Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#600
Han har brukt penger på mye rart de siste 15 årene. De lånte pengene er de pengene han lever av, ettersom han ikke mottar lønn fra Tesla (og heller ikke SpaceX?).

Det har vært diverse skilsmisser, kjøp av Tesla aksjer, hus, fly, SEC bøter, osv. Det er dyrt å leve som milliardær.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. april 2019, klokken 17:26
Han har brukt penger på mye rart de siste 15 årene. De lånte pengene er de pengene han lever av, ettersom han ikke mottar lønn fra Tesla (og heller ikke SpaceX?).

Det har vært diverse skilsmisser, kjøp av Tesla aksjer, hus, fly, SEC bøter, osv. Det er dyrt å leve som milliardær.

Det er jo en god del milliarder vi snakker om da, tror ikke så fryktelig mange prosent av dette går til å 'leve av'. Litt googling viser også at det er allment kjent at eiendommene hans er lånt til pipa, så der går de heller ikke.

Jeg tror derfor, at dette hovedsakelig går til Space X (som åpenbart må være kapitalintensivt dersom de skal utvikle teknologi som skal befolke Mars). Men hva vet jeg, jeg trodde heller ikke på 'funding secured'.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

Noe av pengene har nok funnet veien til SpaceX, men tror ikke spesielt mye i senere tid. De fokuserer heller på å hente inn penger selv. F.eks: https://www.cnbc.com/2018/12/18/spacex-raising-500-million-new-valuation-at-30point5-billion-report.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Espen, du må se hvor mye de faktisk fikk inn på de to siste rundene. Musk premiumen er ikke tilstede lenger ser det ut som.

Espen Hugaas Andersen

Det at de ikke fikk inn så mye som ønsket tyder jo på at Musk ikke kjøper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rollep

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. april 2019, klokken 16:22
Kjøpte litt på 243. Står klar til å kjøpe mer om det faller videre.
Nede i 238 nå, så det er bare å finne frem lommabogen :)

MrBeery

Nå begynner det å bli interessant. Minner om første gangen da jeg kjøpte aksjen på 152 $ etter et litt uforståelig ras.

Rollep

Sitat fra: MrBeery på fredag 26. april 2019, klokken 18:21
Nå begynner det å bli interessant. Minner om første gangen da jeg kjøpte aksjen på 152 $ etter et litt uforståelig ras.
Denne gangen er raset ikke uforståelig. Har i skrivende stund vært helt nede i 233 og går nå som en rollercoaster. Det eneste som er sikkert er at trading-robotene tjener store penger idag :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på fredag 26. april 2019, klokken 18:15Nede i 238 nå, så det er bare å finne frem lommabogen :)
Venter nok til mandag med å kjøpe mer. (Kan hende muligheten da er borte, men det kan jeg leve med.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MrBeery

Sitat fra: Rollep på fredag 26. april 2019, klokken 19:05
Sitat fra: MrBeery på fredag 26. april 2019, klokken 18:21
Nå begynner det å bli interessant. Minner om første gangen da jeg kjøpte aksjen på 152 $ etter et litt uforståelig ras.
Denne gangen er raset ikke uforståelig. Har i skrivende stund vært helt nede i 233 og går nå som en rollercoaster. Det eneste som er sikkert er at trading-robotene tjener store penger idag :)
Hehe, nei det var en spøk. Årsaken den gangen var at de tapte mer enn ventet i et kvartal, så nøyaktig det samme som nå. Etterspørselen var visst også dalende, oh the irony. Altfor mange som følger kvartal til kvartal, men det gir jo så klart fine kjøpsmuligheter, her må man tenke langsiktig. Det faktum at Tesla har overlevd så lenge i bransjen og nå selger noen hundre tusen biler er intet mindre enn utrolig.

Rollep

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. april 2019, klokken 19:30
Sitat fra: Rollep på fredag 26. april 2019, klokken 18:15Nede i 238 nå, så det er bare å finne frem lommabogen :)
Venter nok til mandag med å kjøpe mer. (Kan hende muligheten da er borte, men det kan jeg leve med.)
Høres fornuftig ut. Selv kjøper jeg sjelden aksjer eller fonder på en fredag, slik verden har blitt kan det skje veldig mye i løpet av en helg.

arthur

Mange her var henrykte da aksjen gikk til 300 og anså det som et klart kjøpssignal. Da aksjen falt ytterligere var det riktige å kjøpe flere, averaging (?), og nå når aksjen er nede på rundt 230, ja da er det bare å kjøpe enda flere aksjer? Jeg velger fortsatt å ta til orde for å sette en stopploss på 10% selv om jeg ble idioterklært sist jeg foreslo noe så dumt! Å forelske seg i en bil er greit, men gjør aldri det med en aksje!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

alda

Ska man vara ärlig finns det inte mycket positivt att dra fram som kan motivera en long posisjon nu.
Tror det blir ökenvandring med nedsidesrisiko för aktien i hela Q2. Så får vi se om nått postivt händer som ändrar bilden in i Q3.
Då kan det bli åka av igen...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Counterpointer

For det første:
Det ser absolutt ut som vi får en periode nå med svak kurs. Dette basert på andre ting enn en enkelt tweet eller FUD om at en bil brant i Singapore .....
Nå er kvartalstallene svake selv om produksjon går på nær maks og etterspørsel er potensiell stor. Dette tror jeg vil bety en lengre periode med svak kurs. Elon tok feil om positive tall i kommende kvartaler og det ser nå ut som de også må ha en ny emisjon også utenfor ønsker og plan.

Jeg ville ikke anbefalt noen å hverken kjøpe eller selge nå, basert på dette. Men alle må jo vurdere ut fra sin egen situasjon og vurdering.

Men, for det andre:
Jeg tror de lange utsiktene vil være gode, og kommer til å sitte med min posisjon. Det er jeg sikker på vil kaste av seg. Ligner litt på boligkrakket på nittitallet. Da burde jeg kjøpt eiendom i Oslo, selv om prisene bare sank. Jeg er rimelig sikker på at TSLA kursen kommer til å stige på lengre horisont. Gigafactory(s) , Kinafabrikker, kvotesalg, superladernettverket og selvkjøring er faktorer som jeg tror er sikre kort for suksess og inntjening som gir kraftig kursstigning på litt lengre sikt.

Til slutt:
Ser nå at Geirr og Arthur (m.fl) nå godter seg stort og etterlyser oss som tror på Tesla, akkurat som at det er utrolig stille fra dem når kursen stiger. Derfor følte jeg for å si noe om mitt syn nå, hvor jeg for første gang siden jeg begynte å følge TSLA ser en reell tilbakegang som ikke bare er volatil og midlertidig. Men jeg tror ikke den betyr slutten og er rimelig sikker på at kursen skal opp igjen etterhvert.


Tiger123

#614
Sitat fra: arthur på fredag 26. april 2019, klokken 22:13
Mange her var henrykte da aksjen gikk til 300 og anså det som et klart kjøpssignal. Da aksjen falt ytterligere var det riktige å kjøpe flere, averaging (?), og nå når aksjen er nede på rundt 230, ja da er det bare å kjøpe enda flere aksjer? Jeg velger fortsatt å ta til orde for å sette en stopploss på 10% selv om jeg ble idioterklært sist jeg foreslo noe så dumt! Å forelske seg i en bil er greit, men gjør aldri det med en aksje!


Det er så utrolig mye lettere å stå utenfor og kritisere, ikke sant arthur? Og det er ingen risiko, null prosent!
Og for å bøte på kjedsomheten som alltid er der, så kan man sparke litt på de som har et tap på papiret, fin kveldsaktivitet det.


Ellers så er det tydelig at Tesla er en ny bilprodusent, og lider av det når investorene synes de skal levere tall fra kvartal til kvartal. Først om et par år ser man tydeligere resultatene av det grunnlaget de har lagt.
Hva aksjen er verdt er jo pr nå umulig å si. Noen mener 100 dollar og andre 400. Jeg tror man må forvente overraskelser ifht de forventningene selskapet/investorene legger.
Når de sier at de bygger fabrikk i Kina og skal produsere x antall tusen innen årsskiftet, så er det -mye- lettere sagt enn gjort.

Jeg synes det mest negative, og mest utrolige er at CEO snakker om selvkjørende Robottaxier(i 2020!), og det at de bruker tid og ressurser på det er helt natta for meg.
De har jo noen veldig gode biler de burde konsentrere seg om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA