Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

GOS

Personlig er jeg av den oppfatning at Tesla har vist verden og de andre bilfabrikantene at el-bil har livets rett. Folk i i-land ser at dette i flesteparten av situasjonene er en mye bedre løsning enn ICE. Det er gjerne ikke alle disse ICE fabrikantene som mener at el-bil vil ta over 100%, men jeg tror de er av den oppfatningen at andelen blir veldig høy. Folket, samfunnet, myndighetene vil ha de, og da leverer de EL-biler. (Men de har vært veeeldig trege, og for meg så var det skuffende at Audi og Jaguar ikke klarte å prestere bedre på det spesielle for el-biler)

Personlig er jeg derfor ikke av den oppfatning at det blir stopp på utviklingen av Tesla biler om noe andre tar over. Tesla er definitivt best på en del områder, men som alle vet så har de fortsatt en vei å gå innenfor andre områder.

Det kan faktisk godt vær det hadde blitt bedre Tesla biler av det.

For meg så var der heller ikke denne gang noe alternativ til å veie opp for de negative sidene med Tesla bilene. Så får vi se hva som skjer neste gang.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. mai 2019, klokken 19:05
566 mill. USD som forfaller november 2019 er, forhåpentligvis, et "mindre beløp" når den tid kommer.
Q4 var det ja. Det er veldig mulig Tesla avslutter året med over $6 mrd på konto, så ja $566 mill er ikke så mye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. mai 2019, klokken 17:17
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. mai 2019, klokken 14:47Har aldri snakket om at Tesla skal slukes av VW. Sannsynligvis vil de i en slik konstellasjon kunne fortsette akkurat slik de gjør idag. Men skal de overleve må de ha finansiell støtte fordi de brenner uhorvelig mange penger i en uhorvelig hastighet.
Det stemmer jo ikke. Selv Q1 fikk de inn mer penger enn de brukte, om man ser bort i fra nedbetaling av gjeld og økt lagerbeholdning.

Netto cash flow var negativ med nesten 1600 MUSD i Q1. Hvis du trekker ut endring i arbeidskapital (676 MUSD) og nedbetaling av gjeld (518 MUSD) sitter du fortsatt igjen med en negativ kontantstrøm på rundt 400 MUSD.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på torsdag 30. mai 2019, klokken 22:23Netto cash flow var negativ med nesten 1600 MUSD i Q1. Hvis du trekker ut endring i arbeidskapital (676 MUSD) og nedbetaling av gjeld (518 MUSD) sitter du fortsatt igjen med en negativ kontantstrøm på rundt 400 MUSD.
Utregningen jeg så tok utgangspunkt i lånet på $920 mill som ble nedbetalt. Men greit nok at man regner dette mot nye låneopptak, slik at det blir $518 mill netto.

Tar man med non-recurring på $188 mill, så brente Tesla $200 mill. Med ca $4 mrd i buffer kan de da fortsette slik i omkring 20 kvartaler. Da går de tom for penger i 2024.

Men Q1 var etter all sannsynlighet årets verste kvartal. Q1 er ca alltid årets verste kvartal for Tesla. Med en liten forbedring går de fra negativ kontantstrøm til positiv kontantstrøm, slik at bufferen på $4 mrd bare vil vokse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. mai 2019, klokken 23:30
Sitat fra: Tellus på torsdag 30. mai 2019, klokken 22:23Netto cash flow var negativ med nesten 1600 MUSD i Q1. Hvis du trekker ut endring i arbeidskapital (676 MUSD) og nedbetaling av gjeld (518 MUSD) sitter du fortsatt igjen med en negativ kontantstrøm på rundt 400 MUSD.
Utregningen jeg så tok utgangspunkt i lånet på $920 mill som ble nedbetalt. Men greit nok at man regner dette mot nye låneopptak, slik at det blir $518 mill netto.

Tar man med non-recurring på $188 mill, så brente Tesla $200 mill. Med ca $4 mrd i buffer kan de da fortsette slik i omkring 20 kvartaler. Da går de tom for penger i 2024.

Men Q1 var etter all sannsynlighet årets verste kvartal. Q1 er ca alltid årets verste kvartal for Tesla. Med en liten forbedring går de fra negativ kontantstrøm til positiv kontantstrøm, slik at bufferen på $4 mrd bare vil vokse.

Alt såre vel altså. Sikkert derfor Musk sendte brev til ansatte med oppfordring til å spare på alt mulig.....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Ja blir det ikke kutt i dopapir er det kroken på døra slik VG rapporterer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geirr på fredag 31. mai 2019, klokken 06:56Alt såre vel altså. Sikkert derfor Musk sendte brev til ansatte med oppfordring til å spare på alt mulig.....
Det er positivt at selskapet gjør det det kan for å redusere sløsing til et minimum. Slikt hjelper med å komme seg tilbake i pluss.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Morsomt hvordan når noe kan tolkes negativt så tolkes EM sine utsagn 100% bokstavelig av media. Er det noe positivt eller relatert til fremtidige produkter og lanseringer så er det null troverdighet som gjelder.
Dette til tross for at han har levert på sånn ca alt han har lovet, ofte forsinket men han leverer jo alltid. Forstå det den som kan  ::)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. mai 2019, klokken 07:38
Sitat fra: Geirr på fredag 31. mai 2019, klokken 06:56Alt såre vel altså. Sikkert derfor Musk sendte brev til ansatte med oppfordring til å spare på alt mulig.....
Det er positivt at selskapet gjør det det kan for å redusere sløsing til et minimum. Slikt hjelper med å komme seg tilbake i pluss.

Sløsing er en uting uavhengig av et selskaps resultater, men hvor ble det av disse store overskuddene som Tesla skulle vise og nettopp derfor ikke trengte påfyll av penger? Resultatet har vel blitt underskudd og behov for påfyll, men klar over at dette kan anses som et negativt innlegg som man bør tåle siden det er rene fakta.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sveinung1954

Så gikk altså ikke billigere Kina-produksjon til økte marginer likevel, men overføres kundene i form av billigere biler:

https://www.dn.no/utenriks/tesla/kina/elon-musk/kinesisk-tesla-blir-60000-kr-billigere/2-1-613425

Sikkert fordi etterspørselen er umettelig...

Tipper dette er med på å sende aksjen videre nedover.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

MrBeery

Sitat fra: Geirr på fredag 31. mai 2019, klokken 13:02
Så gikk altså ikke billigere Kina-produksjon til økte marginer likevel, men overføres kundene i form av billigere biler:

https://www.dn.no/utenriks/tesla/kina/elon-musk/kinesisk-tesla-blir-60000-kr-billigere/2-1-613425

Sikkert fordi etterspørselen er umettelig...

Tipper dette er med på å sende aksjen videre nedover.
Hva vet du om det? Dette er vel ikke "enten eller". Hvor mye større marging tror du de har uten importavgifter og lokal produksjon?

Øyvind.h

#881
Sitat fra: Geirr på fredag 31. mai 2019, klokken 13:02
Så gikk altså ikke billigere Kina-produksjon til økte marginer likevel, men overføres kundene i form av billigere biler:
Knallbra! Akkurat slik det bør være.

Men standard range plus koster 367.000 i Norge mot varslet kinesisk pris på 416.000? Skulle den ikke være rimeligere i Kina?

Hva er ditt syn på det Geirr?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Sitat fra: Geirr på fredag 31. mai 2019, klokken 13:02
Så gikk altså ikke billigere Kina-produksjon til økte marginer likevel, men overføres kundene i form av billigere biler:

Jeg vil tro at det er en fordel å ha markedsandeler fremfor å tjene mye på ferre biler? Jo flere biler de selger, jo lettere er mersalget og en presser også ut konkurrentene. Dessuten så var det visst et mål å fremskynde overgangen til elbiler og ett av de sterkeste virkemidlene er pris.

Om aksjen synker fordi Tesla selger 1000 biler til 10 kroner og ikke 10 biler til 11 kroner, ja da sier det alt om de som verdsetter aksjen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Tesla har ikke rabatter, og prisene er omtrent like over hele verden. Fantastisk i mine øyne. Å misbruke slikt til økte marginer er det mange nok andre som gjør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA