Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Geirr på onsdag 24. april 2019, klokken 21:22
...og der kom de jammen meg en og illustrerte poenget hans: "This is a company that has a cult following "
Kanskje du kan utdjupe? Ser ikkje heilt kult-preget fra kommentaren over.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Nå trenger man ikke bare vie tiden sin til å jakte på et selskap. Man kan hive penger på saken også. Hver sin fornøyelse :)

https://www.dn.no/motor/tesla/elon-musk/randeep-hothi/shortselgere-rusher-til-med-stotte-til-tesla-kritiker/2-1-591445
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Sitat fra: Geirr på onsdag 24. april 2019, klokken 21:22
...og der kom de jammen meg en og illustrerte poenget hans: "This is a company that has a cult following "
Cult =  hengivne kunder, som er klar til å handle mer av Tesla? Om bare denne "culten" er stor nok så har Tesla de kundene de trenger.
De sa vel det samme om Jesus, som startet med en cult med 12 hengivne ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Fra Wikipedia:

Kult eller kultus kan også være fra nesegrus beundring til forguding av en person
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sveinung1954

...veldig tyst fra menigheten etter at 1Q tallene ble sluppet i går. Kansje ikke så rart, de ble enda dårligere en hva markedet hadde spådd. Konsensus var tap på 69 cent per aksje. Fasiten ble 4,1 dollar....Samtidig guiding om også negative tall for 2Q.

Her er det bare å feste sikkerhetsbeltene. Musk sitt "reality distortion field" er i ferd med å fordunste...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

1000kwh

#575
Sitat fra: Geirr på torsdag 25. april 2019, klokken 13:20
...veldig tyst fra menigheten etter at 1Q tallene ble sluppet i går. Kansje ikke så rart, de ble enda dårligere en hva markedet hadde spådd. Konsensus var tap på 69 cent per aksje. Fasiten ble 4,1 dollar....Samtidig guiding om også negative tall for 2Q.

Her er det bare å feste sikkerhetsbeltene. Musk sitt "reality distortion field" er i ferd med å fordunste...


Tror de fleste tar det med slående ro ;)

Motorwatt

Jeg er ateist, og ser nok noen mørke skyer. Synes at det blir lagt for mye vekt på vidløftige planer om fremtiden (Robotaxi), uten at det blir fokusert nok på dagsleie. Pengene forsvinner raskt, og milliarder av dollar har blitt borte fra kontantbeholdningen hittil i år. Når er det neste låneforfallet? Er man fremdeles sikker på at dette ikke betinger nye låneopptak?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Jeg forventet et tap nærmere 500 mill eller $2,9 per aksje: https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.msg791448#msg791448

Men ja, det var enda verre enn forventet. Det positive er at Tesla svarte bra for seg i konferansesamtalen for hvorfor det ble som det ble.

Det er betryggende at produksjonen av S/X er nå på vei opp igjen til 100k/år, selv om det kanskje ikke skjer før Q3. Og det ser ut som utfordringene med tilgang på battericeller til Model 3 er løst ved å ha et økt fokus på Model 3 SR, så jeg tror vi vil se betydelig bedre vekst i Model 3 i Q2.

Jeg vil vurdere å kjøpe om det faller under $250. Ellers er jeg komfortabel med å sitte på lang sikt med min nåværende posisjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 25. april 2019, klokken 13:30Jeg er ateist, og ser nok noen mørke skyer. Synes at det blir lagt for mye vekt på vidløftige planer om fremtiden (Robotaxi), uten at det blir fokusert nok på dagsleie. Pengene forsvinner raskt, og milliarder av dollar har blitt borte fra kontantbeholdningen hittil i år. Når er det neste låneforfallet? Er man fremdeles sikker på at dette ikke betinger nye låneopptak?
Tesla vil hente inn penger om de trenger det. Neste store låneforfall er 566 mill i november, om jeg ikke tar feil.

Men Tesla forventer at kontantbeholdningen skal øke i Q2 og Q3, og innen Q4 er det ikke usannsynlig Tesla har store overskudd. Da kan de lett betale ned 566 mill. Men det er så klart ikke sikkert - og om det skulle skje at Tesla ville se at de har behov for penger, så vil de hente inn mer penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#579
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 25. april 2019, klokken 13:30
Jeg er ateist, og ser nok noen mørke skyer.
Klart det er mørke skyer. Det er mye som ikke er på stell i Tesla. Kvaliteten på fabrikken må videre opp, serviceorganisasjonen må forbedres, logistikken må forbedres, inntjening må opp, investeringer må fortsette i produksjonskapasitet og utvikling av nye modeller så vel som fornyelse av eksisterende. Haugevis av utfordringer. Mange ganske store. 
For å snu på det – hadde du tatt bort alle utfordringene har ville det sett svært mørkt ut for konkurrenter. Men utførelsen er langt ifra perfekt.

Slik har det vært siden jeg begynte å følge selskapet i 2012. Det har vært nøyaktig samme kverna i snart 7 år, men litt varierende argumenter innenfor de samme områdene.
På ett eller annet tidspunkt må de som fokuserer ensidig negativt fjerne skylappene og ta innover seg også de positive sidene.

Når det gjelder aksjen har jeg ingen pt og jeg syntes jo den var dyr når den stod i 100USD. Samtidig har jeg tradet en del nå den senere tid og tatt med meg flere oppganger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Jeg og tenkte den var veldig dyr @ 100$. Nå derimot fremstår den som billig synes jeg @ 260$.
Forklaringen er at mye positivt har skjedd de siste 5-6 årene, og mye har gått bedre enn jeg noen gang hadde turt å håpe på.
Jeg er veldig langsiktig da, så svingninger fra et kvartal til neste bryr jeg meg lite om.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

daktari

 Det virker som leveranseutfordringene skyldes en produksjonsmetode i bølger som de trenger å justere - dette rammet hardt dette kvartalet, da biler til Europa ble produsert tidlig i kvartalet men ikke levert før sent i februar og utover. Kuttet de SX75D for tidlig kanskje?
De har $2.2 mrd i cash, nok såvidt til ut året hvis underskuddet fortsetter. Tapet av cash skyldes i hovedsak nedbetaling av et lån. Men de skal investere for ytterligere $2.5 mrd såvidt jeg forstår. De varslet også et lite underskudd i Q2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Å kutte kvartalsrushet de holder på med svir jo bare ett kvartal, og det er det hvor de øker antall biler i transit. Etter det vil transit-tallet ligge noenlunde jevnt. Det de ikke rakk å levere ett kvartal blir jo med på neste så det påvirker ikke inntjeningstall over tid annet enn ganske marginalt.

Ved å oversvømme med jevne mellomrom får de riktignok en god del pr (positiv så vel som negativ), men jeg tror organisasjonen hadde hatt godt av å jobber mer jevnt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SabreMan

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. april 2019, klokken 14:40
Å kutte kvartalsrushet de holder på med svir jo bare ett kvartal, og det er det hvor de øker antall biler i transit. Etter det vil transit-tallet ligge noenlunde jevnt. Det de ikke rakk å levere ett kvartal blir jo med på neste så det påvirker ikke inntjeningstall over tid annet enn ganske marginalt.

Ved å oversvømme med jevne mellomrom får de riktignok en god del pr (positiv så vel som negativ), men jeg tror organisasjonen hadde hatt godt av å jobber mer jevnt.

Men vil de ikke produsere færre biler hvis de må bytte mellom ulike partier hele tiden, for eksempel europeiske biler annenhver uke i stedet for en hel måned i strekk hvert kvartal?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Motorwatt

Tror Tesla har nok kontroll på hva som lønner seg, til tross for at noen hevder det motsatte. Produksjon og logistikk er nok noe som er grundig evaluert, og hvor man ha kommet fram til at dette er den beste løsningen i dagens situasjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA