Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EQC lading - 230V/400V  (Lest 6612 ganger)

Lassi

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 125
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #60 på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 14:32 »
Jeg har forsøkt å finne ut av dette og basert på div innlegg på facebook forstår jeg det slik at den kan lade på 2 faser på 230V, dvs med en 3 fase lader satt til 20A vil man oppnå 7,4kW ladeffekt. Dette både på IT og TN nett.

Her er tekst fra konfigurator: (google translate)
Mer fleksibilitet: Med AC-ladesystemet kan du lade opptil 7,4 kW (1- eller 2-fas) hvis det ikke er noen hurtigladestasjon, for eksempel fra IONITY tilgjengelig. I tillegg til veggboksen hjemme, kan du også koble kjøretøyet til en rekke offentlige ladestasjoner. Disse leverer vanligvis vekselstrøm - akkurat som vanlige stikkontakter.


LA3UX

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #61 på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 08:25 »
I teorien kan du kanskje oppnå 7,4 kW effekt, både fra TN og IT nett, med tilstrekkelig stor kurs-sikring. Min ladeprodusent (EASEE) anbefaler f eks å begrense til 80% av kursen, og du må også ha ladekabel med stort nok tverrsnitt. Ut fra de mange tilbakemeldinger jeg har lest fra ulike brukere bør man ikke være skuffet om reell ladeeffekt er et sted omkring 6,0 til 6,5 kW selv om oppsettet og bilens ombordlader teoretisk kan gi 7,4 kW. Se gjerne linken om ulike lade-muligheter her:

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2582
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #62 på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 08:42 »
Det blir som på vår e-tron.

Vi har en Schneider EVLink smart wallbox 7,2 kW (32 A 230 V IT nett) og den er sikret med 40 A sikring.

Bilen trekker dermed 7,2 kW, men fordi det er tap i høyvoltsladeren så blir bilens høyvoltsbatteri ladet fysisk med 6,4 kW.

Det er tap i all elektronikk (ladere).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6686
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #63 på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 21:45 »


Vi har en Schneider EVLink smart wallbox 7,2 kW (32 A 230 V IT nett) og den er sikret med 40 A sikring.

Bilen trekker dermed 7,2 kW, men fordi det er tap i høyvoltsladeren så blir bilens høyvoltsbatteri ladet fysisk med 6,4 kW.

Det er tap i all elektronikk (ladere).
Hvis du har 230V/32A skal du få,7,36kW ikke 7,2. Får du bare 6,4kW inn på batteriet da er laderen særdeles ineffektiv. Det er ganske vanlig med 95% effektivitet på likerettere nå.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)