Skrevet av Emne: Tester og medieomtaler av EQC  (Lest 11883 ganger)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2555
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #105 på: fredag 23. august 2019, klokken 16:38 »
Ang forbruk; EQC er ikke vesentlig mindre enn X, men litt mindre. Parker man e-tron ved siden av X er de ganske så like utvendig. I-pace ved siden av Model 3 derimot er monster vs dverg. At Tesla derimot pakker komponenter så de får mer innvendig plass er noe annet som man kan ønske de kopierer. Audi også.

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2188
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #106 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 07:02 »
Ang forbruk; EQC er ikke vesentlig mindre enn X, men litt mindre. Parker man e-tron ved siden av X er de ganske så like utvendig. I-pace ved siden av Model 3 derimot er monster vs dverg. At Tesla derimot pakker komponenter så de får mer innvendig plass er noe annet som man kan ønske de kopierer. Audi også.

Mer relevant å se på faktiske mål, enn basere seg på subjektiv opplevelse av størrelsesforhold:
X er 27cm lengre, 19cm bredere og samme høyde som EQC.
X er 14cm lengre, 13cm bredere og samme høyde som e-tron.

Basert på tallene vil jeg si EQC er vesentlig mindre enn X, mens e-tron havner mellom de to førstnevnte.
-2017 S90D
-2012 Leaf
---

-TOCN-signaturmedlem.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2555
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #107 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 20:42 »
Telefonen jeg sitter og skriver dette med er akkurat 15 cm lang, så tja... Vesentlig større? Igjen, stå en meter unna og det er ikke så sabla lett å se forskjell. Stå 10 meter unna og du kan ikke se forskjell.
Men det er ikke tvil om at X er størst utenpå og inni.

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 877
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #108 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 22:11 »
Men det er ikke tvil om at X er størst utenpå og inni.
eTron er vel i hovedsak stor utenpå. Inni følte jeg ingen stor forskjell vs I-Pace, bortsett fra litt mer takhøyde i baksetet...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2555
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #109 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 22:49 »
Men det er ikke tvil om at X er størst utenpå og inni.
eTron er vel i hovedsak stor utenpå. Inni følte jeg ingen stor forskjell vs I-Pace, bortsett fra litt mer takhøyde i baksetet...
e-tron er en del romsligere er min erfaring, både barna har bedre plass i bredde og til bena, jeg har mer plass til knærne foran, mye mer bagasjeplass under gulvet bak og i frunken (når jekken og isopor er tatt ut). Synes forøvrig de kunne laget bagasjerommet vesentlig mer praktisk, altså dypere og bredere, det er i all hovedsak subwoofer som ødelegger for det.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5045
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #110 på: onsdag 28. august 2019, klokken 11:50 »
Synes forøvrig de kunne laget bagasjerommet vesentlig mer praktisk, altså dypere og bredere, det er i all hovedsak subwoofer som ødelegger for det.
Hvem er «de». Vanskelig å følge en tråd der det snakkes mer om X, e-tron og i-pace enn om EQC som er temaet.

Forslår at denne tråden forbeholdes tester og mediaomtaler.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2555
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #111 på: onsdag 28. august 2019, klokken 17:49 »
Synes forøvrig de kunne laget bagasjerommet vesentlig mer praktisk, altså dypere og bredere, det er i all hovedsak subwoofer som ødelegger for det.
Hvem er «de». Vanskelig å følge en tråd der det snakkes mer om X, e-tron og i-pace enn om EQC som er temaet.

Forslår at denne tråden forbeholdes tester og mediaomtaler.
her var det Audi jeg mente

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #112 på: lørdag 07. september 2019, klokken 21:33 »
TeslaBjørn ligger i 180kmt nedover motorveien i Tyskland nå og livestreamer. Det er flere ting han påpeker som positivt. Bl.a at bilen er veldig stabil i den hastigheten sammenlignet med tilsvarende biler.

Håvar

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 201
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #113 på: lørdag 07. september 2019, klokken 22:10 »
Stabil og stille. Han anslo (subjektivt så klart) at støynivå i EQC i 180 km/t er omtrent likt TMX i 120 km/t. Forresten var forbruket i 180 ca 490 wh/km
« Siste redigering: lørdag 07. september 2019, klokken 22:35 av Håvar »

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #114 på: mandag 09. september 2019, klokken 14:45 »
Det er gjennomført en større test på e-tron, i-Pace, EQC og Model X. Hvor de bl.a. så på kjørelengde, støy og annet snacks. Nå er saken dessverre bak betalingsmur. Har ikke fått lest det selv, men visst nok kommer EQC ganske så godt ut på kjørelengde-testen;
https://www.elbil24.no/pro/rekkevidde-forbruk-og-ladehastighet---her-er-testen-som-gir-deg-svaret-pa-alt/71573376?fbclid=IwAR1GJwtCmVUJLagkvUVvTUvP-c_FhLkG9Cq2XmwBKrhY29BchIQQJs24hzU

EQC ble kjørt 426km før den stoppet. i-Pace og e-tron stoppet mye tidligere, Tesla gikk over 500 km.

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #115 på: mandag 09. september 2019, klokken 22:21 »

el-sprell

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 74
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #116 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 05:38 »
Det er gjennomført en større test på e-tron, i-Pace, EQC og Model X. Hvor de bl.a. så på kjørelengde, støy og annet snacks. Nå er saken dessverre bak betalingsmur. Har ikke fått lest det selv, men visst nok kommer EQC ganske så godt ut på kjørelengde-testen;
https://www.elbil24.no/pro/rekkevidde-forbruk-og-ladehastighet---her-er-testen-som-gir-deg-svaret-pa-alt/71573376?fbclid=IwAR1GJwtCmVUJLagkvUVvTUvP-c_FhLkG9Cq2XmwBKrhY29BchIQQJs24hzU

EQC ble kjørt 426km før den stoppet. i-Pace og e-tron stoppet mye tidligere, Tesla gikk over 500 km.

EQC gjorde det absolutt bra i denne testen.
At I-pace og E-tron stoppet mye tidligere kan vel diskuteres.
Model X: 536km (20")
EQC: 426km (20")
E-tron: 387km (21")
I-pace: 364km (22")

Korrigert for forskjellig størrelse på felger så kom EQC rundt 20km lengre enn E-tron/I-pace. Så ca. 5% bedre rekkevidde på EQC :) :+1:

Her er resultatet av støytest:
DB (AVRUNDET)   AUDI E-TRON 55 (21")   JAGUAR I-PACE (22")   MB EQC 400 (20")   TESLA MODEL X (20")
60 km/t   55   67   61   67
70 km/t   61   69   63   68
80 km/t   63   71   65   70
90 km/t   65   73   67   71
100 km/t   67   75   69   73

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5045
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #117 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 05:58 »
EQC har kommet utrolig godt ut av alle tester, både når det gjelder sikkerhet, rekkevidde, komfort. Når den da også er klart rimeligst av de 3, så må dette gi et stort salgsvolum. Støytesten viser at EQC er stillegående, men e-tron er hakket bedre selv med 21 tom hjul. Det stemmer med oppfatningen flere har hatt etter prøvekjøring. Dessverre skiller EQC seg negativt ut når det gjelder bakkeklaring, og e-tron er en større og tyngre bil enn i-pace og EQC. Relativt sett synes jeg derfor e-tron kom overraskende bra ut i rekkeviddetesten. Model X er i annen klasse når det gjelder rekkevidde, men også i støytesten og prisklasse. Synes EQC etterhvert framstår som et veldig godt valg for de som egentlig ikke trenger en SUV, men som liker utseende til denne biltypen.

Jeg har ikke fått lest forutsetningene i testen. Hvilke hastigheter ble det kjørt i ? At EQC går lenger enn oppgitt WLTP rekkevidde med 20 « hjul er lovende 👍
« Siste redigering: tirsdag 10. september 2019, klokken 06:33 av TM »

Egil Fonn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 476
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #118 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 06:39 »
Synd Eqc får 0 rekkevidde på dårlig vei..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 999
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #119 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 07:14 »
EQC har kommet utrolig godt ut av alle tester, både når det gjelder sikkerhet, rekkevidde, komfort. Når den da også er klart rimeligst av de 3, så må dette gi et stort salgsvolum. Støytesten viser at EQC er stillegående, men e-tron er hakket bedre selv med 21 tom hjul. Det stemmer med oppfatningen flere har hatt etter prøvekjøring. Dessverre skiller EQC seg negativt ut når det gjelder bakkeklaring, og e-tron er en større og tyngre bil enn i-pace og EQC. Relativt sett synes jeg derfor e-tron kom overraskende bra ut i rekkeviddetesten. Model X er i annen klasse når det gjelder rekkevidde, men også i støytesten og prisklasse. Synes EQC etterhvert framstår som et veldig godt valg for de som egentlig ikke trenger en SUV, men som liker utseende til denne biltypen.

Jeg har ikke fått lest forutsetningene i testen. Hvilke hastigheter ble det kjørt i ? At EQC går lenger enn oppgitt WLTP rekkevidde med 20 « hjul er lovende 👍

Enig, men det finnes vel knapt en person i Norge som IKKE trenger SUV - det er bare å kjøre på en hvilken som helst sidevei i dette landet og en vil treffe på telehiv, feil konstruerte fartshumper osv som gjør at bilen vil slå ned i bakken. Jeg har hatt 10 cm klaring under bilen på en tidligere bil og gud bedre hvor mange ganger denne slo ned i bakken. Først var det feilkonstruerte fartshumper i egen gate, så var det telehiv på riksveier. Tenker som så at en fossilbil kan overleve en slik smell, men en elbil med batterier under er ekstremt sårbar. Jeg vet om personer som har fått en smell under på elbil og opplevd at dette har medført fukt inn i batteripakken med påfølgende gradvis overledning fra batteri til chassis med påfølgende ødelagt batteri. Selvfølgelig skjer ikke dette med alle og enhver, men bare tanken på at det kan skje gjør at jeg ikke vil ha lav elbil. Forøvrig virker EQC til å være en bra elbil