Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Hvis du sitter på en aksjepost til 30 mrd dollar som skal 5-doble seg nårsomhelst så låner du vel heller med sikkerhet i aksjene enn å selge alt?
Eller vet Panasonic noe om 4680 som ingen andre vet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 28. juni 2021, klokken 16:15
Hvis du sitter på en aksjepost til 30 mrd dollar som skal 5-doble seg nårsomhelst så låner du vel heller med sikkerhet i aksjene enn å selge alt?
Eller vet Panasonic noe om 4680 som ingen andre vet?

Ikke sikkert Panasonic tror på denne 5 doblingen da?
Videre så er det kanskje litt strategisk å fjerne koblingen mot Tesla - de skal vel levere til mange,mange andre?
Men uansett hvordan en vrir og vender på det - Panasonic tror mer på dette grepet enn en 5 dobling av porteføljen til Tesla

emurof

Sitat fra: advale på lørdag 26. juni 2021, klokken 23:09Joda. Men er ikke det mest obvious at de tar ut gevinsten og regner med aksjen går nedover - som stort sett alle aksjonærer tenker.

Gir ingen meningen å selge aksjeposten for å investere i produksjonen. Hvordan fikk Tesla til å bygge ut fabrikker når de ikke hadde en slik gigapost å selge? Eller titusenvis av andre selskaper når de skal gjøre det samme???

Det gir ikke mening å selge aksjer når man trenger mye penger til investeringer?

Tesla fikk til å bygge ut fabrikker ved å hente inn kapital gjennom blant annet emisjoner.

SitatFascinerende (eller skremmende) å se ikke en eneste blant elbil/tesla-sider eller brukere nevner det mest obvious(uten at jeg har gått inn med lupe)

Hva er "det mest obvious"?

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 28. juni 2021, klokken 16:15Hvis du sitter på en aksjepost til 30 mrd dollar som skal 5-doble seg nårsomhelst så låner du vel heller med sikkerhet i aksjene enn å selge alt?
Eller vet Panasonic noe om 4680 som ingen andre vet?

Selv med fakta på bordet så skal Tesla rakkes ned på, tydeligvis.

Faktum er at Panasonic har behov for kapital. De har nå sørget for kapital. Panasonic er først og fremst en produsent, ikke et investeringsselskap.

Og hvem har påstått at Tesla skal femdoble seg når som helst?

daktari

Analysen er enkel:

1) Ark som sier at aksjen er $3000 om noen år har rett og Panasonic er komplette idioter som ikke belåner sin 30 mrd kroners aksjepost nå fordi aksjene er verdt 150 mrd NOK om få år, nok til å dekke lånene +++

1a) Panasonic tror aksjen ikke vil stige, men at Tesla vil gi utbytte snart slik at de kan beholde posisjonen, låne med sikkerhet i aksjen og utbyttet vil betale for lånekostnadene.

2) Panasonic tror at Ark er på bærtur og sikrer gevinst nå,  fordi 30 mrd i lomma nå er bedre enn 6 mrd om noen år.

3) Panasonic er i knipe med masse gjeld, dårlig inntjening og må selge alt for å dekke gjelda for å overleve.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Panasonic tjener bra med penger og har lite gjeld.

Counterpointer

Nå er det slik at Panasonic kjøpte et selskap som koster 7 mrd dollar og solgte aksjer i Tesla for 3,6 mrd dollar.
Sikkert greit for bunnlinja å bare låne halvparten. Du vet hva du har i dag!

advale

#4297
Sitat fra: Ellemelle på mandag 28. juni 2021, klokken 15:54
The sale helps meet Panasonic's growing appetite for capital. In addition to a $7.1 billion deal to buy U.S. supply chain software developer Blue Yonder, announced in April, the company continues to invest in growing its auto battery operations.

Hva er konkret her i forhold til at Panasonic trenger penger til nye produksjonslinjer for 4680? -> Ingenting.

Hva som er mest obvious: det er å kjøpe når du tror aksjen skal gå opp. Selge når du tror aksjen skal gå ned. Spekuleringen er helt ute på viddene når 99,9 % kun snakker om produksjon for 4680. Det mest obvious er å selge når Panasonic tror aksjen skal gå ned, eller trenger til andre investeringer.

Skal vi ta en nærmere titt på historikken til 4680: Gått masse rykter om at Tesla skal utvikle og bli batteriprodusent. Barron, en kjent investor, tror at verdien av batteriproduksjonen kan bli større enn selve bil-produksjonsdelen (også Elon har hintet til dette). Tesla holder Battery Day og sier de skal utvikle og produsere batterier. De sier INGENTING om parternskap med LG, Panasonic etc.

Så går det 9-12 måneder så hører vi Tesla ønsker samarbeid med Panasonic, LG om å utvikle 4680. Panasonic sier at de jobber med 4680 men sier samtidig det er veldig komplisert.

Hvordan tolker Tesla-fan og nettsider dette? Jo, 99,9% spekulerer om krysspatentering så blir automatisk alle partnere vinnere. Gir dette mening?

Sitat fra: emurof på mandag 28. juni 2021, klokken 19:41
Selv med fakta på bordet så skal Tesla rakkes ned på, tydeligvis.

Faktum er at Panasonic har behov for kapital. De har nå sørget for kapital. Panasonic er først og fremst en produsent, ikke et investeringsselskap.

Og hvem har påstått at Tesla skal femdoble seg når som helst?

Hva slags fakta egentlig? Jeg tolker det som ordinær drift, at de selger for å ta gevinst. At man skriver at de casher ut for å investere videre er vel slik det fungerer for enhver bedrift. Ikke noe ekstra-ordinært.

Det er batteri-skvis overalt nå. Du tror Panasonic vil få problemer med å finansiere nye produksjonslinjer når bilprodusentene nærmest kaster penger etter dem?

Det meldes om nye batterifabrikker med flere titalls mrd investeringer fra andre batterifirmaer - hvor i granskauen får de pengene fra da i så fall?

Counterpointer

Selv om jeg har null problem med å få lån om jeg skulle starte produksjon av noe er det like greit å selge noen aksjer å slippe å låne.

Dette gjelder for bedrifter også.

Vi vet lite/ingenting om hva Panasonic tror om Tesla kurs. Antageligvis tror de ikke på femdobbling, men det kan like gjerne være som flere analytikere peker på, at de vil fremstå mer uavhengig. Eller andre grunner. Det kan også være kombinasjon av grunner for salg.

advale

Du trekker inn privatøkonomi der 99,99 % er ekstremt risikoavers. Det er grunner til at firmaer blir verdsatt til flere mrd'er. De blir ikke verdsatt til flere mrd ved å drive etter privatøkonomi-tankesettet.

SurSnasen

Sitat fra: daktari på mandag 28. juni 2021, klokken 22:18
1) Ark som sier at aksjen er $3000 om noen år har rett og Panasonic er komplette idioter som ikke belåner sin 30 mrd kroners aksjepost nå fordi aksjene er verdt 150 mrd NOK om få år, nok til å dekke lånene +++

ARK, som har sin desidert største aksjepost i TSLA. Tror muligens at Panasonic ser på ARK som ikke akkurat habil i vurderingen av TSLA.

Ellemelle

Sitat fra: advale på tirsdag 29. juni 2021, klokken 00:06
Sitat fra: Ellemelle på mandag 28. juni 2021, klokken 15:54
The sale helps meet Panasonic's growing appetite for capital. In addition to a $7.1 billion deal to buy U.S. supply chain software developer Blue Yonder, announced in April, the company continues to invest in growing its auto battery operations.
Hva er konkret her i forhold til at Panasonic trenger penger til nye produksjonslinjer for 4680? -> Ingenting.
Du skrev at artikkelen kun handlet om at de kjøpte billig og solgte for å hente ut gevinst.  "Dvs generelt om kjøp og salg av aksjer."

Sitatet mitt fra artikkelen sier at Panasonic trenger kapital, både for å gjennomføre konkrete store oppkjøp, men også for kunne investere i sin voksende virksomhet innen batterier til bil.

Litt mer enn kjøp og salg av aksjer?

Counterpointer

Sitat fra: advale på tirsdag 29. juni 2021, klokken 00:43
Du trekker inn privatøkonomi der 99,99 % er ekstremt risikoavers. Det er grunner til at firmaer blir verdsatt til flere mrd'er. De blir ikke verdsatt til flere mrd ved å drive etter privatøkonomi-tankesettet.
Kunne like gjerne stått. Selv om firma X har gode muligheter for lånefinansiering er det ut fra deres vurdering gunstig å realisere gevinst på en aksjepost og dermed styrke likviditet i firmaet.

advale

#4303
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 29. juni 2021, klokken 07:50
Sitatet mitt fra artikkelen sier at Panasonic trenger kapital, både for å gjennomføre konkrete store oppkjøp, men også for kunne investere i sin voksende virksomhet innen batterier til bil.

Litt mer enn kjøp og salg av aksjer?

Alle firmaer søker etter å vokse seg størst mulig og har kapitalbehov ved vekst. Kan godt hende de casher ut for å re-investere i en software developer. Men hvor er den konkrete forbindelsen til at de selger for å sette opp 4680 som Klykke og andre påstår? Derav jeg skriver at det ser ut som et vanlig firma-beslutning og er ganske langt ifra 4680.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 28. juni 2021, klokken 22:18Analysen er enkel:

1) Ark som sier at aksjen er $3000 om noen år har rett og Panasonic er komplette idioter som ikke belåner sin 30 mrd kroners aksjepost nå fordi aksjene er verdt 150 mrd NOK om få år, nok til å dekke lånene +++

1a) Panasonic tror aksjen ikke vil stige, men at Tesla vil gi utbytte snart slik at de kan beholde posisjonen, låne med sikkerhet i aksjen og utbyttet vil betale for lånekostnadene.

2) Panasonic tror at Ark er på bærtur og sikrer gevinst nå,  fordi 30 mrd i lomma nå er bedre enn 6 mrd om noen år.

3) Panasonic er i knipe med masse gjeld, dårlig inntjening og må selge alt for å dekke gjelda for å overleve.

Dette er ingen analyse, bare spekulasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA