Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg leser denne tråden av og til. Det som slår meg er at noen tror at når det gjelder elbiler vil det på sikt stå igjen en seierherre, og at det vil være Tesla. For en del datafirmaer har jo det skjedd, for eksempel facebook og google. Kanskje microsoft også. Firmaene kommer fra USA og gjerne California, akkurat som Tesla. Men en bil er vel ikke først og fremst et dataprodukt hvor det beviselig er lettere å oppnå tilnærmet verdensherredømme? Er det i hele tatt tenkelig at en monopolsituasjon kan oppstå for produkter som ikke er datarelaterte? For en forbruker tror jeg det vil være svært uheldig om konkurransen blir elliminert. Håper på sunn konkurranse også i dette markedet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Vaduz

Jeg tror heller ikke på noe monopolsituasjon. Det eneste måtte være autonomi, men jeg tror ikke tesla ligger bedre an enn de andre lenger. Med bil så klarer stort sett alle å levere gode produkter (mens Google er den eneste virkelig gode søkemotor), og det gir ingen gevinst å ha samme bil som venner og familie med risiko for å være igjen alene på en ubrukt plattform (MySpace vs Facebook). Tipper rundt 10% markedsandel til slutt for tesla.

Motorwatt

En vill og udokumentert lek med tall, men med et snev av egenfundert realisme: Hvis totalmarkedet i 2030 er 120 mill. biler, og 60% er elektrisk, blir det ca 72 millioner elbiler. Tesla burde kunne ta 10% av dette markedet i 2030, altså 7.2 millioner biler. Av totalmarkedet utgjør det 6%.
More or less  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gnilre

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:19
En vill og udokumentert lek med tall, men med et snev av egenfundert realisme: Hvis totalmarkedet i 2030 er 120 mill. biler, og 60% er elektrisk, blir det ca 72 millioner elbiler. Tesla burde kunne ta 10% av dette markedet i 2030, altså 7.2 millioner biler. Av totalmarkedet utgjør det 6%.
More or less  :D
Regner med at du heier på Tesla, men det var jo en edruelig vurdering. Jeg får det ikke til å rime at Tesla er like mye verdt som de ni største bilfabrikantene til sammen. Aksjen må vel da være kraftig overvurdert selv om jeg vet at Tesla driver med mer, eller forventes å drive med mer enn bare elbiler. Har mistanke om at noen håper/tror at Tesla får like mye markedsmakt som google og facebook, men det kommer ikke til å skje i Europa og neppe i USA heller.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Motorwatt

#4324
SitatRegner med at du heier på Tesla
Nei, og jeg mener som deg at dagens verdi på Tesla er mere relatert til "tro, håp, og kjærlighet".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. juli 2021, klokken 07:51
SitatRegner med at du heier på Tesla
Nei, og jeg mener som deg at dagens verdi på Tesla er mere relatert til "tro, håp, og kjærlighet".

Aksjeverdien på Tesla har ingen rot i virkeligheten - men så lenge det finnes en tro der ute som fortsetter å holde kursen oppe så kan det jo være en svært god investering.

ToWalkOrDrive

Dersom Tesla blir forbigått på elbil-fronten så virker de å være veldig langt fremme på lade-fronten. Dersom Tesla gjør alvor av å tillate andre bilmerker på laderne neste år (som de sa de skulle gjøre i søknad til offentlig støtte fra Vestland), så kan de begynne å selge mye strøm, både i Norge og i verden. Andre ladeaktører sier at hver ladestolpe er svindyr, så de kan ikke bygge ut mer, mens Tesla popper ut 42 ladestolper på en lokasjon. Kan virke som at de har funnet en måte å lage de mye billigere. Kan og være at de er strategiske med å bygge ut veldig mye nå for å så å tillate andre bilmerker neste år, for så å ta hele lademarkedet, og at det er derfor de nå også bygger ladestasjoner i byene, både i Norge og Europa ellers. Dermed kan Tesla bli den nye Shell...særlig hvis de får gang på solcellepanelene og batteribankene som de kan koble opp mot ladestasjonene. De enorme ladestasjon-utbyggingene gir plutselig enda mer økonomisk mening. Ser de og har begynt å tilby batteribank og solcellepaneler til privatpersoner i Kina. Det syke er hvor bra de gjør omtrent alt de gjør...nesten som i en science fiction film hvor et nytt firma finner opp noe helt nytt og tar over verden...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Tesla tenker stort og bruker førsteprinsipp regler for det meste de gjør. Dette har gjort dem større enn de fleste trodde. Så de som alltid har vært skeptiske har tatt grundig feil (gang på gang).

Men å tro Tesla vil ta over alt og få monopol er helt utopisk. Kun hvis Google, Facebook, Amazon og et par til slår seg sammen med Tesla da kunne en virkelig begynt å bekymre seg (noe som ikke vil skje).

Tesla er blitt en stor aktør og vil fortsette med det, heldigvis vil de ha mange konkurenter. Det er sunt. Akkurat som at den etablerte bilbransjen trengte at Tesla kom på markedet.

OlaM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juli 2021, klokken 12:25
Kan virke som at de har funnet en måte å lage de mye billigere.

Eller så har de rett og slett mer investorpenger å brenne enn de forskjellige små ladetilbyderne. Det er ennå helt uklart hva denne åpningen vil bestå av. Det kan godt hende det blir en minimumsløsning kun for å tilfredstille myndighetskrav der de har mottatt støtte.

Hvis jeg var i Teslas ledelse og tenkte på markedsposisjonen min så ville jeg ikke gitt tilgang til andre biler der det ikke var eksplisitt krevet eller myndighetene hadde juridisk dekning for det, f.eks. tidligere mottatt støtte der dette ikke var et krav. Men det er, for å si det mildt, ikke godt å vite om Teslas ledelse ser ting på samme måte.
'21 3LR

Magnus Hansen

Grunnen til at Tesla har så bra ladenettverk er jo rett og slett fordi de ikke prøver å tjene penger på det. Tvert i mot taper de penger på det. Eller sagt på en annen måte så sponset bilsalget ladenettverket. Det er derfor de heller ikke kan åpne nettverket med dagens priser.

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:43
Det er derfor de heller ikke kan åpne nettverket med dagens priser.
Hadde vært interresant å sett kilden din for den påstanden?
Spesielt siden ingen vet hvor mye det koster Tesla og det vi vet er at SuC ikke var beregnet å gi inntekter, men nå er prisen øket så kan jo faktisk hende at det lønner seg med dagens priser. Eller ikke.....  Siden ingen vet.

Øyvind.h

#4331
Det blir vel en naturlig vurdering av strømpris, effektledd, etablering og drift/vedlikehold.
Pris hos kommersielle aktører er også en god indikasjon, selv om Tesla har noen volumfordeler og systemfordeler.
Men det er ikke sikkert de må så mye over 3-4kr før de tjener greit med penger. Stasjonene må rett nok bygges om for å passe alle biler, men det er en engangskost.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

#4332
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:52
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:43
Det er derfor de heller ikke kan åpne nettverket med dagens priser.
Hadde vært interresant å sett kilden din for den påstanden?
Spesielt siden ingen vet hvor mye det koster Tesla og det vi vet er at SuC ikke var beregnet å gi inntekter, men nå er prisen øket så kan jo faktisk hende at det lønner seg med dagens priser. Eller ikke.....  Siden ingen vet.

1. de kommersielle ladeoperatørene har store problemer med å tjene penger
2. disse har mye mindre ladeanlegg og vesentlige høyere priser

Hvis du mener at Tesla har så utrolig mye lavere kostnader enn disse andre så er jeg interessert i å se kilden  :)

Ps dette er en interessant tråd hvor Lars hos Circle K forklarer litt om kostnader for hurtigladerstasjoner, effektavgift mm



https://elbilforum.no/index.php?topic=50452.0


turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. juli 2021, klokken 17:25

Hvis du mener at Tesla har så utrolig mye lavere kostnader enn disse andre så er jeg interessert i å se kilden  :)

Tesla har jo enklere ladere, og har gjenbruksfordeler internt. At ingen andre skal tjene på de er jo og en fordel.

I tillegg har de og egne trafostasjoner mange steder, som gir de en lavere effekttariff.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Helt tilbake til 2017 så hadde Tesla en visjon om at alle superladere skulle være avkloblet det vanlige strømnettet, og at de dermed skulle skaffe strømmen selv ved hjelp av solcellepaneler og andre måter, samlet opp i store batteribanker. Kan virke som at det har gått litt tregere enn planlagt å få til dette, men klarer de det så slipper de jo både å bruke penger på andre sin strøm, laderne blir mer miljøvennlige, siden annen strøm blir billigere og kan da erstattet fossile energikilder, samt at effektavgift er jo heller ikke et problem.
https://electrek.co/2021/04/27/tesla-power-all-superchargers-with-renewable-energy-this-year/

På den annen side så vil det jo dukke opp konkurrenter, som sikkert og vil se på andre energikilder enn nettet. Ser at den fryktelige straffen VW fikk i USA, med å lage ladenettverk, selvsagt ble veldig lønnsomt for VW, og nå søker de investor så de kan cashe inn litt samtidig som de kan investere og bygge flere ladere.
https://electrek.co/2021/07/07/electrify-america-rumored-billion-partner/

Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA