Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

turfsurf

Her er vel finansavisen ute og sykler

«Kjernen av konflikten er at bonusen er tatt fra et pensjonsfond som opprinnelig er laget for brannmenn og politi i Detroit.»

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/06/19/7539374/elon-musk-saksokes-for-a-ha-tatt-ut-enorm-bonus


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

#3016
Høres ut som en dårlig oversettelse.

Saken er i hvert fall den at Musk har fått tildelt opsjoner på å kjøpe et betydelig antall aksjer, til kraftig underkurs i forhold til dagens kurs. Og det var rundt 90% av aksjonærene (om jeg ikke husker feil) som stemte for planen, selv etter at Musk mf holdt seg utenfor avstemningen.

Her kan man lese om kompensasjonsplanen: https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-announces-new-long-term-performance-award-elon-musk

Dette er et søksmål som vil ikke gå noe sted. Aksjonærene i et selskap har lov til å kompansere sin konsernsjef så godt de ønsker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Taben

Hei. Virker som enkeltperson (-er) her inne virker langt mer opptatt av angrep styrt av følelser med kritikk mot Tesla uten å bidra på noen måte når det gjelder TSLA.

Til dere som fortsatt sitter long på TSLA, strategier fremover? 

Noen som vil tippe verdi pr 3 dje kvartal 2023? Masse positive ting som vil være skjedd innen den tid som vil kunne påvirke TSLA: Batterier, Cybertruck, Semi, Roadster....... 
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

geear

Sitat fra: HåkonE på søndag 21. juni 2020, klokken 18:28
Porsche Automobil Holding er det nærmeste man kommer ja (ticker: PAH3). Porteføljen min består for tiden av over 90% tech, så sier seg vel selv hvor jeg har pengene mine. :laugh:

Virker som halvparten her inne virker langt mer opptatt av personangrep styrt av følelser som verktøy mot enhver kritikk mot aksjen de liker (fremfor å ha en konstruktiv debatt om hvorfor de liker aksjen slik at vi kollektivt kan ta de smarteste investerings-valgene), og den andre halvparten støtter seg på historisk avkastning.

Det virker jo sikkert som en logisk taktikk så lenge aksjen går inn i himmelen.  :)

Dagens nyheter...

Løse bakseter, setebelter og lakkproblemer. Kundene fortviler.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/06/21/195685762/problemer-med-ny-tesla-kunder-nekter-a-ta-imot-bilen

Musk og Tesla-styret saksøkes for enorme bonusavtaler

https://e24.no/boers-og-finans/i/na8aQx/musk-og-tesla-styret-saksoekes-for-enorme-bonusavtaler
Personangrep? Du snakker om å kjøpe aksjer i Porsche, og når det påpekes at det ikke er mulig, så blir det personangrep?

For meg er det stor forskjell på å kjøpe aksjer i Porsche, eller om også Seat, Skoda, Audi, Volkswagen, Bugatti, Lamborghini og sikkert noe mer blir med på kjøpet. Dessverre er ikke førstnevnte mulig. Ingen personangrep, bare informasjon.

emurof

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:11"Batteriteknologi"....jeg får litt vibber av å gå inn på et Linux forum for å høre geeks (i beste mening) ramse opp alle de tekniske argumentene for hvorfor Linux er overlegent Windows og OSX, også for bestemor og bestefar. Eller om Samsung eller Apple har de raskeste RAM-brikkene i en mobiltelefon.

Viktig for de som har interessen for tekniske detaljer, men markedsføringsmessig har det vist seg å ha dårlig overføringsverdi om man ikke enkelt evner å forklare hvilke klar oppside kunden får i forhold til konkurrentene.

Bare fordi praten her er litt mer teknisk enn den er for de fleste der ute så betyr ikke det at Teslas batteriteknologi ikke kan overføres til lettfattelige fordeler, som jo Espen faktisk kom med eksempler på. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å latterliggjøre andre her ved å ty til stråmannargumentasjon og avsporinger.

Når det gjelder markedsføring så er jo Tesla (eller Musk) geniale på det. Snakk for eksempel med enhver person under 20 og kan nesten garantere deg at når det er snakk om bil så er det Tesla som gjelder.

SitatMen det store volumet er også opptatt av praktiske egenskaper, service-nettverk, leveringsdyktighet, feil og mangler osv. Også opplevd kvalitet...og spesielt pris. Flere av disse elementene feier man ofte effektivt under teppet her inne, naturlig nok. Tesla må levere på alt dette.....når de får konkurranse. Det holder ikke for volumkunder å snakke tekniske detaljer.......eller komme med lovnader at om man bare kjøper bil av de, så skal man tjene masse penger på sin investering - uten å levere.

Hvem feier dette under teppet? Kapasitetsproblemene på service er fikset for lengst. I Oslo-området kan du som regel få time på under en uke, og det er nesten latterlig enkelt å bestille service gjennom appen.

Ingen andre leverer bedre bil for prisen heller. Tesla har bedre ytelse og rekkevidde enn biler til mye høyere pris.

SitatForskjellen mellom Apple og Tesla har jeg skrevet litt om, men viktigst er jo kanskje at Apple har levert på flere platformer med stor konkurranse

For det er ikke konkurranse i bilmarkedet?

SitatMens når vi snakker om sistnevnte tech-selskap så tar man som utgangspunkt at det skal bli det samme eventyret før de engang har fått konkurranse og mens mange av planene fortsatt ligger på skrivebordet. Og produkter de har lovt fortsatt ikke er realisert. Og mye av gevinsten for det eventyret er allerede tatt.

Før de engang har fått konkurranse? Denne konkurransen har vært "rett rundt hjørnet" i mange år. Men det som er levert så langt av konkurrentene er ikke fryktelig imponerende. Dyrere biler med dårligere rekkevidde og annet.

emurof

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:30Og etter 8 år med konsensus i diverse Tesla-fora om hvor fullstendig overlegen Tesla er på batteriteknologi - og hvor bakpå konkurrentene er, så klarer altså konkurrentene med sine 1.gen. produkter - å tilby åpenbart salgbare alternativ med ikke bare kvikk lading og ok rekkevidde, men også høy premiumfølelse, lang utstyrsliste, godt service-nettverk og relativt aggressiv innstegs-pris.

Hva mener du? Sa ikke du nettopp at konkurransen ikke har kommet enda? Nå må du prøve å bestemme deg for hva du egentlig mener, for det virker nesten som du dikter opp ting underveis alt etter hva som passer agendaen din til enhver tid.

Konkurrentenes produkter i dag klarer med nød og neppe å konkurrere mot Tesla fra flere år tilbake.

Og denne lange utstyrslisten må du som regel betale ekstremt godt for.

SitatDet er dette Tesla står ovenfor når volumet konkurrenter kommer. Og vi som har fulgt med en stund bør jo ikke være overrasket over at slike nyheter jeg tilfeldigvis så kommer over via en overskrift i Dagbladet mens jeg skriver innlegget:

"«Consumer Reports kan ikke lenger anbefale nye Tesla Model 3, fordi medlemmer har opplevd flere problemer med bilene sine. Det er feil på alt fra karosseriet, elektronikk, dårlig lakk og annet utstyr i bilen», skrev organisasjonen."

Hva er poenget med å sitere en sak som er over ett år gammel? I denne saken baserte CR seg på noen av de første Model 3 som ble produsert (før sommeren 2018?), men da de så på dataene for Model 3 av nyere dato så endret de seg og anbefalte Model 3 igjen.

SitatI denne aksjen ligger det etter min mening betydelig risiko både på kort og lang sikt. Blir spennende å se.

Men din analyse av situasjonen feiler jo fullstendig, så hvordan kan man feste lit til dine vurderinger av aksjen?

emurof

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 20:48En viktig grunn til kursoppgangen er tilførsel av hobbyinvestorer som kjøper og selger seg imellom og gir kursen et positivt drag:)

Det tviler jeg sterkt på. Husk at Tesla var opp mot 900 allerede før pandemien, og det er under pandemien at disse "hobbyinvestorene" har påvirket aksekurser i nevneverdig grad. Men da er det gjerne mindre selskaper med færre aksjer i omløp som Nikola, eller selskaper som andre holder seg langt unna som Hertz. Volumet i handlede aksjer i Tesla er antakelig altfor stort til at hobbyaksjonærer kan gjøre noen særlige utslag.

emurof

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:26Nå klarte vel Etron sin minste batteripakke 26 mil i en vintertest og godt over det på sommeren når folk flest kjører mye, men så starter den også på 350 000 mindre enn Model X (som er mer sammenlignbar med Etron 55, også til langt lavere pris), lader kjapt, gir en tysk premium opplevelse, har en lang utstyrsliste, mulighet for skiboks og ikke minst - man slipper å være en del av statistikken som gjør at amerikanerne tidvis blir til et "ikke anbefalt" kjøp forbrukerorganisasjonene pga. de billige løsningene/problemene. Heller ikke alle som kjører Oslo - Kirkenes hver dag heller.

Og Model 3 knuser e-tron på rekkevidde igjen. Model Y også for den saks skyld.

Artig at du må finne på unnskyldninger for e-trons begrensede rekkevidde :)

SitatHistoriske aksjekurser kan ikke benyttes som et argument for fremtidige aksjekurser. Man må se på det fundamentale, og forsøke å ha en realistisk tilnærming på hva selskapet kan klare å oppnå. Det er fremlagt optimistiske regnestykker her inne der 10 års fremtidig suksess kanskje allerede er tatt.

Jeg har allerede spurt deg hva du mener med "det fundamentale". Det klarte du visst ikke å svare på.

emurof

#3023
Sitat fra: HåkonE på onsdag 17. juni 2020, klokken 15:21Og jeg regner jo heller ikke med at når jeg går inn i et subforum for Tesla å møte på mye enighet om at det er mange gode grunner til å velge Etron over Model X.  :) Det ligger noen klipp om byggekvaliteten på Model X på Youtube som er mildt sagt sjokkerende (uansett prisklasse). Bortsett fra plassen var det lite som imponerte (meg) under prøvekjøring, men jeg er nok litt farget etter å ha kjørt Model S i mange år og irritert meg over en del ting som de har fortsatt med på X (dører som høres ut som blekk når man lukker de/lydisolering, skjermer som er satt sammen med tommestokk, dårlig innvendig belysning, dårlige foringer osv osv) og foldedørene tror jeg til og med Tesla angrer dypt på.

Så rart at e-tron-kunder har rapportert massevis av problemer da, også på dette forumet. Men det er kanskje ikke så viktig når agendaen er å sverte Tesla?

https://www.quattrodaily.com/audi-e-tron-recall-due-to-potential-moisture-leak-in-charge-port/

https://www.e-tronforum.com/threads/multiple-issues.1383/

Sitat fra: HåkonE på torsdag 18. juni 2020, klokken 13:22Salgstall for Norge, Spania og Nederland hittil i 2020.

Det er ganske uredelig å bruke tall der Tesla ikke engang har produsert biler i store deler av kvartalet, og der de ikke har fabrikk i Europa engang slik at de må sende alle bilene over havet.

Sitat fra: HåkonE på torsdag 18. juni 2020, klokken 20:45Elbiler har fortsatt kun 1,8% (2019) av markedet. Så Tesla konkurrerer ikke bare med en treg overgang fra fossilbiler, men de begynner også å merke konkurransen innenfor disse to prosentene.

De begynner å merke konkurransen på den måten at de fortsatt selger alt de klarer å produsere?

Sitat1000$ er basert på en kollektiv drøm om revolusjon og påfølgende høy personlig gevinst. 3000$ blir nevnt! 7000$! The sky is the limit!!

Du har altså ikke lest ARK Invests analyse?

Sitat fra: HåkonE på fredag 19. juni 2020, klokken 07:50Produksjon i telt hadde jo vært vel og fint, men det kommer inn rapporter om både arbeidsforhold og dårlig kvalitet på produktene. Så, ja det er negativt, og blir jo litt beskrivende på hvordan strategi man velger, selv om teltduken i seg selv ikke betyr all verden. Man går for billige og raske løsninger i mange ledd.

"Rapporter om arbeidsforhold" er bare rykter, men hvordan vet du at disse "arbeidsforholdene" har med teltet å gjøre? Påstår du at kvaliteten inne i selve bygningsmassen er perfekt, mens alle som lages i teltet har dårlig kvalitet?

Eller hva i alle dager er det egentlig du driver og snakker om her?

SitatToyota (og andre) har en helt annen kvalitetskontroll.

Å, var det derfor VW måtte tilbakekalle flere hundre tusen biler på grunn av bremsefeil?

Eller Toyota som har måttet tilbakekalle biler av 2019- og 2020-modell?

Sitat fra: HåkonE på fredag 19. juni 2020, klokken 10:47Telt oppsummerer greit nok strategien man bevisst går for år etter år. Det skal utføres billig og det skal gå fort. Og resultatet kjenner vi til, både med tanke på kvaliteten på produktet og ansattes arbeidsforhold.

Åja, så det var derfor de bygget en helt ny fabrikk fra bunnen i Kina og gjør det samme i Tyskland, samt at det skal bygges enda en fabrikk i USA?

emurof

#3024
Sitat fra: chargedup på onsdag 17. juni 2020, klokken 18:39I det siste (altså etter kurs 750ish) har flere og flere her inne solgt seg ut (både helt og delvis) og tatt sin gevinst. Det virker som om konsensus er at Tesla på 1000 er ganske høyt priset her på forumet. En videre oppgang kan selvfølgelig absolutt skje, men færre og færre her inne mener at 1000 dollar er en bra pris å kjøpe seg inn på. Hvis man tror at aksjen kan være nede i feks 700 er det lite vits i å kjøpe nå. Med dagens prising blir Tesla ikke priset som en bilfabrikant, heller som et tech selskap. De må fortsette med ekstrem innovasjon og/eller kjøpe selskaper som har gjort framskritt for å kunne vise seg tech selskap prisingen verdig.

Tesla er jo et tech-selskap og ikke bare en tradisjonell bilprodusent. De trenger da ikke kjøpe opp selskaper for å innovere.

Når det gjelder videre utvikling av aksjen så er det mye som tyder på at Tesla har en god mulighet til å levere over 80.000 biler i Q2 (tall fra Troy/Teslike, som har vært med treffsikker enn de fleste på antall leverte biler, tyder på det), og oppnå et overskudd i kvartalet. Et overskudd i Q2 betyr at Tesla kan bli innlemmet i S&P 500, noe som gjør at indeksfond som følger S&P 500 må kjøpe seg inn i aksjen. Mulig noe av dette er priset inn alt og kan forklare noe av oppgangen, men det er neppe priset 100% inn.

Sitat fra: chargedup på onsdag 17. juni 2020, klokken 21:47Han som skriver det meste for electrek (iaf om tesla) er Fred Lampert som har blitt beskyldt for å være høyt oppe i "sekten" til Elon/Tesla blant mainstream bilbloggere i mange år. Relativt stor fan av tesla med andre ord...

Nja, i det siste har han begynt å skrive historier som har vist seg å være falske, og han har slengt seg på diverse konspirasjonsteorier og slikt, så han er ikke regnet som noen særlig god kilde lenger.

emurof

#3025
Sitat fra: Taben på søndag 21. juni 2020, klokken 21:20Til dere som fortsatt sitter long på TSLA, strategier fremover?

Holde på det jeg har, og eventuelt handle litt og litt hvis det blir en rimeligere pris. Fare for overskudd i Q2 og dermed rett inn i S&P 500. Da kan det bli dyrt hvis man har solgt alt.

Espen Hugaas Andersen

Ja, S&P er kanskje det som taler mest for oppgang i nær fremtid.

Nå har også Tesla droppet prisen på å aktivere AP, og varsler at prisen på FSD skal gå opp i Q3, så det virker som de gjør alt de kan for å få til overskudd i Q2. Det er ca det eneste som nå trengs for å havne på S&P. (Kan sikkert skylde på dette for noen av kvalitetsutfordringene på Model Y også. De trenger å levere alt som ser ut som bil for å kunne få til overskudd.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

I andre nyheter. Battery Day og Shareholder meeting er tentativt satt til 15. september. Jeg må huske å kjøpe inn popcorn. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

#3028
Sitat fra: gr på søndag 21. juni 2020, klokken 21:22
Personangrep? Du snakker om å kjøpe aksjer i Porsche, og når det påpekes at det ikke er mulig, så blir det personangrep?

