Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: emurof på fredag 27. desember 2019, klokken 08:34
Da burde disse produsentene vært godt i gang med opptil flere "Gigafactories". Jeg ser ikke at de har verken teknologien eller produksjonskapasiteten til å hamle opp med Tesla.

Nå ja, VAG har alt kontrakter med flere batteriprodusenter som har forpliktet seg til å bygge flere batterifabrikker for å dekke behovet til VAG. Om det er tilstrekkelig kan jeg ikke uttale meg om. Toyota har kjøpt seg opp til en kontrollerende majoritetseier av Panasonic. Disse vil formodentlig snart ha en god del ledig kapasitet dersom det blir som mange tror at Tesla starter med å produsere egne battericeller. Toyota vil da evnt. få direkte tilgang til en produksjonskapasitet som så langt har vært nok til dekke behovet for batterier til Model S og X da salget av disse var på topp. For alt jeg vet kan Panasonic alt være i gang med å øke denne kapasiteten ytterligere.
Model S 85D

Motorwatt

Dette har vært diskutert hundrevis av ganger. Ingen av de etablerte går 100% inn for elbiltroduksjon i dag. Rett og slett av den grunn at markedet er for lite, og infrastrukturen for dårlig.

Tesla kan selvsagt ikke dekke dagens (eller fremtidens) behov for biler alene. Årlig selges det nå 70-80 millioner biler, hvor elbiler utgjør 2-3%.

Det gjøres milliardinvesteringer fra flere produsenter, men en investering er da ikke et tap? Investeringen føres i balansen, og avskrives over mange år.

Tesla er rik på IP, Intellectual Property (immaterielle verdier), men det å prissette et selskaps IP er komplisert, Matrielle verdier er mye enklere fordi man her snakker om fysiske gjenstander. Fabrikkbygninger, maskiner, etc. som ligger ferdig avskrevet i balansen. Derfor blir i mange henseende IP brukt som en utjevner i prisen en kjøper skal betale. Mye av IPen kan ikke verdsettes fordi den kan være knyttet til den enkelte ansattes kunnskap. Mere håndfast immaterielle verdier er patenter/innovasjoner, men bare i den grad at den inneholder noe som også er attraktivt for andre. Et herværende eksempel er MobilEyes patent på skiltgjenkjenning som tydeligvis har en stor verdi for Tesla, og også visstnok er vanskelig å omgå. Det registreres millioner av patenter, men de fleste er det enkelt å omgå, eller de liten verdi.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. desember 2019, klokken 09:38Det gjøres milliardinvesteringer fra flere produsenter, men en investering er da ikke et tap? Investeringen føres i balansen, og avskrives over mange år.

Det vil være behov for enorme investeringer, og disse vil medføre underskudd og store utfordringer. Det er lite populært for aksjonærene. Selv om de muligens vil gå i pluss igjen etter hvert vil de måtte finne seg i store røde tall på kvartals- og årsrapporter. Det svir.

Motorwatt

Ikke enig  :D De etablerte har allerede det Tesla i liten grad har. Nemlig fabrikker og maskiner. VW alene har 17+ store fabrikker bare i Tyskland (Toyota 16 i Japan) som for det meste er avskrevet, og derfor ikke lenger en kostnad (vedlikehold går inn i driftsregnskapet). Mens Tesla må investere milliarder som skal avskrives i kanskje 20-30 år fremover (kjenner ikke lengden på amerikanske avskrivningsregler), og dermed en regnskapsmessig belastning i mange år.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

De har fabrikker og maskiner til å produsere fossilbiler. Alt er rettet mot produksjon av fossilbiler, hvilket betyr at de må investere massivt i å kvitte seg med gammel produksjonskapasitet og erstatte det med elbil-kapasitet. For ikke å snakke om batteriene igjen.

Motorwatt

Det kostet VW "bare" 115 mill EUR å konvertere kjempefabrikken Zwickau til ID.3-produksjon. Ca 300-330.00 biler i året. Hva koster GFene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Jeg vet ikke de nøyaktige tallene her, men det vil uansett koste mye å endre fra fossilproduksjon til elbilproduksjon. Og hele tiden ignoreres visst batteriene.

Kanutten

Sitat fra: emurof på fredag 27. desember 2019, klokken 10:28
De har fabrikker og maskiner til å produsere fossilbiler.

De har fabrikker og maskiner for produksjon av biler.Drivlinjen er tross alt bare en av veldig mange komponenter i en bil. Karosseri, understell, fjæring, interiør etc. etc. er (mer eller mindre) det samme uavhengig av drivlinje.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fredag 27. desember 2019, klokken 10:49
Jeg vet ikke de nøyaktige tallene her, men det vil uansett koste mye å endre fra fossilproduksjon til elbilproduksjon. Og hele tiden ignoreres visst batteriene.
Tallene har du fått, og når det gjelder batterier har Amoss et svar høyere oppe i tråden. Føler meg 100% sikker på at VW ikke har glemt at bilene faktisk har behov for batterier...

VW eier 20% av det svenske Northvolt (16 GWh)
VW bygger batterifabrikk i Salzgitter
Skal bygge fabrikker med 150 GWh produksjonskapasitet i Tyskland innen 2025.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

#1824
Ja, det er mye som skal bygges og mye som koster mye.

Edit: Og kutt i produksjon av det som tradisjonelt har gitt overskudd.

automat

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. desember 2019, klokken 11:09

VW bygger batterifabrikk i Salzgitter
Skal bygge fabrikker med 150 GWh produksjonskapasitet i Tyskland innen 2025.
I 2025 ja. 5 år er lenge i elbilverdenen. For 5 år siden kom de første Kia Soul til landet, og tronet på rekkeviddetronen blant ikke-Teslabiler. Det har skjedd ett og annet siden da.

Hvilke fortrinn har Tesla som produsent?
- De har tilgang til et stort produksjonsvolum av batterier, i dag, og i fremtiden. Og de har kontroll på en stor del av produksjonskjeden.
- De har den elbilmodellen som produseres i størst volum, og de klarer å selge den med god fortjeneste.
- De har svært høy kompetanse på motorstyring og batteristyring, og er trolig de med mest erfaring på området.
- Alle biler de har solgt er online (minus Roadster?), der de kan hente inn erfaringsdata, og pushe oppdateringer.
- De trenger ikke ta hensyn til eksisterende fossile modeller, hverken produskjonsmessig eller markedsmessig.
- Teslas erfaringer er fra biler som er bygget som rene elbiler, ikke med biler bygget på fossil-plattformer.
- Bilene er bygd som en datastyrt enhet fra bunn av, det er ikke mange datastyrte komponenter puttet inn i en bil.
- De er ikke bundet av tankegang og tradisjon fra fossilverdenen, når de designer biler.
- De sitter på en enorm "in real life"-database når det gjelder selvkjøring.



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

#1826
Jeg er fortsatt tvilende til full selvkjøring kun basert på kamera, så er litt usikker på hva erfaringsdataene deres egentlig er verdt på sikt. Som førerassistent, ingen problem, men som robotaxi har jeg dessverre liten tro på. Syns Tesla (Elon?) har litt for mange prinsipper de plent skal følge. Snu i tide.

Motorwatt

SitatOg de har kontroll på en stor del av produksjonskjeden.

Tesla har da noen underleverandører de også (kilde: Investopedia)

AGC Automotive: windshields
Brembo: brakes
Fisher Dynamics: power seats
Inteva Products: instrument panel
Modine Manufacturing Co.: battery chiller
Sika: acoustic dampers
Stabilus: liftgate gas spring
ZF Lenksysteme: power steering mechanism

Other suppliers include ADAC, ABC Group, Angell-Demmel, Argent, Gentex, Harada, Hitachi Cable America, Hope Global, MacLean-Fogg, Magna International, Methode Electronics, Multimatic, Panasonic, Plastomer, PSM International, Riviera, T1 Automotive, Zanini Auto Group, TXU Corp., Universal Logistics Holdings, Inc., Affinia Group Intermediate Holdings Inc., Lithium Exploration Group, Inc., U.S. Lithium Exploration Group, Inc., Niocorp Developments, Ltd., Rare Element Resources, Ltd., Burlington Northern Sante Fe Corp., Cooper Industries, Ltd., Clarcor, Inc., Dana Corporation, DELPHI CORPORATION, Flowserve Corp., NextEra Energy, Inc., Harman International Industries Inc., Lightwave Logic, Inc., Molex Inc., Metaldyne Performance Group Inc., Nortek, Inc., ROHM AND HAAS COMPANY, Searchlight Minerals Corp. Integrys Holding, Inc., Titanium Metals Corp., Thomas & Betts Corporation, Curaegis Technologies, Inc., Findex Com Inc., Vystar Corp., Liquidmetal Technologies Inc., Sense Technologies Inc., Omnitek Engineering Corp., Puradyn Filter Technologies Inc., Hammer Fiber Optics Holdings Corp., Amerityre Corp., Zap, Telkonet Inc., CDTI Advanced Materials, THT Heat Transfer Technology Inc., Zoom Telephonics Inc., Seachange International Inc., IEH Corporation, Arc Group Worldwide, Emcore Corp, CUI Global Inc., NI Industries Inc., Perma-pipe International Holdings Inc., UFP Technologies Inc., Applied Optoelectronics Inc., Paragon Offshore PLC, Universal Stainless & Allow Products Inc., Deswell Industries Inc., Trecora Resources, Core Molding Technologies Inc., Supreme Industries Inc., Neophotonics Corp., Harmonic Inc., CECO Environmental Corp., KMG Chemicals Inc., Gorman Rupp Co., DMC Global Inc., Avid Technology Inc., China Automotive Systems Inc., CSW Industrials Inc., Proto Labs Inc., Aaon Inc., Voxx International Corporation, Strattec Security Corp., CTS Corp., Bel Fuse Inc., Haynes International Inc., Pam Transportation Services Inc., Jason Industries Inc., and Handy & Harman Ltd.


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. desember 2019, klokken 18:47
SitatOg de har kontroll på en stor del av produksjonskjeden.

Tesla har da noen underleverandører de også (kilde: Investopedia)


Selvfølgelig har de underleverandører. Og siden du misforstod: "Og de har kontroll på en stor del av produksjonskjeden" stod ved et punkt om tilgang til batterier, og gjaldt dette. Det var ikke en generell påstand om at de ikke har underleverandører.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Avklaring. Da har vi ryddet det av veien. Men det er en imponerende liste, da.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA