Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

En kort (og tørr) analyse: Tror du har veldig mye rett. Og daktari: Det er også vi to som ser ut til å komme best ut av tippingen om kursen ved nyttår med ganske gode marginer. Tyder på gode analytiske evner, ikke sant?  :D ;)

Forøvrig det første innlegget i denne tråden siden børsstart idag, mot de 30+ i går.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Det som ingen av oss har vektlagt i noen retning er at Tesla nå ryktes å starte med det som ligner en app store. Sammen med at de nå begynner å ta betalt for premium connectivity, i tillegg starter de nå med betalte oppgraderinger (power boost) av ting som før var inkludert.

Dette er en ny retning i bilmarkedet som Apple har hatt stor suksess med og som er en naturlig retning siden serviceinntekter vil synke ift fossil.

Dette vil kunne bli en svært god inntekt for Tesla som i tillegg i koster dem mye å levere.

Personlig tror jeg det må være short squeeze som gjør den voldsomme stigningen nå, men den må jo avta etterhvert.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 22:27
Litt kaldt vann i blodet herfra:
Da jeg kjøpte mine første aksjer 2017 var det bare små kortrekkevidde-biler og Tesla. Nå snart 3 år etter har det skjedd ganske mye, og vi står foran en lang rekke lanseringer av veldig interessante modeller. Tesla har et klart forsprang på det meste, men konkurrentene har ganske så ok biler de også.
Jeg mener det er åpenbart nå at Tesla ikke blir "alene" i markedet, og man skal se etter en mer normalisering av verdien på litt sikt; Tesla er fortsatt en liten produsent jmfr VW/Toyota/PSA selv om også Model Y kommer til å selge veldig bra.  Jeg mistenker at mye av den ganske kraftige stigningen er en short-skvis: 330 til 405 på 14 dager er jo sinnsykt. Apple har gått 5% i perioden som jo har vært drevet av rykter om mulig Kina-deal fra Trump. Men det er vekstselskap vs stabilt, og faktorene EHA nevner over med indeksfond.

Spørsmålet er jo om EU-reglene kommer til å skvise eu-produsentene så hardt at Tesla tar over, eller om de har nok biler i pipeline til å matche ganske bra. MB har 4 EQ-modeller på vei og dekker alle segmenter snart, B, S, A og C. VW har plattformen klar og 2 biler snart på veien, med 2 andre i pipeline - Audi, Skoda og Seat gjør at man kan multiplisere med 4/modell. Peugeot/Opel sin plattform matcher typiske storselgende EU-segmenter perfekt. Volvo/Polestar har 2 biler, planen er klar for resten av suvene. Ford og Rivian sine pickuper blir sikkert ok i USA. Mach-E er snål men det kommer fler Forder snart. Kineserne kommer etterhvert basert på EU-ingeniører og billig arbeidskraft for lave priser.

Eller kan det hende at batteritek til Tesla er så banebrytende om et år at det kommer en pris/ytelse-revolusjon; da er jo alle vi som eier en dyr elbil fu... uansett.

Omstillingskostnader hos eu-produsenter vil også koste mye naturligvis, men neppe nok til å knekke dem med den lommeboka de har. Små nisjer som Mazda, Subaru etc kan streve, men merkevaren er god nok til at de kan bli kjøpt opp av de som har en god EV-plattform.

Ad selvkjøring virker det jo som EU sitt regelverk bevisst nerfer mulighetene så der er det lite potensial på kort sikt, og da er vi alle stuck på e-tron-nivå. (Utfordrer en HW3 Tesla-eier til å filme Ring 3 Ullevål til Smestad med den nye oppdateringen snart og se om det er tilbakesteg). Uansett går utviklingen vesentlig saktere enn jeg trodde høsten 2016.

På ladefronten har Tesla slått Ionity i Norge i år i antall ladere, men litt færre stasjoner etablert. Samtidig har BKK, GK, Circle K og Fortum etablert bra med lynladere, og jaggu dukker Eon opp også. Det er få steder sør for Trondheim man skal ha problemer med å finne en lang strekning man ikke får lynladet på. Fortsatt forsprang, men mindre enn før.

Man kan tenke at de betaler samme for battericeller som røkla, men har en overlegen produksjonsteknologi som gir bedre marginer. Samtidig er Tesla begrenset på produksjonskapasitet foreløpig, og må evnt ekspandere voldsomt for å ta igjen VW. Kina kan jo være nøkkelen da selvfølgelig, vanskelig å se at etablering av fabrikk skal gå så raskt i EU.

I sum vanskelig å se at de skal slå VW og Toyta som mest verdifulle bilprodusenter på veldig mange år, selv om Toyota kan ligne på "Kodak" hvis de ikke snur snart.

Ønsker å høre en tørr analyse av dette.
Har noen tanker rundt det du sier:

1. Det er så vidt jeg vet ingen som har tenkt at Tesla skulle få monopol på elbilmarkedet. Men så lenge Tesla vokser elbilsalget med omkring 50% per år, og de fleste andre bilprodusentene ikke gjør det, så beholder Tesla en god posisjon i forhold til markedsandel. Om Tesla over de neste 5-10 årene synker fra noe sånt som 50% markedsandel av 0,8 millioner elbiler til en 20% markedsandel av 20 millioner elbiler, så er det fortsatt ganske bra. Da tidobler de altså salget.

2. Tesla trenger ikke selge like mange biler som VW og Toyota for å være mer verdt. Hvem selger flest mobiltelefoner? Samsung og Huawei. Hvilken mobiltelefonprodusent er mest verdt? Apple. En essensiell del i dette er hvor gode profittmarginer man har. Noe sånt som 80% av salget til VW og Toyota er billigbiler med profittmargin nær null. Det de tjener penger på er godt utstyrte biler og større dyrere biler. Tesla kan droppe billigbilene og tjene like mye penger som VW og Toyota, med mye lavere totalsalg. Så klart, det er ikke sikkert de får det til, men det er det som virker mest oppnåelig.

3. Og nei, dette er ingen short-skvis. Ikke enda, i hvert fall. https://shortsight.com/tesla-short-losses-covering-turning-into-a-squeeze/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Mtp verdivurderingen av selskapet nå er det ganske tydelig at konkurrenters leveranseevne/vilje/omstilling er noe som sterkt kan påvirke verdisetting. Blir de en i mengden prises de annerledes enn nå som de er ledestjerne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2019, klokken 22:27
Samtidig er Tesla begrenset på produksjonskapasitet foreløpig, og må evnt ekspandere voldsomt for å ta igjen VW. Kina kan jo være nøkkelen da selvfølgelig, vanskelig å se at etablering av fabrikk skal gå så raskt i EU.

Den viktigste og mest begrensende faktoren for elbilene er batteriproduksjonskapasiteten. Tesla produserer vel ca 50% av alle ladbare batterier i verden per i dag. For meg virker det slik at Tesla har bedre kapasitet i så henseende enn alle de store (enkeltvis)- Å bygge opp slik kapasitet tar tid- selv om man har mye kapital. Hvor er fabrikkene som skal forsyne de store produsentene med batterier til for eks. 100k biler i året?

Mtp kommentaren fra Motorwatt om dagens lave aktivitet er det fredag før 4. advent og mange har annet å gjøre enn å henge her. Det at Tsla har holdt seg stabilt over handledagen er et styrketegn. Vanligvis ville man forventet et fall etter en så sterk oppgang- gevinstsikring før juleferien frister vanligvis mange- men ikke så mye her ;)

1000kwh

Tror det er vesentlig at Tesla representerer noe helt nytt teknologisk. Det er blitt et techprodukt som kjøpevillige 30 åringer vil ha. Ikke bare en annen modell med batteri og elmotor. I de fleste regioner er jo elbilene dyrere enn bensinbiler og da kan man like gjerne kjøpe bensinvarianten.

geear

daktari, hva mener du med filme ring 3 med den nye oppdateringen? Er det nerfingen det har stått om i media du tenker på? Den gjelder i så fall kun AP1-biler, alle HW3 har hatt de samme begrensningene siden de ble levert, og AP2/2.5 fikk det i april/mai ish..

Tiger123

Toyota er verdsatt til ca 220 milliarder dollar og Tesla til 72.

Men de produserer ikke bare i hver sin ende av kvalitet og pris skala, men også mtp energikilde.

Jeg tippet 219 til nyttår, og er vel ikke så j...g fornøyd med det.

Jeg kan begynne nå på den samme til 30. juni. Tipper kurs 449. Hvorfor skal jeg utdype i min nyttårstale, vel møtt!

romeoS

Er det noen mulighet for at det som skjer er et oppkjøpsforsøk fra Toyota, Mercedes e.l. Noe ala det IAG drev med i Norwegian?
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: romeoS på lørdag 21. desember 2019, klokken 15:01
Er det noen mulighet for at det som skjer er et oppkjøpsforsøk fra Toyota, Mercedes e.l. Noe ala det IAG drev med i Norwegian?
Det gikk jo skikkelig bra

Når IAG prøvde å kjøpe NAS hadde de kurs på 240 kr pr aksje, i dag ligger de på 37,41 kr.

PS; Solgte hele min post i NAS før de stupte (dette var for å ha en grønn portefølje ikke fordi jeg så resultatet)

daktari

Sitat fra: gr på lørdag 21. desember 2019, klokken 08:42
daktari, hva mener du med filme ring 3 med den nye oppdateringen? Er det nerfingen det har stått om i media du tenker på? Den gjelder i så fall kun AP1-biler, alle HW3 har hatt de samme begrensningene siden de ble levert, og AP2/2.5 fikk det i april/mai ish..
Ja, Slik som de gamle ap-videoene mine. Audi og Jaguar er helt like og klarer ikke svingene på Ring 3 i Oslo. I 2018 klarte Tesla den i 80, men klarer den dem nå?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

romeoS

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. desember 2019, klokken 16:14

Når IAG prøvde å kjøpe NAS hadde de kurs på 240 kr pr aksje, i dag ligger de på 37,41 kr.

PS; Solgte hele min post i NAS før de stupte (dette var for å ha en grønn portefølje ikke fordi jeg så resultatet)
Tenkte ikke på resultatet men prosessen, planlagt oppdraget å få tak i aksjer «ubemerket» er gitt til div. store meglerfirma. Kan det være noen fra trad. Bilindustri som har muskler nok, ser potensialet, og virkelig trenger Tesla. Fremtiden er elektrisk og bare VW av trad. Bilprodusenter er godt nok posisjonert. Er det noe i ordremengden o.s.v som kan gi hold eller avkrefte.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

geear

Sitat fra: daktari på lørdag 21. desember 2019, klokken 16:57
Sitat fra: gr på lørdag 21. desember 2019, klokken 08:42
Ja, Slik som de gamle ap-videoene mine. Audi og Jaguar er helt like og klarer ikke svingene på Ring 3 i Oslo. I 2018 klarte Tesla den i 80, men klarer den dem nå?
Har ikke testa det på ring 3, men min erfaring er at X AP2.5 kjører akkurat de samme svingene som før nerfingen. De som er ekstremt krappe varsler den nå om at jeg må ta over i, men om jeg lar være å ta over så kjører den fint gjennom og fortsetter på AP etterpå. Det er svæært få svinger dette skjer i, tror jeg har sett varselet 5-10 ganger siden april-ish, så erfaringene mine med dette er altså begrenset.

Desidert mest plagsomme endring er nagging hvert 15. sek i stedet for den situasjonstilpassede naggingen som var tidligere.

Counterpointer

Sitat fra: romeoS på lørdag 21. desember 2019, klokken 17:20
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. desember 2019, klokken 16:14

Tenkte ikke på resultatet men prosessen, planlagt oppdraget å få tak i aksjer «ubemerket» er gitt til div. store meglerfirma. Kan det være noen fra trad. Bilindustri som har muskler nok, ser potensialet, og virkelig trenger Tesla. Fremtiden er elektrisk og bare VW av trad. Bilprodusenter er godt nok posisjonert. Er det noe i ordremengden o.s.v som kan gi hold eller avkrefte.
Det er vel slik at Musk selv med familie og venner kontrollerer så stor del av aksjene at en slik overtagelse er vanskelig.

VW var ute tidligere i år og avviste rykter om at de ville kjøpe seg opp.

Det er alltids noen som har 40-50 milliarder, men det er ikke enkelt å gjøre slikt under radaren.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA