Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Imagine på torsdag 18. april 2019, klokken 07:56
Sitat fra: TM på torsdag 18. april 2019, klokken 07:08
Sitat fra: My2cents på onsdag 17. april 2019, klokken 21:25
Hadde vært interessant å høre deres erfaringer med takboks på :-)
Er mer interessant å høre hvilket forbruk du får med tilhenger :-)

Svenske automotorsport har testet E-tron med henger: Campingvogn (fysj og fy) på 1210kg med 2,3 meter bredde og 7,06 meter lengde. Snittforbruk på 36,9. Rekkevidde drøyt 20 mil.
https://imma.gr/79575x59d1f
https://imma.gr/79576x20504

Og til My2Cents:
Model 3 er jo en veldig mye mindre bil enn E-tron så det er vanskelig å finne sammenligninger.
Eneste sammenligningen som finnes som jeg har sett mellom E-tron og Model 3 forbruksmessig er i svensk AMS og en test jeg linket til her. Så kan man trolig legge til ca 10% med takboks.
Et bilde fra testen som viser testrekkevidde og testforbruk for E-tron 346km/24,2 og samtidig Model 3 372km/19,1:

https://imma.gr/79574x0937d

Ytterligere diskusjon om sammenligning bør vel tas i denne tråden, slik moderator har sagt. Her finnes også en rekkeviddetest mellom E-tron og Model 3 gjort i privat regi av forumdeltakere:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45605.msg796826#new

+1

Egentlig ikke så håpløst forbruk, synes jeg. Rekkevidden blir vel nærmere 225 km. (hadde vært interessant å se om det er mye «heat loss», eller om man fremdeles får 83kWh ish ut sv batteriet med denne belastningen). I så fall er 20 mil _praktisk_ rekkevidde, med 10% buffer. Problemet er at lynladere ikke er særlig utbredt utenfor motorveiene per i dag, da blir ladestoppene tre ganger så lange, og man blir sårbar for ladekø og ladere som er ute av drift.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

4Matic Fanatic

Sitat fra: elektro på torsdag 18. april 2019, klokken 09:28
Egentlig ikke så håpløst forbruk, synes jeg. Rekkevidden blir vel nærmere 225 km. (hadde vært interessant å se om det er mye «heat loss», eller om man fremdeles får 83kWh ish ut sv batteriet med denne belastningen). I så fall er 20 mil _praktisk_ rekkevidde, med 10% buffer. Problemet er at lynladere ikke er særlig utbredt utenfor motorveiene per i dag, da blir ladestoppene tre ganger så lange, og man blir sårbar for ladekø og ladere som er ute av drift.
Nei, det var ikke håpløst forbruk, jeg ble også positivt overrasket, men samtidig var det en typisk puslevogn som ingen vil henge bak en Audi i Norge ihvertfall. Du ser knapt 230-vogner langs veiene her.

Heng på en 16-1700kgs 250-vogn bak (som er en vanlig familievogn i Norge), legg deg i 80 og du får nok se andre tall.

Imagine

Ser det snakkes om batteritap hos enkelte elbiler.
Testet å ha e-tron stående på gardermoen flyplass i en uke. Tok bilde av batteriet på 65% da jeg parkerte den. Uten å tilkoble lader selvfølgelig. Har testet det samme på e-golf tidligere og den mistet tilsynelatende ingenting i prosent på en uke. Da jeg kom tilbake var etron utrolig nok gått opp 1% og stod på 66%. Altså ikke noe tap overhodet, snarere tvert i mot  :D

Kan det være måleren er upresis og viser riktigere når den har «roet seg» eller hva kan forklaringen være?

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2019, klokken 22:51
Blitt varmere?

Ja, var ca 3 grader da jeg parkerte. Og 14 grader en uke senere da vi dro igjen.

Pneg

Fageråsen- Lillestrøm i går, 51% rest på batteri når vi parkerte hjemme. Det er bra på 20 vinterdekk. Strekningen er Ca210km, ikke trafikk, kjørte i fartsgrense.
Har en låne Etron :)
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Tellus

Hvor mange prosent gikk med da du kjørte Lillestrøm - Fageråsen ?

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på fredag 19. april 2019, klokken 10:37
Hvor mange prosent gikk med da du kjørte Lillestrøm - Fageråsen ?
E-tron eiere lader vel alltid til 100%

Orbit

Det var vel mer ett spørsmål om oppover vs nedover. Med drøyt 600 meter høydeforskjell (regnet fra hotellet) til Lillestrøm, går det med ca 6% ekstra opp, og tilsvarende mindre ned. Så vil tippe 61% opp og 49% ned (som rapportert), under ellers like forhold.

Kombinasjon av godt lastet e-tron (2800 kg) og netto batteristørrelse gir en tommelfingerregel på 1% av batteriet per 100m høyde, i tillegg til flatmarksforbruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pneg

Sitat fra: Tellus på fredag 19. april 2019, klokken 10:37
Hvor mange prosent gikk med da du kjørte Lillestrøm - Fageråsen ?

Brukte ikke så mye tid på registrere tall og forbruk oppover men mener og huske det var ca som følger:
Start Oslo 100%, om Lillestrøm til Fageråsen hadde 9 mil i rest ved ankomst men sjekket ikke batteri % når jeg kom opp. Kjørte nok litt hardere og mindre økonomisk.
Som jeg nevnte i en annen tråd så savner jeg % visning av batteri i standard bilde. Den må søkes opp på lade visningen i midtre displayet.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Imagine

#880
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. april 2019, klokken 11:27
Sitat fra: Tellus på fredag 19. april 2019, klokken 10:37
Hvor mange prosent gikk med da du kjørte Lillestrøm - Fageråsen ?
E-tron eiere lader vel alltid til 100%

Jepp. Jeg ser personlig ingen grunn til noe annet med mindre man plugger fra og reiser før den har nådd 100%.

Bilen er et verktøy og er der for meg og ikke omvendt. Om batteriet skulle vise seg å svekkes av slik bruk så får man bare bytte den ut i nyere e-tron. Synes det blir litt unødvendig styrete å skulle passe på hvor mye man lader til daglig osv. Så får vi bare se hvor lenge det holder. I3 har vist seg å holde svært bra i tid på også over 4-5 år selv med lading til 100% hver gang, så ser ikke noen grunn til at ikke en E-tron skulle gjøre det samme.

Og det er utrolig kjekt å vite at batteriet ikke tømmes fra dag til dag, selv ikke ved ukesvis stående stille. Min bil venter på software update og har stått stille i snart 4 uker. Den har samme batteriprosent i følge appen som da jeg satte den fra meg og den står ikke tilplugget i en garasje med batteri på 60-tallsprosent.

JorEl

Sitat fra: Imagine på torsdag 18. april 2019, klokken 22:49
Ser det snakkes om batteritap hos enkelte elbiler.
Testet å ha e-tron stående på gardermoen flyplass i en uke. Tok bilde av batteriet på 65% da jeg parkerte den. Uten å tilkoble lader selvfølgelig. Har testet det samme på e-golf tidligere og den mistet tilsynelatende ingenting i prosent på en uke. Da jeg kom tilbake var etron utrolig nok gått opp 1% og stod på 66%. Altså ikke noe tap overhodet, snarere tvert i mot  :D

Kan det være måleren er upresis og viser riktigere når den har «roet seg» eller hva kan forklaringen være?
Du blander ikke flyplassen med verkstedet vel? ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Imagine

#882
Sitat fra: JorEl på fredag 19. april 2019, klokken 13:03
Sitat fra: Imagine på torsdag 18. april 2019, klokken 22:49
Ser det snakkes om batteritap hos enkelte elbiler.
Testet å ha e-tron stående på gardermoen flyplass i en uke. Tok bilde av batteriet på 65% da jeg parkerte den. Uten å tilkoble lader selvfølgelig. Har testet det samme på e-golf tidligere og den mistet tilsynelatende ingenting i prosent på en uke. Da jeg kom tilbake var etron utrolig nok gått opp 1% og stod på 66%. Altså ikke noe tap overhodet, snarere tvert i mot  :D

Kan det være måleren er upresis og viser riktigere når den har «roet seg» eller hva kan forklaringen være?
Du blander ikke flyplassen med verkstedet vel? ;D

Lånebilen har stått på Gardermoen en uke mens vi var på reise. Min bil har stått i forhandlerens garasje i snart 4 uker og venter på oppdateringen de skal få forskynt fra fabrikken. Så har fått testet begge deler  :D
Er jo den samme feilen de ikke har fått utbedret enda, så blir deilig å få tilbake egen bil. Min bil har i følge appen ikke blitt flyttet på eller åpnet siden dagen etter jeg leverte den inn.
Lånebilen jeg har fungerer jo helt utmerket, men jeg liker jo ikke blåfargen og de virituelle speilene. Derfor jeg valgte en svart limited. Og lånebilen er naturligvis heller ikke tilkoblet app og vi har bare en nøkkel. Praktisk med hver vår nøkkel i hverdagen over lang tid.

Men gratis kilometer i starten med en ny bil er en hyggelig kompensasjon. Får jo testet og kjørt bilen ganske mye.

JorEl

Hadde tenkt å skrive at da virker i hvert fall 50% av el-audiene dine :P
Uff der skrev jeg det visst ::) Men jeg tar det tilbake :)

Når jeg så på E-tron, utenfor hos forhandleren, så det jo ut som en vanlig Audi. Virker pen og solid, så den kommer nok til hektene igjen bare den får tenkt seg om, eller kanskje den må til psykologen.
(les; ny og bedre firmware) :) Er vel kun snakk om litt tid. Fint at du har fått en lånebil. Bra for deg og bra av Audi.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Langfredag på Elbilforum. Mye kjekkere enn Jesus sin i hver fall :angel: :angel: :angel:  :)

(Håper ingen tok seg veldig nær av den, det er jo derfor vi feirer)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA