Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:58Sammenligningen med Bitcoin er helt bak mål. Bitcoin har ikke noe konkret å vise til, kun tanker og ønsker. Tesla har derimot flere fabrikker under bygging eller under planlegging, og flere er antakelig på vei. De har satt seg konkrete mål som de jobber mot, der Bitcoin ikke har f.eks. noe produksjonsmål.

Bitcoin var bare et eksempel. Dette handler om menneskets kollektive psykologi når massene verdsetter en omsettelig vare, ikke hva du personlig måtte mene om produktet. Mekanismene er presis de samme i dag som den gang en tullipanløk var verdt 12 sauer.  Jeg ser du også lurer på hvorfor jeg viste til Apple sin kurs en periode - samme sak.

Sammenligningen med tulipaner er like usaklig. Tesla har reell vekst, og det er reelle triggere på vei, som lansering av nye produkter, kunngjøring av nye fabrikker, osv. Og bare i dag har det kommet en nyhet om at Tesla har inngått avtale om leveranser av kobolt, noe som er enda en ting som tyder på at de skal produsere batterier selv.

Apple-sammenligningen din undergraver forresten din egen argumentasjon, da vi altså kan se hvor Apple er i dag. Poenget mitt var en tidshorisont på flere år, ikke kortsiktig trading.

Sitat"under planlegging....konkrete mål....antakelig på vei."

Javel. La oss returnere til det fundamentale. Det blir mye prat om VW sin app, kW, diesel-gate, arkitekturen til fabrikkene osv. Kunder flest som er ute etter et transportmiddel aner knapt hva vi snakker om. Man glemmer litt hvem som skal kjøpe produktene.

Hva mener du? Ingenting av dette avhenger av at "kunder flest" trenger å forholde seg til det på på den måten.

Sitat1. Hvordan forsvarer du 1000$?
2. Hvordan forsvarer du en videre oppgang?
3. Hva tenker du om at Elon Musk syntes aksjen er for høy @700$?

Jeg har allerede forklart at min investeringshorisont er på mange år, så om kursen i dag er f.eks. 500 eller 1000 er mindre relevant. Du leser jo ikke hva folk skriver engang, men baserer deg på rene stråmenn hele veien.

SitatJeg leser mellom linjene her at du er en investor med spesielt mye følelser knyttet til dette, og liker dårlig at jeg reflekterer litt over et potensielt annet utfall enn det du virker å ta som nærmest garantert, men å konstruere sitater er jo litt unødvendig.  :+1:

Jeg mener at du ikke reflekterer, men at du kommer med provoserende utsagn og vrir og vender på det andre skriver.

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:02Dette er også helt feil. Det har ikke blitt stille i det hele tatt. Tvert imot er det kommet mye ny funksjonalitet ut til kundene, og nå kan bilen blant annet lese trafikklys.

Elon Musk 22.04.2019: "The fundamental message consumers should be taking today is that it's financially insane to buy anything other than a Tesla," (klipp)

Hvordan er dette relevant for det jeg påpeker om at det ikke har blitt stille, men at det stadig rulles ut ny FSD-funksjonalitet?

SitatA year from now.....er passert. Og nå sier du den klarer å lese....trafikk-lys?

Dette er et godt eksempel på det jeg mener. Diskusjonsteknikken din går ut på å latterliggjøre andre ved å vri på det de sier slik at du kan svare på noe annet enn det som egentlig ble skrevet. Jeg skrev ikke noe om tidsaspektet på FSD, jeg kommenterte din påstand om at det har "blitt stille".

Igjen provoserende oppførsel fra din side.

HåkonE

Sitat fra: Klykken på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:48
SitatA year from now.....er passert. Og nå klarer den å lese....et trafikk-lys sier du?
Mye som skjer i kulissene som bilen og flåten tester uten at du som fører merker noe som helst.

Irrelevant. Når får vi det Elon Musk brukte som argument for å kjøpe en Tesla og bruke 5000$ på FSD pakken? Det ble presentert som en økonomisk gavepakke. Å eie en annen bil ble sammenlignet med å eie en hest. Disse uttalelsene styrte nok manges valg av bil - og kostbart ekstrautstyr (jeg kjenner selv en som gikk for den oppgraderte pakken pga dette).

I beste fall svært villedende markedsføring.

Overpromise er ikke noe nytt for Tesla. Jeg tenker man bør ha slike ting i bakhodet når man snakker om hva som skal og må realisere seg de neste årene for å forsvare en fortsatt vekst inn i himmelen.


HåkonE

emurof: Jeg har forsøkt å forklare deg hvorfor eksemplene benyttes som de facto lærebok innen aksjeinvestering på den enkleste måten jeg klarer. Det handler ikke om produktet i seg selv. Jeg forklarer nok for dårlig, og beklager at jeg skaper misforståelser.

Registrerer at du ikke ønsker å svare meg på de 3 enkle spørsmålene som bør være grunnlaget (i alle fall 1 og 2) for å gå inn i en posisjon.

Lykke til i din posisjon (110% seriøst, ikke ment nedlatende).  :)

Rollep

#2928
Sitat fra: Ellemelle på mandag 15. juni 2020, klokken 20:31
Og hos Porsche, hvor de knapt har plass til å produsere Taycan, har de klart å få plass til denne flåsete bygningen.

He he, den bygningen som du kaller flåsete er Porsche Museum i Zuffenhausen, en fantastisk plass som alle bilinteresserte burde besøke minst en gang i livet :)

Dette nye museumet åpnet i januar 2009 altså langt før det fantes noen Taycan ;)

Mercedes har også et flott museum i Stuttgart, absolutt verdt et besøk det også.

Marzo

Sitat fra: Rollep på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:28
Sitat fra: Ellemelle på mandag 15. juni 2020, klokken 20:31
Og hos Porsche, hvor de knapt har plass til å produsere Taycan, har de klart å få plass til denne flåsete bygningen.

He he, den bygningen som du kaller flåsete er Porsche Museum i Zuffenhausen, en fantastisk plass som alle bilinteresserte burde besøke minst en gang i livet :)


Og produksjonshallen er bygget til venstre i bakgrunnen..
Ikke akkurat noen design perle, uten at jeg helt ser sammenhengen mellom det og kvaliteten på produktene deres.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:59Det er vel derfor en del nå plutselig begynner å sammenligne Etron med Model 3. Og av en eller annen merkelig grunn, Model 3 med Taycan.  :o Model 3/Y vil også møte samme konkurranse i sitt segment. Fra Asia, Europa og US.
Jeg sammenlignet batteriteknologi. Og batteriteknologien i Taycan er på noen områder bedre enn den i Model 3, men samtidig er alt mulig om man kaster nok penger på en problemstilling. Model 3 har noenlunde tilsvarende batteriteknologi som Taycan, men prisen er i en helt annen verden.

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:59Det er en realitet at Tesla ikke er den eneste på markedet som driver med utvikling av batteriteknologi, de har ikke den kvikkeste ladehastigheten (faktisk er 2 av 3 biler ganske trege sammenlignet med konkurrenter i samme prisklasse) og de har fortsatt produkter der kunder har betalt store innskudd som de fortsatt ikke er i nærheten av å få på veien (Roadster) og de har solgt kostbare produkter der de har lovt kundene en stor oppside økonomisk som de ikke har levert på (Autonome biler og taxi).
Jeg antar du mener Model S/X når du sier 2/3 lader tregt. Det stemmer jo ikke. Model S/X lader med 145 kW, som er mer enn i-Pace og EQC. e-tron er den eneste som er ca like god. Og dette er som nevnt utdatert batteriteknologi. Tesla er 1-2 generasjoner forbi dette. Og selv om dagens teknologi ikke har blitt implementert i S/X, så er det jo bare et spørsmål om tid.

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:59
SitatHer gjør du jo akkurat det du kritiserer andre for å gjøre. Du ser på historiske data for å vurdere fremtiden.

Jeg ser ingen historisk data i sitatet du svarte på?
Du henviste til den historiske verdien på verdens største bilprodusent. Argumentet ditt var ganske enkelt at fordi vi aldri har sett en så høy verdi på en bilprodusent tidligere, så ville det være umulig for Tesla å bli verdt det, spesielt når Tesla ikke en gang ville være verdens største bilprodusent.

Men som jeg viste med mitt eksempel, så er argumentet ditt svært svakt. Apple er verdt ti ganger mer enn det Nokia var verdt for 13 år siden, og Apple er ikke verdens største mobiltelefonprodusent. De er ca tredje største mobiltelefonprodusent. Og de selger under halvparten av antallet mobiler Nokia solgte for 13 år siden.

Altså om ti år kan Tesla fint være verdt tre ganger mer enn Toyota er verdt i dag, og de trenger ikke selge i nærheten av like mange biler som Toyota i dag, eller være verdens største bilprodusent.

Om dette faktisk vil skje er noe man må vurdere nærmere.
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:59
Sitatman må faktisk vurdere mulighetene for fremtiden.

Ja, den øvelsen har du vel gjort når du satt opp et regnestykke for de neste 10 årene, og kom til konklusjon at dagens aksjeverdi reflekterte at alt du håpet på allerede var blitt en suksess i Juni 2020.  Jeg tolket regnestykket ditt som at vi var veldig enige i hva som er utfordringen med å gå inn i aksjen nå. :)
Jeg kom frem til at om man brukte en P/E på 20 om 10 år, så ville Tesla kunne være verdt 1-3 ganger dagens aksjekurs. Men tredobling på 10 år er helt OK - mye bedre enn banken, og P/E kan like gjerne være 80, om Tesla fortsetter å komme opp med nye ideer, slik at folk priser inn fortsatt vekst. Og jeg har allerede vist til noen områder de kan fokusere på etter det de jobber med i dag begynner å bli en realitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

#2931
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:09emurof: Jeg har forsøkt å forklare deg hvorfor eksemplene benyttes som de facto lærebok innen aksjeinvestering på den enkleste måten jeg klarer. Det handler ikke om produktet i seg selv. Jeg forklarer nok for dårlig, og beklager at jeg skaper misforståelser.

Poenget er at sammenligningen ikke er brukbar nettopp fordi Tesla faktisk har produkter og noe håndfast å vise til.

SitatRegistrerer at du ikke ønsker å svare meg på de 3 enkle spørsmålene som bør være grunnlaget (i alle fall 1 og 2) for å gå inn i en posisjon.

Spørsmålene er ikke relevante fordi kortsiktige variasjoner i aksjekursen ikke er relevante for meg på grunn av at jeg sitter på aksjer for å ha dem i mange år. Selvsagt ønsker jeg å handle flere så lavt som mulig, men om den erpå $500 eller $1000 er ikke det som er viktig for meg nå.

HåkonE

Espen: Mulig det har blitt bedre, men min Model S hadde en dårlig  ladekurve. Nye Model X Raven kom likt frem som Etron i Nyland sin test - til tross for lengre rekkevidde. Men dette er vel OT.

"Batteriteknologi"....jeg får litt vibber av å gå inn på et Linux forum for å høre geeks (i beste mening) ramse opp alle de tekniske argumentene for hvorfor Linux er overlegent Windows og OSX, også for bestemor og bestefar. Eller om Samsung eller Apple har de raskeste RAM-brikkene i en mobiltelefon.

Viktig for de som har interessen for tekniske detaljer, men markedsføringsmessig har det vist seg å ha dårlig overføringsverdi om man ikke enkelt evner å forklare hvilke klar oppside kunden får i forhold til konkurrentene. Ladenettverket er noe folk lett forstår nytten av. Det samme med rekkevidde....innenfor rimelighetens grenser - her inne teller jo folk nærmest meter og om bilen var polert eller ikke under testen.  :D

Men det store volumet er også opptatt av praktiske egenskaper, service-nettverk, leveringsdyktighet, feil og mangler osv. Også opplevd kvalitet...og spesielt pris. Flere av disse elementene feier man ofte effektivt under teppet her inne, naturlig nok. Tesla må levere på alt dette.....når de får konkurranse. Det holder ikke for volumkunder å snakke tekniske detaljer.......eller komme med lovnader at om man bare kjøper bil av de, så skal man tjene masse penger på sin investering - uten å levere.

Sistnevnte kan fortsatt komme å bite de bak. Amerikansk selskap tross alt.

Forskjellen mellom Apple og Tesla har jeg skrevet litt om, men viktigst er jo kanskje at Apple har levert på flere platformer med stor konkurranse (One more thing - også leverte man, riktig produkt til riktig tid - til høy kvalitet).

Mens når vi snakker om sistnevnte tech-selskap så tar man som utgangspunkt at det skal bli det samme eventyret før de engang har fått konkurranse og mens mange av planene fortsatt ligger på skrivebordet. Og produkter de har lovt fortsatt ikke er realisert. Og mye av gevinsten for det eventyret er allerede tatt.

Espen Hugaas Andersen

Den beste batteriteknologien fører direkte til masse salgsargumenter:

- God rekkevidde
- Lav pris
- Rask lading
- Lav vekt/gode kjøreegenskaper
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

#2934
Og etter 8 år med konsensus i diverse Tesla-fora om hvor fullstendig overlegen Tesla er på batteriteknologi - og hvor bakpå konkurrentene er, så klarer altså konkurrentene med sine 1.gen. produkter - å tilby åpenbart salgbare alternativ med ikke bare kvikk lading og ok rekkevidde, men også høy premiumfølelse, lang utstyrsliste, godt service-nettverk og relativt aggressiv innstegs-pris.

Det er dette Tesla står ovenfor når volumet konkurrenter kommer. Og vi som har fulgt med en stund bør jo ikke være overrasket over at slike nyheter jeg tilfeldigvis så kommer over via en overskrift i Dagbladet mens jeg skriver innlegget:

"«Consumer Reports kan ikke lenger anbefale nye Tesla Model 3, fordi medlemmer har opplevd flere problemer med bilene sine. Det er feil på alt fra karosseriet, elektronikk, dårlig lakk og annet utstyr i bilen», skrev organisasjonen."

Tesla-lakk:Truer med gruppesøksmål mot Tesla. Tesla Norge tilbakeviser problem. I tillegg har Elon Musk annonsert et sterkere fokus på lakk.

Etter 8 år så begynner jeg å lure på om dette rett og slett er nivået de bevisst har valgt å legge seg på for å få ned prisen mest mulig. Men samtidig er ikke bilene spesielt billige heller. Jeg er redd for at ladenettverket til konkurrentene innen ikke alt for lang tid blir bra nok, det samme med rekkevidde (hvem trenger en bil med 200 mil rekkevidde egentlig?), og hvilke virkelig store sales-pitch gjenstår for amerikanerne da? Flere lovnader om disruptiv teknologi alà robot-taxier?

I denne aksjen ligger det etter min mening betydelig risiko både på kort og lang sikt. Blir spennende å se.

Elon Musk: "Tesla stock price is too high imo"

turfsurf

Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:30
Jeg er redd for at ladenettverket til konkurrentene innen ikke alt for lang tid blir bra nok, det samme med rekkevidde (hvem trenger en bil med 200 mil rekkevidde egentlig?), og hvilke virkelig store sales-pitch gjenstår for amerikanerne da?
Tror du skal løfte nesa og se litt utenfor landegrensene. Se hvilke elbiler som selger bra der, og hvorfor. I Tyskland holder det ikke med 30 mil wltp og noen få Ionity ladere. Det er ett stykke igjen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

No-name

Tror vi alle skal løfte nesa å se hvilke BILER selger i utlandet..

HåkonE

#2937
Elbiler hadde 1,8% markedsandel i Tyskland i 2019 (med et ekstremt snevert utvalg i volumsegmentet), så det er et stykke igjen ja. Om vi løfter nesa litt.

Av store SUV så ser det ut som e-tron selger flere ganger bedre enn Model X i Tyskland på de månedene jeg har funnet.

Faktisk ser det ikke ut som Model X ikke selger så bra i europa lenger etter den endelig har fått litt reell konkurranse?

Tiger123

Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:18
Sitat fra: HåkonE på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:13Kursen har hatt en oppgang på nesten 300% siste ca. 6 måneder uten at disse planene er realisert eller Tesla har vist til resultater som forsvarer en slik opptur.

Men nå er du fullstendig ukritisk til egne ideer. Mellom 2014 og 2019 drev Tesla og beveget seg mellom 200-300. Kursutviklingen var ikke voldsomt stor. Har du faktisk tenkt gjennom dette og vurdert muligheten for at Tesla faktisk var underpriset i den perioden, og at den kraftige oppgangen det siste året kan være en reprising?

Hva om det var omvendt - at mange var unødvendig kritiske til Tesla, og at oppturen er et resultat av at flere har innsett at Tesla faktisk klarer å levere varene?

En viktig grunn til kursoppgangen er tilførsel av hobbyinvestorer som kjøper og selger seg imellom og gir kursen et positivt drag:)

Mange av disse reflekterer lite over verdien av selskapet, men hopper på etter f eks positive artikler, inneholdende uttalelser fra investeringsrådgivere som ARKK, som sitter med hendene fulle av Tesla aksjer selv, og uttaler at kursen kan gå til 2400 eller 3000 dollar. Eller det var vel i fjor høst de sa det, nå er det 7000 ja.

Blir litt det samme som en stor andel av kjøperne av elbiler i Norge. De har lite erfaring og kompetanse, men "El-suv til 500 000, oj det må vi slå til på", og vips så skal Ola og Kari og hele familyn på elbilferie i Norge med bil som sliter med å nærme seg 20 mil på vinterføre. Får håpe på tørre veier, medvind og sola i ryggen i Norge i sommer:)


Øyvind.h

Topp 10 mest solgte elbiler/plugin globalt i 2019:
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA