Elbilforum.no

Bilmerker => Porsche => Emne startet av: 944Turbo på Fredag 11. Januar 2019, klokken 21:25

Tittel: Porsche Taycan
Skrevet av: 944TurboFredag 11. Januar 2019, klokken 21:25
Hvis det er en elbil man kan bestille usett så er det vel denne.
Porsche skuffer aldri på hverken kvalitet eller oppgitte specs.
www.insideevs.com/porsche-taycan-range-drive-24-hours/amp/
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: GreenEyezFredag 11. Januar 2019, klokken 22:27
Jeg føler på at 400 km oppgitt rekkevidde ikke er så ekstraordinært lenger...om det blir verdt 850 000 kr +++


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: 944TurboLørdag 12. Januar 2019, klokken 00:43
Vi får bare vente å se hva det blir til når dette skal testes etter standardene. Porsche er kjent for å aldri ta i på det de har levert av vanlige biler og er vel det eneste merket jeg vet om som tenker at det skal være mulig å bruke bilen «evig». I motsetning til for eksempel VW som helst vil at bilen skal kondemneres etter 10 år.
Hvis de samtidig setter i gang med 800 volts hurtiglading i stor utstrekning er jo dette fremtiden uansett.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: GunnyTirsdag 16. April 2019, klokken 18:08
Ja, skjønner ikke hva poenget med en Porsche 911 er, når en Passat diesel har dobbelt så lang rekkevidde....
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: turfsurfTirsdag 16. April 2019, klokken 18:14
Jeg føler på at 400 km oppgitt rekkevidde ikke er så ekstraordinært lenger...om det blir verdt 850 000 kr +++

Kommer jo an på hva som legges i 40 mil. Er det 40 mil på Autobahn i Porsche hastighet så er det innafor. 40 mil etter WLTP vil være snaut for mange, ihvertfall som daily driver. Som kosebil er det dog litt annerledes...
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: JorElTirsdag 02. Juli 2019, klokken 12:29
En fin blanding av Tesla Model S og Model 3. :)
https://www.tek.no/artikler/porsche-viser-frem-prototypen-av-taycan-for-forste-gang/468990
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: batterimannenTirsdag 02. Juli 2019, klokken 21:44
En fin blanding av Tesla Model S og Model 3. :)
https://www.tek.no/artikler/porsche-viser-frem-prototypen-av-taycan-for-forste-gang/468990

vil gjøre 0-100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder

En Model S 100 Performance med Ludicruise mode gjør 0-100 på 2,6 sekunder (i hver fall oppgitt)
En Model X 100 Performance med Ludicruise mode gjør 0-100 på 2,9 sekunder.

Men, de har fått til bra ladehastighet på den bilen. Tror det hadde slått bedre an i Norge om de hadde laget Macan først. Har sett en del Macan i nabolaget her.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Rollepſøndag 07. Juli 2019, klokken 12:18
En fin blanding av Tesla Model S og Model 3. :)
https://www.tek.no/artikler/porsche-viser-frem-prototypen-av-taycan-for-forste-gang/468990
Kan ikke se noe som helst av Model S eller Model 3 der, heldigvis :)
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Rollepſøndag 07. Juli 2019, klokken 12:22
vil gjøre 0-100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder
Holder i massevis. Det som er langt viktigere er at den kommer å ha kjøreegenskaper og kvalitet som overgår alt annet på elbilmarkedet ;)
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieſøndag 07. Juli 2019, klokken 13:46
Porsche må seriøst slutte å vise frem den svært deformerte og maskerte bilen de viser frem nå.

Det er vanskelig å se likhetene med den nydelige Mission E.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: arvid44ſøndag 07. Juli 2019, klokken 14:32
Hvilken ladere er det som støtter 800 volt ?
Kan Taycan lade på en vanlig 400 volt CCS lader ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Thomas Parsliſøndag 07. Juli 2019, klokken 15:50
Hvilken ladere er det som støtter 800 volt ?
Kan Taycan lade på en vanlig 400 volt CCS lader ?

Porche forventer 800V CCS, men bygger egne hos forhandlere nå.
I mellomtiden må man lade på vanlig CCS...
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: arvid44Mandag 08. Juli 2019, klokken 07:40
Ja OK. Fant noe her https://ev-database.org/car/1116/Porsche-Taycan#charge-table.
Blir spennende å se om det blir 350 kw CCS
Rundt om i landet. Hvis ikke blir det ikke lett å dra på langtur med nesten 2 timer ladestopp på 45 Kw ladere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepMandag 08. Juli 2019, klokken 14:58
Hvilken ladere er det som støtter 800 volt ?
Kan Taycan lade på en vanlig 400 volt CCS lader ?

Ionity sine ladere støtter 800 volt

Taycan kan selvsagt bruke alle vanlige 400 volt CCS ladere også og vil da klare å ta imot maxeffekten fra de laderne over det meste av SOC området.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: KieferLørdag 20. Juli 2019, klokken 14:01
Vi er netop kommet hjem efter en tur i Playmobil Funpark i det sydtyske. Her kunne man købe en Playmobiludgave af en Mission E / Taycan.

Selvfølgelig skulle datteren på 7 have sådan en, hun er helt vildt med bilen, og mener hendes er bedre end farens Tesla Model S, for hun kan nemlig dreje hjulene med hendes mobiltelefon, hvilken Teslaen jo ikke kan når man styrer via mobilen :)

Pakken er inklusiv ladestander ;)

/Martin
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieſøndag 21. Juli 2019, klokken 01:59
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Jallaſøndag 21. Juli 2019, klokken 12:04
Vi er netop kommet hjem efter en tur i Playmobil Funpark i det sydtyske. Her kunne man købe en Playmobiludgave af en Mission E / Taycan.

Selvfølgelig skulle datteren på 7 have sådan en, hun er helt vildt med bilen, og mener hendes er bedre end farens Tesla Model S, for hun kan nemlig dreje hjulene med hendes mobiltelefon, hvilken Teslaen jo ikke kan når man styrer via mobilen :)

Pakken er inklusiv ladestander ;)

/Martin
Er vel denne? https://www.porsche.com/netherlands/nl/social-media/?categories=&types=&tags=#!/id:628570/mission-playmobil-th/
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Jallaſøndag 21. Juli 2019, klokken 12:06
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Ja, de kommer ikke med 350kW fra lansering, men det skal være på plass i 2021.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Rollepſøndag 21. Juli 2019, klokken 12:55
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Ja, de kommer ikke med 350kW fra lansering, men det skal være på plass i 2021.
Tviler på at de første bilene noensinne kommer å få 350kW. Bilene som kommer i 2021 vi ha de nye batteriene de har annonsert.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Rollepſøndag 21. Juli 2019, klokken 12:57
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 21. Juli 2019, klokken 13:08
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Hvordan vet du det?
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieſøndag 21. Juli 2019, klokken 13:47
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Nei, det er sant, det kan jo gå mye dårligere med Porsche
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Rollepſøndag 21. Juli 2019, klokken 15:54
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Hvordan vet du det?
Sikker kan man aldri være, men med 250kW i et 800V system kombinert med en fornuftig buffer er det nok adskillig mindre risiko for at man må strupe ned til 50-60kW etter et par år slik Tesla måtte gjøre for å unngå alt for mye degradering.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Rollepſøndag 21. Juli 2019, klokken 15:58
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Nei, det er sant, det kan jo gå mye dårligere med Porsche
Alt er mulig, Elons disipler får leve i håpet  :D
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 21. Juli 2019, klokken 16:07
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Hvordan vet du det?
Sikker kan man aldri være, men med 250kW i et 800V system kombinert med en fornuftig buffer er det nok adskillig mindre risiko for at man må strupe ned til 50-60kW etter et par år slik Tesla måtte gjøre for å unngå alt for mye degradering.

Hva er C-verdien for ladingen ved 250kW, og hvorfor mener du denne kjemien tåler 250kW over tid uten at ladehastighet må settes ned? Det ligger i batteriets natur at den interne motstanden øker med alder og slitasje. Gradvis fall i maks ladehastighet bør påregnes for alle batterier.
Flott med svar uten bruk av skjellsord, ref måten du svarer Knut.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Tabenſøndag 21. Juli 2019, klokken 16:21
Rollep:
[/quote]Tviler på at de første bilene noensinne kommer å få 350kW. Bilene som kommer i 2021 vi ha de nye batteriene de har annonsert.
[/quote]

Hei. Ja, det kjer masse spennende når bilene fra Audi / Porsche vil komme med de nye annonserte batteriene i 2021. Mener de alvor med elbilsatsing, må de følge en større og raskere utvikling når det gjelder ladehastighet og rekkevidde. Pr idag er de ikke der. Kappløpet er kanskje igang i 2021 får vi håpe

Ps. Produksjons modellen av Taycan vises på Messe Frankfurt 12 - 22 sept. Jeg kjører ned til Frankfurt :), denne bilen må sees!! Taycan vises også på Porsche festivalen på Rudskogen 14 sept: Du som reservasjonsholder av Porsche Taycan, vil automatisk motta billetter til Porsche Festival 2019, som gir deg tilgang til den eksklusive visningen av Taycan. Billetter vil bli sendt per e-post nærmere festivalen.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepMandag 22. Juli 2019, klokken 11:44
Flott med svar uten bruk av skjellsord, ref måten du svarer Knut.
Ja det var da noen fryktelige skjellsord jeg brukte :D

Syns dere, eller rettere sagt du, begynner å bli rimelig hårsår nå.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepMandag 22. Juli 2019, klokken 11:49
Ps. Produksjons modellen av Taycan vises på Messe Frankfurt 12 - 22 sept. Jeg kjører ned til Frankfurt :), denne bilen må sees!! Taycan vises også på Porsche festivalen på Rudskogen 14 sept: Du som reservasjonsholder av Porsche Taycan, vil automatisk motta billetter til Porsche Festival 2019, som gir deg tilgang til den eksklusive visningen av Taycan. Billetter vil bli sendt per e-post nærmere festivalen.
Jeg hadde også tenkt en tur til Frankfurt men nå blir det heller Rudskogen. Alltid masse kjekt å oppleve på Porsche Festival, og i år blir det jo ekstra bra :)
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieMandag 22. Juli 2019, klokken 15:34
Flott med svar uten bruk av skjellsord, ref måten du svarer Knut.
Ja det var da noen fryktelige skjellsord jeg brukte :D

Syns dere, eller rettere sagt du, begynner å bli rimelig hårsår nå.
Jeg synes ikke det var skjellsord, men mer i retning av at Rollep da blir Porsche jugend.....

Tviler på at dette tilfører diskusjonen noe kvalitet, men sånn er det. Det er veldig viktig å få med noen karakteristikker hvis en har muligheten til det
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepMandag 22. Juli 2019, klokken 17:12
Flott med svar uten bruk av skjellsord, ref måten du svarer Knut.
Ja det var da noen fryktelige skjellsord jeg brukte :D

Syns dere, eller rettere sagt du, begynner å bli rimelig hårsår nå.
Jeg synes ikke det var skjellsord, men mer i retning av at Rollep da blir Porsche jugend.....

Tviler på at dette tilfører diskusjonen noe kvalitet, men sånn er det. Det er veldig viktig å få med noen karakteristikker hvis en har muligheten til det
Helt i orden, ingen hemmelighet at jeg er veldig pro Porsche, blir gjerne slik etter maaange år med svært positive opplevelser :)

Men du må nok komme opp med noe mer kreativt enn "jugend", den betegnelsen er allerede brukt på Tesla fanatikere som har infiltrert og forsurer omtrent alle bilforum for tiden.

Hva gjelder maks 250 kW så plager det ikke meg, hadde uansett ikke tenkt å kjøre på med mer enn 150 kW som jo er raskt nok. Men det irriterer meg at jeg nå mer eller mindre har fått bekreftet at bilene kommer med forbedret batteri i 2021. Da må man igjen revurdere om det er særlig lurt å kjøpe Taycan nå helt i begynnelsen eller heller vente på f.eks. en betydelig lettere og sikkert morsommere GTS versjon. Men så var det dette med momsfritak og andre forandringer da :-\
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieTirsdag 23. Juli 2019, klokken 14:31
Flott med svar uten bruk av skjellsord, ref måten du svarer Knut.
Ja det var da noen fryktelige skjellsord jeg brukte :D

Syns dere, eller rettere sagt du, begynner å bli rimelig hårsår nå.
Jeg synes ikke det var skjellsord, men mer i retning av at Rollep da blir Porsche jugend.....

Tviler på at dette tilfører diskusjonen noe kvalitet, men sånn er det. Det er veldig viktig å få med noen karakteristikker hvis en har muligheten til det
Helt i orden, ingen hemmelighet at jeg er veldig pro Porsche, blir gjerne slik etter maaange år med svært positive opplevelser :)

Men du må nok komme opp med noe mer kreativt enn "jugend", den betegnelsen er allerede brukt på Tesla fanatikere som har infiltrert og forsurer omtrent alle bilforum for tiden.

Hva gjelder maks 250 kW så plager det ikke meg, hadde uansett ikke tenkt å kjøre på med mer enn 150 kW som jo er raskt nok. Men det irriterer meg at jeg nå mer eller mindre har fått bekreftet at bilene kommer med forbedret batteri i 2021. Da må man igjen revurdere om det er særlig lurt å kjøpe Taycan nå helt i begynnelsen eller heller vente på f.eks. en betydelig lettere og sikkert morsommere GTS versjon. Men så var det dette med momsfritak og andre forandringer da :-\
Har egentlig ikke noe ønske om å finne nedsettende beskrivelser.

Synes det er det samme med alle produsenter, de lokker med spec som ikke kommer. Porsche er der helt lik alle andre.
Det som skuffer mest med Taycan er at den ser ut til å bli veldig mye kjedeligere enn prototypen. Samt at spec blir dårligere.

Blir nok en fin bil, men ikke verd prisen imho.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: grTirsdag 23. Juli 2019, klokken 23:37
Hvis det er en elbil man kan bestille usett så er det vel denne.
Porsche skuffer aldri på hverken kvalitet eller oppgitte specs.
www.insideevs.com/porsche-taycan-range-drive-24-hours/amp/
Der må du nok spise dine ord, gitt. Har skuffa meg nok til at jeg nå kansellerer reservasjonen min, og får tilbake de 20 lappene jeg har lånt Porsche gratis i et år. Porsche har tydeligvis blitt miljøskadet av å være i VAG-konsernet, og har altså løyet oss i trynet om specs. Garantert en bevisst strategi for å holde folk igjen for å kjøpe andre merker, "se på oss, vi kommer, alle andre vil da være utdatert". Og så gjør de ikke det. Og så er det de som allerede er "utdatert", matchersåvidt ladefart på en to år gammel bil, og matcher ikke ytelser på en enda eldre og større bil. I tillegg har det gått fra å være en knallgrom bil til å ende opp som en Audi. Og å kalle en elbil for turbo...  :o på toppen av det hele har de allerede begynt å fortelle om hva som kommer et år eller to nedi veien, og dermed gjøre skepsisen til de første utgavene temmelig stor, og verditapet sannsynligvis brutalt, om en ser bort fra mulig økning av momssats.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: grTirsdag 23. Juli 2019, klokken 23:40
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Hvordan vet du det?
Sikker kan man aldri være, men med 250kW i et 800V system kombinert med en fornuftig buffer er det nok adskillig mindre risiko for at man må strupe ned til 50-60kW etter et par år slik Tesla måtte gjøre for å unngå alt for mye degradering.
Kan du vennligst forklare hvorfor det sparer batteriene noe mer å lade de med 250kW når de er satt i en 800V-kombinasjon enn om de er satt i en 400V-kombinasjon?
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepFredag 26. Juli 2019, klokken 11:32
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Hvordan vet du det?
Sikker kan man aldri være, men med 250kW i et 800V system kombinert med en fornuftig buffer er det nok adskillig mindre risiko for at man må strupe ned til 50-60kW etter et par år slik Tesla måtte gjøre for å unngå alt for mye degradering.
Kan du vennligst forklare hvorfor det sparer batteriene noe mer å lade de med 250kW når de er satt i en 800V-kombinasjon enn om de er satt i en 400V-kombinasjon?
800V vs 400V vil kanskje ikke utgjøre noen forskjell så lenge man får til optimal temperaturkontroll i begge systemene men en større buffer enn Tesla opprinnelig brukte vil ganske sikkert spare batteriene.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: grſøndag 28. Juli 2019, klokken 21:07
Jeg er ingen elektroingeniør, men hva har temperaturstyring og buffer med saken å gjøre? Buffer betyr kun noe på topplading og utlading? Gitt at du sammenligner epler og epler, altså brutto batteristørrelser, såklart.

En watt er en watt, enten det er 400V eller 800V? Du kan redusere tykkelse på kabler osv og kjøre samme strøm gjennom uten å få høyere tap - og du kan også redusere tap om du dimensjonerer opp, men det er neppe tapet som er den store synderen her. Og du kan pushe mer gjennom et eksisterende støpsel som allerede har nådd maks strøm på 400V - dersom det er flaskehalsen. Til syvende og sist handler det, for batteriets del, da vitterlig om antall C i området man hurtiglader hyppigst og med høyest strøm, og det vil da være akkurat likt enten det er 400V eller 800V?

Tar mer enn gjerne mot rettelser og kunnskap hvis jeg har misforstått noe.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: SHNMandag 29. Juli 2019, klokken 08:31
Interessant artikkel i https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/porsche-im-taycan-fieber/24846448.html (https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/porsche-im-taycan-fieber/24846448.html)


Merk nest siste punkt! Jeg tolker det slik at Porsche er misfornøyd med testene de har gjort på hurtigladerne.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepMandag 29. Juli 2019, klokken 10:44
Hvis det er en elbil man kan bestille usett så er det vel denne.
Porsche skuffer aldri på hverken kvalitet eller oppgitte specs.
www.insideevs.com/porsche-taycan-range-drive-24-hours/amp/
Der må du nok spise dine ord, gitt. Har skuffa meg nok til at jeg nå kansellerer reservasjonen min, og får tilbake de 20 lappene jeg har lånt Porsche gratis i et år. Porsche har tydeligvis blitt miljøskadet av å være i VAG-konsernet, og har altså løyet oss i trynet om specs. Garantert en bevisst strategi for å holde folk igjen for å kjøpe andre merker, "se på oss, vi kommer, alle andre vil da være utdatert". Og så gjør de ikke det. Og så er det de som allerede er "utdatert", matchersåvidt ladefart på en to år gammel bil, og matcher ikke ytelser på en enda eldre og større bil. I tillegg har det gått fra å være en knallgrom bil til å ende opp som en Audi. Og å kalle en elbil for turbo...  :o på toppen av det hele har de allerede begynt å fortelle om hva som kommer et år eller to nedi veien, og dermed gjøre skepsisen til de første utgavene temmelig stor, og verditapet sannsynligvis brutalt, om en ser bort fra mulig økning av momssats.
Så du har kansellert reservasjonen, ja det var jo litt av en bombe :D
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: SHNMandag 29. Juli 2019, klokken 11:47
Der må du nok spise dine ord, gitt. Har skuffa meg nok til at jeg nå kansellerer reservasjonen min, og får tilbake de 20 lappene jeg har lånt Porsche gratis i et år. Porsche har tydeligvis blitt miljøskadet av å være i VAG-konsernet, og har altså løyet oss i trynet om specs. Garantert en bevisst strategi for å holde folk igjen for å kjøpe andre merker, "se på oss, vi kommer, alle andre vil da være utdatert". Og så gjør de ikke det. Og så er det de som allerede er "utdatert", matchersåvidt ladefart på en to år gammel bil, og matcher ikke ytelser på en enda eldre og større bil. I tillegg har det gått fra å være en knallgrom bil til å ende opp som en Audi. Og å kalle en elbil for turbo...  :o på toppen av det hele har de allerede begynt å fortelle om hva som kommer et år eller to nedi veien, og dermed gjøre skepsisen til de første utgavene temmelig stor, og verditapet sannsynligvis brutalt, om en ser bort fra mulig økning av momssats.

Det er drøyt fem uker til vi får vite fasiten. Når det gjelder batterier, så sikter vel Porsche til at de venter på Solid State batterier og at Taycan da får lengre rekkevidde. Når Solid State batteriene kommer får alle elbilene som går over til det lengre rekkevidde, så det gjelder ikke bare Porsche. Du har nok rett i at når Solid State batteriene kommer så vil verditapet øke betydelig for Porsche, men også for alle andre merker.

Når det gjelder at Taycan maks kan lade på 250kWt i stedet for 350kWt som de hadde lovet, så vet vi ikke årsaken. Artikkelen som jeg sikter til antyder at Porsche ikke er fornøyd med dagens hurtigladere uten at det nødvendigvis er hele eller delvis årsaken til at Porsche ikke kan levere som lovet.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Tiger123Mandag 29. Juli 2019, klokken 12:12

Nå dropper de vel 350kW, blir 150 istedet..

Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepMandag 29. Juli 2019, klokken 12:39
Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Javisst, spesielt innen QA/QC og service er de milevis foran alle andre :D
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: arvid44Mandag 29. Juli 2019, klokken 13:36
Tesla valgte å droppe QA fordi det forsinker produksjonen vesentlig.  De utbedrer de få feilene ETTER at kunden har fått bilen ! 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieMandag 29. Juli 2019, klokken 14:39
Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Javisst, spesielt innen QA/QC og service er de milevis foran alle andre :D
Får se om det blir bra for Taycan også da?Delelageransvarlig på Porschesenter Son gikk ut i avisen og klaget på elbiler generelt. Kan jo hende ikke alt blir helt gyllent i Porsche land heller.

Lanseringen drøyer, bilen de viser nå ser jo ikke bra ut, spec dropper i forhold til annonsert, det er mange kunder i reservasjonskøen som er lite fornøyd med service og oppfølging, prisen ser ut til å bli høy (som forventet), Porsche har sagt de ønsker fosilpris på hurtiglading, de venter på solid state (noe som kan ta ti år...)

Lotus ser ut til å banke livskiten ut av selv toppmodellen.
Rimac er allerede foran og det er WV som har banerekord på ringen....
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Tiger123Mandag 29. Juli 2019, klokken 15:32
Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Javisst, spesielt innen QA/QC og service er de milevis foran alle andre :D

Det var bare en breial diskusjonsstarter:P

Men synes det begynner å gå inflasjon i akkurat dette med forsinkelser, og nedskalering av ytelser(Audi etron - 50 mil rekkevidde var uttallelse på arrangement hos Møller i mars 2018). Og det er synd.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Tiger123Mandag 29. Juli 2019, klokken 15:39
Tesla valgte å droppe QA fordi det forsinker produksjonen vesentlig.  De utbedrer de få feilene ETTER at kunden har fått bilen ! 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt av noen debattknusere du drar til med altså:P
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: SpinnerMandag 29. Juli 2019, klokken 19:28
Lotus ser ut til å banke livskiten ut av selv toppmodellen.
Rimac er allerede foran og det er WV som har banerekord på ringen....
Disse bilene koster jo minst 10x mer enn Taycan...
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepMandag 29. Juli 2019, klokken 19:28
Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Javisst, spesielt innen QA/QC og service er de milevis foran alle andre :D
Får se om det blir bra for Taycan også da?Delelageransvarlig på Porschesenter Son gikk ut i avisen og klaget på elbiler generelt. Kan jo hende ikke alt blir helt gyllent i Porsche land heller.

Lanseringen drøyer, bilen de viser nå ser jo ikke bra ut, spec dropper i forhold til annonsert, det er mange kunder i reservasjonskøen som er lite fornøyd med service og oppfølging, prisen ser ut til å bli høy (som forventet), Porsche har sagt de ønsker fosilpris på hurtiglading, de venter på solid state (noe som kan ta ti år...)
Det var da voldsomt så mye negativitet. Hvis det er slik du opplever det var det kanskje like greit du satsat på en amerikaner isteden, Porsche var nok ikke rett bilmerke for deg ;)

Lansering av den endelige produksjonsmodellen blir i begynnelsen av september og de første kundebilene blir levert i slutten av året. Begge deler akkurat slik det har blitt kommunisert i lang tid altså ingenting som drøyer.
Spec, service og oppfølging vet vi fint lite om ettersom bilen ikke har blitt lansert eller utlevert til en eneste kunde ennå.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieMandag 29. Juli 2019, klokken 23:20
Porsche var nok ikke rett bilmerke for deg ;)
Den holdningen er det ikke første gang jeg blir møtt med for å si det slik

Det er noe med «premium» merker som ikke fremstår så veldig premium når det er sånn. Spesielt når en snakker ovenfra og ned til f.eks «amerikanere».

Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: bmw2002Mandag 29. Juli 2019, klokken 23:27
Sjelden biler ender opp med å se ut som prototype, I-Pace er vel et unntak. Endelig bil er ikke vist og jeg synes alle de Porschene ser bra ut (spesielt 911/nye Panamera)

Så får bilen 250kW lading, er vel uansett bedre enn det meste.

Har opplevd at oppfølging på forhåndsreservert elbil er dårlig mange steder, også hos Tesla. Ikke så rart kanskje med tanke på stort volum hos mange bilmerker.

Har forøvrig opplevd topp service på min 911 hos flere Porsche forhandlere, i tillegg til at bilen er av fantastisk kvalitet. Langt mer strøken etter 370 000 enn en Tesla etter 37 000km.

For min del er bilen litt for upraktisk, men regner med å kjøpe Cross Turismo.

Porsche overgår alle på å lage biler som er morsomme å kjøre, og som tåler å kjøres hardt hver dag.

For de som har kansellert så ser jeg ikke helt hva et bedre alternativ skulle være.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Tiger123Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 00:14
Sjelden biler ender opp med å se ut som prototype, I-Pace er vel et unntak. Endelig bil er ikke vist og jeg synes alle de Porschene ser bra ut (spesielt 911/nye Panamera)

Så får bilen 250kW lading, er vel uansett bedre enn det meste.

Har opplevd at oppfølging på forhåndsreservert elbil er dårlig mange steder, også hos Tesla. Ikke så rart kanskje med tanke på stort volum hos mange bilmerker.

Har forøvrig opplevd topp service på min 911 hos flere Porsche forhandlere, i tillegg til at bilen er av fantastisk kvalitet. Langt mer strøken etter 370 000 enn en Tesla etter 37 000km.

For min del er bilen litt for upraktisk, men regner med å kjøpe Cross Turismo.

Porsche overgår alle på å lage biler som er morsomme å kjøre, og som tåler å kjøres hardt hver dag.

For de som har kansellert så ser jeg ikke helt hva et bedre alternativ skulle være.

350kW lading er droppa. 150kW blir det, et stykke unna Tesla;)
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: bmw2002Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 00:20
150kW? Alle artikler sier 250kW og 350kW i 2021. Tipper Cross Turismo får 350 fra starten.

Uansett så er det vel tid på 0-80% som er viktig. Hva maks er vel mindre viktig.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Tiger123Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 02:29
Beklager, det gikk fra 350 til 250, var denne jeg leste for et par uker siden.

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/

Nå offentliggjør de antall reservasjoner til 30 000 stk, veldig bra.

https://electrek.co/2019/07/29/porsche-taycan-electric-car-30000-reservations/
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieTirsdag 30. Juli 2019, klokken 13:07

Nå offentliggjør de antall reservasjoner til 30 000 stk, veldig bra.

https://electrek.co/2019/07/29/porsche-taycan-electric-car-30000-reservations/
Siden de har hatt fullt hemmelighold om reservasjoner så er nok ikke dette fratrukket de som ikke lengre har reservasjon.

Og det er jo uansett bra, 30 k biler hadde gitt sykt lang ventetid
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieOnsdag 31. Juli 2019, klokken 13:28
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190731/0fbc6342aaec198214e4938c7733e0f3.jpg)

Bilde fra face nå nettopp.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: SHNOnsdag 31. Juli 2019, klokken 13:39
Du kan se videoen på youtube https://youtu.be/O2s68co4Xw8 (https://youtu.be/O2s68co4Xw8).
Thomas Geiger er vel nærmere 2m høy.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: daktariTorsdag 01. August 2019, klokken 10:26
Han sier størrelse mellom 911 og Panamera, altså mindre romslig enn sistnevnte.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepTorsdag 01. August 2019, klokken 11:20
Hvis den skal aspirere til sportsbil bør den ligge nærmere 911 enn Panamera. Når man sitter i en sportsbil skal det være tight. 911 er nydelig i så måte, når man sitter å kjører den føles det omtrent som man befinner seg i cockpiten til et jagerfly :)

Vel, man får vel vente til 14 september på Rudskogen for den endelige dommen ;D
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: MrBacardiFredag 09. August 2019, klokken 06:21
https://youtu.be/TP9kokeyxGU
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepFredag 09. August 2019, klokken 14:18
https://fullycharged.show/blog/porsche-taycan-a-genuine-fully-charged-exclusive/?fbclid=IwAR0WfJzvzD837DtRe12wtTgudx1hQj6CAi51DZaroGQE3qXs1eZ5Z-UglaM

Tesla killer :)
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Øyvind.hFredag 09. August 2019, klokken 14:39
Husker jeg vurderte sterkt å reservere Taycan når en kokk på jobben gjorde det.
Men ser nå at jeg må bli 15 år eldre før den dekker våre behov.
Et dette en bil en kan få takstativ og hengerfeste på, eller er det primært sportsbil?
Sagt på en annen måte - dere som har reservert, hva skal bilen brukes til? Kids osv?
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepFredag 09. August 2019, klokken 16:22
Husker jeg vurderte sterkt å reservere Taycan når en kokk på jobben gjorde det.
Men ser nå at jeg må bli 15 år eldre før den dekker våre behov.
Et dette en bil en kan få takstativ og hengerfeste på, eller er det primært sportsbil?
Sagt på en annen måte - dere som har reservert, hva skal bilen brukes til? Kids osv?
Takstativ er vel ikke helt utenkelig, det kan man jo til og med få til 911. Hengerfeste tror jeg derimot er helt utelukket. For dem som har behov for denslags er det nok bedre å vente til kompakt SUV'n Cross Turismo kommer.

Hvis jeg benytter reservasjonen kommer jeg å bruke bilen til akkurat det samme som jeg bruker min 911 til. Det vil si langturer i Europa, koseturer på små svingete veier, litt banekjøring når muligheten er tilstede osv.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Øyvind.hFredag 09. August 2019, klokken 16:52
Ok. En sportsrettet GT :)
Jeg trodde først den skulle bli som en elektrisk panamera, men virker som de har gjort den litt mindre enn det. Og dermed litt mindre familievennlig.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: grFredag 09. August 2019, klokken 17:17
Husker jeg vurderte sterkt å reservere Taycan når en kokk på jobben gjorde det.
Men ser nå at jeg må bli 15 år eldre før den dekker våre behov.
Et dette en bil en kan få takstativ og hengerfeste på, eller er det primært sportsbil?
Sagt på en annen måte - dere som har reservert, hva skal bilen brukes til? Kids osv?
Samme her, hadde reservasjon som jeg nylig kansellerte. Taycan kunne ikke være verken nummer en eller nummer to for oss, med tre barn. Den havner I samme planbunke som planene mine om enten Maserati 3200GT eller BMW 8-serie (gamle E31) som "brukskosebil". Har vel mer eller mindre innsett at firesetere er ganske nyttesløst i småbarnsfamilien.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Øyvind.hFredag 09. August 2019, klokken 18:56
Men bra det kommer biler i forskjellige segmenter fra forskjellige produsenter.
Foreløpig synes jeg ikke noen produsenter eller modeller treffer perfekt på alt for mitt behov.
Sammenlignet med konseptet er det kanskje ikke overraskende at den ikke ble så stor, men teoretisk kunne en ren El versjon av panamera vært mer romslig enn fossil panamera.

Får se an cross turismo. Den ender vel kanskje størrelsesmessig ikke så langt fra eqc.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: daktariFredag 09. August 2019, klokken 22:11
Sa de i videoen at Porsche ikke lager motorene selv, men utviklet av et annet firma i samarbeid med Porsche?
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: OrbitFredag 09. August 2019, klokken 22:23
Mest sannsynlig Rimac, Porsche har allerede kjøpt seg inn med 10%.
https://newsroom.porsche.com/en/company/porsche-rimac-automobili-development-partnership-technology-sports-car-company-zagreb-croatia-electromobility-geneva-motor-show-electric-hypercar-c-two-15697.html
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: knut.aulieſøndag 11. August 2019, klokken 00:03
Jeg har problemer med å skjønne hvorfor Porsche driver å viser frem bilen med teip på?

Jeg forsto, og syntes også det var litt kult når Audi laget egen kamofolie til E-tron. Men Taycan har jo bare noen små teipremser rundt lykter, istedenfor tåkelys og sideluftinntak. Det er forholdsvis lett å se at den blir omtrent som en litt mindre Panamera utvendig.

To forklaringer:
1. Dempe forventningene i forhold til den veldig lekre konseptbilen ved å gjøre den ekstra kjedelig.
2. De har ikke bedre fantasi, fansen kjøper uansett.

De kunne vist eksteriøret som det var og heller lagt mer i interiøret.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Jallaſøndag 11. August 2019, klokken 09:43
Mest sannsynlig Rimac, Porsche har allerede kjøpt seg inn med 10%.
https://newsroom.porsche.com/en/company/porsche-rimac-automobili-development-partnership-technology-sports-car-company-zagreb-croatia-electromobility-geneva-motor-show-electric-hypercar-c-two-15697.html
Det tviler jeg på hvis dette som står i artikkelen hos "fullycharged" stemmer:

It is rumoured the motors have been specially developed with an Italian company to feature rectangular thick ‘hairpin’ style windings rather than thin round wire windings, similar to that in the 919 Hybrid Le Man car. This enables Porsche to package copper wires within the solenoid coil more tightly to make the motors smaller and more resilient to hard current/heat punishment.

Altså et firma i Italia og ikke på Balkan.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: Rollepſøndag 11. August 2019, klokken 14:08
Det er forholdsvis lett å se at den blir omtrent som en litt mindre Panamera utvendig.
Ikke enig, den ligner langt mer på konseptbilen enn på en Panamera.
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: RollepFredag 16. August 2019, klokken 13:17
Litt synd på dem som var raske med å kansellere reservasjonen, nå gikk de glipp av en fin mulighet for å kjøre Porschebiler på Rudskogen.

Banekjøring med bl.a. Cayenne, Panamera, 992 (nye 911) og 718 + statisk visning av Taycan.

Egenandel 990 kroner som trekkes fra reservasjonsbeløpet. For dem som går videre og til slutt signerer kjøpskontrakt trekkes det ikke noen egenandel.

For deltakere som bor utenfor Østlandsområdet arrangeres det kostnadsfri transport (Fly T/R Gardermoen + buss til og fra Rudskogen motorsenter)

Selv jobber jeg dessverre på de datoene som er satt opp. Men jeg har jo allerede vært med på Porsche arrangement på Rudskogen tidligere i år da jeg kjørte både 992 og min egen 991.2 så det holdt i massevis :)
Tittel: Sv: Porsche Taycan
Skrevet av: hemiFredag 16. August 2019, klokken 13:37
Men ingen kjøring med taycan.. så vet ikke om jeg blåser en dag på det.

Vært mye på rudskogen,  er bra bane.