Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

geear

378 eller 340. 5 % opp eller ned, mao... ;)

Blir den sinnsykt futuristisk kan det bli ned. Det er en traust gjeng som skal kjøpe pickuper.
Noen på wall street har en forventning om mulig rekkevidde helt oppe i 4 - 500 miles, og for under $50k. Det er bare å glemme, og det kan slå ut som en skuffende lansering.

Har ikke solgt enda i denne runden, og er usikker.

1000kwh

Musk mener jo at dette ikke er en bil for massene. Så jeg har lunkne forventninger for aksjen, men høye for selve bilen. 

MEN, nå er det på tide at bilene blir futuristiske, fordi det mest futuristiske som har skjedd de siste 7 årene er Teslas brukergrensesnitt og autopilot.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 20. november 2019, klokken 09:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. november 2019, klokken 07:37
Jeg solgte for øvrig litt i går. Kursutviklingen rett etter en lansering har vært ganske varierende, så nå har jeg litt handlingsrom til å eventuelt kjøpe om det skulle falle.
Det ene er at salg som realiserer gevinst utløser jo også skatt på fortjenesten.

Å betale skatt på fortjeneste er vel noe man alltid må gjøre så akkurat den "problemstillingen" skjønte jeg ikke. Dessuten blir man aldri fattig av å ta fortjeneste!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emurof

Man må vel uansett skatte av aksjer man sitter med 31. desember?

Øyvind.h

#1564
Sitat fra: emurof på onsdag 20. november 2019, klokken 14:21
Man må vel uansett skatte av aksjer man sitter med 31. desember?

TSLA er notert i USA og faller dermed utenfor EU/EØS ift aksjesparekonto. Formue - ja. Realisert gevinst - ja, når det gjelder TSLA.

Med aksjesparekonto kan du selge med gevinst uten å skatte av gevinsten før du tar ut penger fra kontoen. Dermed kan du reinvestere gevinst uten å betale skatt. Du må ikke betale skatt før du tar ut et beløp fra aksjesparekontoen som er større enn det du opprinnelig investerte.

Men dette gjelder som sagt ikke aksjer notert utenfor EU/EØS.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Nettopp, så man blir uansett å skatte av det kursen er 31.12 for de aksjene man eier. Staten tar det den skal ha :D

Espen Hugaas Andersen

#1566
Bare hvis man har over 1,5 mill i formue, noe de færreste har, ettersom folk flest har lånt penger for å kjøpe bolig, som så er skattemessig verdsatt lavt.

Ser ut som det er under 5% som betaler formueskatt blant folk under 40. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/naer-hver-tredje-over-65-ar-betaler-formuesskatt
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Formueskatt på aksjer er peanuts sammenlignet med skatt på gevinst :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Foreløpig ser det ut som min strategi i tippekonkurransen er dårlig, ned seks dollar

Men bli gjerne med, DET er gratis og «bragging rights» er inkludert til den som har den høyeste teoretiske gevinsten.

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2019, klokken 16:36
Formueskatt på aksjer er peanuts sammenlignet med skatt på gevinst :)

Jeg betaler gjerne 22% skatt på realisert fortjeneste, men ikke så glad for å betale 0,85% skatt hvert eneste år på noe som allerede er beskattet, ofte med opp mot 50% (som inntekt omgjort til formuesobjekt)!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2019, klokken 14:34
TSLA er notert i USA og faller dermed utenfor EU/EØS ift aksjesparekonto. Formue - ja. Realisert gevinst - ja, når det gjelder TSLA.
...
Men dette gjelder som sagt ikke aksjer notert utenfor EU/EØS.
Investeringskonto Zero hos Nordnet løser biffen- man kan gå inn - og ut av TSLA uten at det utløser skatt før pengene tas ut av kontoen. Ulempen med denne kontoen er at RISK ikke tilgodesees deg.

Havebigfun

Spørsmålet mtp det aktuelle eventet er hvilke andre nyheter Tesla kommer med og hvordan disse verdtsettes av markedet- dette kan trekke opp vel så mye som Pickupen.
eks: Y godt i gang med produksjonen- massive utleveringer allerede i jan 2020...
       2170 på S/X med dertil økt rekkevidde til samme pris.
       tilhengerfeste på S
       nyheter GF3
       osv..
Det er vel bare fantasien som setter grenser for spekulasjonene. Ikke så lett å bestemme seg for om det skal opp eller ned på fredag :o

OhmPaPa

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 20. november 2019, klokken 20:40
Det er vel bare fantasien som setter grenser for spekulasjonene. Ikke så lett å bestemme seg for om det skal opp eller ned på fredag :o

Og ikke glem dagens makro-troll - handelskrigen. Kan nulle ut alle pickup-reaksjoner.

arvid44

Vi må regne med en Overraskelse fra Elon på fredag , men jeg vil ikke spekulere i hva det blir !!



Sent from my iPhone using Tapatalk

bjoff

Sitat fra: arvid44 på onsdag 20. november 2019, klokken 21:14
Vi må regne med en Overraskelse fra Elon på fredag , men jeg vil ikke spekulere i hva det blir !!
Er ganske overbevist om at oppsiden er vesentlig større enn nedsiden når det gjelder presentasjonen i morgen kveld, så jeg sitter ganske komfortabelt med min lille post i morgen kveld.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA