Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av EQC

Startet av daktari, søndag 30. desember 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:14
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:10
Hvilken telefon er det dere har Regner med det er en med mye knapper!
Du skjønner jo selv at du er helt på jordet i sammenligningen, men jeg har en liten stack av forskjellige telefoner da jeg blant annet kvalitetssikrer apper :)
Siste er Note20 Ultra.
Nå var ikke du sitert. Men det er jo godt at du vil hjelpe en enkel bondesjel bort fra jordet.
Har ikke tall på alle ganger både journalister og debattanter i dette forumet omtaler biler som iPad'er mm.
Skjønner nå at dette er helt på jordet og sammenligning med at en ønsker seg masse knapper i bilen ikke kan brukes.

Counterpointer

Sitat fra: Trond.m på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:10
Hvilken telefon er det dere har Regner med det er en med mye knapper!
Sånne innlegg burde man vel egentlig ikke kommentere.

Man kunne hatt virtuelt skjermbasert ratt eller touchkontroll med piler til venstre og høyre også hvis digital betjening alltid var fordelaktig
Ops dette var sårt.

Det jeg reagerte på var at du aldri fikk nok knapper! For mye eller for lite er skjelden bra. Synes det er bra med noen knapper både i bilen og på telefonen, men setter pris på en fornuftig fordeling.

Vi kan gjerne avslutte dette her. Var ikke ment som provokasjon, bare ett vennlig hint om at det kan bli for mye.

jevel

La oss ikke la denne i utgangspunktet konstruktive diskusjonen skli ut i Tesla vs røkla. Nok av disse på alle andre fora. :)

Jeg skjønner at mange Teslaeiere synes at bilen de har er det beste som er nest etter ferdig oppskjært brød, men det må finnes plass for oss som ikke er enige også. Jeg har vært stor fan av Tesla siden de begynte å levere Model S, men aldri funnet en bil jeg synes er verdt prisen. Det skal ikke hindre andre i å kjøpe seg Tesla.

I mitt hode har MB gjort et godt valg med tanke på fysiske knapper vs. skjerm, men noterer meg at mange fysiske knapper kommer til å forsvinne i EQS. Samtidig har de også begynt å levere et nytt ratt uten fysiske knapper, noe jeg ikke er sånn stor fan av. Mange av de fysiske knappene dupliserer funksjonalitet du også finner i MBUX, men all den tid du hele tiden må ut til hovedmeny og "drille" ned i flere undermenyer så er det lite kjørevennlig.

Øyvind.h

Sitat fra: jevel på torsdag 28. januar 2021, klokken 15:00
I mitt hode har MB gjort et godt valg med tanke på fysiske knapper vs. skjerm, men noterer meg at mange fysiske knapper kommer til å forsvinne i EQS. Samtidig har de også begynt å levere et nytt ratt uten fysiske knapper, noe jeg ikke er sånn stor fan av. Mange av de fysiske knappene dupliserer funksjonalitet du også finner i MBUX, men all den tid du hele tiden må ut til hovedmeny og "drille" ned i flere undermenyer så er det lite kjørevennlig.
Jeg ble egentlig ikke så veldig imponert over skjermoppsettet i EQS. Det ser ut til å være en glassplate med noen mindre skjermer i. Ikke spesielt store, og om de bruker samme kart som i dag i MBUX blir heller ikke det noen opptur. Selv om det rett nok er litt bedre enn dagens løsning.

Touch på rattet har EQC. Det synes jeg ikke fungerer så bra dessverre. Det hadde fungert bedre å navigere med fysisk knapp/joystick. Touch er ikke helt presis og responderer ikke helt perfekt hver gang.

Men tilbake til EQC - jeg synes Mercedes har en god balanse mellom fysiske knapper og funksjoner på skjerm. MBUX er rett nok ikke veldig bra, men balansen i EQC er god. Flere viktige funksjoner som nås lettere og raskere i EQC`en enn i Model S/X som jeg har hatt flere av (og 3/Y).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Jeg må si meg enig. De prøver å påberope seg en kjempestor skjerm når det egentlig er flere mindre skjermer som ikke er sømløse en gang. Og når de i tillegg drar klimastyringen inn i skjermen på et eget felt så blir det litt men synes jeg.

Når det gjelder touch på rattet så er det rattet nederst i denne artikkelen jeg snakker om:

https://www.autoblog.com/2020/05/06/new-touch-sensitive-mercedes-benz-steering-wheel/

De har allerede fått litt motbør i tester ser jeg, der folk må titte ned for å finne funksjoner siden man ikke kan føle seg frem uten å aktivere ting. Det man slipper er jo den kronisk irriterende "nåmådubevegerattetda!" som kommer med ujevne mellomrom når man kjører langt. Vedder på at min tillagt kjørestil som reaksjon på dette ser litt rar ut. "Vagger" smått på rattet ganske ofte. :D

Ja, de små feltene på rattet brukes bare unntaksvis her også. Snarveier ftw!

Øyvind.h

Ja leste at de skal implementere et ratt med bare touch. Da mister en jo i vesentlig grad mulighet til å justere ting helt i blinde. Jeg justerer blant annet hastighet på adaptiv cruise opp og ned uten å se på knappene. Og slår den av/på uten å se på den, samt avstand til forankjørende basert på trafikksituasjon. Alt uten å se bort fra veien.
Det er en del touch ikke er hensiktsmessig til i bil. Det forutsetter i hvert fall tilnærmet perfekt selvkjøring slik at en kan bruke tid og konsentrasjon på skjermene, trygg på at bilen har stålkontroll mens en ser bort fra veien. Stolte mer på Model X`en på det punktet enn EQC`en. Førstnevnte kjørte tilnærmet perfekt i flere år og jeg hadde full kontroll på hva den klarte og ikke klarte. EQC`en er relativt god den også, men mer svømmende og gjør noen unødvendige feil. Så jeg kan ikke se bort fra veien på samme måte som i X`en, selv om begge strengt talt krever 100% oppmerksom sjåfør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Vi er vel litt OT, men mitt poeng er naturligvis ikke at det skal være flest mulig knapper. Jeg synes BMW har en god balanse der, og veldig mange uttaler jo at førermiljøet i iX3 er eksemplarisk. Jeg kan ikke si det samme om Model 3 som kanskje er de som har gått lengst i å unngå knapper.
EQC er ganske bra, men jeg synes pekeplaten er for upresis for å navigere på skjermen. Å peke er et alternativ hvis man liker blanke skjermer fulle av fingeravtrykk.
Og når det gjelder store skjermer med masse funksjonalitet som ikke direkte er viktige for sikker kjøring, så er det mange som deler min oppfatning og bekymring over utviklingen

https://www.nettavisen.no/nyheter/store-touchskjermer-i-bil-bekymrer-up/s/12-95-3423854745

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA