Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Siste Sissener nytt; (det pleier være populært)

Sitat;
– Det er ingen tvil om at det koster penger å være short Tesla i år, forteller Sissener, som ikke hadde et nøyaktig regnestykke klart.

Men også
Sitat; – Jeg ser på Tesla som en skjult reserve inn i 2020. Vi skal tjene på den posisjonen, sier Sissener bestemt.

https://e24.no/boers-og-finans/i/b5JeMv/sissener-gaar-mot-tesla-stroemmen-ingen-tvil-om-at-det-koster-penger-aa-vaere-short-tesla-i-aar?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1577383802

Tiger123

For et elendig intervju av Sissener. Greit at han ikke har tall klare, han vil jo bare prate vekk saken. Ingen spørsmål om kurs ved kjøp av posisjonen, ingen spørsmål om han ikke har en stop loss grense.

Og at posisjonens størrelse er 2,5% av fondet hans sier ingenting, når vi ikke vet størrelsen på fondet. Men ved den størrelsen bør man jo følge opp og spørre om ikke det er litt uansvarlig at en så stor andel av fondet forvaltes tydeligvis uten stop loss.

Samme med "matematikken henger ikke på greip", da må det gå an at journalisten har et argument eller to som f eks overskudd sist kvartal, ny fabrikk i kina øker leveransene årlig med osv..

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. desember 2019, klokken 20:22
Siste Sissener nytt; (det pleier være populært)

Sitat;
– Det er ingen tvil om at det koster penger å være short Tesla i år, forteller Sissener, som ikke hadde et nøyaktig regnestykke klart.

Men også
Sitat; – Jeg ser på Tesla som en skjult reserve inn i 2020. Vi skal tjene på den posisjonen, sier Sissener bestemt.

https://e24.no/boers-og-finans/i/b5JeMv/sissener-gaar-mot-tesla-stroemmen-ingen-tvil-om-at-det-koster-penger-aa-vaere-short-tesla-i-aar?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1577383802
Da han tjente penger hadde han et nøyaktig regnestykke. :D

Dette har blitt personlig for denne gamle gubben og det er sjeldent oppskrift på suksess i finansbransjen ;)

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 28. desember 2019, klokken 07:29
Dette har blitt personlig for denne gamle gubben og det er sjeldent oppskrift på suksess i finansbransjen ;)
Nei det er vel temmelig åpenbart at hans strategi ikke er fornuftig nå. Det at han tenker at en strategi mot grønne aksjer er det lureste trekket han kan gjøre er jo temmelig illustrerende for hva som er viktig for ham.

emurof

Sitat fra: gr på fredag 27. desember 2019, klokken 17:49
Jeg er fortsatt tvilende til full selvkjøring kun basert på kamera, så er litt usikker på hva erfaringsdataene deres egentlig er verdt på sikt. Som førerassistent, ingen problem, men som robotaxi har jeg dessverre liten tro på. Syns Tesla (Elon?) har litt for mange prinsipper de plent skal følge. Snu i tide.

Hva er alternativet til kamera (kombinert med radar) da?

Lidar har jo ikke vist seg å være nok.

daktari

Jeg tenker de burde hatt radar i hjørnene bak for å varsle om kryssende trafikk (ved rygging) og raske biler som tar deg igjen på motorveien.

Ellers har infrarød night vision  på etron sett folk og fe jeg ikke ser før etter litt, men det er jo i og for seg et kamera. Lite relevant på motorveien også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Sitat fra: emurof på mandag 30. desember 2019, klokken 09:59
Sitat fra: gr på fredag 27. desember 2019, klokken 17:49
Jeg er fortsatt tvilende til full selvkjøring kun basert på kamera, så er litt usikker på hva erfaringsdataene deres egentlig er verdt på sikt. Som førerassistent, ingen problem, men som robotaxi har jeg dessverre liten tro på. Syns Tesla (Elon?) har litt for mange prinsipper de plent skal følge. Snu i tide.

Hva er alternativet til kamera (kombinert med radar) da?

Lidar har jo ikke vist seg å være nok.
Ja takk, begge deler. Og litt til.

Skal ikke utelukke at det går an å få til en form for robotaxi under forholdsvis kontrollerte former med dagens hardware, men det er altfor skjørt slik det er nå. At Elon står og ler og sier at de som har gått for lidar er doomed syns jeg er litt absurd med tanke på hva kamera-pakken til Tesla har levert så langt.

emurof

Lidar har jo vist seg å ikke ha noe for seg.

Kamerapakken til Tesla har ikke skrapt på overflaten av hva de kan få til engang.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: emurof på mandag 30. desember 2019, klokken 12:09
Lidar har jo vist seg å ikke ha noe for seg.
Hæ?? Vennligst opplys meg.

Øggen

Sjøl om dette e en aksjetråd, så skal ej tilføye mitt syn:

Tesla kan no bla. registrere bila, fotgjengera, trafikklys, stopp skilt, kjegler og vise det visuellt i et 3D format rundt bilen.
Finns det et LIDAR system som gjer det?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

geear

Sitat fra: Øggen på mandag 30. desember 2019, klokken 13:24
Sjøl om dette e en aksjetråd, så skal ej tilføye mitt syn:

Tesla kan no bla. registrere bila, fotgjengera, trafikklys, stopp skilt, kjegler og vise det visuellt i et 3D format rundt bilen.
Finns det et LIDAR system som gjer det?
Det finnes flere, men Waymo er et eksempel, og bilene fungerer i trafikk I DAG, NÅ, ikke som Tesla sin Jesus-FSD, som skulle kjørt kyst-kyst for to år siden. Waymo har biler på level 4 i daglig trafikk, riktig nok i begrensede områder på grunn av vær, vei og godkjenninger, mens Tesla fortsatt er på level 2. Og jada, både lidar og kamera kommer til å få problem i skikkelig ruskete vintervær.

Finnes utallige videoer på youtube, men her er et eksempel, i denne får du både se visualisert i "hjernen" og på skjermene til passasjerene. Hvilken info som kommer fra kamera og hvilken som kommer fra lidar vet jeg ikke.

https://youtu.be/2hqTnmn51Fg

geear

Ellers er aksjen ganske kraftig ned nå, -4,25 %, til 412. Var kanskje ikke så dumt å selge halvparten på 419 allikevel. Spørs når man skal inn igjen.  :P

Cobos

SpaceX bruker Lidar på rakettene sine, så er ganske sikker på at Musk godt vet hva Lidar gjør.
Når det er sagt Cobos mk1 uten noen anmerkninger i førerkortet klarer å kjøre bilen helt alene uten hverken Lidar, ultrasoniske sensorer eller radar. Derimot med to avanserte kameraer riktignok med seriøse fokusproblemer (aktivt korrigert med små plastlinser). Det holder for å kjøre nesten uten problemer selv i dårlig vær.

Eksterne sensorene som V3 biler har er massivt mye bedre til å se på hva som skjer rundt bilen enn en vanlig sjåfør har tilgang på. Riktignok er prosesseringen etterpå bedre for den menneskelige sjåføren enn for V3 for tiden, vel hvis man ikke leser på mobilen eller styrer med unger eller pene mennesker går forbi på utsiden :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 30. desember 2019, klokken 16:17
Ellers er aksjen ganske kraftig ned nå, -4,25 %, til 412. Var kanskje ikke så dumt å selge halvparten på 419 allikevel. Spørs når man skal inn igjen.  :P
Var flere som syntes det var lurt på 360 også...........

Personlig lurer jeg på hvor mye store enkeltaktører klarer å drive kursen. Virker som hver mandag så går kursen først litt opp og så ganske kraftig ned.

Har mange brukt helg til å tenke seg om og så dumpe aksjer litt utpå formiddagen, mens en mindre gruppe står opp tidlig og kjøper på morgenen.

Eller er det dataverktøy som reagerer på andre faktorer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA