Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

xerxes

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. juli 2020, klokken 08:28
Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. juli 2020, klokken 23:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:50
Solgte på 1400. Har nå bare 1 stk aksje igjen.

Får se hvor jeg setter pengene nå.  ???
hvorfor solgte du?
Jeg tror det aller aller meste av den potensielle gevinsten er tatt ut. Og jeg tror det er betydelig mer sannsynlig at kursen går ned enn betydelig opp. Hvis man holder og det går til 2000, så har man tjent 42%. Om man selger her, det faller til 600 og man kjøper seg inn igjen, og så går det opp til 2000, så har man tjent 233%. Det siste er mer det jeg er på jakt etter.

Forstår at man vil ta gevinst på et tidspunkt. Gratulerer.

Selv tror jeg ikke det er mulig å time markedet, føler det er så vanskelig å forutse perioder når det synker og stiger brått. Var på 800 nivå i ukesvis. Så er det snakk om mulig SP500 inclusion leste jeg rykter om. Kan ikke utelukkes, føler jeg, at de stiger til 2000 ved jul. Giga berlin. Battery day i september. Kina model Y. On track til 500.000 biler solgt 2020. Mulighet for bølge to av corona. Lett å være etterpåklok.

emurof

Sitat fra: JørundG på fredag 10. juli 2020, klokken 21:08
Waymo (selvkjøring tech) skal ha bokført verdi på 120milliarder dollar. Waymo er eid av Google. Mange mener at Tesla har kommet mye lenger enn dem på automatisert selvkjøring. Og her er det stor verdi å være først. Det vil si at bare dette utgjør (minimum) ca50 % av verdien av selskapet. Tror Tesla er billig nå. Om få år kan kursen være mangedoblet.

Jeg tror Tesla har ganske mye mer data enn Waymo, så de leder an der i det minste. Det virker som alle andre som driver med selvkjøring får skyhøy prising, mens det nesten ikke er priset inn i Tesla engang. Merkelig.

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. juli 2020, klokken 10:53
Det er jo like mye du selv som går på autorepeat. Hvor mange ganger har du gjentatt, idiotiske utsagn som at Tesla produserer i telt? De har for øyeblikket Freemont, Nevada, Buffalo og Shanghai som alle er gigantiske fabrikker og du har bestemt deg for å nikjøre på at de har en letthall som ble satt opp fordi Fremont hadde for lite plass under oppramp av Model 3. I tillegg har Tesla mange andre eiendommer med permanent byggningsmasse i California, men de beholder letthallen fordi den fungerer så godt. Men dette er bare en bitteliten del.

Hadde det vært riktig at hele produksjonen til Tesla var i telt, så hadde det vært rart og verd fokuset du legger på det. Men det er ikke tilfellet.
Berlin er i full utbygging og Texas blir ekstremt stor, her er det heller ikke noe telt på gang, meg bekjent.

Når det gjelder faktiske verdier mot prissetting av aksjen, så har du et poeng men det er tydelig at markedet overhodet ikke deler ditt syn. Det er jo betegnende at du selv har mer tro på VW enn både CEO og styreleder har som konkurent. Marginene til Tesla på bilene virker som ingen av de tradisjonelle klarer å ta igjen på mange år, grunnet forskjellige strukturer og at det er stor forskjell å ikke ha fossilproduksjon å ta hensyn til.

I forhold til å sette penger i forhold til hva en tror på så kritiserer du folk som har satt inn en god sum i 2012-13 og nå har en eventyrlig avkastning av dette. Det er da ingen grunn til å hovrere over at din egen vurdering er bedre, når du selv har solgt deg ut og dermed ikke fått full del i stigningen. For den saks skyld har jeg selv også misset ut på dette, så der er vi i samme båt.

Men det er nylig deltagere i tråden som har kjøpt seg inn på 1300, det er jo å sette penger på noe en tror på. Og med 1540 i skrivende stund er det respektabel avkastning. Men dette slår du bare unna som «historisk avkastning» virker det som. Men det er jo reell avkastning om en realiserer.

En ting du har rett i er at det er høyrisiko slik som forholdene er nå, men det er en naturlig del av aksjemarkedet.

Livet er for kort til å kaste bort tiden på innlegg fra individer som fortsatt er på "telt-stadiet og tror Tesla bare er en bilprodusent. Da vet du at de ikke har stort å komme med.

Jeg ser bare det han har skrevet når andre har quotet ham, og det holder i massevis  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

HåkonE

"The current production line where the Model Y is built is GA4, which is an outdoor tent that sits next to the Fremont facility..."

Du beskylder meg for å repetere, snodig påstand fra en som ikke leser  mine innlegg før du kaster deg i føleri over tastaturet fordi jeg brukte ordet  telt...om et telt. Jeg har aldri kritisert de som gikk inn tidlig, jeg stiller meg spørrende til dagens verdisetting og hva som er realistisk de neste...la oss si 5 årene.

Tilsvar på det så langt er personfokus, argumenter om historisk avkastning, misforståelser om Tesla, vage fremtidsvisjoner uten noen regnestykker (med unntak av Espen's 10 års perspektiv) og av en eller annen merkelig årsak...Sissener.   :)

emurof

Sitat fra: HåkonE på lørdag 11. juli 2020, klokken 08:45
Sitat fra: emurof på fredag 10. juli 2020, klokken 19:57
Sitat fra: HåkonE på torsdag 09. juli 2020, klokken 07:58
Sitat fra: emurof på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:49Det er dessverre Plainsite som lyver. "Rapporten" hans er et makkverk fullt av løgn og fri fantasi.

Virker å være det fjærlette standardsvaret ditt hver gang du får servert noe som ikke passer din tro på at Tesla er en eneste stor uberørt blomstereng, alle drømmer skal realiseres (og vel så det), rallyet siden høst er styrt av noe annet enn følelser og kan fortsette å gjøre oss alle rike i all overskuelig fremtid. :)

Har du faktisk sett på denne "rapporten" selv? Den inneholder alt fra løgn til direke personangrep. Fullstendig useriøst. Personen bak er også helt fanatisk.

Men hvis det er som du sier, hvorfor er det da så vanskelig å svare på det enkle spørsmålet mitt da (eller andre spørsmål jeg stiller deg)? 😁

Jeg ser ikke relevansen av å diskutere SolarCity når det du prøver å angripe er grunnlaget for prisingen av Tesla i dag.

SitatDenne "sissener" går på autorepeat her inne, som et standard svar og symbol mot alle som stiller noen enkle (eller vanskelige, alt ettersom) spørsmål om hvordan en liten bilprodusent som lager biler i telt kan bli så verdifull på bare noen få måneder uten å vise til noe.

Sissener var jo nylig ute i media igjen. Hvorfor kritiserer du folk for å diskutere ham i forbindelse med hans medieutspill i stedet for å kritisere ham for å hele tiden gå høyt ut i media? En annen grunn til å diskutere Sissener er at han også har gått svært høyt ut med angrep på Tesla - usaklige angrep som bare beviser at han enten ikke har peiling på selskapet, eller at han er en storløgner.

En ting som er sikkert er at Sissener og hans korte venner har blitt fullstendig brutalisert av Tesla. De har tapt enormt med penger. Det er helt vilt hvor brutalt det har vært. Shortere har tapt mye mer på noen få måneder enn Tesla har tapt i hele sin eksistens. Sa ikke shorter-Messiasen Jim Chanos at han var mer short i Tesla enn noen gang like før aksjen gikk fra 400-tallet og opp til det den ligger på i dag?

Problemet er at du ikke stiller spørsmål, men du gjør narr av andre og går ut med bastante påstander samtidig som du latterliggjør andre og avviser faktaene de kommer med. Du bruker også bevisst argumentasjon som du ønsker å provosere med, som for eksempel dette med at du nevner det at de lager biler i telt selv om flere har forklart deg at det ikke er noe argument.

Hva er relevansen av at de lager biler i telt?

SitatDet er visst ingen her inne som evner å vise til noe fundamendalt som kan forklare så mye som 1/5 av dagens verdi, ei heller hvordan man skal forklare selv 50% av dette over de neste 5 år. Det betyr ikke at aksjen stopper ved 1500. Eller 2500. Men det betyr at man spiller tipping basert på historisk avkastning, FOMO, twitter-meldinger og grådighet.

Du har fortsatt ikke forklart hva du mener med "fundamentalt". Er det fundamentalt at Tesla hadde en knapp nedgang på 5% i salget i katastrofekvartalet og sannsynlig overskudd samtidig som andre bilprodusenter hadde kraftig nedgang i salget?

Er det fundamentalt at de kanskje vil klare et overskudd i dette katastrofekvartalet?

Er det fundamentalt at marginene på Model Y og biler produsert i Kina (og senere Berlin) vil være mye høyere enn marginene på Model 3 bygget i Fremont?

Er det fundamentalt at Tesla kanskje vil gå inni S&P 500 etter neste kvartalspresentasjon?

xerxes

Folkens , ikke hyggelig her i tråden med personangrep og sånt. Dårlig stemning og lite nyttig for potensielle investorerer.

Ha fokus på følgende:
-Min mening (ikke om personer her inne)
-hva er premissene for denne meningen
-hvis man er her hovedsaklig å fortelle andre det man allerede vet, og vise hvorfor man har rett, lærer man lite, just saying

xerxes

Selv tipper jeg grunnen til at Tesla stiger over forventet verdi er at folk tenket lineært og ikke eksponentielt. Få som klarer det.

emurof

Sitat fra: xerxes på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:11-hvis man er her hovedsaklig å fortelle andre det man allerede vet, og vise hvorfor man har rett, lærer man lite, just saying

Du har et poeng der, men det blir litt som at en kreasjonist kommer til et vitenskapsforum og skal overbevise folk om at evolusjonsteorien er falsk. Da må man kaste bort tiden på å diskutere ting som egentlig er selvsagte, og for å etablere en bunnlinje for diskusjonen der man i det minste har fakta på plass så de reelle uenighetene kan diskuteres. Det er liksom litt begrenset hvor stor nytte man har av å diskutere om mutasjoner er reelle eller ikke.

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på lørdag 11. juli 2020, klokken 11:59
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. juli 2020, klokken 10:53
Det er jo like mye du selv som går på autorepeat. Hvor mange ganger har du gjentatt, idiotiske utsagn som at Tesla produserer i telt? De har for øyeblikket Freemont, Nevada, Buffalo og Shanghai som alle er gigantiske fabrikker og du har bestemt deg for å nikjøre på at de har en letthall som ble satt opp fordi Fremont hadde for lite plass under oppramp av Model 3. I tillegg har Tesla mange andre eiendommer med permanent byggningsmasse i California, men de beholder letthallen fordi den fungerer så godt. Men dette er bare en bitteliten del.

Hadde det vært riktig at hele produksjonen til Tesla var i telt, så hadde det vært rart og verd fokuset du legger på det. Men det er ikke tilfellet.
Berlin er i full utbygging og Texas blir ekstremt stor, her er det heller ikke noe telt på gang, meg bekjent.

Når det gjelder faktiske verdier mot prissetting av aksjen, så har du et poeng men det er tydelig at markedet overhodet ikke deler ditt syn. Det er jo betegnende at du selv har mer tro på VW enn både CEO og styreleder har som konkurent. Marginene til Tesla på bilene virker som ingen av de tradisjonelle klarer å ta igjen på mange år, grunnet forskjellige strukturer og at det er stor forskjell å ikke ha fossilproduksjon å ta hensyn til.

I forhold til å sette penger i forhold til hva en tror på så kritiserer du folk som har satt inn en god sum i 2012-13 og nå har en eventyrlig avkastning av dette. Det er da ingen grunn til å hovrere over at din egen vurdering er bedre, når du selv har solgt deg ut og dermed ikke fått full del i stigningen. For den saks skyld har jeg selv også misset ut på dette, så der er vi i samme båt.

Men det er nylig deltagere i tråden som har kjøpt seg inn på 1300, det er jo å sette penger på noe en tror på. Og med 1540 i skrivende stund er det respektabel avkastning. Men dette slår du bare unna som «historisk avkastning» virker det som. Men det er jo reell avkastning om en realiserer.

En ting du har rett i er at det er høyrisiko slik som forholdene er nå, men det er en naturlig del av aksjemarkedet.

Livet er for kort til å kaste bort tiden på innlegg fra individer som fortsatt er på "telt-stadiet og tror Tesla bare er en bilprodusent. Da vet du at de ikke har stort å komme med.

Jeg ser bare det han har skrevet når andre har quotet ham, og det holder i massevis  ;D
Jeg både håper og ønsker å ha fornuftige kritiske røster i tråden. Det ser fåfengt ut dessverre

Vel vel. Har uansett meget høy grense for å sette noen på «ignore». Foreløpig er det bare en på den lista og han plaget denne tråden langt mer enn HåkonE.

Aksjen har en utvikling som er vanskelig å forstå når en studerer på for nært hold, men den historiske trenden holder følge med at selskapet utvikler seg. Men det er så store svingninger at for folk som ikke har erfaring med aksjer er det viktig å time inngangen, dette har ingen et godt svar på, men det er lov å resonnere rundt det.

Counterpointer

Sitat fra: xerxes på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:11
Ha fokus på følgende:
-Min mening (ikke om personer her inne)
-hva er premissene for denne meningen
-hvis man er her hovedsaklig å fortelle andre det man allerede vet, og vise hvorfor man har rett, lærer man lite, just saying
Fornuftige punkter

DagfinnN

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:19
Vel vel. Har uansett meget høy grense for å sette noen på «ignore». Foreløpig er det bare en på den lista og han plaget denne tråden langt mer enn HåkonE.
Da har du nok den samme på lista som jeg har :)
Vedkommende har jo vært stille en stund nå. Det er klart at når man argumentere at 200$ er alt for mye for Tesla aksjer så er det vel best å være stille når kursen har nådd 1.500$
Men jeg som elsker Tesla, forstår rett og slett ikke hvorfor kursen er så høy. Skjønner at det er drømmer og forventninger her, men likevel.
Skulle FSD komme (som Elon spår) vil nok kursen gå til nye høgder. Husk at selvkjøring treffer et trilliardmarked. Stadige fantombremsing gjør det imidlertid ikke så lett å være optimistisk på FSD.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. juli 2020, klokken 16:22
...jeg som elsker Tesla, forstår rett og slett ikke hvorfor kursen er så høy. Skjønner at det er drømmer og forventninger her, men likevel.
Skulle FSD komme (som Elon spår) vil nok kursen gå til nye høgder. Husk at selvkjøring treffer et trilliardmarked. Stadige fantombremsing gjør det imidlertid ikke så lett å være optimistisk på FSD.
Fantombremsingene bremser nok troen på FSD! Men det kan ikke bremse markedets tro på aksjen for den er ekstremt sterk nå.

Husker også en annen «ekspert» som var temmelig hånlig når jeg og flere påpekte at aksjen måtte stige etter å ha vært under 200, det var kun «dead cat bounce». Du verden som den katten spretter

Det er ikke måte på begreper som forklarer hvorfor Tesla ikke klarer noe positivt, det er kun ekstreme fanatikere som bidrar til høy kurs.

Like morsomt er det når noen påstår at det påvirker kursen hvordan oppfatningen er i denne tråden DET er å ha overdreven tro på elbilforum sin påvirkningskraft!

GOS

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. juli 2020, klokken 16:22
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:19
Da har du nok den samme på lista som jeg har :)
Vedkommende har jo vært stille en stund nå. Det er klart at når man argumentere at 200$ er alt for mye for

Med mindre en velger å bytte bruker navn fra Ar.... til noe annet....
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Klykken

Vdr. fantombremsing og FSD - Når man får nye funksjoner på FSD-pakken er ikke dette noe som er "helt nytt". De kjører ghosting i bakgrunnen på flåten og tester situasjoner på alle mulige måter og finjusterer underveis i månedsvis før de mener det er "godt nok" til release. De er også milevis lengre i utviklingen enn det man har tilgang på, sies det. Om det er godkjenninger det står på eller faktiske mangler skal ikke jeg svare på, dog.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. juli 2020, klokken 16:22Men jeg som elsker Tesla, forstår rett og slett ikke hvorfor kursen er så høy. Skjønner at det er drømmer og forventninger her, men likevel.

Jeg skjønte det heller ikke, men hele markedet går oppover fordi det ikke finnes andre steder å plassere penger enn i aksjer, i det minste hvis man vi ha avkastning. I tillegg leverer Tesla veldig mye bedre enn forventet i det verste kvartalet for markedet på flere tiår, pluss alle de andre nyhetene. Og så sannsynlig overskudd og S&P 500. Men da blir vel fallhøyden ganske solid hvis det ikke blir overskudd likevel, antar jeg.

En ting som også bør nevnes er at Tesla leverte bedre og bedre samtidig som aksjen bare lå og vaket rundt samme nivå i flere år. Det som har skjedd nå er kanskje at Tesla har fått en mer riktig prising og at den lå unormalt lavt lenge.

Den evig smarte og kunnskapsrike Cathie Wood fra ARK Invest forutså dette allerede i april 2019:

https://twitter.com/BarkMSmeagol/status/1224927372161404928

Wood: "The longer the base, the bigger the breakout."

Og basen var jo veldig... veldig lang.

SitatStadige fantombremsing gjør det imidlertid ikke så lett å være optimistisk på FSD.

Tror ikke man kan bedømme FSD ut fra AP i dag. Da ser man ikke skogen for bare trær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA