Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

#855
Blir mye mellom oss dette, men hva gjør man en fritorsdag i regn.

SitatJeg betalte for batteriteknologi/BMS og de øvrige tekniske løsningene i en Tesla og den fortsatte utviklingen av bilen etter at jeg hadde kjøpt den (som OTA etc) men også fordelene med ladeinfrastruktur (og gratis supercharging etc) samt en drøss andre fordeler med elbil (som de andre merkene også nyter godt av i ulik grad).

For den vanlige bruker er ikke BMS og batteriteknologi veldig viktig. Her vektlegges primært rekkevidde, og i det siste, til en viss grad av ladehastighet (for langveisfarende). Faktisk lader elbileiere 80-90% hjemme.

OTA har i min tid som Tesla-eier blitt en nærmest kontinuerlig nedtur. Fra en ganske bra versjon i desember, har det nå bare gått nedover, IMO.

Men for å ta noe smårusk, og noen store rusk også. Hvorfor kan jeg lage en slik sammenlikningsliste på en bil som skal være nyskapende:

Ikke norsk stemmestyring
Ikke skiltgjenkjenning fra kamera
ikke-fungerende regnsensor
Ikke adaptiv fjæring (nei, nytt fjæringssystem er ikke adaptivt)
Ikke justerbare setebelter
Ikke kvalitetslakk
Ikke HeadUp display
Ikke skipose
Ikke nedfellbart midtarmelene bak
Ikke adaptive frontlys. Dårlige lys generelt.
Ikke varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
Ikke lyktespylere
Ikke 4-soners klimaanlegg med individuell temp for baksete
Ikke 360-graders kameravisning
Ikke visning av kanalinfo på DAB-radio
Ikke fartsavhengig volum på media
Ikke beskyttelse på ryggekamera
:D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arvid44

Hva har dette ned TSLA aksjen å gjøre ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. mai 2019, klokken 16:31
Blir mye mellom oss dette, men hva gjør man en fritorsdag i regn.

SitatJeg betalte for batteriteknologi/BMS og de øvrige tekniske løsningene i en Tesla og den fortsatte utviklingen av bilen etter at jeg hadde kjøpt den (som OTA etc) men også fordelene med ladeinfrastruktur (og gratis supercharging etc) samt en drøss andre fordeler med elbil (som de andre merkene også nyter godt av i ulik grad).

For den vanlige bruker er ikke BMS og batteriteknologi veldig viktig. Her vektlegges primært rekkevidde, og i det siste, til en viss grad av ladehastighet (for langveisfarende). Faktisk lader elbileiere 80-90% hjemme.

OTA har i min tid som Tesla-eier blitt en nærmest kontinuerlig nedtur. Fra en ganske bra versjon i desember, har det nå bare gått nedover, IMO.

Men for å ta noe smårusk, og noen store rusk også. Hvorfor kan jeg lage en slik sammenlikningsliste på en bil som skal være nyskapende:

Ikke norsk stemmestyring
Ikke skiltgjenkjenning fra kamera
ikke-fungerende regnsensor
Ikke adaptiv fjæring (nei, nytt fjæringssystem er ikke adaptivt)
Ikke justerbare setebelter
Ikke kvalitetslakk
Ikke HeadUp display
Ikke skipose
Ikke nedfellbart midtarmelene bak
Ikke adaptive frontlys. Dårlige lys generelt.
Ikke varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
Ikke lyktespylere
Ikke 4-soners klimaanlegg med individuell temp for baksete
Ikke 360-graders kameravisning
Ikke visning av kanalinfo på DAB-radio
Ikke fartsavhengig volum på media
Ikke beskyttelse på ryggekamera
:D

For en vanlig bruker er kanskje ikke hvilken elbil de kjøper så farlig, de bare velger seg en elbil etter smak og lommebok. Men for de litt mer ivrige så spiller det noen rolle hvordan batteriet er og hvordan det blir tatt vare på. Og her skiller Tesla seg ut. Og det er viktig, for dette påvirker rekkevidden, ladehastighet og levetid. At mange ikke bryr seg om dette er litt trist, for de ender ofte opp med biler som ikke har nok rekkevidde vinterstids f.eks.

OTA har sine fordeler og ulemper, men fordelene er helt klart størst. Sett at bilen var statisk og ikke kunne oppgraderes og du var stuck med en versjon du ikke likte og var buggy som fy?

Slike lister kan en lage på det meste. At det vil si at Tesla ikke er nyskapende er jeg uenig i. Min forrige tyske bil skjønte heller ikke norsk, kun tysk. Skilt/regnsensor, igjen er ikke bilen statisk, det er noe som kommer og som du ikke hadde fått om bilen ikke hadde hatt OTA funksjonalitet. Adaptiv fjæring skal jeg ikke uttale meg om fordi jeg ikke vet. Justerbare setebelter har jeg da i min bil? Igjen ser du utviklingen fra S til X og videre til 3. Kvalitetslakk er relativt, jeg har sett mye rar lakk på biler i samme prisklasse fra andre også. HUD er virkelig ikke en avgjørende faktor for om bilen er innovativ, men her kan vi jo slenge på detaljer som at det ikke er blinklys i sidespeilene eller at det er downlights heller i sidespeilene. Begge deler savnes mer enn HUD. Skipose? Er det virkelig opp til bilen å levere en skipose? Nedfellbart armlene bak hadde vært hyggelig, men å sette den på en slik liste ville jeg ikke gjort. Heller sagt at dette er noe som tilhører slack kontoen på interiøret. Lysene er dårlig, helt enig men her er det stor variasjon av hva folk mener så jeg er tilbørlig til å tro at jeg har dårlig nattsyn. Puter under armene er det andre som jobber med, om du trenger varsel for kryssende trafikk ved rygging så er vi over i punkter som jeg ikke anser som hverken kritisk eller viser mangel på innovasjon. 360 er de vel ikke så langt unna å være, men behovet? DAB+ metadata er mulig å fikse OTA, men ja det er rart at de ikke har det på plass enda. Jeg ville hatet om volumet justerte seg utifra fart og ikke utifra hva jeg ønsket, så her er det mer smak enn innovasjon det går på. Beskyttelse på ryggekamera hadde noen likt, andre ikke.

Men det vil alltids være en smørbrødliste over godsaker en kunne tenkt seg i en bil. Men å si at Tesla dermed ikke er nyskapende blir delvis feil. De er nyskapende på mange fronter, kanskje bare ikke akkurat de komfortelementene akkurat du ønsker deg. Jeg mener at der de virkelig er nyskapende er der det nå trengs, så kan de komme på banen med det du ønsker deg i neste omgang når det viktigste er på plass. Deri ligger slacken jeg er villig til å gi de som selskap.

Men kanskje greit å avslutte siden folk lurer på hva det har med aksjen å gjøre.
Jeg mener jo så klart at det har med aksjen å gjøre da alt som selskapet gjør og ikke gjør vil påvirke markedet og dermed også aksjen. Men det er nok av de som mener at aksjen kun styres av andre faktorer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Enig at vi slutter nå. Takk for en frisk diskusjon. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. mai 2019, klokken 14:47Har aldri snakket om at Tesla skal slukes av VW. Sannsynligvis vil de i en slik konstellasjon kunne fortsette akkurat slik de gjør idag. Men skal de overleve må de ha finansiell støtte fordi de brenner uhorvelig mange penger i en uhorvelig hastighet.
Det stemmer jo ikke. Selv Q1 fikk de inn mer penger enn de brukte, om man ser bort i fra nedbetaling av gjeld og økt lagerbeholdning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: arthur på torsdag 30. mai 2019, klokken 14:00
Sitat fra: gr på torsdag 30. mai 2019, klokken 08:45
Hvordan kan du mene at situasjonen skal være den samme om man plutselig sitter under paraplyen til et selskap som beviselig har bedratt hele verden?

Bilen du eier er og forblir akkurat den samme helt uavhengig av hvem som eier selskapet eller har aksjemajoriteten i selskapet.
NEI. Bilen jeg eier i dag forandrer seg omtrent hver 4-8. uke. I de fleste tilfeller til det bedre. Jeg har hatt VAG-biler, og de ble ikke oppdatert på noe som helst vis med mindre man reklamerte på et eller annet. Jeg har ingen som helst tro på at de ville fortsatt i Tesla/Musk sin ånd.

Sitat fra: arthur på torsdag 30. mai 2019, klokken 14:00
Sitat fra: gr på torsdag 30. mai 2019, klokken 08:45
Et selskap som mest sannsynlig ikke vil Tesla noe bra - og mest sannsynlig vil fase de ut?

Dette er kun en påstand, intet annet, og det finnes ikke noe reelt grunnlag for å hevde det.
Har du reellt grunnlag for å hevde det motsatte?

hELgenen

Sitat fra: gr på torsdag 30. mai 2019, klokken 17:22
NEI. Bilen jeg eier i dag forandrer seg omtrent hver 4-8. uke. I de fleste tilfeller til det bedre. Jeg har hatt VAG-biler, og de ble ikke oppdatert på noe som helst vis med mindre man reklamerte på et eller annet. Jeg har ingen som helst tro på at de ville fortsatt i Tesla/Musk sin ånd.

Du får ikke nye felger,seter, dekk, karosseri osv. Det er bare ny software som styrer en del funksjoner som oppgraderes. Synes det er trist at ikke Tesla åpner opp for at man kan utvikle egne funksjoner - det hele burde vært open source

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. mai 2019, klokken 17:17
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. mai 2019, klokken 14:47Har aldri snakket om at Tesla skal slukes av VW. Sannsynligvis vil de i en slik konstellasjon kunne fortsette akkurat slik de gjør idag. Men skal de overleve må de ha finansiell støtte fordi de brenner uhorvelig mange penger i en uhorvelig hastighet.
Det stemmer jo ikke. Selv Q1 fikk de inn mer penger enn de brukte, om man ser bort i fra nedbetaling av gjeld og økt lagerbeholdning.

Og hvorfor skal en se bort fra nedbetaling av gjeld og økt varelager? Er det monopol-penger de bruker på de postene?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

z4rd

@hELgenen

Når du ber om «open-source» og utvikling av egne funksjoner... Er du SW-utvikler? Hørt om sikkerhet og informasjonssikkerhet? Det er jo én av hovedårsakene til at de enda ikke har åpnet opp for andre applikasjoner osv i bilen... Tesla inviterer folk til å teste sikkerheten hele tiden. De tilbyr til og med å resette firmwaren til bilen gratis, hvis man skulle være uheldig ifm testing. Det er langt mer enn hva andre gjør... eller mer korrekt, ikke gjør.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 19:47
Bilhistorien har en drøss eksempler på bilprodusenter hvor gründere har nektet å gi opp taket.

Mens f.eks, Ford og Porsche klarte seg til tross for gründere som har nektet å gi opp taket...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

#866
Sitat fra: Geirr på torsdag 30. mai 2019, klokken 17:39Og hvorfor skal en se bort fra nedbetaling av gjeld og økt varelager? Er det monopol-penger de bruker på de postene?
Spørsmålet er jo om disse postene vil gjentas hvert kvartal. Det er kun om de gjør det at "de brenner uhorvelig mange penger i en uhorvelig hastighet". Dette er skrevet som om det gjelder nåtid, ikke fortid.

- Nedbetaling av gjeld vet vi ikke vil gjenta seg i år, bortsett fra en liten betaling i Q3, om jeg ikke tar feil. Og ikke glem at nedbetaling av gjeld er det samme som sparing. Om jeg setter 10.000 kroner på sparekontoen hver måned, så blir det veldig feil å si at jeg brenner 10.000 kroner hver måned...
- Om man tror på at Tesla ikke har nok etterspørsel, så kan man kanskje tro at lagerbeholdningen vil vokse inn i evigheten, men det er nok ganske urealistisk. Jeg forventer lagerbeholdningen går litt ned i Q2, men jeg håper egentlig det øker noe. Lagerbeholdningen må øke hvis Tesla skal klare å jevne ut leveransene utover i kvartalet, slik at kjøperne får en bedre opplevelse ved leveranse. Det krever at Tesla fyller skip med biler i juni, som da ikke blir levert til kunde før i juli/august.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

566 mill. USD som forfaller november 2019 er, forhåpentligvis, et "mindre beløp" når den tid kommer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 30. mai 2019, klokken 18:10
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mai 2019, klokken 19:47
Bilhistorien har en drøss eksempler på bilprodusenter hvor gründere har nektet å gi opp taket.

Mens f.eks, Ford og Porsche klarte seg til tross for gründere som har nektet å gi opp taket...
Litt OT igjen:

Unntak som bekrefter regelen, og Porsche fikk god drahjelp før, under og etter 2. verdenskrig. Det gjorde Ford også med biler og flymotorer, men på den andre siden.

Som en kuriositet fikk Ford også inntekter fra den "gale" siden:
Begynnelsen i 1940, med rekvirering av mellom 100 og 200 franske krigsfanger for å fungere som slavearbeidere, overtrådte Ford-Werke artikkel 31 i Genèvekonvensjonen fra 1929. På den tiden, som var før USA kom inn i krigen og fortsatt hadde full diplomatiske forbindelser med nazistiske Tyskland, var Ford-Werke under kontroll av Ford Motor Company. Antall slavearbeidere vokste mens krigen utvidet, selv om Wallace gjør det klart at selskaper i Tyskland ikke ble pålagt av nazistiske myndigheter å bruke slavearbeidere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Bedre å holde seg on topik ved å vinkle argumentasjonen slik at det handler om aksjen.

Mye av det som skrives i off topik om opplevelsen av positive eller negative sider ved Tesla vil jo medføre at markedet etterspør flere eller færre TSLA.

Måten Tesla utvikler sine solgte biler i ettertid med OTA (og også ny hardware som HW 3 f.eks) er enestående og en viktig grunn til at mange tror på selskapet og dermed styrker kursen.
Jeg har ikke oppfattelsen av at noen andre bilprodusenter gjør dette og skjønner derfor godt at noen ikke har tillit til at f.eks. VW ville fortsatt med dette som eiere.

Utviklingen av nye måter å gjøre ting på fra et ingeniørstandpunkt, gjør også Tesla spesielle. «Superbottle» som er utviklet til Model 3 som varmer og kjøler alt mulig i hele bilen i en liten enhet, er bare ett av mange eksempler på innovasjon som andre i bilbransjen sliter med. Dette er godt dokumentert av Munro & associates.

Det er klart det hadde vært positivt om Tesla hadde orden på lakkering og panelgap, men det er mye viktigere med software og nye tekniske løsninger. Jeg tror det er innovasjonen som brakte kursen opp i 380$ og det er mye sammenfall av vilkårlig (dårlig) økonomisk styring og fall i troen på at innovasjonen skal fortsette, som har brakt den ned i 190$ (sammen med litt handelskrig med Kina osv)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA