Skrevet av Emne: Tester og medieomtaler av EQC  (Lest 11847 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11049
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #90 på: mandag 19. august 2019, klokken 19:46 »
Jeg tenker man bytter fordi man vil prøve noe nytt, savner bedre lys, støydemping, 360 kamera og flere setevalg osv.

Åh, det er da plenty av grunner utover disse, ikke minst en organisasjon som tar telefonen. Jeg får fortsatt langt bedre service i en skobutikk enn hos Tesla, dessverre.
Absolutt. For min del blir dog service mer klønete og antatt omtrent like ofte. Det skyldes forhandlerens beliggenheten og at begge har årlig serviceintervall.
Det raser inn med feilrapporter på Etron også, og jeg forventer ikke at eqc er helt feilfri gitt splitter ny modell med ny drivlinje. Bedre å bli positivt overrasket :)
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 471
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #91 på: mandag 19. august 2019, klokken 22:25 »
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #92 på: tirsdag 20. august 2019, klokken 07:22 »
Fin gjennomgang av bilen :+1:
https://www.youtube.com/watch?v=OkT2E0e-r8M
Flott bil! Enig med TB om at Mercedesn sin girvelger er det enkleste og beste systemet!

Gleder meg til å prøvekjøre EQC. Det er noe spesielt med Mercedes :D

Egil Fonn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 471
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #93 på: torsdag 22. august 2019, klokken 07:13 »
Pene forbrukstall 18,2kw/100km i 90km/t og 27,0kw/100km i 120km/t.
BMS er i ulage på denne bilen og prosent raser ut av batteriet når det kommer under 44% soc. sier Bjørn.
Får bare ca 50kw/t ut av batteriet sier han. Rekkevidde på test blir bare 281km/86%=327km.
Dersom forbruket stemmer og bilen har 80kw/t disponibelt som Mercedes hevder vil rekkevidde bli 80kw/0.182kw=440km
Jeg tror forbrukstall er riktig. Sammenligner med min I-Pace som jeg har testet til 17,7kw/100km i 80km gps fart. ikke testet i 90km/t men tipper over 19/kw/100km på I-Pace da.

https://www.youtube.com/watch?v=_EfKlY61yw8
« Siste redigering: torsdag 22. august 2019, klokken 07:36 av Egil Fonn »
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11049
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #94 på: torsdag 22. august 2019, klokken 09:09 »
Må si jeg synes dette ser greit ut ja. Med 80kWh netto kommer du faktisk 30 mil i 120 og 44 mil i 90km/t. Det virker som Mercedes har jobbet bra med drivlinje og luftmotstand.
Jeg får en følelse av at dette kanskje er bedre enn Model X eller i hvert fall fullt på høyde. Kanskje ikke så imponerende mtp hvor mye større Model X er, men jeg fryktet mye verre.

Det som var positivt var at han så at ca 10% i toppen tilsvarer en nettokapasitet på ca 80kWh, akkurat som offisielle tall sier. Det er bra og en god indikasjon selv om batteriet var ødelagt. Også skryt for å være ekstremt stillegående, kanskje den mest stillegående av alle. For min del betyr dette at 20 mil til hytta som i fremtiden blir stort sett 100-110 sone går bra, selv med takboks og mye stigning og vinter.

Det jeg synes er litt negativt er at selvkjøringen ikke virker veldig bra. Jeg håper den er bra nok for min bruk, men ble litt skeptisk. Også litt negativt at den ikke husker hvilken pedalmodus en foretrekker. Tipper jeg vil kjøre primært i D- - for å slippe fossilbilfølelsen, men det virker som en må vippe på spaken hver gang for å få rett modus.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 327
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #95 på: torsdag 22. august 2019, klokken 09:11 »
Pene forbrukstall 18,2kw/100km i 90km/t og 27,0kw/100km i 120km/t.
BMS er i ulage på denne bilen og prosent raser ut av batteriet når det kommer under 44% soc.

Da BMS er i ulage på denne bilen kan vi vel strengt tatt ikke stole på noen av de presenterte verdiene?
Bjørn ønsker å gjøre en ny test med en frisk bil/BMS, så foreløpig kan forbrukstallene tas med en klype salt.
Model S 75D 2018
EQC | bestilt
Model Y | bestilt
x Model S 85D 2015

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 327
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #96 på: torsdag 22. august 2019, klokken 09:19 »
Det jeg synes er litt negativt er at selvkjøringen ikke virker veldig bra. Jeg håper den er bra nok for min bruk, men ble litt skeptisk. Også litt negativt at den ikke husker hvilken pedalmodus en foretrekker. Tipper jeg vil kjøre primært i D- - for å slippe fossilbilfølelsen, men det virker som en må vippe på spaken hver gang for å få rett modus.

Synes ikke selvkjøring på noen biler er god nok - eller testet godt nok - til at jeg slapper av ved bruk av det, så akkurat den funksjonen tillegger jeg liten vekt. Men det er meg.

Ang. pedalmodus er jeg enig. Der ønsker jeg meg noe mer deterministisk, som en set-and-forget innstilling på Tesla. Tilvenning, muligens.
Model S 75D 2018
EQC | bestilt
Model Y | bestilt
x Model S 85D 2015

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11049
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #97 på: torsdag 22. august 2019, klokken 09:44 »
Ok. AP1 som jeg har i dag kjører dønn stabilt og forutsigbart. Jeg er helt sikker på at jeg kunne sovet fra Alnabru til Kolomoen om jeg måtte på vei til hytta. Den gjør ingen feil på fine veier.
Men den er ikke et alternativ lenger da Tesla kun leverer AP2 som jeg ikke kan stole på og som gjør mye ubehagelig. Så sett i nybilmarkedet er jeg muligens enig med deg i at ingen alternativer er gode nok pt. Men jeg håper jo Mercedes løsning er tilsvarende stabil som AP1 på motorvei. Det hadde vært nydelig! Ikke perfekt, men en god støtte på gode veier. Langtur uten Ap1 blir ikke helt det samme.

Pedalene blir tilvenning uansett tenker jeg. Jeg må jo begynne å huske på start/stopp-knapp også istedenfor en bil som gjør det automatisk. Det blir jo litt merkelig. Og manuelle dører som jeg må stenge selv. Det er en del slike åpenbare enkle implementeringer hos Tesla som andre ikke har adoptert foreløpig. Så i det daglige blir det litt mer mikkmakk med trykking enn jeg er vant med. Og panoramautsikten fra Model X vil jeg helt klart savne, men vanlig frontvindu blir man jo vant til det også. Fordel ved motsol osv.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3477
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #98 på: torsdag 22. august 2019, klokken 09:53 »
Må si jeg synes dette ser greit ut ja. Med 80kWh netto kommer du faktisk 30 mil i 120 og 44 mil i 90km/t. Det virker som Mercedes har jobbet bra med drivlinje og luftmotstand.

Hvor langt man faktisk kommer, gjenstår å se ;)

Når det gjelder luftmotstand venter jeg å se hva CdA er, men en Cd på 0,29 (0,27 med AMG) imponerer ikke.
(i-Pace har 0,29, E-Tron har Cd 0,28, Model X har Cd 0,25, Model S har 0,24 og Model 3 har 0,23)

Jeg skulle ønske produsentene ble enige om hvordan man måler CdA (f.eks ved 50km/t og 100km/t) –og publiserte tallene- slik at det ble mulig å sammenligne bilene.
Basert på det jeg har lest om aerodynamikk er jeg ikke veldig optimistisk på EQC sine vegne, bare sammenlign den med effektive biler som Tesla Model 3 og Hyundai IONIQ...
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11049
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #99 på: torsdag 22. august 2019, klokken 10:03 »
Må si jeg synes dette ser greit ut ja. Med 80kWh netto kommer du faktisk 30 mil i 120 og 44 mil i 90km/t. Det virker som Mercedes har jobbet bra med drivlinje og luftmotstand.

Hvor langt man faktisk kommer, gjenstår å se ;)
Jepp. Men produsentens offisielle tall samt stikkprøver underveis tyder på at dette stemmer.
Tallene er vel også omtrent som en burde forvente, selv om jeg fryktet verre. At en vesentlig mindre bil bruker like mye som Model X er jo ikke imponerende, men det er et designvalg. De kunne jo gitt den Model Y formen på bekostning av design. Da ville forbruket vært lavere.

Dette blir ganske likt som en ny X90D, noe som holder bra for min del.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 873
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #100 på: torsdag 22. august 2019, klokken 10:06 »
...Basert på det jeg har lest om aerodynamikk er jeg ikke veldig optimistisk på EQC sine vegne, bare sammenlign den med effektive biler som Tesla Model 3 og Hyundai IONIQ...
Uansett kan du ikke sammenligne forbruk på TM3/Ioniq og en høy/større bil som EQC..
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1681
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #101 på: torsdag 22. august 2019, klokken 10:33 »

Jeg skulle ønske produsentene ble enige om hvordan man måler CdA (f.eks ved 50km/t og 100km/t) –og publiserte tallene- slik at det ble mulig å sammenligne bilene.
Basert på det jeg har lest om aerodynamikk er jeg ikke veldig optimistisk på EQC sine vegne, bare sammenlign den med effektive biler som Tesla Model 3 og Hyundai IONIQ...

CdA er jo en konstant på samme måte som Cd og endres ikke som funksjon av hastighet.

Ellers enig at at alle burde oppgi CdA. Det er den som faktisk har noen betydning.

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #102 på: fredag 23. august 2019, klokken 09:52 »
Teslabjørn snakker om feilene han opplevde på EQC rundt batteri og lading. Kult å se hvordan Mercedes har håndtert hele greien. :)
https://www.youtube.com/watch?v=ooZlRVJjFNc&fbclid=IwAR1uwVao_L3TiCi7sHwgQMQDE-GYvm8mUCxhUJbNlNQrt-Q74f9tfT6_hYE

model3citizen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 796
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #103 på: fredag 23. august 2019, klokken 10:05 »
Denne hendelsen bekrefter langt på vei at 90% av YouTube-kommentatorer er idioter.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #104 på: fredag 23. august 2019, klokken 13:37 »
Ble du overrasket over det? :)