Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Øggen

Da e den over 400 ei lita stund.
Kor lenge til 420😉Du kan ikke vise dette vedlegget.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Counterpointer

Havebigfun

Jeg har vært enig i din strategi, Espen og fulgt den- solgt gradvis på oppgang og kjøpt gradvis på nedgang. Jeg emner et taktskifte i utviklingen- oppgangen har etter min mening en enorm styrke- det kommer stadig gode nyheter- og selv om det ikke var direkte Tesla-relaterte nyheter i det siste stiger det jevnt. Jeg tror vi er mitt i short- skveezen som er med på å drive dette videre- Mange produserer elbiler nå- men ingen er egentlig på samme level som Tesla. Nye kapitalsterke personer får øynene opp. Jeg solgte desverre en del før Q3 fordi det alltid har vært nedgang etter- siden har jeg ikke solgt noe og jeg venter- selger evt heller når vi er over toppen.

Rent psykologisk har det vært best for meg å alltid har noen aksjer- da er motivasjonen til å følge med sterkere- men jeg selger nok ned til 10%  om en stund- jeg har faktisk lurt på om jeg skal kjøpe litt til på de høye nivåene nå :o (the trend is your friend)
Jeg tror volatiliteten tar seg opp igjen på litt sikt- din strategi er gull da- men ikke akkurat nå- God jul 8)

Havebigfun

Omsetningen er enorm- 2,5 mil aksjer under en time etter åpningen. Dette er et styrketegn.
Når kommer fondene til å måtte kjøpe?? Det er enorme beløp i verdens fond- om de må inn blir det ytterligere press...

Espen Hugaas Andersen

En god del indeksfond må kjøpe når Tesla kommer på S&P500. Det krever at man har hatt overskudd etter fire kvartaler, og nå ser det ut som dette skjer i Q2. Men fond kan kjøpe seg opp i forkant av at det skjer, for å forsøke å unngå at aksjen stiger mye på kort tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. desember 2019, klokken 13:09Om det skulle stige langt over $400 har planen min hele tiden vært å selge unna Tesla litt gradvis, og diversifisere. Men det er ganske vanskelig å si hvor høyt det kan gå. Ønsket må jo være å selge nærmest mulig topp. Men om man da f.eks selger unna gradvis slik at man har null aksjer ved $500, og kursen går til $1000, så har man jo det latt ligge mye penger igjen på bordet. Jeg tenker kanskje at jeg beholder noe av posisjonen nesten uansett hvor høyt det skulle gå, unntatt ved en helt åpenbar short squeeze, som ikke virker veldig aktuelt akkurat nå. Kanskje jeg selger 10% av restbeholdingen for hver $25 det går opp - noe i den dur.

Jeg ser ingen grunn til å selge alt nå. Selv om den skulle gå til $1000 i løpet av forholdsvis kort tid så har jo Tesla knapt kommet i gang. Model Y er på vei, Semi, Cybertruck, og ikke minst andre nye produkter og tjenester. ARK Invest har et kursmål på $4000 eller så (dersom Tesla oppnår de målene de har satt seg).

Når man ser på hvor store problemer de etablerte aktørene har med å lage elbiler (nå sist VW med software-problemene, og ikke minst alle utsettelsene disse "Tesla-killerne" utsettes for) så ser man at Tesla ligger meget bra an.

Tesla er heller en aksje man bare bør ha en posisjon i over flere år, kanskje 5-10 år fremover eller til og med mer, litt avhengig av hva slags markedsposisjon de får.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. desember 2019, klokken 13:19Tiden for å gå inn var jo så klart for noen måneder siden, om man ikke allerede var inne.

Det kommer vel litt an på hvor lenge man tenker på å sitte. Hvis man ønsker å kjøpe for å være investor over flere år så kan man antakelig gå inn når som helst nå. Hvis den uansett tidobler seg slik ARK Invest ser for seg hvis Tesla får til det de har som mål, så har det mindre å si om man kjøpte på $200 eller $400.

Hvis man har penger til overs så får man mest sannsynlig mye mer igjen ved å sitte med litt i Tesla fremfor å ha det på sparekonto eller indeksfond.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 20. desember 2019, klokken 08:29Det kommer vel litt an på hvor lenge man tenker på å sitte. Hvis man ønsker å kjøpe for å være investor over flere år så kan man antakelig gå inn når som helst nå. Hvis den uansett tidobler seg slik ARK Invest ser for seg hvis Tesla får til det de har som mål, så har det mindre å si om man kjøpte på $200 eller $400.
Tja. Forskjellen ved å ha kjøpt seg inn på $200 vs $400 om kursen går til $4000 er at man da har en 20-dobling i stedet for en 10-dobling. Vil ikke si det er ubetydelig. Eller for å si det slik, om man investerte 1 mill, så utgjør forskjellen at man sitter igjen med 20 mill i stedet for 10 mill. Men så klart, det er ikke noe galt med en tidobling, så selv om kursen nå er $400 kan det fortsatt gi mening å kjøpe seg inn, om man da tror aksjen kan nå $4000.

Personlig forventer jeg ikke $4000. Dette vil forutsette at Tesla får ha markedet for selvkjørende taxier mer eller mindre alene i hvert fall i noen år. Jeg tror ikke dette skjer. Men jeg tror aksjen fortsatt har betydelig oppside fra $400, bare utifra potensialet for økt bilsalg og Tesla Energy, så jeg er litt forsiktig med å selge for mye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

For dere som er langsiktig (3++ år) Hva er minimum pris dere skal vurdere å selge på?

For meg er det 2000$.
Tenkte for en del år siden 1000$, men synes ting ser veldig mye bedre ut nå enn det gjorde den gangen. Oppside potensialet har definitivt økt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

Det er vanskelig å spå- særlig om fremtiden.
For meg er alle mål bevegelige- man må se an utviklingen- per idag ser det lyst ut men det kan komme en del hindringer på veien, eks EM blir byttet ut som CEO mot en dust som ødelegger selskapet.
Jeg revurderer fra tid til annen men tror på TSLA både på kort og lang sikt. Underveis blir det en del inn- og ut- grunnet den høye volatiliteten ligger det en del penger på gaten som man kan plukke opp underveis- slik det var i 2019.
Så kommer personlige behov- alder/sykdom/kjøp av hus o.l. som gjør at man må forlate gamet før det er på topp.

Sjøhyene

Personlige behov er en ting, det er har man ikke full kontroll over.

Når det kommer til volatilitet er min oppfatning at det å handle på nyheter er sjanseløst i det lange løp som hobby investor. Har gått litt inn og ut selv i TSLA da jeg solgte litt @ 330 for et par siden som jeg da kjøpte tilbake @ ca 210 nå i sommer, men ønsker egentlig å gjøre slikt så lite som mulig. Har tro på at det å ha en langsiktig strategi og så ikke la seg påvirke for mye av positive og negative ting som skjer i mellomtiden er veien å gå om ønsker å maksimere fortjeneste over tid.
Så går jeg inn i noe så er det "nesten" alltid fordi jeg mener at om 5 -10 år så er det sannsynlig at den er betydelig høyere enn i dag.

emurof

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 20. desember 2019, klokken 10:20
For dere som er langsiktig (3++ år) Hva er minimum pris dere skal vurdere å selge på?

For meg er det 2000$.
Tenkte for en del år siden 1000$, men synes ting ser veldig mye bedre ut nå enn det gjorde den gangen. Oppside potensialet har definitivt økt.

Jeg tenker i utgangspunktet å sitte med Tesla-aksjer til jeg faktisk trenger pengene til noe. Så om den går til $5000 så er det ikke sikkert jeg selger meg helt ut. Hva vil alternativet være? Putte dem i banken?

Men det avhenger jo av at selskapet leverer, selvsagt. Blir de som Amazon eller Apple så kan man bli sittende i mange år. Men så kan de jo møte veggen også.

Sjøhyene

Betyr ikke at jeg selger på 2000$, men at ved det nivået så blir det å gjøre en ny vurdering. Forberedt på at det kan ta over 10 år.

Counterpointer

En strategi, (som jeg ikke bruker) som er interessant, er å kjøpe aksjer tilsvarende investering i bil fra samme produsent.

Jeg kjøpte en Model 3 preformance i februar for ca 600 k og den er i dag kanskje verd 500 k, hadde jeg enten ikke kjøpt bil eller doblet innsats og kjøpt aksjer (kursen var da 294$) så ville disse i dag ha en verdi på ca 820 k i dag.

Dette er jo når en ser bakover og kjenner fasit, men det viser jo hvordan samme sum kan anvendes forskjellig og innvirke vesentlig på økonomien.
Som noen bidragsytere i denne tråden ville sagt kunne like godt resultatet havnet på 150$ og da halvert investeringen, som var nesten tilfellet i mai når kursen var på 180$.

Fordelen med aksjer foran bil er at de kan stige igjen, noe de har gjort i dette tilfellet til de grader.

daktari

Litt kaldt vann i blodet herfra:
Da jeg kjøpte mine første aksjer 2017 var det bare små kortrekkevidde-biler og Tesla. Nå snart 3 år etter har det skjedd ganske mye, og vi står foran en lang rekke lanseringer av veldig interessante modeller. Tesla har et klart forsprang på det meste, men konkurrentene har ganske så ok biler de også.
Jeg mener det er åpenbart nå at Tesla ikke blir "alene" i markedet, og man skal se etter en mer normalisering av verdien på litt sikt; Tesla er fortsatt en liten produsent jmfr VW/Toyota/PSA selv om også Model Y kommer til å selge veldig bra.  Jeg mistenker at mye av den ganske kraftige stigningen er en short-skvis: 330 til 405 på 14 dager er jo sinnsykt. Apple har gått 5% i perioden som jo har vært drevet av rykter om mulig Kina-deal fra Trump. Men det er vekstselskap vs stabilt, og faktorene EHA nevner over med indeksfond.

Spørsmålet er jo om EU-reglene kommer til å skvise eu-produsentene så hardt at Tesla tar over, eller om de har nok biler i pipeline til å matche ganske bra. MB har 4 EQ-modeller på vei og dekker alle segmenter snart, B, S, A og C. VW har plattformen klar og 2 biler snart på veien, med 2 andre i pipeline - Audi, Skoda og Seat gjør at man kan multiplisere med 4/modell. Peugeot/Opel sin plattform matcher typiske storselgende EU-segmenter perfekt. Volvo/Polestar har 2 biler, planen er klar for resten av suvene. Ford og Rivian sine pickuper blir sikkert ok i USA. Mach-E er snål men det kommer fler Forder snart. Kineserne kommer etterhvert basert på EU-ingeniører og billig arbeidskraft for lave priser.

Eller kan det hende at batteritek til Tesla er så banebrytende om et år at det kommer en pris/ytelse-revolusjon; da er jo alle vi som eier en dyr elbil fu... uansett.

Omstillingskostnader hos eu-produsenter vil også koste mye naturligvis, men neppe nok til å knekke dem med den lommeboka de har. Små nisjer som Mazda, Subaru etc kan streve, men merkevaren er god nok til at de kan bli kjøpt opp av de som har en god EV-plattform.

Ad selvkjøring virker det jo som EU sitt regelverk bevisst nerfer mulighetene så der er det lite potensial på kort sikt, og da er vi alle stuck på e-tron-nivå. (Utfordrer en HW3 Tesla-eier til å filme Ring 3 Ullevål til Smestad med den nye oppdateringen snart og se om det er tilbakesteg). Uansett går utviklingen vesentlig saktere enn jeg trodde høsten 2016.

På ladefronten har Tesla slått Ionity i Norge i år i antall ladere, men litt færre stasjoner etablert. Samtidig har BKK, GK, Circle K og Fortum etablert bra med lynladere, og jaggu dukker Eon opp også. Det er få steder sør for Trondheim man skal ha problemer med å finne en lang strekning man ikke får lynladet på. Fortsatt forsprang, men mindre enn før.

Man kan tenke at de betaler samme for battericeller som røkla, men har en overlegen produksjonsteknologi som gir bedre marginer. Samtidig er Tesla begrenset på produksjonskapasitet foreløpig, og må evnt ekspandere voldsomt for å ta igjen VW. Kina kan jo være nøkkelen da selvfølgelig, vanskelig å se at etablering av fabrikk skal gå så raskt i EU.

I sum vanskelig å se at de skal slå VW og Toyta som mest verdifulle bilprodusenter på veldig mange år, selv om Toyota kan ligne på "Kodak" hvis de ikke snur snart.

Ønsker å høre en tørr analyse av dette.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA