Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

mthoring

Sitat fra: knut.aulie på fredag 22. november 2019, klokken 05:38
De har akkurat knust to ruter på bilen etter at de la opp til at de ikke kunne knuse. Får en umiddelbar flashback til Faraday future launch

Jeg fatter ikke at Mr Musk (og Franz, for den del) ikke kan forberede seg ørlite granne før de skal holde en såpass hypet avdukning.
Glasset i prototypen var jo åpenbart ikke av samme type som de demonstrerte først, og det burde de vært visst før de gikk off-manus og knuste rutene. :o
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emurof

$TSLA ned 3% pre-market nå. Får man litt aksjer på billigsalg før "analytikerne" får summet seg og innser at folk liker designet bedre og bedre, tro?

mthoring

Sitat fra: emurof på fredag 22. november 2019, klokken 10:46
$TSLA ned 3% pre-market nå. Får man litt aksjer på billigsalg før "analytikerne" får summet seg og innser at folk liker designet bedre og bedre, tro?

Designet er nok ikke noe som appellerer til de store massene, men det var vel kanskje ikke poenget heller. Ref all kommunikasjon før avdukningen. De får nok solgt alt de tar tenkt å produsere av den uten problem.

Men forventningene virket jo ikke å stå i stil med at "den ikke skulle ligne noe annet i verden", og "ikke en bil alle kom til å like", etc.

Så tipper pullback i dag ja, en god mulighet til å få aksjer rimeligere fremover. Men er litt usikker på om de klarer overskudd i Q4, så vet ikke helt om jeg tør å kjøpe meg inn igjen før prisen er betydelig lavere enn i dag.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Maximus

Sitat fra: mthoring på fredag 22. november 2019, klokken 10:45
Sitat fra: knut.aulie på fredag 22. november 2019, klokken 05:38
De har akkurat knust to ruter på bilen etter at de la opp til at de ikke kunne knuse. Får en umiddelbar flashback til Faraday future launch

Jeg fatter ikke at Mr Musk (og Franz, for den del) ikke kan forberede seg ørlite granne før de skal holde en såpass hypet avdukning.
Glasset i prototypen var jo åpenbart ikke av samme type som de demonstrerte først, og det burde de vært visst før de gikk off-manus og knuste rutene. :o


Veldig enig. Aldri i verden om det stuntet der var planlagt. Ubetenkt, men litt kult. Det skjemmet jo ikke temaet for kvelden i det hele tatt at bilen ble seende litt herja ut.

Lurer også på om det kan ha vært en annen type glass, eks. bare ordinært laminert bilglass, dette er jo en prototype. Er vel ikke helt sikkert at Elon og Franz har stålkontroll på alt hva ingeniørene og teknikerne holder på med. 

Samtidig står jo ruta fast montert inne i en ramme på bilen. Og i den demoen der kulen treffer en frittliggende rute med teslaglass, så flekser den ruta ganske mye. En god del energi som forsvinner der. Kanskje nok til å forklare at rutene på bilen sprakk.

emurof

En politileder i USA uttaler seg på Twitter... Her tenker jeg at Tesla vil ha et massivt marked å mette.

"Great discussion. These cars would dramatically change and improve law enforcements ability to respond safely and effectively not to mention efficiently.  The Ford used now gets 6-8 MPG, emits carbon monoxide inside the cab and has frequent breakdowns. Call me @elonmusk 👍🙌👮‍♂️"

https://twitter.com/DSiflingWCPDPIO/status/1197674650228031488

geear

$333. Ikke uventet. Blir spennende å se ved stengetid.

Er det noen som har spekulert i sjansen for at dette er et eksperiment fra Tesla sin side? En form for test for å se om folk faktisk er villige til å betale for noe slikt - og dessuten et helt vanvittig PR-stunt? At det kan komme en ny lansering med en mer normal pickup?

OhmPaPa

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 22. november 2019, klokken 08:35
- Det at glasset knuste var så klart dumt, men det var alltid en risiko. Glass er alltid uforutsigbart. Tester man det i forkant kan det hende at det tåler det, men at man samtidig svekker det slik at det knuser neste gang man tester det. Bytter man ut til nytt utestet glass kan det hende det har en skjult svakhet som gjør at det knuser første gang. Kanskje de ikke skulle gamblet med at det skulle ikke knuse. Men det hadde vært ganske badass om det hadde fungert!

TCT er allerede kjempegod reklame for Tesla. Og de kan få bilen inn i alle nettaviser igjen når de ønsker ved å montere bedre glass og så demonstrere at nå knuser det ikke.

For meg viser glasset at Tesla er genuine. En silkeglatt presentasjon får meg til å tenke hva har de å skjule. Tesla med sine hjemmesnekrede stunts og en Elon som fomler etter ord et så langt i fra silkeglatt som man kan komme.

Denne bilen er jo så spektakulær at alle små nyheter Tesla måtte komme med om denne bilen framover vil medføre massevis av clickbait-artkler og viral gratisreklame.

1000kwh

Dette er jo slik det alltid pleier å være. En stor dip etter lansering og en sakte vekst etter som salget tar seg opp.

Tror ikke det er dumt å kjøpe Tesla aksjer på en dypp nå.

romeoS

Jeg tror markedet er i villrede etter Cybertruck lansering, der Tesla og Musk viser et utrolig mot med designvalg. Noe å klø seg i hodet over i forhold til mottagelse av generasjon X, i asiatiske markeder, i røffe yrkeskretser o.s.v. Jeg har selv fundert litt, men konkluderer at spec. og modighet er å treffe spikeren på hodet, det kommer til å slå an. Jeg tror nå på 400 til nyttår og sitter videre med posten min.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Counterpointer

Sitat fra: gr på fredag 22. november 2019, klokken 16:56
$333. Ikke uventet. Blir spennende å se ved stengetid.
For din del har du jo tippet bra om trenden holder seg.

I tillegg til sluttkurs i dag er jeg også spent på utvikling neste uke. Mye spennende med pris og spec som drukner i lanseringsfadesen, mulig dette blir kompensert utover neste uke.

geear

Sitat fra: gr på onsdag 20. november 2019, klokken 12:39
378 eller 340. 5 % opp eller ned, mao... ;)

Blir den sinnsykt futuristisk kan det bli ned. Det er en traust gjeng som skal kjøpe pickuper.

<...>
Jaja, da endte det på $333. Føler jeg kan klappe meg selv på skulderen og være fornøyd med denne gjettingen. Sånn rent bortsett fra at aksjene mine er verdt noen tusenlapper mindre..   :o

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på fredag 22. november 2019, klokken 16:56Er det noen som har spekulert i sjansen for at dette er et eksperiment fra Tesla sin side? En form for test for å se om folk faktisk er villige til å betale for noe slikt - og dessuten et helt vanvittig PR-stunt? At det kan komme en ny lansering med en mer normal pickup?
Det er nok til en viss grad et eksperiment. Tesla *trenger* ikke produsere og selge en pickup i det hele tatt. Om den ikke hadde vært godt mottatt hadde den ikke blitt prioritert. Da hadde fullt fokus fortsatt å være på Model Y, Roadster, Semi, mm. Men nå ser det ut til at de har fått noe sånt som 100.000+ reservasjoner. Så Cybertruck vil skje.

Jeg tror ikke Tesla vil komme med en tradisjonell pickup, så lenge Cybertruck er en suksess. Men utelukker fortsatt ikke samarbeid med en annen produsent rundt leveranser av drivlinjer/batterier, som så inngår i en mer tradisjonell pickup.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Nei, dette er pickupen han har pratet om og som skal selges. Jeg er glad for at Musk tar modige valg, det har lønnet seg til nå!!

Ellemelle

Nå har Musk lagt ut en video som viser at de øvde i forkant på å kaste kulen på vinduene, og det uten problemer. Så da kan ihvertfall konspirasjonsteoriene legges til side.

Hvorfor rutene knuste, finner de nok ut av etterhvert. Det er ihvertfall ingen tvil om at disse tåler veldig mye mer enn vanlig bilglass.

Øggen

Meina det va electrek.com som hadde snakka med en balistisk ekspert som dreiv med skuddsikre bila. Han hadde sagt at "5x is good, and by 6 your out"
Ej tyda det slik at rutene tåle stress 5 ganga på samme punkt, men på sjette så knuse det.

Edit: Fant saken, men sida funka ikkje (404 page not found)
Legge ved google bevis ;)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA