydemeter) til Kvitfjell i tilsvarende temperaturer, med en stor andel motorvei, brukte de 76% av batteriet, som tilsier en rekkevidde på 365 km. Mye lenger naturligvis, antakelig over 400 km, hvis de hadde snudd der og kjørt tilbake mot Lillehammer. Jeg vet ikke hvilken høyde over havet Model S stoppet på til sammenligning.

Jeg tipper det er max 100 km. (20%) forskjell på rekkevidden mellom bilene, under like forhold. Ikke 272 km. Og man bør jo sette 21 tommers hjul på Teslaen for å i alle fall nesten matche de smaleste hjulene til Porsche, som er 245 foran og 285 bak. Mye av forskjellen ligger naturligvis i det faktum at Tesla har ca. 15% større batteri. Resten av forskjellen kan nok forklares i at Porsche har et sportsligere oppsett med bla. en annen type motorer og bedre temperaturkontroll på batteriet, som krever mer energi. Det er ingen magi involvert. ;)

EDIT: La til en ny video fra i dag i videotråden, med Model 3 eier og ekspertkommentator for «E for Electric» Tom Moloughney, som også har erfart at Taycan har ca. 400 km. rekkevidde på motorvei i ned mot 4 grader Celcius. Interessant diskusjon også der, om hvordan EPA for Taycan og andre elbiler er alt for lav mens den for Tesla er for høy. Da blir jo bildet ganske feil..

Se også Tom’s kommentar fra 20:40, for dere som har bestilt eller vurderer å bestille. Kort fortalt, hvis han fikk velge én bil i hele verden, uavhengig av pris, ville han valgt Taycan. :+1:

Ser det også er skrevet en artikkel om dette på InsideEVs som er postet her på forumet tidligere https://insideevs.com/reviews/395038/porsche-taycan-road-trip-240-mile-range/?fbclid=IwAR0oc9LJzCbakGp3cJTJW1k7TJoW5xaw2P826xVpIeTlBjyvoITfBBj3npI
« Siste redigering: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 12:42 av elektro »
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015