For meg er det stor forskjell på å kjøpe aksjer i Porsche, eller om også Seat, Skoda, Audi, Volkswagen, Bugatti, Lamborghini og sikkert noe mer blir med på kjøpet. Dessverre er ikke førstnevnte mulig. Ingen personangrep, bare informasjon.

De siste sidene har det vært gjentatt fokus på person, hersketeknikker og harselering når man er skeptisk til aksjeverdien av ulike årsaker. Foregående side er vel noe av det bedre - men ikke veldig relevant til topic:
SitatDrit i detaljene. Vær bare glad du får gode råd av ekspertisen

Jeg ble spurt retorisk hvilken bilprodusent jeg kunne investert i, til tross for at bilindustrien er noe jeg holder meg unna (Tesla anser jeg også som et tech/energiselskap og er et hederlig unntak). Selskapstallene som kommer opp på Porsche tickeren fra aksjeprogrammet stemmer selvsagt. En presisering om Porsche AH er selvsagt på sin plass sånn at ingen setter sparepengene sine inn i noe en ukjent kar på nettet skriver, men har det virkelig så stor nyhetsverdi at man skal diskutere det over flere sider?  :)

emurof Du stiller mange ladede og insinuerende spørsmål, noen av de har du fått svar på tidligere. At jeg skulle være "uredelig" å oppgi salgstall i Europa fordi Tesla må sende bilene sine over havet osv. Javel.

Produktet "Etron" har jeg vel repetert til det kjedsommelige at ikke er så relevant i seg selv, men det er jo flott du også fant en artikkel fra Juni 2019 om en recall for "muligens fukt i en ladeport" som et bevis på at det Tesla igjen opplever av kvalitetsproblemer er normalen for bransjen....mens du samtidig stiller deg selv spørrende:

SitatHva er poenget med å sitere en sak som er over ett år gammel?

Jeg er ikke interessert i å hoppe ned i skyttegraven med deg, men ser jeg har klart å bite på kroken allerede.  :laugh:

Ark Invest sin analyse har jeg ikke lest så grundig, men som jeg forstår de grove linjene baserer de gode scenariene seg på at robottaxi`er skal bli lovlig og en ubetinget suksess innen 3-4 år, at marginene skal dobles til 40% når det blir mer konkurranse (snittet for fossil-markedet nå er vel like over 10%? (*)) og at Tesla skal klare å ha en like stor kake av markedet når konkurrentene kommer? De kaller 1500$ en "bear case"? Også er de vel i overkant tungt inne i Tesla selv?

Noe jeg har misforstått?

(*) http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/New_Home_Page/datafile/margin.html

Øyvind.h

Sitat fra: emurof på mandag 22. juni 2020, klokken 00:34
Så rart at e-tron-kunder har rapportert massevis av problemer da, også på dette forumet. Men det er kanskje ikke så viktig når agendaen er å sverte Tesla?
E-tron sider flommer over av feil, så det er ikke så mye bedre der i gården. Men finishen er bedre.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. juni 2020, klokken 07:28
I andre nyheter. Battery Day og Shareholder meeting er tentativt satt til 15. september. Jeg må huske å kjøpe inn popcorn. :)

Ja så battery day er utsatt ytterligere. Historisk har jeg vært av den formening at spesielt god teknologi og kjemi bør deles slik at alle merker drar nytte av dette. Det er tilsvarende uhensiktsmessig når en produsent får et solid overtak på kjemi og kost. Per i dag har Tesla integrert batteriproduksjon, kunnskap og teknologi godt inn i eget selskap. Andre bilprodusenter må i større grad betale markedspris og sende marginer på bilsalget ut av selskapet til eksterne partnere. Når produsentene bare sender noen titalls tusen elbiler årlig fra fabrikken er det et tydelig signal om at de ikke ønsker volum. Noen produsenter leverer nesten ikke biler i det hele tatt. Tipper mange andre produsenter har særdeles dårlige marginer på elbiler når den dyreste komponenten ikke er integrert del av selskapet, men må kjøpes til markedspris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA